[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:02

rsstables schreef:
Moll: Hand zonder been, dwz zeggen jij dus een paard opvangt zonder te drijven en hem dus op de voorhand rijdt. Gelukkig denken veel mensen er ook anders over. Je vind dan vast ook dat de hele nederlandse top niet kan rijden.

u heeft totaal geen notie hoe men op zit rijd zekers en al helemaal niet wat klassieke dressuur inhoud, voor de verduidelijking, is klassiek de grondlegger van de hedendaagse dressuur, jammer dat er dan jury leden zijn die er toch niet echt veel kaas van hebben gegeten.

rsstables

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:11

Moll:

Allereerst, U heeft mij nooit zien rijden en kunt dus ook helemaal niet beoordelen of ik een paard met de zit rijdt. U hoeft mij ook helemaal niet uit te leggen dat de klassieke rijkunst de grondlegger is van de hedendaagse dressuur. Ook hiervan ben ik op de hoogte. Maar in de jaren is het sportpaard erg veel veranderd door de fokkerij, en zijn ook de trainingsmethodes meeveranderd. We leven immers in het heden met paarden van nu. Ik was toch wel geinteresseerd wie er dan zo standvastig in alleen de eigen methodes gelooft, en duidelijk niet open staat voor andere meningen, dus heb ik eens op Uw website gekeken. Daarop staat een mooie foto van een verkochte pony, die duidelijk op de voorhand loopt. Ik neem aan dat de film Uw correcte wijze van training moet weergeven. Hierop, zoals iedereen wel kan zien, is een fries te zien die regelmatig met de mond open loopt, en ook erg weinig impuls vertoont. Ik kan U verzekeren dat dit tot een laag resultaat zal leiden bij elke jury, op elk nivo. Iedereen weet dat impuls het belangrijkste is, zowel in de moderne methodes als ook in de klassieke. Ook de schwung ontbreekt, om maar niet over verzameling te spreken. Dat betekent immers niet trager!
Ik zie ook vele foto's van paarden in piaffe, knielend en een levade, maar hier ging het toch echt om de vraag hoe een paard gewoon aan de teugel te kunnen rijden.

Wat mij wel enigszins verbaasd is dat ik zelfs prive berichten krijg over Uw persoon. Kennelijk heeft U een reputatie, maar of U daar nu zo blij van moet worden......

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:37

@rsstables,als allereerst moet u niet de pot verwijten over dat hij de ketel zou verwijten over haar rijkundigheid, want dit is immers niet het geval.
Klassiek is de basis van alle rijerij heden ten dagen, dat u NU gaat sugereren dat de hedendaagse ruiter beter rijd dan de grootmeester van vroeger wil ik u vragen er 1 te noemen.
De hedentendaagse rijerij van de basis tot de GP, is maar op 1 ding gebaseerd helaas en dit is alles behalve correct rijden, van circus dressuur tot poedel dressuur word er getoont, met veel bombarie, echter is correct gereden oefening ver te zoeken, et taktfouten al om, ja zeker ook in de GP, en prachtig word het gevond.
Het filmpje wat U heeft gezien op mijn site is van 1 van de vooraanstaanste personen in de Klassieke dressuur in de wereld, de Heer Hinrichs is al ombekent voor zijn kunde in het scholen van paarden, dat u deze persoon niet kent geeft mij te kennen dat u totaal niet thuis bent in de klassieke dressuur en dus de geschiedenis van de rijerij van vandaag de dag, spijtig.
U heeft het ook ver de Pony die op mijn site in de verkoop heeft gestaan, ten eerste is het dier daar zoals u kun lezen nog vrij jong, en nog niet zo lang onder het zadel, en in het klassieke gaat het niet zo hard en snel als in de huidige dressuur, bij de klassieke dressuur bepaald het paard/pony te tijd en de duur van zijn opleiding en niet de ruiter of jurylid.
Dan heeft U het over een fries in het filmpje op mijn site, de eenige fries die u kan zien is die aan het piafferen is en op de kandaren word gereden en afkauwt, verder geen fries.

dat U over mijn PB krijgt vind ik erg grappig, of ik een reputatie zou hebben u zegt het, en of ik er blij mee moet zijn geen idee weet niet wat ze over me schrijven.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:38

rsstables schreef:
Wat mij wel enigszins verbaasd is dat ik zelfs prive berichten krijg over Uw persoon. Kennelijk heeft U een reputatie, maar of U daar nu zo blij van moet worden......

nou zeg misschien kun je dit onderbouwen zodat iemand zich er tegen kan verdedigen anders is het nogal een nutteloze kromme opmerking , kinderpolitiek lekker achter de rug om pb 'en dat is mij ook al eens gebeurd en je kan je er niet tegen verdedigen .
Nu laat ik stellen dat mijn ervaringen over moll zeer positief zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:00

liberty22 schreef:
rsstables schreef:

nou zeg misschien kun je dit onderbouwen zodat iemand zich er tegen kan verdedigen anders is het nogal een nutteloze kromme opmerking , kinderpolitiek lekker achter de rug om pb 'en dat is mij ook al eens gebeurd en je kan je er niet tegen verdedigen .
Nu laat ik stellen dat mijn ervaringen over moll zeer positief zijn.

waarom moet hij zichzelf verdedigen? (of jij?)
Naar mijn idee had Moll ook veel subtieler (iig met inhoud) kunnen reageren op de posts van rsstables, waardoor de sfeer al duidelijk werd gezet.
Laat ze dat dus maar lekker samen uitvechten en het liefst prive per pb!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:09

ik verdedig niemand lanceer gewoon mijn mening , beidden gaan profesioneel om met paarden dus lijkt me dat je dan niet openbaar zo met elkaar omgaat op een openbaar forum. en precies prive en niet openbaar

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:01

geheel eens met de bovenstaande post, mischien ben ik wat fel uit de hoek gekomen, en is het gepaster dit prive even te bespreken

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:53

superwoman schreef:
Naar mijn idee had Moll ook veel subtieler (iig met inhoud) kunnen reageren op de posts van rsstables, waardoor de sfeer al duidelijk werd gezet.
Laat ze dat dus maar lekker samen uitvechten en het liefst prive per pb!

Vooral dat met inhoud dat zou fijn zijn. Ik zie niets liever dan dat mensen hier hun verschillende inzichten uitvechten, daar kun je veel van leren, maar dan graag met een beschrijving van hoe men het zelf doet ipv alleen maar te zeggen dat de ander het fout doet. Kunnen we niet teruggaan naar het begin van het rsstable/moll gesprek rsstable legt uit wat ze doet en moll zegt iets in de trand van "leuk verhaal maar er klopt niks van". Wat klopt er precies niet en hoe moet het dan wel dat zou fijn zijn om te horen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:42

Moderatoropmerking:
Even het verzoek om hier respectvol met elkaar te blijven discussieren. Dit topic is allereerst bedoelt om mensen verder te helpen met vragen over het aan de teugel rijden. Alleen maar roepen dat iemand onzin roept zonder aan te geven wat dan wel bedoelt wordt doet het topic geen goed.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:26

Moll schreef:
@rsstables,als allereerst moet u niet de pot verwijten over dat hij de ketel zou verwijten over haar rijkundigheid, want dit is immers niet het geval.
Klassiek is de basis van alle rijerij heden ten dagen, dat u NU gaat sugereren dat de hedendaagse ruiter beter rijd dan de grootmeester van vroeger wil ik u vragen er 1 te noemen.
De hedentendaagse rijerij van de basis tot de GP, is maar op 1 ding gebaseerd helaas en dit is alles behalve correct rijden, van circus dressuur tot poedel dressuur word er getoont, met veel bombarie, echter is correct gereden oefening ver te zoeken, et taktfouten al om, ja zeker ook in de GP, en prachtig word het gevond.
Het filmpje wat U heeft gezien op mijn site is van 1 van de vooraanstaanste personen in de Klassieke dressuur in de wereld, de Heer Hinrichs is al ombekent voor zijn kunde in het scholen van paarden, dat u deze persoon niet kent geeft mij te kennen dat u totaal niet thuis bent in de klassieke dressuur en dus de geschiedenis van de rijerij van vandaag de dag, spijtig.
U heeft het ook ver de Pony die op mijn site in de verkoop heeft gestaan, ten eerste is het dier daar zoals u kun lezen nog vrij jong, en nog niet zo lang onder het zadel, en in het klassieke gaat het niet zo hard en snel als in de huidige dressuur, bij de klassieke dressuur bepaald het paard/pony te tijd en de duur van zijn opleiding en niet de ruiter of jurylid.
Dan heeft U het over een fries in het filmpje op mijn site, de eenige fries die u kan zien is die aan het piafferen is en op de kandaren word gereden en afkauwt, verder geen fries.

dat U over mijn PB krijgt vind ik erg grappig, of ik een reputatie zou hebben u zegt het, en of ik er blij mee moet zijn geen idee weet niet wat ze over me schrijven.

Ik vind anders dat Edward Gal toch het beste rijd uit bijna alle paarden waar hij op zit, hij heeft een mooie
stille zit, heeft zijn handen netjes stil en op wat elastisch spoorgebruik na lopen alle paarden onder hem
toch in een prachtige bergopwaartse lijn en met veel schwung :)

Wat dat betreft vind ik Edward een stuk netter rijden dan Anky, en dan heb ik het nieteens over of alle
kunstjes goed gaan maar over het paard in het algemeen, die zie je bij hem prachtig ontspannen. Anky's
paarden lopen misschien wel in een mooie krul en met een mooi voorhandje of achterhandje maar wat
betreft rijden aan het paard kan ze geen pas correct stil zitten, je ziet haar alle kanten uit gaan met
haar holle rug, handen en benen. Terwijl ze toch OOK op de klassieke manier geschoold is en naar mijn
mening al langer in het vak zit dan Edward... maar dat is mijn mening.

Toch rijd hij toch ECHT van zijn been naar zijn hand toe en houdt hij hem van voor niet vast maar
enkel stil. Hij buigt het paard om zijn been en niet op een stellinkje vragen met de hand en op zijn
zit blijft het paard voorwaarts of komt het terug in verzameling. Dit heeft niets met handhouding te
maken. Deze is er immers alleen om het paard aanleuning te geven.

De mening van een broekkie. Bedankt voor het lezen 8-)

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:28

Helemaal eens met de laatste 3 posts. Ik dacht ook dat het hier in dit forum ging om mensen vooruit te helpen door te discussieren en uitleg te geven, niet door anderen af te kraken. Lijkt me vrij vanzelfsprekend dat ik reageer op de posts van Moll, die naar mijn idee niet berustten op respect, openheid voor andere meningen of de waarheid.

Liberty 22, ik snap wat je bedoelt, maar ik snap ook dat er mensen zijn die zich geintimideerd voelen daar Molls schrijfwijze en dus niet open durven te reageren. Ik ga niet hun namen bekend maken ofz, dat is onnodig maar de berichten die ik kreeg geven wel aan dat meer mensen niet zo blij zijn met zijn manier van reageren. Ik ben niet zo snel onder de indruk, en als Moll openbaar zo wil reageren kan hij ook antwoord terug verwachten. Ik zie niet in waarom ik dat dan in priveberichten zou moeten doen.

Zoals ik al in het begin al eens aangaf, Moll en ik zijn het in grote lijnen eens met elkaar, dat een paard licht aan de hand moet staan en fijn aan zit en been. Er is te veel trek en porwerk is bij ruiters, verkeerd gebruik van hulpteugels ed. Dat Moll het fijn afgerichte paard anders bereikt dan ik is gewoon een verschillende zienswijze. Van mij hoeft Moll niet anders te gaan trainen, als hij het zo doet en ik anders mag hij dat zelf weten, maar ik ook. Niet iedereen hoeft precies hetzelfde te zijn. Agree to disagree zoals ze het in het engels zeggen. Als je zelf maar tevreden bent met wat je doet.

Ik weet in ieder geval dat onze paarden niet in een houding gedrilt worden maar fijn met hand, been en zit gereden, en zo jureer ik natuurlijk ook. Dat er geen enkele wel met respect opgeleid wordt. Over het commentaar dat ik gaf op de video op de website van Moll, als daar anky/edward/imke of wie dan ook op had gezeten was mijn mening niet anders geweest. Dat hoort bij jureren, niet kijken wie er op zit maar kijken hoe ze met het paard bezig zijn.

Hermelientje: Het grote verschil tussen Moll en mij is dat ik vind dat je hand en been tegelijk moet gebruiken om het paard van achter naar voren te rijden, dwz met impuls in je hand drijven en dan eventueel met je weerstandbiedende hand kleine hulpen geven om het paard fijn in de aanleuning te krijgen/houden. Moll schreef dat hij hand zonder been en been zonder hand gebruikt. Naar mijn idee mag je niet alleen je hand gebruiken zonder been omdat je een paard dan op de voorhand rijdt (enkele uitzonderingen daargelaten waar bv je paard er vandoor gaat, dan gebruik in natuurlijk geen been).

Wellicht Moll in de toekomst wat genuanceerder commentaar kan geven op andermans ideeen, in een meer opbouwende wijze, zodat mensen er ook op durven te reageren in het openbaar. Op deze wijze kunnen wij als profs wellicht meer mensen vooruit helpen naar beter dresuurrijden zodat heel wat meer paarden en hun baasjes dressuur leuk gaan vinden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:52

Dat ik wat direct kan zijn ben ik geheel eens, echter zeg ik altijd zachte heel meesters maken stinkende wonden, je weet echter altijd waar je aantoe bent bij mij, niet om het 1 of ander zal ik dit zeker mee nemen, dat we het niet eens hoeven te zijn ook daar ben ik het mee eens, dat ik veel afgeef over de wedstrijd en proef gericht trainen en rijden is ook geheel correct, dat ik ook vind dat er te veel geromeld word in de moderne klassieke rijerij ja zeker weten, het vakjargon is daar in dan ook ver te zoeken, en word veel al verkeerd overgebracht en begrepen, dit is ergelijk zoals ik ook al eerder aan gef word het poedel/circus dressuur.
dat er groten lijnen overeen komsten zijn tussen rsstables en mij zelf zeker wel, dat de mening van hand en been aanwezig is dat is duidelijk en dat de opvating van een weerstandbiedende hand hier een belangrijke rol speelt is ook duidelijk lijkt mij, dat ik het paard dus in de hand zou moeten rijden met been ben ik het volstrekt niet mee eens, ik leid de paarden zo op dat ze 1 tempo lopen tot ik op mijn zit het dier terug rijd, of door middel been, heup, hand het dier laat veruimen, met weerstand bienden de hand is de bewging die mee gaat van uit de ruiter arm , een fraktie te vertragen zal het paard daar op weer de onspanning opzoeken en daar blijven.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:17

@rsstables @ Moll, Dit is een discussie waar iedereen iets mee is!! Doe zo voort zou ik zeggen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:39

Moll schreef:
Dat ik wat direct kan zijn ben ik geheel eens, echter zeg ik altijd zachte heel meesters maken stinkende wonden, je weet echter altijd waar je aantoe bent bij mij, niet om het 1 of ander zal ik dit zeker mee nemen, dat we het niet eens hoeven te zijn ook daar ben ik het mee eens,

Hier heb ik niks op tegen, echter vind ik je posts vaak over komen alsof er geen mogelijkheid is voor een andere mening;"moll's mening is een feit punt" Dat maakt imo de communicatie behoorlijk stroef. Aangezien we állemaal mensen zijn en daarbij onze fouten maken of onzelf kunnen verbeteren mede door open te staan voor andere meningen lijkt het mij ook niet handig om zo over te komen.
Ook geloof ik dat het voor mensen die wat willen leren moeilijker wordt om er zelf een mening over te ontwikkelen.
In veel opzichten ben ik het ook in grote lijnen met je eens met je manier van rijden maar niet over alles. Zo ook met de mening van rsstables.
Echter kan de manier van schrijven ook bepalend zijn en is komt het soms anders over bij een ander persoon waardoor men het niet geheel met elkaar eens is.
De toevoeging van rsstables in haar laatste post geeft mij namelijk alweer een heel ander beeld.

Moll, dit is zéker niet om je af te kraken, maar wel om je bewust te maken hoe je kan overkomen.

rsstables: ik was degene die vond dat het in eerste instantie beter via pb kon gaan, maar dat voornamelijk omdat ik dacht dat het niet meer inhoudelijk over het onderwerp zou gaan mede gezien molls eerdere reacties ;)
Denk dat het nu wel een positieve wending heeft gehad.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:03

Allereerst wil ik even zeggen hoe geweldig ik het vind dat Rsstables en Moll de discussie zo voortzetten. Complimenten.
Nu even over het "hand zonder been en been zonder hand" of juist "van achter naar voren rijden in de weerstandbiedende hand".

Ik heb vaak het idee dat deze twee stromingen uiteindelijk op hetzelfde neerkomen. Bij de eerste is het al zo benoemd (geen hand en been tegelijkertijd) en bij de tweede stroming heeft men het dan uiteindelijk over de onafhankelijkheid van de hulpen en doet men volgens mij hetzelfde. Ik heb wel eens het idee dat de echte goede ruiters uit de verschillende stromingen allemaal zo'n beetje hetzelfde willen en doen. Waar zit eigenlijk de tegenstelling tussen klassiek volgens Moll en de moderne Hollandse school, om het maar zo te noemen. Daarin wil men ook nooit hand en been tegelijkertijd. Er worden volgens mij tegenstellingen in het leven geroepen die er helemaal niet zijn.

Ik geef even een recent voorbeeldje uit de moderne wedstrijdsport:
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... c4ac541b1f
Ik bedoel het eerste filmpje van Vicky Smits. Is dit klassieke dressuur of juist moderne wedstrijdsport? In ieder geval lijkt het mij heel licht allemaal.

Bokker Equimotion heeft een keer een prachtig stukje geschreven over die weerstandbiedende hand/of juist niet.
Onderwerp: Nageeflijkheid??

Wat betreft wetenschappers is er geen twijfel mogelijk, (actieve) hulpen dienen nooit gelijktijdig te worden gegeven. Hier een stuk van Andrew McLean:
http://www.aebc.com.au/articles/28/
Lees vooral het stukje over blocking en overshadowing en het is duidelijk dat een paard gelijktijdige gegeven hulpen simpelweg niet kan verwerken.

Ik denk persoonlijk dat mensen die zeggen dat ze het paard in de weerstandbiedende hand rijden terwijl alles toch heel licht is, eigenlijk ook niet meer doen dan heel kort de begrenzing van de hoofdhouding aangeven en dan geeft het paard na (druk is dus weg). Met andere woorden ze zijn niet echt constant een actieve weerstand aan het bieden.

Zoals ik het voel en wat ik zelf probeer te doen ga ik mee in de beschrijving van Equimotion.

Ik ben heel benieuwd naar commentaar hierop, gezien vanuit de invalshoek van Moll, Rsstables, superwoman en wie er verder maar mee wil doen. Brand los zou ik zeggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:32

Hermelientje schreef:
Ik denk persoonlijk dat mensen die zeggen dat ze het paard in de weerstandbiedende hand rijden terwijl alles toch heel licht is, eigenlijk ook niet meer doen dan heel kort de begrenzing van de hoofdhouding aangeven en dan geeft het paard na (druk is dus weg). Met andere woorden ze zijn niet echt constant een actieve weerstand aan het bieden.

Dat denk ik ook.
Nu is het wel verschil in "weerstandbiedende hand" naar mijn idee, want de 1 doet dit minimaal terwijl de ander erg op druk rijdt.
Op druk rijden is iets waar ik een hekel aan heb - kan ook weinig met die paarden als ze me erop willen zetten voor een paar rondjes.
Mijn paarden raken altijd snel van slag als mensen teveel hulpen geven en lopen vanuit zichzelf makkelijk (en ook op wedstrijd verdienstelijk) om even aan te geven hoe ik er mee om ga. (gewoon zitten/rijden en mee gaan met de beweging ipv "vragen" etc - Natuurlijk maak ik nog genoeg fouten om aan te werken, om te voorkomen dat het zou overkomen alsof ik mezelf zo goed vind ;) )

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:49

Hermelientje: Ik denk persoonlijk dat mensen die zeggen dat ze het paard in de weerstandbiedende hand rijden terwijl alles toch heel licht is, eigenlijk ook niet meer doen dan heel kort de begrenzing van de hoofdhouding aangeven en dan geeft het paard na (druk is dus weg). Met andere woorden ze zijn niet echt constant een actieve weerstand aan het bieden.

Dit is dus hoe ik het ook doe, en die weerstandbiedende hand is dan vaak alleen nodig bij de jongere paarden die nog niet bevestigd zijn in de houding. Maar daar is het meer begeleiding. Als ze nog niet genoeg balans hebben mag je ook zeker niet te sterk inwerken met je hand, want dan verstoor je hun vermogen om die balans te kunnen vinden te veel. De doorgereden paarden zijn vaak vanaf het moment dat ik de teugels aannneem fijn in de houding en overal te plaatsen. Dat vind ik denk ik wel het belangrijkste, dat je een paard naar genoegen langer, korter, ronder, opgericht en weer voorwaarts neerwaarts kan laten gaan. Ik zeg altijd als je je paard dressuurmatig goed gereden hebt kan je de hals in elke gewenste vorm leiden zonder problemen of weerstand.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:00

In tegenstelling zeg ik dat je een jong paard dus al in balans rijd van af het moment dat jedeze beleerd aan de dubbele longe, ook hier leer je het dier al wat de weerstandbiedende hand is en welke reactie hier van verwacht word, verticaal en horizontaal balans kan alleen behaald worden door het dier over de rug te laten komen en een correcte houding mee te geven alles valt of staat met de juiste hoofd/hals houding, als het dier te veel stuwt is er geen balans dus van af het eerste moment ga je het dier dus op het achterbeen plaatsen en het achterbeen dragend maken, let wel op dat je nooit meer gewicht op de achterhand kan plaatsen dan dat het dier op dat moment aan kan

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:29

Moll schreef:
In tegenstelling zeg ik dat je een jong paard dus al in balans rijd van af het moment dat jedeze beleerd aan de dubbele longe, ook hier leer je het dier al wat de weerstandbiedende hand is en welke reactie hier van verwacht word, verticaal en horizontaal balans kan alleen behaald worden door het dier over de rug te laten komen en een correcte houding mee te geven alles valt of staat met de juiste hoofd/hals houding, als het dier te veel stuwt is er geen balans dus van af het eerste moment ga je het dier dus op het achterbeen plaatsen en het achterbeen dragend maken, let wel op dat je nooit meer gewicht op de achterhand kan plaatsen dan dat het dier op dat moment aan kan

In tegenstelling tot wat? Waar zit de tegenstelling?
Je noemt hier de weerstandbiedende hand, op welke wijze is die dan anders dan die van Rsstable of superwoman of Equimotion in de quote in mijn vorige post?

Sorry om zo aan te dringen, maar voor mijn gevoel worden er toch vaak tegenstellingen gezocht die er niet zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:34

de tegenstelling zit in het in balns rijden van het paard, en dat het paard van af het zadelmak maken al in de hand gesteld wordt

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:43

Moll schreef:
de tegenstelling zit in het in balns rijden van het paard, en dat het paard van af het zadelmak maken al in de hand gesteld wordt

Maar willen andere ruiters dat dan niet?
En zit er tijdens dat in de hand stellen nooit een moment dat de hand weerstand biedt en er toch een voorwaartse hulp wordt gegeven? Want ik ken meer mensen die zeggen been zonder hand, hand zonder been, maar toch wordt ook bij hun de begrenzing aangegeven. Als een paard wordt getraind zoals bij Fredy Knie aan lijnen met een bijzet dan is er toch ook een passieve begrenzing, waarin verschilt die dan van de begrenzing van Equimotion in de quote in mijn post hierboven.

Edit:Typefout verbeterd
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 13-01-11 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:54

Als het paard word bij gezet zoals bij Fredy Knie heeft u daar in inweze gelijk, echter is de bijzet bij Dhr Knie niet alleen dat als doel, ook om het dier in gereelt houden, u moet immers ook weten dat er 12 hengsten bijelkaar lopen, de toevel is dat wij een 12 jarige hengst hebben die de opleiding heeft genoten zoalsbij Fredy Knie en onder begeleiding van..
Deheer Knie was klassiek puursang.
Maar echter ben ik van mening dat er pas met bijzet gewerkt gaat worden als het punt van aanleuning is bevestigd, en persoonlijk werk ik alleen met bijzet aan werken aan de hand.
daar in leer ik de paarden na geven op teugelgewicht en is ook het aanleunings punt

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:59

Als je je paard aan de teugel wil rijden is het ten eerste heel belangrijk dat hij goed aan je been is. LEt daarbij goed op weg=weg. dus actie = reactie. WAcht neit af. Zodra je dat goed voor elkaar hebt si het voor het paard ook gemakkelijker om voor te ontspannen en na te geven. En dan is een paard ook al gemakkelijk over de rug te rijden.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:51

ik heb ier ook last van

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:51

Ik heb ook een vraag. Ik heb vandaag een nieuw bijrijdpaard geprobeert.
Het is een tuiger. Super lief en 100% eerlijk. Dit is de derde keer geweest
dat er iemand op heeft gezeten. Er wordt mee gemend namelijk. Super
lief beest, maar hij wil echt niet aan de teugel, hij is 5 en ik weet niet hoe
ik het hem het beste kan leren. Groetjes.