Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zep schreef:Omdat de achterhand in deze houding nooit zover onder de voorhand kan zakken als jij wilt zien. Dat is anatomisch onmogelijk (zelfs voor Bonfire) Dat wil echter niet zeggen dat het gewicht dan dus per defenitie op de voorhand terechtkomt.
Pipo"]
Op dit moment zie ik nog steeds niet de voordelen van LDR tegenover klassiek. De buik en rugspieren train je bij beide methodes.
Dus wie kan gaan vertellen wat je traint bij LDR wat je bij klassiek niet doet?
[/quote]
Wat ik gedurende dit topic eigenlijk was vergeten, is hoe 'klassieke' ruiters over het algemeen hun rijden verdedigen. Daar ligt ook de basis van mijn antwoord op bovenstaande vraag van Pipo. Wanneer je bijvoorbeeld een klassieke ruiter vraagt; waarom rijd je klassiek? zal 9 van de 10 keer het antwoord iets omvatten in de trant van de logische opbouw van het systeem, dat het paard eerst rijkunstig aan bepaalde punten moet voldoen wil je aan een volgend punt werken. Alleen op die manier krijg je een evenwichtig dressuurmatig opgeleid paard.
Vraag nu eens aan een LDR-ruiter; waarom rijd je LDR? Die ruiter zal antwoorden dat je op die manier het paard traint als een atleet, het is een sporter en die train je op zo'n manier dat ie later in staat is de gevraagde oefeningen uit te kunnen voeren.
Maw: een klassieke ruiter is bezig met een dressuurtraining, een LDR-ruiter is bezig met een sport-training!
Nou kun je daarop als tegenargument aanvoeren dat je op de klassieke manier ook de spieren traint, die nodig zijn voor het dressuurwerk. Zoals A8h doet in deze opmerking:
[quote="Aqua8horse"]
Dat kan ik niet: ik kan wel vertellen wat je bij klassiek traint en bij LDR niet.........de beste ongedwongen en correcte spieropbouw en het beste ongedwongen en correcte spiergebruik![]()
![]()
[/quote]
Het zit hem echter hierin:
Spieren kunnen op verschillende manieren getraint worden. Een bodybuilder traint bijvoorbeeld zijn spieren vooral op kracht, een 'slangenmens' zal voornamelijk trainen op lengte, op lenigheid. Daar tussen zit echter nog een heleboel, zo zal een ballerina extreem lenig moeten zijn maar ook extreme krachtexplosies moeten kunnen leveren voor het maken van een sprong of een pirouette. Een turner zal ook ontzettend lenig moeten zijn, daarentegen zal die ook veel kracht moeten hebben die bovendien langer kan worden volgehouden om bijvoorbeeld het werk op de verschillende aparaten te kunnen doen (ben geen turnexpert, weet niet exact namen).
Nu even een vergelijk met wat we vragen van een paard; een springpaard vergelijk ik dan eerder met een ballerina, een dressuurpaard met een turner. De overeenkomst is dat er zowel op kracht als op lenigheid getraind moet worden.
In het topic heb ik al aangegeven dat een training waarbij beide worden aangesproken tegelijkertijd, het vermogen van een spier vergroot. Dus; een lenige spier is ook meer belastbaar, een sterke spier zal leniger kunnen zijn en het belasten én rekken van een spier tegelijkertijd vergroot het belastbare vermogen van een spier. Daardoor zal die spier ook weer leniger kunnen zijn. Een spier kan ook op kracht of op lenigheid getraind worden door krachttraining en lengtetraining apart uit te voeren, maar het effect is minder, je laat als het ware een stukje liggen.
Waar zit het hem nu in? Bij een klassieke training doe je óf belastend werk voor de spieren, krachttraining dus. Óf je doet rekoefeningen. Bij een LDR-training doe je én rekken én belasten tegelijkertijd, het is dus een optimalisatie van de spiertraining. Je neemt ook dat laatste stukje mee. Je traint de spieren op een 'intensiever' niveau, niet omdat het persé een zwaardere training is, maar omdat een zelfde trainingsduur en mate meer resultaat levert. Wat is daar nu erg aan?
Over de opmerking van A8h dat je bij een klassieke training op een ongedwongen manier de spieren traint; dat ligt natuurlijk aan de uitvoering. Ook de klassieke rijwijze kan en wordt ook door 'leken' misbruikt, waarbij een gedwongen manier van lopen ontstaat. Dat kan op elke rijwijze, in elke discipline.
Een ander verschil tussen beide methodes is dat bij LDR 'extremere' rekoefeningen worden gevraagt. Rekoefeningen vergroten de lenigheid, de grap van rekoefeningen is dat je daarbij altijd net een stukje meer rek behoort te vragen dan de bewegingen die je van nature maakt. Denk maar aan het oprekken van je bovenbeen-spier door met je hand je enkel naar je kont te trekken. Die beweging zal je nooit zelf zo maken, tenzij je bepaalde turnoefeningen doet, maar doordat je in die houding wel even de spier maximaal oprekt is die spier daarna in gewone bewegingen losser.
En over de piaffe van Bonfire:
Die piaffe laat maximale oprekking zien van elke spier in het hele lichaam en dat ook nog tijdens belasting! Dat is echt ongelooflijk zwaar en het toont aan dat het paard echt volledig getraint is. Geweldig!![]()
Anky vraagt in deze oefening maximale rekking van de spieren, opdat ze daarna losser zijn op het moment dat ze weer 'gewone' beweging vraagt. Bovendien geldt voor die foto dat ze bezig is met rekken én belasten; het belastbare vermogen van de spieren vergroten dus!
Ik onderschrijf hiermee de constatering van Zep, dat A&S trainingsprincipes uit de humane sport toepassen op het paard met hun methode.
Waar komen die trainingsprincipes vandaan? de lezer die dit topic helemaal heeft gevolgt zal het antwoord kunnen weten. Hint: niet voor niets was Jac Orie trainer van het jaar, door zijn studie kan hij de training volledig onderbouwen en optimaliseren.
De essentie van LDR vatte CGJ eens heel mooi samen:
[FA] Gebazel over beweging (split van onderwijs mij)
[quote="CGJ12 schreef:Ik heb niet gezegd
HOE hij dat hoofd moest houden, alleen gezegd dat ie hem in alle posities kón houden. Daar is niks mis mee.
Lovely"]
Kortom: de vergelijking gaat niet helemaal op.
Het is ook bekend en bewezen dat de meeste turnstertjes die ooit topniveau hebben gedraaid, op latere leeftijd niet echt een fijn lijf meer hebben, je kunt je dus afvragen zo zulke belasting wel zo gezond is.
[/quote]
DAT is het onderdeel dat ik als vergelijking wilde gebruiken, niet de gehele opbouw van de training, persé. Wel eventueel de aandacht voor de psychische toestand en de inbreng van mening van de te trainen sporter (en dan heb ik het dus voornamelijk over de training van jaren terug in het oostblok, hè!).
Helaas begint men tegenwoordig wel steeds vroeger met het trainen van de paarden, helaas, maar da's wéér een andere discussie natuurlijk...)
[quote="Lovely schreef:De stelling dat dressuurrijden geen sport is, vind ik ook nogal eigenaardig.
Lovely schreef:Q, over het mentale aspect ben ik nog niet eens begonnen. Voor de ex-Oostblok/Rusland turnsters was dat nogal wat en voor sommigen waren de sportprestaties de enige manier om te overleven (letterlijk), maar het moest en het moest en het moest. Het was een hele aparte manier van motiveren, die wij in het westen eigenlijk helemaal niet kennen.
Lovely schreef:Q, het enige wat telde was dat de trainers de resultaten behaalden, ze moesten x-aantal goed presterende sportertjes afleveren en dat lukte. Verder vooruit kijken was er niet bij.
Aimee schreef:Waar zit het hem nu in? Bij een klassieke training doe je óf belastend werk voor de spieren, krachttraining dus. Óf je doet rekoefeningen. Bij een LDR-training doe je én rekken én belasten tegelijkertijd, het is dus een optimalisatie van de spiertraining. Je neemt ook dat laatste stukje mee. Je traint de spieren op een 'intensiever' niveau, niet omdat het persé een zwaardere training is, maar omdat een zelfde trainingsduur en mate meer resultaat levert. Wat is daar nu erg aan?
Sprintje"]
Er is ooit eens zo'n wijze uitspraak gedaan .... "elk voordeel heb z'n nadeel"![]()
[/quote]
IEKS!![]()
Eng zeg....die uitspraak gebruikte net een collega van me nog...in een heel andere context...
[quote="Sprintje schreef:Heeft LDR een negatieve invloed op de bloedomloop (sommige mensen zeggen dat belangrijke bloedvaten worden afgekneld in deze houding)?
En/Of zorgt LDR voor vergroeingen van de wervelkolom?
En/Of is LDR niet goed voor de psyche van het paard?
En/of nog andere negatieve invloeden?
QQQQ schreef:En zo ja: Heeft elk nadeel dan z'n voordeel.......
QQQQ"]
Het feit dat niet alle paarden geschikt zijn voor de LDR trainingswijze zoals door A&S toegepast (ook niet als een expert als Anky zelf dat doet), maar dat ELK paard tot zijn/haar hoogste niveau te rijden is door een topruiter die het klassieke systeem volgt, zou al tot nadenken moeten leiden.
[/quote]
Deze vergelijking gaat niet op, want het zou net zo goed andersom zijn. Dat wanneer een paard LDR gereden zou worden ipv klassiek hij een hoger niveau zou bereiken. Dat een paard niet optimaal (extreem, je doelt op de manier van A&S, en dat is idd niet voor ieder paard weggelegd) LDR gereden kan worden wil niet zeggen dat hij met een LDR training zijn hoogste niveau niet kan bereiken.
[quote="QQQQ schreef:Over de foto: Ben het er niet mee eens dat elke spier daar lekker los en goed etc aan het werk is. De schoudervrijheid is er niet. De schouder wordt belemmerd door de hals, hierdoor kan het been niet hoger komen. Ook is de onderrug niet genoeg aan het werk: Kruis moet en kan nog duidelijk zakken. Hierdoor zal het achterbeen dichter bij het voorbeen kunnen komen, zonder dat dit tot triangulatie zal leiden (omdat het achterbeen naar het voorbeen toe komt en niet andersom)
Zep schreef:Dan even een vraagje aan jou QQ: waarom zou het voorbeen in deze situatie verder van de grond moeten komen?
QQQQ"]
[quote="Zep schreef:Omdat de achterhand in deze houding nooit zover onder de voorhand kan zakken als jij wilt zien. Dat is anatomisch onmogelijk (zelfs voor Bonfire) Dat wil echter niet zeggen dat het gewicht dan dus per defenitie op de voorhand terechtkomt.