Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:33

Dat vind ik dus een drogredenatie.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 12:34

Zep schreef:
Dat vind ik dus een drogredenatie.

Nu snap ik jou niet.
Leg uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:43

Omdat de achterhand in deze houding nooit zover onder de voorhand kan zakken als jij wilt zien. Dat is anatomisch onmogelijk (zelfs voor Bonfire) Dat wil echter niet zeggen dat het gewicht dan dus per defenitie op de voorhand terechtkomt.

Je geeft op dat moment in de training dus iets toe op het extreme dragen ten bate van extreme lenigheid. Het extreme dragen word op een andere manier getraind, in een ander moment in de training.

Je kunt het een niet boven het ander stellen, want beide aspecten dragen bij aan het eindresultaat. (in welke verhouding is verschillend van paard tot paard, maar dan nog zul je op beide aspecten moeten trainen)

Deze oefening is naar alle waarschijnlijkheid niet bedoeld om het paard extreem te laten dragen, maar is bedoeld om de leningheid van het paard te vergroten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 12:49

Zep schreef:
Omdat de achterhand in deze houding nooit zover onder de voorhand kan zakken als jij wilt zien. Dat is anatomisch onmogelijk (zelfs voor Bonfire) Dat wil echter niet zeggen dat het gewicht dan dus per defenitie op de voorhand terechtkomt.

DAT is nou mijn probleem hiermee.
Volgens mij is het fysisch onmogelijk dat hier het paard niet op de voorhand geplaatst is.
Op de voorhand plaatsen maakt een paard niet lenig (naar mijn bescheiden mening Schijnheilig )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:56

Nou ja, dan verschillen we daarin van mening.

Ik ga af op mijn eigen gevoel, al heb ik nog nooit een paard ook nog laten piafferen terwijl ie zo diep loopt (ik ben al blij als me dat fatsoenlijk lukt als ik hem helemaal bovenin houd Haha!) maar je hebt ze wel degelijk op het achterbeen. Anders zouden ze ook ofwel heel zwaar moeten worden, ofwel achter been en hand moeten zijn in dat hele diepe werk (en dat is dus geen van beide het geval)

Natuurlijk kun je niet verwachten dat een paard evenveel draagt als wanneer je hem bovenin hebt. Maar dat is het doel dus ook niet op dat moment.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:50

Op "speciaal verzoek" nog één keer een bericht, maar slechts als 'goede' afsluiting voor mijn aanwezigheid op RT überhaupt en specifiek dit topic.

Pipo"]
Op dit moment zie ik nog steeds niet de voordelen van LDR tegenover klassiek. De buik en rugspieren train je bij beide methodes.

Dus wie kan gaan vertellen wat je traint bij LDR wat je bij klassiek niet doet?
[/quote]

Wat ik gedurende dit topic eigenlijk was vergeten, is hoe 'klassieke' ruiters over het algemeen hun rijden verdedigen. Daar ligt ook de basis van mijn antwoord op bovenstaande vraag van Pipo. Wanneer je bijvoorbeeld een klassieke ruiter vraagt; waarom rijd je klassiek? zal 9 van de 10 keer het antwoord iets omvatten in de trant van de logische opbouw van het systeem, dat het paard eerst rijkunstig aan bepaalde punten moet voldoen wil je aan een volgend punt werken. Alleen op die manier krijg je een evenwichtig dressuurmatig opgeleid paard.
Vraag nu eens aan een LDR-ruiter; waarom rijd je LDR? Die ruiter zal antwoorden dat je op die manier het paard traint als een atleet, het is een sporter en die train je op zo'n manier dat ie later in staat is de gevraagde oefeningen uit te kunnen voeren.
Maw: een klassieke ruiter is bezig met een dressuurtraining, een LDR-ruiter is bezig met een sport-training!

Nou kun je daarop als tegenargument aanvoeren dat je op de klassieke manier ook de spieren traint, die nodig zijn voor het dressuurwerk. Zoals A8h doet in deze opmerking:
[quote="Aqua8horse"]

Dat kan ik niet: ik kan wel vertellen wat je bij klassiek traint en bij LDR niet.........de beste ongedwongen en correcte spieropbouw en het beste ongedwongen en correcte spiergebruik Knipoog
[/quote]

Het zit hem echter hierin:
Spieren kunnen op verschillende manieren getraint worden. Een bodybuilder traint bijvoorbeeld zijn spieren vooral op kracht, een 'slangenmens' zal voornamelijk trainen op lengte, op lenigheid. Daar tussen zit echter nog een heleboel, zo zal een ballerina extreem lenig moeten zijn maar ook extreme krachtexplosies moeten kunnen leveren voor het maken van een sprong of een pirouette. Een turner zal ook ontzettend lenig moeten zijn, daarentegen zal die ook veel kracht moeten hebben die bovendien langer kan worden volgehouden om bijvoorbeeld het werk op de verschillende aparaten te kunnen doen (ben geen turnexpert, weet niet exact namen Haha! ).
Nu even een vergelijk met wat we vragen van een paard; een springpaard vergelijk ik dan eerder met een ballerina, een dressuurpaard met een turner. De overeenkomst is dat er zowel op kracht als op lenigheid getraind moet worden.
In het topic heb ik al aangegeven dat een training waarbij beide worden aangesproken tegelijkertijd, het vermogen van een spier vergroot. Dus; een lenige spier is ook meer belastbaar, een sterke spier zal leniger kunnen zijn en het belasten én rekken van een spier tegelijkertijd vergroot het belastbare vermogen van een spier. Daardoor zal die spier ook weer leniger kunnen zijn. Een spier kan ook op kracht of op lenigheid getraind worden door krachttraining en lengtetraining apart uit te voeren, maar het effect is minder, je laat als het ware een stukje liggen.

Waar zit het hem nu in? Bij een klassieke training doe je óf belastend werk voor de spieren, krachttraining dus. Óf je doet rekoefeningen. Bij een LDR-training doe je én rekken én belasten tegelijkertijd, het is dus een optimalisatie van de spiertraining. Je neemt ook dat laatste stukje mee. Je traint de spieren op een 'intensiever' niveau, niet omdat het persé een zwaardere training is, maar omdat een zelfde trainingsduur en mate meer resultaat levert. Wat is daar nu erg aan?

Over de opmerking van A8h dat je bij een klassieke training op een ongedwongen manier de spieren traint; dat ligt natuurlijk aan de uitvoering. Ook de klassieke rijwijze kan en wordt ook door 'leken' misbruikt, waarbij een gedwongen manier van lopen ontstaat. Dat kan op elke rijwijze, in elke discipline.

Een ander verschil tussen beide methodes is dat bij LDR 'extremere' rekoefeningen worden gevraagt. Rekoefeningen vergroten de lenigheid, de grap van rekoefeningen is dat je daarbij altijd net een stukje meer rek behoort te vragen dan de bewegingen die je van nature maakt. Denk maar aan het oprekken van je bovenbeen-spier door met je hand je enkel naar je kont te trekken. Die beweging zal je nooit zelf zo maken, tenzij je bepaalde turnoefeningen doet, maar doordat je in die houding wel even de spier maximaal oprekt is die spier daarna in gewone bewegingen losser.

En over de piaffe van Bonfire:
Die piaffe laat maximale oprekking zien van elke spier in het hele lichaam en dat ook nog tijdens belasting! Dat is echt ongelooflijk zwaar en het toont aan dat het paard echt volledig getraint is. Geweldig!
Anky vraagt in deze oefening maximale rekking van de spieren, opdat ze daarna losser zijn op het moment dat ze weer 'gewone' beweging vraagt. Bovendien geldt voor die foto dat ze bezig is met rekken én belasten; het belastbare vermogen van de spieren vergroten dus!

Ik onderschrijf hiermee de constatering van Zep, dat A&S trainingsprincipes uit de humane sport toepassen op het paard met hun methode.
Waar komen die trainingsprincipes vandaan? de lezer die dit topic helemaal heeft gevolgt zal het antwoord kunnen weten. Hint: niet voor niets was Jac Orie trainer van het jaar, door zijn studie kan hij de training volledig onderbouwen en optimaliseren.

De essentie van LDR vatte CGJ eens heel mooi samen:
[FA] Gebazel over beweging (split van onderwijs mij)
[quote="CGJ12 schreef:
Ik heb niet gezegd
HOE
hij dat hoofd moest houden, alleen gezegd dat ie hem in alle posities kón houden. Daar is niks mis mee.

[Edit]Vat het a.u.b. nu niet zo op dat ik een klassieke training niet goed vindt, ik wil slechts het verschil aanduiden. De één voelt zich goed bij een sporttraining de ander niet..... so be it [Edit]

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 15:57

Bedankt voor je (echt Verward ) eenmalig terugkeer!!

Wat we in eerdere discussie ook hebben gezien, is dat het voordeel van de LDR houding alleen van invloed zou kunnen zijn op het halsbereik en niet achter de schoft.
Of het effect in het hals bereik nou zo positief was, dat was nog niet zo eenduidig duidelijk gemaakt.

Een mens kan je trainen als sportmens. Een paard blijft een paard blijft een paard. Een mens kan eventueel protest duidelijk maken en als ie daar zelf doorheen wilt, is dat zijn/haar keuze. Naar het paard wordt niet (genoeg) geluisterd (om een brug te slaan naar de turnster: Naar de turnmeisjes uit het oude oostblok werd ook niet geluisterd, en velen (zo niet alle) toppertjes zijn er met blijvende fysieke en psychische schade vanaf gekomen). "Hij moet er even doorheen gereden worden" is ongeveer de meest gehoorde term.

Daar bovenop komt natuurlijk dat minimaal 99% van de mensen niet (realistisch) naar het absolute top-niveau streeft (al was het maar omdat ze daar de paarden niet voor hebben).
Zelfs als er voor de absolute topsporter dus een voordeel te behalen is, wil dat niet zeggen dat iedereen datzelfde maar moet gaan doen.

Het feit dat niet alle paarden geschikt zijn voor de LDR trainingswijze zoals door A&S toegepast (ook niet als een expert als Anky zelf dat doet), maar dat ELK paard tot zijn/haar hoogste niveau te rijden is door een topruiter die het klassieke systeem volgt, zou al tot nadenken moeten leiden.

Over de foto: Ben het er niet mee eens dat elke spier daar lekker los en goed etc aan het werk is. De schoudervrijheid is er niet. De schouder wordt belemmerd door de hals, hierdoor kan het been niet hoger komen. Ook is de onderrug niet genoeg aan het werk: Kruis moet en kan nog duidelijk zakken. Hierdoor zal het achterbeen dichter bij het voorbeen kunnen komen, zonder dat dit tot triangulatie zal leiden (omdat het achterbeen naar het voorbeen toe komt en niet andersom)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:20

Turnen: heb ik jaren gedaan en ik heb voor de keurploeg getrained ook nog. De vergelijking met turnmeisjes gaat ergens scheef. Die meiden beginnen al heel erg vroeg, de training begint als het lichaam nog heel veel natuurlijke souplesse en lenigheid heeft (hoe jonger hoe buigzamer), daarna wordt een aantal jaar getrained om op het absolute topniveau te komen (als dat al gehaald wordt). Laten we zeggen dat een carriere ongeveer 10 jaar duurt, van 6 tot 16 jaar. Sommige turnsters plakken er nog 2 of 3 jaar achteraan, maar dat is eigenlijk niet gewenst omdat het lichaam dan te zwaar wordt, zie Svetlana Boginskaya als voorbeeld.
Als je een paard zou willen trainen als hij in zijn meest flexibele groeifase zit, dan moet je dus al voor zijn derde jaar beginnen. Wel beschouwd heeft een paard tegenwoordig veel minder trainingsjaren tot zijn beschikking in de meest geschikte lichamelijke toestand, een paard is immers rond zijn 7e jaar wel zo ongeveer volgroeid en met 11 jaar in de bloei van zijn leven. Dat is dus een hele andere fasering als bij mensen, die zijn op hun 18e pas helemaal uitgegroeid, rond 24 pas hormonaal uitgebalanceerd, enzovoort. Kortom: de vergelijking gaat niet helemaal op.
Het is ook bekend en bewezen dat de meeste turnstertjes die ooit topniveau hebben gedraaid, op latere leeftijd niet echt een fijn lijf meer hebben, je kunt je dus afvragen zo zulke belasting wel zo gezond is.

De stelling dat dressuurrijden geen sport is, vind ik ook nogal eigenaardig.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 16:30

Lovely"]
Kortom: de vergelijking gaat niet helemaal op.
Het is ook bekend en bewezen dat de meeste turnstertjes die ooit topniveau hebben gedraaid, op latere leeftijd niet echt een fijn lijf meer hebben, je kunt je dus afvragen zo zulke belasting wel zo gezond is.
[/quote]

DAT is het onderdeel dat ik als vergelijking wilde gebruiken, niet de gehele opbouw van de training, persé. Wel eventueel de aandacht voor de psychische toestand en de inbreng van mening van de te trainen sporter (en dan heb ik het dus voornamelijk over de training van jaren terug in het oostblok, hè!).
Helaas begint men tegenwoordig wel steeds vroeger met het trainen van de paarden, helaas Verdrietig , maar da's wéér een andere discussie natuurlijk...)

[quote="Lovely schreef:
De stelling dat dressuurrijden geen sport is, vind ik ook nogal eigenaardig.

Dat werd volgens mij ook nergens echt zo beweert. Was meer het verschil tussen sport en topsport, tenminste, zo heb ik het opgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:34

Q, over het mentale aspect ben ik nog niet eens begonnen. Voor de ex-Oostblok/Rusland turnsters was dat nogal wat en voor sommigen waren de sportprestaties de enige manier om te overleven (letterlijk), maar het moest en het moest en het moest. Het was een hele aparte manier van motiveren, die wij in het westen eigenlijk helemaal niet kennen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 16:39

Lovely schreef:
Q, over het mentale aspect ben ik nog niet eens begonnen. Voor de ex-Oostblok/Rusland turnsters was dat nogal wat en voor sommigen waren de sportprestaties de enige manier om te overleven (letterlijk), maar het moest en het moest en het moest. Het was een hele aparte manier van motiveren, die wij in het westen eigenlijk helemaal niet kennen.

En blij toe.
Is natuurlijk ook niet persé direct te vergelijken, dat weet ik ook wel Knipoog

Wat ik er wèl mee wil illustreren is dat de veel (ook in dit topic) geopperde stelling "de top zal het wel goed doen, en de wereldkampioen toch zeker wel!?" niet zonder meer op gaat.
En als het in de training van andere mensen al niet altijd goed gaat, dan zal dat bij de training van dieren ook zeker niet altijd het geval zijn. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:42

Q, het enige wat telde was dat de trainers de resultaten behaalden, ze moesten x-aantal goed presterende sportertjes afleveren en dat lukte. Verder vooruit kijken was er niet bij.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 16:46

Lovely schreef:
Q, het enige wat telde was dat de trainers de resultaten behaalden, ze moesten x-aantal goed presterende sportertjes afleveren en dat lukte. Verder vooruit kijken was er niet bij.

Helaas rijden veel mensen hun paarden ook volgens een vergelijkbare phylosofie.... Boos!

(ik heb het hier niet over bijv. Anky!)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:54

Aimee schreef:
Waar zit het hem nu in? Bij een klassieke training doe je óf belastend werk voor de spieren, krachttraining dus. Óf je doet rekoefeningen. Bij een LDR-training doe je én rekken én belasten tegelijkertijd, het is dus een optimalisatie van de spiertraining. Je neemt ook dat laatste stukje mee. Je traint de spieren op een 'intensiever' niveau, niet omdat het persé een zwaardere training is, maar omdat een zelfde trainingsduur en mate meer resultaat levert. Wat is daar nu erg aan?

Ja dat is dus de grote vraag van dit topic!!! Wat voor een negatieve invloed heeft het (systematisch) LDR rijden?

Er is ooit eens zo'n wijze uitspraak gedaan .... "elk voordeel heb z'n nadeel"

Heeft LDR een negatieve invloed op de bloedomloop (sommige mensen zeggen dat belangrijke bloedvaten worden afgekneld in deze houding)?
En/Of zorgt LDR voor vergroeingen van de wervelkolom?
En/Of is LDR niet goed voor de psyche van het paard?
En/of nog andere negatieve invloeden?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 16:56

Sprintje"]
Er is ooit eens zo'n wijze uitspraak gedaan .... "elk voordeel heb z'n nadeel"
[/quote]

IEKS! Bloos!
Eng zeg....die uitspraak gebruikte net een collega van me nog...in een heel andere context...

[quote="Sprintje schreef:
Heeft LDR een negatieve invloed op de bloedomloop (sommige mensen zeggen dat belangrijke bloedvaten worden afgekneld in deze houding)?
En/Of zorgt LDR voor vergroeingen van de wervelkolom?
En/Of is LDR niet goed voor de psyche van het paard?
En/of nog andere negatieve invloeden?

En zo ja: Heeft elk nadeel dan z'n voordeel....... Verward

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:02

QQQQ schreef:
En zo ja: Heeft elk nadeel dan z'n voordeel....... Verward

Vele pro-LDR ruiters (en dan heb ik het niet over de basis-sport) zien wel degelijk een voordeel in het juist LDR trainen. Zoals Aimee ookal aangeeft in de spier / sport training. Dat verhaal geloof ik wel. En Jacobien gaf ook aan dat haar paard gewoon fijner loopt met deze training. Dat zijn persoonlijke ervaringen die een belangrijke rol spelen in de sport.

Bij de afweging van een trainings methode is het echter wel fijn om alle voor én nadelen in kaart te brengen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:16

Afbeelding
13 pagina´s geleden plaatste ik deze foto. Deze piaffe vind ik heel fraai uitgevoerd. Helaas heb ik hier geen scanner bij de hand waarmee ik een paar tekeningen van Bent Branderup zou kunnen plaatsen. Deze tekeningen tonen de oud-spaanse en de pruisische manier van piafferen en passageren. Daarnaast tonen deze tekeningen een piaffe en passage die te veel op de voorhand worden uitgevoerd en een passage en piaffe met te hoge oprichting en weggedrukte rug (en erg herkenbaar).

Wat ik eigenlijk mis in dit topic is de link naar gymnastiserende oefeningen... Met name zijgangen werken uiterst gymnastiserend. Door deze oefeningen rek je de spieren en tegelijkertijd maak je ze krachtiger. Misschien duurt het allemaal wat langer op die manier dat zal het zijn!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:23

QQQQ"]
Het feit dat niet alle paarden geschikt zijn voor de LDR trainingswijze zoals door A&S toegepast (ook niet als een expert als Anky zelf dat doet), maar dat ELK paard tot zijn/haar hoogste niveau te rijden is door een topruiter die het klassieke systeem volgt, zou al tot nadenken moeten leiden.
[/quote]

Deze vergelijking gaat niet op, want het zou net zo goed andersom zijn. Dat wanneer een paard LDR gereden zou worden ipv klassiek hij een hoger niveau zou bereiken. Dat een paard niet optimaal (extreem, je doelt op de manier van A&S, en dat is idd niet voor ieder paard weggelegd) LDR gereden kan worden wil niet zeggen dat hij met een LDR training zijn hoogste niveau niet kan bereiken.

[quote="QQQQ schreef:
Over de foto: Ben het er niet mee eens dat elke spier daar lekker los en goed etc aan het werk is. De schoudervrijheid is er niet. De schouder wordt belemmerd door de hals, hierdoor kan het been niet hoger komen. Ook is de onderrug niet genoeg aan het werk: Kruis moet en kan nog duidelijk zakken. Hierdoor zal het achterbeen dichter bij het voorbeen kunnen komen, zonder dat dit tot triangulatie zal leiden (omdat het achterbeen naar het voorbeen toe komt en niet andersom)

Dat deze foto geen piaffe laat zien zoals jij graag ziet komt doordat het paard niet optimaal in de oprichting loopt! Dat hij deze oefening in deze positie kan laten zien getuigt van én veel kracht én veel souplesse. En idd wordt de schoudervrijheid (in deze positie!) belemmerd door de hals, maar dat is even niet anders he.... En de achterhand zou ook verder kunnen zakken, maar niet vanuit deze positie (je kunt een boog niet onbeperkt blijven opspannen). Je zou dus gelijk kunnen hebben, maar je moet wel naar de situatie kijken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 17:25

abby schreef:
Misschien duurt het allemaal wat langer op die manier dat zal het zijn!

Dat is zonder twijfel de hoofdrede....

Dat is inderdaad een piaffe zoals ie hoort. Good old Nuno!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:43

abby schreef:
13 pagina´s geleden plaatste ik deze foto. Deze piaffe vind ik heel fraai uitgevoerd.

Ik vind die piaffe ook heel mooi, maar er ik ken ook nette piaffes van paarden die LDR getraind zijn. Het is een training hè, niet te vergelijken met het eind resultaat wat in de proef te zien is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 18:13

Sprintje schreef:
ik ken ook nette piaffes van paarden die LDR getraind zijn. Het is een training hè, niet te vergelijken met het eind resultaat wat in de proef te zien is.

Dat weten we, maar daar ging het even niet om. Het ging er meer om het nut van die actie op de eerste foto te achterhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:24

Zoals Abby al aanhaalt, is er maar één korste weg en dat is de weg die op het eerste gezicht de langste route is... Oftewel, de korste weg is de langste weg en er zijn geen short-cuts en je kunt niks overslaan.
Iedereen die dat wel probeert, komt vroeg of laat weer terug op dat punt, maar dan met een klein probleempje.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:31

Zep schreef:
Dan even een vraagje aan jou QQ: waarom zou het voorbeen in deze situatie verder van de grond moeten komen?

Omdat het paard uit balans is, op zijn voorhand loopt en dus onmogelijk zijn achterhand kan laten zakken. Bovendien moet hij zijn balans compenseren door dat LDR gedoe, waardoor hij kracht verliest. Dat gaat dus ten koste van de uit te voeren oefeningen en bewegingen. Zo simpel is het nou!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:32

Piaffe schreef:
Afbeelding

Deze foto heb ik dus snel even recht gezet.

Super slechte foto!!! Helemaal uit balans en ook nog scheef. Ik zou me alles behalve plezierig voelen als ik mijn paard zo zou rijden.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 27-03-04 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:36

QQQQ"]
[quote="Zep schreef:

DAT is nou mijn probleem hiermee.
Volgens mij is het fysisch onmogelijk dat hier het paard niet op de voorhand geplaatst is.
Op de voorhand plaatsen maakt een paard niet lenig (naar mijn bescheiden mening Schijnheilig )
[/quote]

Nee, QQQQ ik ben het helemaal met je eens!!!
Je kan het logisch onderbouwen en je kan het zien. Je mening hoeft dus helemaal niet bescheiden te zijn hoor Knipoog