Gebazel over beweging (split van onderwijs mij)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:52

Ben ik met je eens, als een paard uit een geweldige passage komt en vervolgens een (tactmatige Lachen ) krabbelende piaffe laat zien krijg je gelijk een knoop in je maag.
Maar aan de andere kant is dat ook niet helemaal eerlijk, want doordat het contrast tussen die passage en piaffe zo groot is lijkt de piaffe nog slechter dan hij al is.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 09:56

Hetzelfde geldt voor die "groot" gesprongen wissels.
Daarbij draait mijn maag ook om.
Dat is helemáál niet goed. Een wissel moet dezelfde kwaliteit hebben als de gewone galopsprong. Een "grote" wissel duidt erop dat de rest van de galop dus vér onder de maat is..............

Maar als ik moet kiezen tussen een paard dat
A. groot passageert, klein en kort piaffeert
B. klein passageert, klein en kort piaffeert
kies ik toch voor de eerste...........al is het contrast daar tussen passage en piaffe het grootst.

bark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 10:33

Daar gaat het nou juist om, een paard wat groot passageert,zal waarschijnlijk te trààg piafferen,een paard wat klein en vooral gesloten passageert zal ook klein en gesloten piafferen[echt zitten].Het belangrijkste voor een dressuur paard is dat hij in beide onderdelen niet vertraagt,hoewel de meeste mensen en ook juryleden dat vaak wel mooi vinden.Heel ruim bewegende paarden zijn vaak traag.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:36

bark schreef:
Daar gaat het nou juist om, een paard wat groot passageert,zal waarschijnlijk te trààg piafferen,een paard wat klein en vooral gesloten passageert zal ook klein en gesloten piafferen[echt zitten].Het belangrijkste voor een dressuur paard is dat hij in beide onderdelen niet vertraagt,hoewel de meeste mensen en ook juryleden dat vaak wel mooi vinden.Heel ruim bewegende paarden zijn vaak traag.

Dat excuus is me te zwak.
Ik ga voor het ultiem haalbare.
Een ruime sterke passage en idem piaffe.

bark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 10:42

Salinero,ik zeg niet dat het niet kan, ik vind dat alleen een trage ruime passage niet goed is, die paarden komen in de problemen met piafferen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:45

Salinero heeft een beetje hetzelfde gebrek als Painted Black nu ik er zo over nadenk.
Allebei van het type Hangbuikzwijntje..........

Maar dat is weer iets heel anders........ Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:52

Nou CGJ, ik vind Salinero toch wel veeeeeeeeeeeeel beter dan PBtje hoor... zoals die in Boxtel liep!
Maar inderdaad, de passage groot en traag (indrukwekkend de eerste passen, daarna bleef-ie hangen).

bark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 10:53

Oja, een groot gesprongen wissel ontstaat ook omdat een paard te veel vertraagt in het wat meer verzamelen,wat nodig is voor een serie,het onvermogen om zich te kunnen sluiten.Het gaat mij erom hoe je het formuleert,het is niet zo dat het paard dus onder zijn kunnen galoppeert voor de wissels.In alle gangen en oefeningen is het belangrijk dat takt ,ritme gelijk blijft,bij ieder paard naar zijn kunnen. de paarden die dat niet kunnen vallen bij zwaardere oefeningen door de mand door het achterbeen te vertragen en zich zo te ontrekken aan het dragen. daarom zie je vaak paarden met een hele ruime uitgestrekte draf, waarbij het paard zowel moet stuwen als dragen, maar die totaal niet kunnen piafferen,dat is alleen dragen.Het stuwvermogen van een paard zegt niets over het draagvermogen.Alleen veel mensen zien dan zòn paard onwijs strekken en denken dat dat een superpaard is.

bark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 11:04

Missouri schreef:
Nou CGJ, ik vind Salinero toch wel veeeeeeeeeeeeel beter dan PBtje hoor... zoals die in Boxtel liep!
Maar inderdaad, de passage groot en traag (indrukwekkend de eerste passen, daarna bleef-ie hangen).

Ja natuurlijk blijft hij hangen,hij neemt die enorme draf mee naar boven,wanneer hij niet zou blijven hangen zou zijn ritme sneller worden,dat paard kan zeldzaam passageren en piafferen,hij moet nog 9 worden,wanneer hij dan zo nu en dan wat ritme verliest is geen schande hoor.Heb je die overgangen tussen de piaffe en passage weleens gezien,ik vind het bijna niet mooi meer zoals dat paard gaat zitten,goed is het wel.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:07

Daarom moet je eens gaan kijken bij het paard van Anne van Olst.
Die is nog veel extremer.
Die kan passageren met zijn achterbenen tussen zijn voorbenen.
.............. en die heeft geen buikje......... Haha!

bark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 11:09

Zal ik doen, weet je misschien wanneer die rijdt?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:14

Ik denk inderdaad dat Salinero nog veel meer kan dan hij nu laat zien. Hij is relatief jong, let maar eens op over een jaar of 2 als hij doorgetraind is!
Doe mij er zo maar 10 Haha!

(en ze voeren gewoon goed bij Anky op stal Knipoog )

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:17

CGJ12 schreef:
Daarom moet je eens gaan kijken bij het paard van Anne van Olst.
Die is nog veel extremer.
Die kan passageren met zijn achterbenen tussen zijn voorbenen.
.............. en die heeft geen buikje......... Haha!

Doel je nou op Negro?
Ik vind het lelijk als een paard zo extreem in elkaar kruipt en zijn benen op 30m2 cm heeft staan.
Die benen horen gewoon recht onder de massa te staan.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:19

Sjuimpje schreef:
Doel je nou op Negro?

Haha! Haha! als dat zo is kan-ie bij Anna42 in de leer over het evenwichtsskelet van Ferro Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:24

Nee !!!!!!!!!!!!!!!!
Een nieuwe zei ik toch. Een bruine. was er volgens mij ook bij in Amsterdam.
BROERE DEXTER
Als ie in de ring leert lopen zoals thuis gaat Nederland een medaille verliezen aan Denemarken.

Heb ik aan het werk gezien in de training.
En ik ben wat gewend en niet gauw "impressed" maar wat dat beestje kan....
Die kan vanuit piaffe in één pas 5 meter voorwaarts draven als ie dat moet van Anne. En dat kan ie met zijn kop omhoog, maar ook met zijn kop tussen zijn knieën. Zo lenig ben ík niet. Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:27

CGJ12 schreef:
Nee !!!!!!!!!!!!!!!!
Een nieuwe zei ik toch. Een bruine. was er volgens mij ook bij in Amsterdam.
BROERE DEXTER
Als ie in de ring leert lopen zoals thuis gaat Nederland een medaille verliezen aan Denemarken.

En dat kan ie met zijn kop omhoog, maar ook met zijn kop tussen zijn knieën. Zo lenig ben ík niet. Haha!

Dan heb je kennelijk nog niet begrepen waar het hoofd van een paard toe dient.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:33

Ik heb niet gezegd HOE hij dat hoofd moest houden, alleen gezegd dat ie hem in alle posities kón houden. Daar is niks mis mee.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:43

CGJ12 schreef:
Salinero heeft een beetje hetzelfde gebrek als Painted Black nu ik er zo over nadenk.
Allebei van het type Hangbuikzwijntje..........

Maar dat is weer iets heel anders........ Haha!

Wat jij een Hanbuikzwijntje noemt, is voor ander een paard met een "hinter"rib. Bij veel paarden ontbreekt deze tegenwoordig dankzij de Volbloed inbreng (greyhoundtype) De ronde ribben zorgen voor grote longen en een beter stabilisatie-eefect bij de paarden. De grote ronding in de zwevende ribben zorgen ervoor dat het paard over de breedte veel buikspieren kan ontwikkelen. De buikspieren hebben een belangrijke functie bij het dragen.
De grote zwevende ribben zorgen tegelijkertijd voor veel volume in de buikholte. Daar moet voldoende ruimte zijn voor een goede darmontwikkeling. Een paard put zijn reserves uit een het goed functionerende darmkanaal. Maak je dit te klein dan gaat dit altijd ten koste van de optimaal functionerende darmwerking. Dat wil zeggen dat het paard aangewezen is op veel meer krachtvoer en vaak veel gevoeliger is voor darmstoornissen en koliek. Last but not least bij de merries moet er voldoende ruimte blijven om het veulen optimaal te kunnen dragen. Ook hier vervullen de buikspieren een cruciale rol.
Paarden met onvoldoende rompdiepte vertonen na de dracht van enkele veulens al een ongekend hoge fysieke slijtage. Een voldoende rondgeribd paard blijft daarentgen op hoge leeftijd nog mooi.
De door de natuur bedachte "Survival of the fittest" gaat veel verder dan onze rationele selectiecriteria.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:44

CGJ12 schreef:
Ik heb niet gezegd HOE hij dat hoofd moest houden, alleen gezegd dat ie hem in alle posities kón houden. Daar is niks mis mee.

CGJ vat hier even de essentie van de gedachtegang achter diep rijden samen Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:49

Nieuw fokdoel van het EASP:
Het infokken van "hinterrib" bij Shagyas --> ruimte in buikholte

+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:19

Ik ben het voor 1 van de eerste keren eens met CGJ: Broere Dexter is een waanzinnig paard, heb m aan het werk gezien en dat paard kan heeel veel. Nu maar hopen dat ie heel blijft.... Schijnheilig

Maar toch geloof ik ook dat er in het verhaal van Anna waarheid zit. (Ja echt, het begint me te fascineren! Bloos! )

En nog over de piaffe en passage: In de piaffe kan een zweefmoment zonder tact kan wel maar dan wordt het een onregelmatige passage op de plaats.
Helaas ken ik niet veel paarden die waanzinnig konden uitstrekken en groot gaan en ook nog konden zitten in de piaffe. jammer is dat.
Mijn eerste paard was een dribbelkontje met veel talent voor sluiten en kon ook piafferen. Daarna 2 Balzflug´s gehad die erg spectaculair konden draven, heel veel ruimte en zweefmoment, ook veel aanleg voor passage maar naar de piaffe terug was het een beetje een ramp. Hoe meer terug hoe groter en trager de passen werden. Zodra je hem vlugger had verloor hij zn tact en brak hij af in de rug, kon dus geen verbinding meer maken. Zo´n paard was een zeer wijs Prix st. georges paard maar GP had ie nooit gaan lopen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:22

Dat zijn leuke junioren/young riders paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:26

en daar waren ze ook voor bedoeld Knipoog

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:05

CGJ12 schreef:
Nieuw fokdoel van het EASP:
Het infokken van "hinterrib" bij Shagyas --> ruimte in buikholte

+

Dat wisten de Landstallmeisters al in 1793 toen ze met deze rasfokkerij begonnen. De bedouinen weten het al duizenden jaren. Xenophon (440-35 v chr) wist het ook toen hij zijn eerste hippisch rijonderricht op papier zette.
Het merkwaardig bij jouw is dat wanneer op een constructieve manier de verschillende onderdelen en hun functies van het paard worden uitgelegd, je altijd probeert dit op de meest domme manier belachelijk te maken.
Dit is zelfs een domme Drentse boerenJan met die korte achternaam onwaardig.
Ik kan er niets aan doen dat er in Nederland slechts een summiere kennis over het sportpaard en over het paard in het algemeen bestaat en dat men zich ueberhaupt niet verdiept in alle functies van alle onderdelen van het paard.
Dit is een uniek levend wezend dat voor ons plezier of boterham aan onze menselijke fratsen moet voldoen. Je hebt in mijn ogen dan wel de verplichting dat het zijn meeste, door de natuur meegegeven, eigenschappen en functies behoudt.
Dat is voor ons plezier, de business en het paard beter. Wat is daar mis mee?

En het zou misschien helemaal niet verkeerd zijn dat een grote organisatie als het KWPN, dat naar ik aanneem ook de belangen van het sportpaard behartigt, deze punten eens onder de loep zou nemen. Inplaats van de onzin die Rosie namens het KWPN en op kosten van de leden aan onnatuurlijke eigenschappen over het paard dankzij een falend en kortzichtig fokbeleid aan de leden probeert te verkopen. Een organisatie die een prestatiefokkerij voorstaat en slechts 2.5% aan internationale paarden scoort, zou zich moeten bezinnen op deze rampzalige prestatie. Als je dan vervolgens de 2.5% analyseert, kom je nota bene ook nog tot de conclusie dat deze score meer ondanks dan dankzij het fokbeleid is gerealiseerd. Ik heb al vaker gezegd dat ik niets tegen het KWPN heb, maar dat wil niet zeggen dat ik alles maar zo klakkeloos accepteer. En dat ik vervolgens de KWPN dogma's op een kadaver discipline-achtige manier moet nawauwelen.
Dat druist regelrecht in tegen mijn passie voor het paard.

De schoonheid, gratie, intelligentie, zijn karakter, de bouw en het daaruit voortvloeiende goed functioneren en voor ons vertaald in de sportprestaties van dit unieke dier staan voor mij centraal.
Wie meent het paard en zijn natuurlijke eigenschappen belachelijk te moeten maken, maakt zichzelf als mens belachelijk.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:26

anna42 schreef:
De schoonheid, gratie, intelligentie, zijn karakter, de bouw en het daaruit voortvloeiende goed functioneren en voor ons vertaald in de sportprestaties van dit unieke dier staan voor mij centraal.

Uit het hart gesproken en begrepen. Lachen