Wat is eigenlijk de functie van een sperriem??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:55

Lachen De meeste mensen weten gewoon niet hoe ze een hoofdstel op de juiste manier omdoen, neusriem of te hoog of te laag. Twee vingers tussen de neusriem en minimaal een tussen de sper gaat bij de meesten niet op. Hoe vaak ik geen hoofdstel bij lesklanten kan vergespen.
Erg vaak gehoord bij een paard dat begint te kauwen op het bit, gesp de sperriem maar mooi vast. Of zoals een vriendin van mij die meent dat de aansnoerneusriem oftwel die bonfireneusriem echt bedoeld is om aan te snoeren en het liefst zo strak mogelijk.
Hoe minder aan het hoofd hoe beter dat is klaar. Maar niet iedereen denkt er zo over.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:45

Ik weet niet hoor, maar als je hem gewoon *weg* laat dan rij je dus eigenlijk met een incomplete optoming. Als je persee alleen de hoge neusriem wil gebruiken (de Engelse dus) dan moet je het lusje ook van de hoge neusriem af laten halen.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:10

Nou mensen ik heb een hoge neusriem en een sperriem en dat zit zoals het moet zitten passend Tong uitsteken .
Ik kan mijn paard niet zonder meer rijden op het strand een ophouding is dan soms nodig en moet ik mijn paard niet de gelegenheid geven om de tong er over te gooien anders ben ik zo thuis.
Want als ze gaat gaat ze ook en als aqua8horse denkt dat het anders kan dan nodig ik haar uit om met mijn paard een strandrit te maken.

Verow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:14

Ik heb nu een huurpony, en ook heeft haar hoofdstel een sperriempje. En ik snoer hem nooit strak aan Dak kan je ook zien aan als ik aan het rijden ben kan ze nog lekker haar tong uit haar mond gooien :p (wat er overigens heel schattig uitziet, maar dat terzijde Haha! )
Het is gewoon handig voor als ze haar mond helemaal wil opengooien, en zoals mensen zeggen haar tong over het bit wil gooien.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:15

Starbreeze schreef:
Ik weet niet hoor, maar als je hem gewoon *weg* laat dan rij je dus eigenlijk met een incomplete optoming. Als je persee alleen de hoge neusriem wil gebruiken (de Engelse dus) dan moet je het lusje ook van de hoge neusriem af laten halen.

Haha! Officieel mag je op wedstrijden ook niet rijden als je een hoofdstel hebt wwaar normaal een sperriem aanzit maar ik rijd al jaren zo heeft nog nooit geen jurylid wat van gezegt. Ik rijd nu met een engelse neusriem dat gaat prima.
Ieder paard is zonder sperriem te rijden lopen ze vaak nog beter op. Een vriendelijk in de hand gereden paard geen probleen en als je dan toch een keer naar het strand gaat doe je toch gewoon de sperriem er weer aan. Maar niet te strak er moet een vinger minimaal tussen.
Ik walg van mensen die menen dat die riemjes zo strak mogelijk moeten. Haha! Die haal ik met liefde een keer de broekriem aan Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:25

Volgens mij zijn hier nog geen mensen geweest die aangeven dat 'die riempjes zo strak mogelijk moeten' Haha!.

(overigens rijdt Jeanie eigenlijk nooit in de bak Haha!).

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:44

Apple schreef:
Volgens mij zijn hier nog geen mensen geweest die aangeven dat 'die riempjes zo strak mogelijk moeten' Haha!.

nee gelukkig niet apple

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:59

Nou ik leef nog!
Gister wegens het scheren van Woes niet gereden (voordat ik daar klaar mee was was het al donker..en had ik honger gekregen..) maar vandaag was dus de dag.
Aangezien meneer niet uit was geweest vandaag en het weer een tikkeltje onrustig was ben ik eerst zonder sperriem gaan rijden..(neusriem zat zeer los)
Toen dat na 10 min. nog goed ging heb ik de neusriem er dus afgehaald..
Nou Woes liep dus net zoals anders maar ik had wel zoiets van als hij wil is hij pleite..en hij had tijdens het uitstappen mijn kieffer teugeltjes in zijn bekkie...grrr
Dus de neusriem gaat er morgen gewoon weer om.
Oja zal ook nog even bij ITP foto's plaatsen (niet van het rijden want dat is nogal lastig als je alleen ben..)

Gr. Angenita

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 00:04

T viel dus mee woestein? gelukkig maar! En? laat je de sperriem er af??

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:16

Voor het gemakkelijke zou ik hem eraf kunnen houden maar aan de andere kant..
Ik wil dus niet mijn Kieffertje slopen dus zal ik toch eerst op zoek gaan voor de wedstrijden naar een mooie engelse of anders een gecombineerde en dan daar het lusje vanaf halen...

Oja foto's: [ITP] Duopenottie 2 kleurtjes op mijn Haffie...

Gr.Angenita

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:07

ik rij altijd zonder neusriem... vind het allemaal niet zo nodig. als je paard zijn mond open doet betekend dat dat JIJ te hard trekt.. vind ik, maart ja wie ben ik

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:23

Nou sorry maar dat slaat kant nog wal Verward
Zeker een jong paard zal meestal niet uit zichzelf zijn mond helemaal stil en dicht houden..

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:43

Inderdaad, een paard moet in het begin leren zijn mond toe te houden. Maar het is wel 1van de voornaamste problemen vind ik dat sommigen 'blijven' ze dichttrekken, terwijl het paard op een gegeven moment zijn kaak moet leren ontspannen, en dat kan dan niet, omdat hij teveel toegesnoert zit... Verward

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:19

Maar er zijn ook genoeg paarden die dat zelf doen, hoe een zachte hand je ook hebt, ik ben van mening dat je niet zo maar kan oordelen zonder het eerst gezien of misschien zelf gevoeld te hebben.

Maar echt aansnoeren is natuurlijk niet nodig...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:33

Hetja schreef:
Maar echt aansnoeren is natuurlijk niet nodig...

Sperriem aansnoeren is nooit nodig

Verow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:08

Volgens mij is er hier niemand die de sper- en/of neusriem aansnoerd dus daar hoef niemand elkaar meer op aan te vallen toch?
En idd, ben het met Starbreeze, Astragirl, en Hetja eens. Alsof het altijd de ruiter zijn schuld is als het paard z'n mond opent! Vind die reactie nergens op slaan Klaske

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 00:29

Het KAN wel een oorzaak zijn, Verrow, maar niemand hoor je zeggen dat dat alleen de oorzaak is. Er zijn natuurlijk veel meer redenen voor het openen van de paardenmond tijdens het rijden!

Verow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 01:16

Ik vind toch wel hoe Klaske het zegt, dat zij vind dat dat de enige oorzaak is (de ruiter).. Maarja ik ga me er verder niet druk om maken ofzo Lachen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:35

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:31

Mijn paard draait continu met zijn bovenlip, soms lijkt het alsof hij opstijgt.
Soms word hij er zelf moe van, toen ik nog met sperriem reed werd hij er naar mijn idee echt gek van ( we hebben alles gechect of het niet op zijn luchtwegen drukte ), ik heb hem er van ellende maar af gehaald want ik werd nl ook gek ( hij werd nl heel onrustig ).
Nu draait hij nog steeds en is nog onrustig maar wel stukken minder.
En hij kauwt eindelijk steeds vaker op zijn bit ( joepie ).
Ik rijd dus lekker met hoofdstel met lusje zonder sperriem.
Groetjes pharlap.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 03:23

Ja, Klaske daar ben ik het mee eens....je moet een paard zijn mond niet eens willen snoeren!!! En inderdaad een open mond is het gevolg van een onrustige hand van de ruiter.
Ik heb nog nooit een paard met een open mond in het land zien draven Tong uitsteken

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:18

maar wat als het paard het door een andere tak van paarden sport zo gewend is om een mond vol ijzerwaren te hebben en dan eens een keer met een trensje gereden wordt?
Ligt daar dan ook de schuld bij de ruiter als het paard zijn mond open doet en zijn tong naar buiten laat bengelen???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:03

Woestein schreef:
maar wat als het paard het door een andere tak van paarden sport zo gewend is om een mond vol ijzerwaren te hebben en dan eens een keer met een trensje gereden wordt?
Ligt daar dan ook de schuld bij de ruiter als het paard zijn mond open doet en zijn tong naar buiten laat bengelen???

Jazeker. Dat hoort niks uit te maken.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:38

Het schijnt dat de sperriem afkomstig is uit het jachtrijden, waarbij ze dan wilden voorkomen dat de paarden de bomen opvraten.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met sperriempjes, mijn paard loopt precies het zelfde met als zonder, en de andere paarden die ik rij ook.
Als je een riempje nodig hebt om je paard z'n mond dicht te houden, kan ie ook nooit nageven lijkt me, want dan is t een en al spanning.

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 23:21

jep dat ben ik helemaal met je eens concorde. Een gespannen paard kan niet nageven. Jij kan ook niet lekker lopen met knellende schoenen toch??