Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dressage85 schreef:Diep en rond rijden kan alleen zodra je je paard goed van achter Naar Voren rijdt!! hij moet dus achter goed actief zijn en blijfen anders gaat ie dus echt op de voorhand lopen!! Zelf moet je het ook wel kunnen denk ik..weet goed waar je mee bezig bent..met dit systeem. Ik het is zeker niet geschikt voor elk paard en voor elke Ruiter...Succes dressage
Katja schreef:Aangezien we erg off-topic gingen een split over buikspieren gemaakt.
Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)
Astragirl schreef:Traint de klassieke manier die spieren dan ook niet?
Katja schreef:Zou het niet kunnen dat je door het diep en rond de bovenlijn verder oprekt waardoor de buikspieren meoten verkorten?
Astragirl schreef:Zeker voor kleine vrouwen is het niet zo makkelijk om die felle, grote paarden te controleren. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Controle zonder kracht kun je alleen bewerkstelligen door een paard te ‘outsmarten’, door slimmer te zijn en een vertrouwensband met hem op te bouwen. Je hebt voor deze methode geen kracht nodig.
Astragirl schreef:misschien een intressant stukje bovenaan de pagina:
http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/nieuws_begrip.asp
en dit heb ik ook geovnden Tegenspreken mag "Rijkunst, geld en mentaliteit" (22 aug. 2002) Hoefslag: Sjef Janssen:
Met jouw trainingsprincipe van het diep rijden heb je nogal wat verzet los gemaakt. Volgens mij ligt dat niet alleen aan het principe, want de meeste ruiters rijden wel eens diep als dat nodig is, maar ook aan de manier waarop jij dat soort dingen soms brengt. Jij shockeert graag?
‘Nee, bullshit. Het interesseert me juist helemaal niets wat anderen van mij en mijn principes denken. Bovendien was ik niet de eerste die ermee begon. In de springsport hadden we jaren geleden Alwin Schockemöhle en voordat wij ermee begonnen waren Nicole Uphoff en Margit Otto-Crepin er al mee bezig. Maar je hebt gelijk, de hele wereld heeft er tegenaan getrapt. Wij hebben het diep rijden op ons gevoel opgepakt en verder ontwikkeld. En dat heeft een logische reden. Onze paarden hebben meer bloed en de sport wordt door veel meer vrouwen beoefend. Zeker voor kleine vrouwen is het niet zo makkelijk om die felle, grote paarden te controleren. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Controle zonder kracht kun je alleen bewerkstelligen door een paard te ‘outsmarten’, door slimmer te zijn en een vertrouwensband met hem op te bouwen. Je hebt voor deze methode geen kracht nodig. Het ruggebruik wordt er bij veel paarden beter van en het bevordert de spierontwikkeling. Mits het op de goede manier gebeurt natuurlijk. Want het gevaar is dat ruiters gaan trekken om hun paard diep te rijden. Dan worden het juist weer macht- en krachtspelletjes en dat is nu juist niet de bedoeling. Maar eigenlijk is het natuurlijk met alles zo. Het gaat er om hoe je een systeem toepast. Goed paardrijden kun je diep én hoog, slecht paardrijden ook.’
Astragirl schreef:Aime, misschien moet jij maar eens accepteren dat veel (top)ruiters hun paard diep rijden (met of zonder kracht) als controle-middel. En dat geven sommige dan ook gewoon toe. Dat het bovendien nog eens goed zou zijn voor spier en ruggberuik is totaal nog niet bewezen, integendeel.