Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:03

Diep en rond rijden kan alleen zodra je je paard goed van achter Naar Voren rijdt!! hij moet dus achter goed actief zijn en blijfen anders gaat ie dus echt op de voorhand lopen!! Zelf moet je het ook wel kunnen denk ik..weet goed waar je mee bezig bent..met dit systeem. Ik het is zeker niet geschikt voor elk paard en voor elke Ruiter...Succes dressage

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:42

He, Magique fijn dat we elkaar kunnen blijven respecteren OK dan!
Ik zeg helemaal niet dat onze ontwikkelde methode de enige is. Dat wordt er hier op bokt iedere keer van gemaakt. Het is een methode die het LDR systeem kan vervangen. Dat is dus wat anders. Maar stel dat ik het de enige methode vind, wat is daar dan zo vervelend aan. Jij bent weg van LDR dus daar stoor je je dan toch niet aan.
En ik denk dat wel degelijk mensen in hun waarde laat en kan laten! Het onderwerp waar we het over hebben is een 'hot-item' en ik verwacht dat sommige mensen dat wat ik beweer, best confronterend vinden. Maar dat is geen reden om mij een stempel op te drukkken dat ik mensen niet in hun waarde laat. Zou je mij kennen, zou je beter weten.

Het blijft voor mij heel boeiend. Toch wil ik nogmaals duidelijk maken dat ik iedereen in zijn waarde laat en dat het mij vooral gaat om het welzijn. Nou weet ik ook dat iedereen zelf verantwoordelijk is ten opzichte van zijn/ haar paard, maar mensen bewuster laten nadenken( wat inmiddels dus duidelijk gebeurd) over wat ze aan het doen zijn en wat het effect is, kan volgens mij helemaal geen kwaad. Althans ik zie er geen kwaads in, ik vind het persoonlijk allemaal erg leerzaam. Ik lees alles aandachtig en sta overal open voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:44

Dressage85 schreef:
Diep en rond rijden kan alleen zodra je je paard goed van achter Naar Voren rijdt!! hij moet dus achter goed actief zijn en blijfen anders gaat ie dus echt op de voorhand lopen!! Zelf moet je het ook wel kunnen denk ik..weet goed waar je mee bezig bent..met dit systeem. Ik het is zeker niet geschikt voor elk paard en voor elke Ruiter...Succes dressage

Probleem is dat een groot aantal van de ruiters dat niet voelen, maar wel denken te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:45

Maar dat geld ook bij vwnw, met de neus eruit dus
Als je dan je paard als een duikboot hebt lopen, schiet die oefening ook niet echt op Lachen
En als je adviseerd om goede les te halen, ben je ineens niet meer aardig of krijg je de meest rar smoezen te horen Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:26

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 10:23

Katja schreef:
Aangezien we erg off-topic gingen een split over buikspieren gemaakt.
Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Kunnen we dan hier wel doorgaan met het vragen van uitleg over hoe LDR als een soort 'sit-ups' zou moeten werken op die pezige buikspieren, welke dus niet de oblique zijn?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:50

Ik heb weer een hele tijd niet op bokt gezeten, dus 15 paginas te lezen! Lachen Ik ben er nog altijd niet gek van. Ik denk dat de meeste topruiters deze methode gebruiken om hun paard op de juiste 'hoogte' in de ring te krijgen. Dus stellen ze ze wat dieper in als ze wat schrikkerig zijn. Maar een paar gebruiken de methode echt als constante training denk ik. Dan hebben zij de kunst om paard weer hoger in te stellen, die paarden kunnen! dat ook. Maar ik zie in mijn omgeving nog veel te veel paarden die kwa bouw dit totaal niet aankunnen en heel gespannen rond duiken op de voorhand zonder de achterhand erbij. Dan zitten ze te trekken aan de teugels om hen nog omhoog te krijgen. Ok zijn er teveel die hun paarden diep rijden omdat ze ze niet op de loodlijn krijgen, dan maar extreem diep gaan rijden. Dit is gemakkelijker! Ik denk dus dat het alleen kan als de bouw van het paard het toelaat (bv. lange hals en rug)+ als dat paard die lenigheid en sterkte bezit. En dan nog zou ik het niet te lang doen want het lijkt me zeer belastend voor de halspieren (onder+boven). Sorry, maar ik kan niet meepraten over de buikspieren, heb ik geen wetenschappelijke kennis over. Traint de klassieke manier die spieren dan ook niet?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 09:25

Astragirl schreef:
Traint de klassieke manier die spieren dan ook niet?

Jawel! Want op de split is eruit gekomen dat deze spieren zorgen voor het naar voren brengen vanhet achterbeen.
Wat dan de winst van LDR is, is nog een raadsel.

Dat het niet bij elk paard werkt is een van mijn grootste bezwaren van het systeem, want met zekerheid kan je niet aan de buitenkant zien of een paard er goed mee om zou kunnen gaan.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 09:30

Voor mij blijft het ook een raadsel, Scheve mond

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:33

Zou het niet kunnen dat je door het diep en rond de bovenlijn verder oprekt waardoor de buikspieren meoten verkorten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:37

Het korter en langer worden van spieren is zeer beperkt. De absolute afstand tussen de aanhechtingspunten is bepalend voor de lengte die de spieren krijgen. Die afstand zal niet of nauwelijks kunnen veranderen omdat het onderlinge skelet met name bepaalt hoe groot die afstand is. Hoe de spier zich ontwikkelt tussen de aanhechtingspunten, is wel beinvloedbaar tot op zekere hoogte.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 15:01

Katja schreef:
Zou het niet kunnen dat je door het diep en rond de bovenlijn verder oprekt waardoor de buikspieren meoten verkorten?

Ten opzichte van lang en laag levert het rond maken niet veel méér op, omdat dat extra 'knikje' niet voorbij de schoft kan inwerken.
Door van voren uit meer op te rekken, zet je de buikspieren niet aan het werk, wel door van achteren harder te gaan werken (benen meer onder plaatsen).

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:00

misschien een intressant stukje bovenaan de pagina:
http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/nieuws_begrip.asp
en dit heb ik ook geovnden Tegenspreken mag "Rijkunst, geld en mentaliteit" (22 aug. 2002) Hoefslag: Sjef Janssen:

Met jouw trainingsprincipe van het diep rijden heb je nogal wat verzet los gemaakt. Volgens mij ligt dat niet alleen aan het principe, want de meeste ruiters rijden wel eens diep als dat nodig is, maar ook aan de manier waarop jij dat soort dingen soms brengt. Jij shockeert graag?

‘Nee, bullshit. Het interesseert me juist helemaal niets wat anderen van mij en mijn principes denken. Bovendien was ik niet de eerste die ermee begon. In de springsport hadden we jaren geleden Alwin Schockemöhle en voordat wij ermee begonnen waren Nicole Uphoff en Margit Otto-Crepin er al mee bezig. Maar je hebt gelijk, de hele wereld heeft er tegenaan getrapt. Wij hebben het diep rijden op ons gevoel opgepakt en verder ontwikkeld. En dat heeft een logische reden. Onze paarden hebben meer bloed en de sport wordt door veel meer vrouwen beoefend. Zeker voor kleine vrouwen is het niet zo makkelijk om die felle, grote paarden te controleren. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Controle zonder kracht kun je alleen bewerkstelligen door een paard te ‘outsmarten’, door slimmer te zijn en een vertrouwensband met hem op te bouwen. Je hebt voor deze methode geen kracht nodig. Het ruggebruik wordt er bij veel paarden beter van en het bevordert de spierontwikkeling. Mits het op de goede manier gebeurt natuurlijk. Want het gevaar is dat ruiters gaan trekken om hun paard diep te rijden. Dan worden het juist weer macht- en krachtspelletjes en dat is nu juist niet de bedoeling. Maar eigenlijk is het natuurlijk met alles zo. Het gaat er om hoe je een systeem toepast. Goed paardrijden kun je diep én hoog, slecht paardrijden ook.’

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 10:22

Juist, dat is het argument dat duidt op het willen "onderwerpen" van het paard en dat uitgaat van de foute aanname dat het rijden naar klassieke richtlijnen kracht zou kosten die "kleine vrouwen" niet op kunnen brengen.
Heb je Klimke of Kottas wel eens bekeken? Vrij pezige types, niet echte krachtpatsers.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:19

Helemaal met je eens QQQQ!, dressuur mag nooit een krachttoer worden, controle zonder kracht, ok, maar waarom bij kleine vrouwtjes met felle paarden? Hebben die dan geen controle bij de normale trainingswijze? Scheve mond Bij die extreme traningmethode die ik al op verscheidene video's gezien heb , kunnen ze zo inderdaad hun paard onder controle houden maar totaal 'gespannen' als totaal beeld. Mmijn mening.
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 20-04-04 13:10, in het totaal 5 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:34

Astragirl schreef:
Zeker voor kleine vrouwen is het niet zo makkelijk om die felle, grote paarden te controleren. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Controle zonder kracht kun je alleen bewerkstelligen door een paard te ‘outsmarten’, door slimmer te zijn en een vertrouwensband met hem op te bouwen. Je hebt voor deze methode geen kracht nodig.

Het lijkt wel alsof jullie nog een keer terug moeten naar de basisschool,voor een cursusje lezen. In het stukje hierboven staat juist dat met de methode van Sjef een goede vertrouwensband wordt opgebouwd met het paard en dat je GEEN kracht nodig hebt.

Woorden verdraaien is wel makkelijk he, als de waarheid maar moeilijk te accepteren is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 13:09

Volg je eigen advies maar eens op Aimee... Knipoog

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:54

Aime, misschien moet jij maar eens accepteren dat veel (top)ruiters hun paard diep rijden (met of zonder kracht) als controle-middel. En dat geven sommige dan ook gewoon toe. Dat het bovendien nog eens goed zou zijn voor spier en ruggberuik is totaal nog niet bewezen, integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:31

Ik vraag mij af: Zowel Anky als Sjef blijven benadrukken dat goede begeleiding het allerbelangrijkste is. Ze beweren zelfs dat Anky ( Edward ook inmiddels) de enige zijn die het systeem kan narijden.

Wat ik mij dan afvraag: Waarom denken veel bokkertjes dan dat ze het systeem wel even narijden? Omdat ze op wedstrijd weleens zien hoe Anky het doet? Of Edward?

Beetje zelfkennis is denk ik op zijn plek bij het narijden van dit systeem, maar blijkbaar zijn er maar weinig mensen hier op bokt die zelfkennis hebben.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:48

Ik denk ook dat er maar een heel beperkte groep paarden en ruiters is die goede redenen hebben om volgens deze methode te rijden, voor controle (zie boven) , qua bepaalde bouw,... Maar dan zoals je zegt met goede begeleiding. Anky kan dit doen omdat ze super krachtige, lenige paarden heeft met een snel achterbeen. Maar ontspanning zie ik er niet in, eerder extra belasting. En ik denk ook dat er te veel mensen zijn die denken dat ze het voor alledaagse training kunnen gebruiken om eens extra los te werken ofzo. En dan krijg je overbelaste paarden. Te is Te.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:02

Ik vraag mij af: Waarom denkt iedereen dat Anky LDR heeft uitgevonden Verward Let wel: Zij & Sjef hebben een eigen variant erop gemaakt, die door zéér weinig personen kan worden nagereden ! Maar zeker niet uitgevonden, verre van dat zelfs !

Komt op mij over wie boven het maaiveld uitsteekt, moet zijn kop eraf ........ (Zoiets was het toch Haha! )
Helaas een typisch Nederlandse eigenschap ........

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:06

Pipo schreef:
Wat ik mij dan afvraag: Waarom denken veel bokkertjes dan dat ze het systeem wel even narijden? Omdat ze op wedstrijd weleens zien hoe Anky het doet? Of Edward?

Misschien omdat zij les hebben van andere "kundige" trainers Verward

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:16

Astragirl schreef:
misschien een intressant stukje bovenaan de pagina:
http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/nieuws_begrip.asp
en dit heb ik ook geovnden Tegenspreken mag "Rijkunst, geld en mentaliteit" (22 aug. 2002) Hoefslag: Sjef Janssen:

Met jouw trainingsprincipe van het diep rijden heb je nogal wat verzet los gemaakt. Volgens mij ligt dat niet alleen aan het principe, want de meeste ruiters rijden wel eens diep als dat nodig is, maar ook aan de manier waarop jij dat soort dingen soms brengt. Jij shockeert graag?

‘Nee, bullshit. Het interesseert me juist helemaal niets wat anderen van mij en mijn principes denken. Bovendien was ik niet de eerste die ermee begon. In de springsport hadden we jaren geleden Alwin Schockemöhle en voordat wij ermee begonnen waren Nicole Uphoff en Margit Otto-Crepin er al mee bezig. Maar je hebt gelijk, de hele wereld heeft er tegenaan getrapt. Wij hebben het diep rijden op ons gevoel opgepakt en verder ontwikkeld. En dat heeft een logische reden. Onze paarden hebben meer bloed en de sport wordt door veel meer vrouwen beoefend. Zeker voor kleine vrouwen is het niet zo makkelijk om die felle, grote paarden te controleren. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Controle zonder kracht kun je alleen bewerkstelligen door een paard te ‘outsmarten’, door slimmer te zijn en een vertrouwensband met hem op te bouwen. Je hebt voor deze methode geen kracht nodig. Het ruggebruik wordt er bij veel paarden beter van en het bevordert de spierontwikkeling. Mits het op de goede manier gebeurt natuurlijk. Want het gevaar is dat ruiters gaan trekken om hun paard diep te rijden. Dan worden het juist weer macht- en krachtspelletjes en dat is nu juist niet de bedoeling. Maar eigenlijk is het natuurlijk met alles zo. Het gaat er om hoe je een systeem toepast. Goed paardrijden kun je diep én hoog, slecht paardrijden ook.’

sorry, maar hij maakt zich niet echt geloofwaardig als hij beweert dat je zonder ldr op kracht zou moeten rijden Verward
Hij bedoelt dus dat je elk verzet de kop indrukt door je paard naar een positie te rijden waar hij niets kan inbrengen, misschien hebben we dan een ander beeld van een vertrouwensband??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:17

Het begrip 'vertrouwensband' kan op diverse manieren uitgelegd worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:18

Astragirl schreef:
Aime, misschien moet jij maar eens accepteren dat veel (top)ruiters hun paard diep rijden (met of zonder kracht) als controle-middel. En dat geven sommige dan ook gewoon toe. Dat het bovendien nog eens goed zou zijn voor spier en ruggberuik is totaal nog niet bewezen, integendeel.

Q en Astragirl, dat accepteer ik ook volledig. Ik accepteer dat er mensen zijn die anti-LDR zijn én zullen blijven, ik accepteer dat bijv. buikspieren ook met 'gewone' klassieke training worden aangesproken én ik accepteer dat LDR vaak een controle-middel is. Sterker nog, als zodanig pas ik het ook vaak toe. Controle zonder kracht, wat is er nou mooier.

Ik ben geen nieuwe Anky, die aspiraties heb ik ook niet. Ik wil gewoon zo goed mogelijk leren paardrijden, binnen MIJN mogelijkheden. Daarvoor zoek ik een manier van rijden, waarmee ik uit de voeten kan. Rekening houdend met mijn fysieke én mentale mogelijkheden.
Helaas heb ik moeten ervaren, en ik geef toe dat dat op een hele nare manier was, dat klassiek rijden mij niet past. Het zorgde er echt voor dat ik alle lol in het rijden had verloren, zelfs een tijd geen paard wou zien. Toen ik een paard vond, waarbij ik alle vrijheden kreeg om te rijden zoals dat voor mijn gevoel fijn was en mét goede begeleiding, heb ik terug gevonden wat ik altijd zo geweldig vond aan het rijden.

Er zijn vele wegen naar Rome, maar míjn weg is LDR, anders kom ik niet in Rome. Dan raak ik het spoor bijster en kom zelfs niet halverwege.
Dat anderen andere wegen bewandelen om hun doel te bereiken, is alleen maar mooi. Geen levend wezen is hetzelfde, daarop inspelen met variabele rijmethodes/manieren kan imo niet verkeerd zijn.

Over Anky en Sjef: hoge bomen vangen veel wind......