IJslander met TE veel temperament?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

IJslander met TE veel temperament?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 13:59

Ik heb een IJslander die wel erg snel is.

Als ik een aantal dagen niet gereden heb, is het net een raket.
Ik stap op, blijft rustig staan.. maar zodra ik wil stappen, racet ie weg. Hij gaat dan tölten, telgangen en klein galopje..alles door elkaar. Ik moet dan ff fors aan de teugels trekken om hem te controleren. Ik moet ze ook kort hebben, omdat hij zich kort maakt en hoofd iets omhoog doet. Zodra meneer denkt dat het rustig kan, wil ie wel weer stappen. Ik zet 'm dan daarna nog vaak aan dat ie dan moet gaan tölten ofzo.
Als het dan weer een beetje rustig is, ga ik naar buiten.
Van de week zag ie een 75 mtr verderop een busje, stapten mensen uit, hup, kop omhoog en wil dan voorwaarts. Ik moet dan onderhand kwaad worden wil ie terug naar stap. Hij gaat dan sneller...en wil gaan rennen heb ik het idee.

Uiteindelijk stapt ie weer. Zodra ie dan weer iets ziet of als ik maar met de teugels beweeg, of achterom kijk.. gaat ie versnellen. Hij kan zo accelereren, dat als er een beginner oid op zou zitten, deze er achterover afvalt.
Als ie de teugels oppak of even met 1 hand wil vasthouden of achterom kijk, gaat ie! En geef 'm geen beloning onderweg..hetzelfde.
Ik rij graag met wat losse teugel, zodat paard lekker wat vrij kan lopen.
Da's bij hem niet aan te bevelen, want zodra er iets is, heb je te veel teugel, dan pak je op en redt je het niet. Zeker omdat ie zijn hals kort maakt met iets hoofd omhoog.
Ik rij dus, door teugel te geven (ook als beloning), te gespannen... door die armen naar voren te houden en mijn lijf ook iets.

Daarbij gaat meneer altijd midden op straat lopen en wil naar links, op rechts reageert ie slecht, net een lus die aan een muur zit.

Als ik dan opzij wil voor een auto, kan ie wel eens daardoor gaan versnellen.

Iemand ideeën?

Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 18:31

Krijgt hij niet teveel voer wat zijn energie verklaard. IJslanders zijn sobere paarden. Je zegt dat het heel erg is als je hem een aantal dagen laat staan. Als ik mijn Shet hengst (die 24 uur per dag buiten kan rennen) drie dagen laat staan is hij ook helemaal gek. Misschien moet je hem ewoon elke dag rijden. Longeren voor het rijden kan ook helpen, kan hij even de ergste energie kwijt.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 19:31

Bedankt voor je antwoord, Karoliena.
Hij krijgt wat mais en wat brok, 1x per dag.
Ik zag nu dat er wat haver bij zat, maar dat is pas sinds heel kort. Ga dus de boer zeggen dat hij dit niet mag.
Elke dag rijden is geen optie voor mij...
Longeren kan een optie zij, maar niet zo bij hem. Aan de longe is het de rust (zelfs luiaard) zelve Verward

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:04

Nee dat moet op de haver na toch niet te veel voer zijn. En opjagen in de bak dan. Vooral als de paarden heet waren of als het heel warm was gingen we altijd opjagen met een kraakzat of een rammel ding. Als ze teveel energie hebben willen ze daar wel voor lopen. Weet je ook zeker dat het zadel goed past en dat hij geen last van zijn rug heeft.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 20:11

Opjagen vind ik geen goed idee. Hij is nu al hyper en hij moet me vertrouwen..
Hij was bij de vorige eigenaar ook al snel, weten niet beter (daar werd ie 1x per 2 wkn gereden oid) Zij hadden een minder goed passend zadel, tenminste MET stegen. Ik heb een zadel zonder stegen en lig vrij om zijn ruggegraat enz.. Had ik ook al aan gedacht. In begin kon ie niet eens gewoon stappen, nu dus wel.
Laatst bijgewerkt door Branca op 25-11-04 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:23

Opjagen heeft niets met vertrouwen te maken hoor. Voor mij en de pony's is het gewoon een spelletje waar ze vooral veel zin in hebben als ze energie over hebben. Het is ook niet de bedoeling om hem met alle geweld rond te laten rennen. Dat bedoel ik zeker niet.

Misschien dan toch goed om te gaan kijken of iemand anders kan komen rijden als je zelf niet kan. Als het dan nog niet beter word zou ik toch proffesionele hulp zoeken dan ligt het dus echt puur en alleen aan het gedrag.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 20:42

Ik heb wel eens achter 'm aan gerend, toen maakte ie er een spelletje van als ik 'm wilde pakken. Ik denk verder dat een spelelement bij hem ontbreekt.

Ik wil met 'm gaan lessen bij iemand die kennis heeft van IJslanders. Zeker ook wat betreft de gangen en gedrag.
Ik laat er niemand anders op rijden.. temeer omdat ik mijn tijd heb genomen samen wat te hebben.. en omdat hij nogal een gebruiksaanwijzing heeft. Ik moet er niet aan denken dat een ander ermee buiten gaat rijden...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 20:54

Les nemen is zeker een goed idee. Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een instructeur die zelf ook veel met gangenpaarden gereden heeft. Je kan bijvoorbeeld iemand zoeken die hem voor jou in de bak rijd, buiten zou ik er zeker niet iemand anders op laten. Ik denk dat extra beweging ook wel iets zal helpen.

VxKara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:19

ik help ( en rij dan ook) wel eens een paard die precies het zelfde doet als wat jij beschrijft (ze is alleen een kwpn) In het begin luisterde ik naar de eigenaar en hield de teugels strak dat ging wel maar precies zoals jou paard het ook doet: laat ze iets losser en ze is weg.

\Mijn oplossing die erg goed werkt maar aleen als je je paard wel vertrouwd is: Ik stapte op en laat haar gaan . Niet de teugels strak nemen of gaan trekken gewoon eerst uit laten razen ( aan de longe werkt bij haar ook niet dan gaat ze flippen) als ze iets rustiger word zachtjes terug nemen en verder gaan.
Voornamelijk dus op je zit en met je benen rijden.
Ik weet ook dat sommige ijslanders als ze hebben stilgestaan of sommige elke keer, gewoon heel heftig reageren op zelfs het kleinste teugelhulpje, ijslanders zijn ook geen 'bit-paarden' .

Ik weet niet of je hier wat mee kan
als jou paard als hij gaat rennen ook gaat bokken is kan het wel gevaarlijk zijn maar zo niet kan je het best een keer uitproberen ( ik zou wel in de bak blijven dan Lachen )

misschien heb je er wat aan misschien niet

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 21:30

Hoi,

IJslanders zijn over het algemeen geen makkelijke paarden. Als ik zo naar jouw ijslander kijk dan neemt ze je in de maling. Of om anders te zeggen ze verteld jouw dat zij de baas is. Daarbij verteld ze je dat je het fout doet.

Dit probleem is een veel voorkomend probleem met temprament volle ijslanders. Het is een combinatie probleem van het paard niet begrijpen vanuit zijn natuur waardoor het paard laat merken dat het niet goedis. Daarbij komt er vaak veel stress bij kijken.

Ik ben bekent met ijslanders. Op mijn site staat bij praktijk v.b. een verslag van een ijslander. Misschien even leuk om te lezen omdat dit een zelfde soort verhaal is als waar jij nu tegen aan loopt.

De oplossing van het probleem is grondwerk en respect en begrip voor het paard.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 21:43

Vxkara.. da's gewaagd om dat te proberen.. als ie dan een kant ineen op gaat die ik niet verwacht.. lig ik er zeker af. Is maar een klein, kort, lenig
paardje wat snel accelereert.. dus niet echt stevige zit. Knipoog
Ik denk niet dat ie gaat bokken, zo is ie niet.

Ik zei laatst tegen iemand dat als ik 'm rechts wat lager 'pak'..de teugels dan, dan reageert ie meteen/overdreven. Die persoon zei toen dat ie daar dan vast geen "eelt" had. Dus wat betreft gevoelig..daar nog wel.. in de mond minder... rij met een dubbelgebroken watertrens met rond middenstuk.

Josien, ik heb al eens eerder antwoord van jou gehad... Knipoog

Ik had 'm toen nog niet zo lang..
Het gaat nu wel beter, maar die "grapjes" van hem, word ik toch wel een beetje moe van.
Respect en begrip voor het paard... hmmm, bij mensen zou ik dat wel kunnen, weet hoe te doen..maar bij paarden??

Verhaal gelezen van de ijslander. Komt wel bekend voor ja.. de houding ook!! Bij mij zit er ook vaak niets anders op dan teugels rukken. Niet leuk.. Hij kan ook lekker zijn hals strekken, maar kan niet echt goed geven, vanwege die onverwachte akties van hem.
Toen ik 'm om de dag reed ging dat beter.
Helaas woon je niet in de buurt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 23:43

Niet echt nee, maar voor les geld + reiskosten kom ik graag een keer langs.

Het zijn dus onverwachte reactie's. Uit het niets of het heeft altijd een aanleiding?

Begrip voor het paard kun je krijgen door veel over het paard te lezen hoe hij in de natuur leeft. Vooral ijslanders zijn nog heel puur en reageren ook heel anders dan onze KWPNers b.v.
Respect moet van twee kanten komen. Daaronder versta ik begrip voor het paard, zijn krachten kennen en respecteren en altijd bereid te luisteren naar je paard. Respect in deze zin is anders dan respect door angst.

Om dit respect te krijgen is grondwerk nodig. Uit ervaring weet ik dat grondwerk voor veel ijslanders al genoeg is om ook met rijden geen prolemen meer te hebben. Ze zijn veel natuurlijker en hebben duidelijk meer grondwerk en een nauwer contact nodig met de mens om voor ze te willen werken.

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 09:49

Wat ik lees zijn het normale reactie voor een IJslander.
Hij zal niet snel gaan bokken of stijgeren alleesn heel hard gaan. Haha!

Heb je hiervoor al eerder IJslanders gehad? Of kom je van de paarden?
Probeer er zo min mogelijk een trekwedstrijdje van te maken want dan zal hij alleen maar steeds harder gaan. Probeer zoveel mogelijk met je zit te doen en hem hiermee te vertragen. Wees duidelijk in de hulpen die je geeft.
Ook als hij iets goed doet belonen(met stem).

Probeer een IJslanderinstructeur te vinden die je les kan geven.

Dit waren gewoon een paar tips, misschien dat je er wat aan hebt.

heel veel sucses
OK dan!
Iris

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 13:35

Branca schreef:
Citaat:
Als ik een aantal dagen niet gereden heb, is het net een raket
Wat doe je met hem op de dagen dat je niet rijdt?
Misschien doet hij te weinig. Als mijn (superbrave) new forest een paar dagen alleen maar in de paddock gestaan heeft heb ik ook een atoombom onder mijn kont. Lijkt me een normale reactie. Misschien werkt hij te weinig in verhouding met het voer dat jij hem geeft.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 17:10

Ik laat hem dan in de wei staan... of longeer 'm.
De paarden worden ook maar 1 of 2 x in de week gereden en hebben daar geen last van... Dus normale reactie Verward

De boer voert hem, maar echt niet veel. Hij krijgt hooguit een halve kilo? en dan wat mais pd.
Wat krijgt de jouwe, Saar?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 17:28

Het is natuurlijk normaal dat een paard/pony elke dag voldoende beweging krijgt en twee keer in de week rijden is hier echt niet normaal.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 17:36

Paarden staan dag en nacht buiten, bewegen genoeg.. qua wandelen.
De paarden zijn het al jaren gewend en de ijslander wordt nu zelfs wat vaker bereden dan bij de vorige eigenaar.
Karoliena.. wat bedoel je met
Citaat:
is hier echt niet normaal
.. met "hier"

Ze hoeven geen topprestatie te leveren .. alleen maar recreatief. Scheve mond

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:00

Nou ja ik weet niet hoe het bij jou in de buurt gaat maar hier in de omgeving worden bijna alle paarden en pony's die ook vooral recreatief gereden worden toch zeker wel vier/vijf keer in de week gereden. de meeste gewoon zeven dagen in de week.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:07

Krijg je wel ijslanderles? Een van de moeilijkste omschakelingen voor een 'engelse' ruiter is meestal dat ze zo anders reageren op teugeldruk. Bij die van mij was dat in het begin heel extreem: teugels lang, braaf en rustig paard, teugel aannemen= gaan met die banaan!

Ik zou toch proberen te stoppen met dat trekken, ook al lijkt het de enige oplossing. Gooi ze juist eens een keertje lang en laat hem maar eens gaan, wie weet werkt het. Ga oefenen met het stoppen aan de lange teugel, bijvoorbeeld op een stem en/of zithulp. Veel succes!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 18:20

Karliena.. het komt denk ik, omdat ik bij een boer terecht ben gekomen die 2 x per week rijd. Hij rijd dan met 2 andere boeren (3 musketiers), een rit op vaste dagen van zo'n 2,5 uur. De achterbuurman bij de wei, rijd ook wel eens mee.. en eentje verderop ook Dus in mijn direkte omgeving doen ze dat zo.
Op de pensionstallingen rijden ze vaker ja.. dan heb je denk ik ook meer druk. Druk in de zin van, paard kost daar veel geld en staat vaak op stal. Ik ben dus als waren beetje "opgegroeid" met deze methode.

Ik red dat ook niet met werken.. heb daar verder niet echt voorzieningen.

Nienke, toen ik Bakkus kreeg ben ik me gelijk gaan verdiepen in ijslanders en rijden. Ben vaak bij iemand in de buurt geweest (met 4 ijslanders) en gereden. Ik weet niet of ze zo anders reageren op teugeldruk.. lijkt me hetzelfde. Bij die andere ijslanders nl ook...
Als mijne zover is dat ie rustig stapt, krijgt ie teugel. Zit puur in zijn koppie (of is zo gewend bij vorige eigenaar) dat als ik ze oppak, dat ie gaat crossen..

Ik zal idd eens proberen om dan op die momenten de druk weg te nemen. Effe goed zitten dan Knipoog
Ik moet wel zeggen.. heb aangeleerd dat ie wel reageerd op stem. Aan de longe doet ie alles.. en als ik rij en zeg "hoooo" gaat ie stappen.
Heb diverse "zits" uitgeprobeerd, maar helaas.

Ik heb contact opgenomen met een ijslander-kenner om daar te gaan lessen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:37

Branca schreef:
Citaat:
Wat krijgt de jouwe, Saar

De mijne krijgt 1kg biks en een handje muesli met extra vit. E per dag. Verder kuilgras. Ik rij 5 á 6 dagen in de week 1 á 2 uur intensief. Buitenritten op hoog tempo of dressuur/springen. Op vrije dagen gaat ze in de paddock of longeer ik haar.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 17:30

Mijne krijgt dan ong. half kilo brok pd en wat mais.

Net gereden en teugel gegeven bij crossen als ik er net op zit. Hij ging me net wat te snel, pakte eventjes op..en "hoooo".. en meteen weer gegeven..zo paar keer. Was nu wel wat sneller over dan anders..
Buiten is me opgevallen dat hij met zijn hoofd en hals wat naar links gebogen loopt. Ben bezig geweest hem rechts naast de weg te krijgen. Dit was..met teugel naar rechts sturen, weer terug, naar rechts enz enz.. als ie dan zijn zin niet geheel krijgt gaat ie sneller.

Verder moest ik nog even lachen. Ziet ie een takkebosje op het pad.. Ieks, in telgang, niet eroverheen springen (superlaag) nee, remmen en eromheen. Ik dus lachen..hup, gaat gelijk weer versnellen, weg is ie. Weer opgepakt. Dat gaat gelukkig!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:53

Klukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:09

Heb je al les gehad of moet dat nog komen?
Van wie ga je les krijgen?

Ben erg benieuwd hoe het gaat. Sucses!

Iris

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 20:26

Ik heb een mail naar Guy Blom gedaan, heeft 'm donderdag gelezen, maar nog niks gehoord.
Zo snel gaat dat niet Schijnheilig
Wel bedankt..