Boomloos zadel?

Moderators: Neonlight, Sica, balance

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ollielover12
Berichten: 105
Geregistreerd: 02-01-11

Boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:27

Ik was aan het kijken naar een advertentie en daar stond dat een vrouw boomloos rijd.
Weet iemand toevallig wat dat is?
Iets met een boomloos zadel.

Sodeletuut

Berichten: 21315
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:31


Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:35

http://www.boomloosrijden.nl/

Kort gezegt, is het dus heel simpel een zadel zonder boom. En dat past bijna op elk paard. En een boomzadel is altijd 'vaststaand'. Zelfs als het helemaal op maat gemaakt heeft, heeft het nog steeds 1 maat. En paarden die veranderen, ze worden dikker of dunner of krijgen meer bespieren of worden drachten of weet ik veel wat. Een boomzadel vormt hier gewoon met mee. Daarnaast 'prikt' de boom als het ware in je paard waardoor spieren zich niet goed kunnen ontwikkelen.
En het idee van de boom is dat het de druk meer verdeelt, echter werkt dat niet helemaal zo en in feite doe je dat al met je zitbeen knobbels en heeft de boom aan 't eind van de dag meer een negatieve werking dan een positieve werking.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:38

AP-->YRT

jojo1000

Berichten: 173
Geregistreerd: 08-10-10
Woonplaats: hoogkerk groningen

Re: Boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:28

sorry maar mag ik weten wat dat betekend dat AP-->YRT
?

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:38

jojo1000 schreef:
sorry maar mag ik weten wat dat betekend dat AP-->YRT
?



Het topic wordt verplaats van subfora aangepast paardrijden naar young rider talk....

maflinger1

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-02-10

Re: Boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:01

Even heel plat uitgelegd:
Bij een normaal zadel zit er tussen de 'voorkant' en de 'achterkant' een houten of kunstof 'stok', de boom.
Bij een boomloos zadel zit de boom er niet en zit er dus eigenlijk alleen maar een flap leer :)
Daardoor past het zadel zich makkelijk aan aan de rug van je paard en je voelt je paard meer :)
Je moet wel zo'n speciale pad erbij nemen, die verdeelt de druk goed.
Ik heb er zelf nog nooit mee gereden maar het lijkt me heel leuk :)

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:55

dit is een boom, die in de klassieke zadels zit:

Afbeelding

In boomloze zadel is dit harde deel niet verwerkt. Dat moet natuurlijk wel worden opgevangen: de boom heeft een functie in de drukverdeling, een deel daarvan is het vrijhouden van de ruggegraat. Sommige boomloze zadels gebruiken kussens (trekker/strartrekk), barefoot gebruikt het VPS systeem, een systeem van laagjes naast de ruggengraat en dat wordt gecombineerd met een speciale pad met inlages om de afwezigheid van de boom nog eens extra op te vangen, de ghost gebruikt panelen, noem maar op. De goedkope zadels doen er niets aan: dat is gewoon een platte leren lap, plat gezegd. Daar gebruik je altijd een speciale pad onder met dikke stugge inlages (hoewel deze zadels dan nog steeds geen goede drukverdeling en ruggegraat bieden).