Opzoek naar een kennelnaam.

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indi_Vito

Berichten: 2748
Geregistreerd: 06-10-09

Opzoek naar een kennelnaam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 15:24

Aan het einde van dit jaar verwachten wij ons eerste nestje dwerg poedels te verwelkomen. En begin volgend jaar een nest Labradoodle's.

Nu willen wij een kennel aanvragen en hebben we een kennelnaam nodig. Maar ik kom eigenlijk niet ver!
Ik zoek iets persoonlijks en vroeg me af of jullie kunnen helpen.

De kinderen heten Yvan, Jay en Lyam misschien kan ik hier wat mee.
Wij gaan dus fokken met Poedels en Labradoodle's.
Wie heeft er inspiratie?

NadjaNadja @ [BB] Opzoek naar een kennelnaam.
Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om de discussie over het fokken van kruisingen te laten voor wat het is en het topic terug te richten op de vraag van de topicstarter

Wiwabalia

Berichten: 4718
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Opzoek naar een kennelnaam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:26

Poe, lastig. Is er geen hond die dierbaar was en er misschien niet meer is (waar het mee is begonnen bijvoorbeeld?)

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:36

Poe-doodles.

anca

Berichten: 1858
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:40

Een streeknaam ? Een engelse verbastering van je achternaam.

Zoiets :D

Van de hoge vennen

From the moorland pools.

Hier in de buurt veel vennetjes vandaar

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:42

Misschien iets met de letter Y aangezien die in alle namen zit. Bijvoorbeeld y-dogs of y- poodles als je het meer op poodles gericht wilt hebben

Eretria

Berichten: 453
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:43

Wat hebben de kinderen daarmee te maken? Dat vind ik een beetje gek maar ligt vast aan mij. :+ :D

Geen idee of het gebruikelijk is in de hondenwereld maar je achternaam erin verwerken? Of iets met de plaats waar je woont, straatnaam, zoiets?

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:44

marleen_usar schreef:
Poe-doodles.


+ 1!! Wat klinkt dat leuk en schattig en het dekt precies wat je fokt :) (pun unintended :+)

meggiemeg

Berichten: 12335
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:45

Iets met de Y er in en wat terug slaat op de krulvachten van de honden? "the curly-ones"

Indi_Vito

Berichten: 2748
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Opzoek naar een kennelnaam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 15:47

Hihi ja het is dus echt lastig! Streeknaam, Goeree Overflakkee. May-Li een heel dierbare hond die niet oud heeft mogen worden. Achternaam Visser ook niks bijzonders dus.
Misschien is inderdaad May-Li erin verwerken heel mooi

Eretria

Berichten: 453
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Opzoek naar een kennelnaam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:49

Nou dan is het toch heel simpel!

(Naam hond) van May-Li.

Of denk ik nu te makkelijk. Zo hadden ze thuis bij een vriendinnetje ook een naam voor alle gefokte honden en die kregen dan ook achter de eigen naam ‘van (naam)’

Wiwabalia

Berichten: 4718
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Opzoek naar een kennelnaam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:56

May-Li poodles

De May-Li kennel

Hondenkennel May-Li

Zoe_97

Berichten: 9487
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Opzoek naar een kennelnaam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:00

Hoezo ha je een kennelnaam aanvragen om kruisingen te fokken? Die krijgen toch geen stamboom dus ook geen kennelnaam :)*

meggiemeg

Berichten: 12335
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:03

Zoe_97 schreef:
Hoezo ha je een kennelnaam aanvragen om kruisingen te fokken? Die krijgen toch geen stamboom dus ook geen kennelnaam :)*

We hebben ook honden gehad met een kennelnaam die geen stamboom hadden. Het geeft vaak meer voordelen en dat is ook wel prettig.

Zoe_97

Berichten: 9487
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:04

meggiemeg schreef:
Zoe_97 schreef:
Hoezo ha je een kennelnaam aanvragen om kruisingen te fokken? Die krijgen toch geen stamboom dus ook geen kennelnaam :)*

We hebben ook honden gehad met een kennelnaam die geen stamboom hadden. Het geeft vaak meer voordelen en dat is ook wel prettig.

Dat kan dus niet. Een kennelnaam is letterlijk een naam die op de stamboom geprint staat die verwijs naar de fokker. Niet meer niet minder. Een hond kan geen kennelnaam hebben als die geen stamboom heeft

Esmee_RS

Berichten: 4947
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:04

Goemay Overflikkee :')

x_Jeanine_x

Berichten: 9125
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:06

Dit zegt Raad van beheer...

de kennelnaam
Je kennelnaam moet een unieke naam zijn. Niemand anders in Nederland of een ander FCI-land mag deze naam al gebruiken. Wij controleren dit eerst en daarna controleert de FCI dit nog een keer. Wij doen dit door onder andere de naam in de kynologische pers (magazine ‘Onze Hond’ en 'Dogzine') en op onze website te publiceren.

Als iemand vindt dat de aangevraagde naam te veel op zijn of haar kennelnaam lijkt of dat wij deze kennelnaam om een andere reden niet mogen toekennen, kan hij of zij tot twee weken na de verschijningsdatum van de laatste publicatie bezwaar maken.

Om de procedure te versnellen kun je in volgorde van voorkeur een paar namen opgeven. Mochten wij een naam afwijzen, dan kunnen we direct verder met de volgende naam op het formulier en hoef je geen nieuwe aanvraag te doen.

De FCI registreert alle kennelnamen. Je kunt deze bekijken op hun website.



Prefix & affix

Je kunt een kennelnaam vóór (prefix of voorvoegsel) of achter (affix of achtervoegsel) de naam van de hond plaatsen. De keuze is aan jou. Bij elke kennelnaam die je opgeeft, kun je ook deze keuze aangeven. Denk je bijvoorbeeld aan: Bello van de Emmalaan, dan vul je in: "van de Emmalaan" (achtervoegsel); voor Bello de Emmalaan wordt het: "de Emmalaan" (achtervoegsel). Wil je juist Emmalaan Bello dan vul je in: "Emmalaan" (voorvoegsel). Standaard worden lidwoorden afgekort: "van de" wordt "v.d."



Maximaal aantal letters


De complete naam van een hond die wij inschrijven in het Nederlandse Hondenstamboek mag uit maximaal dertig letters beslaan, inclusief de kennelnaam, maar exclusief de spaties tussen de woorden. Het is dus verstandig de kennelnaam niet te lang te maken.



Niet toegestaan

Niet alle woorden komen in aanmerking voor gebruik als kennelnaam. Geweigerd worden:

Familienamen;
Plaatsnamen;
Cijfers;
Losse letters;
Namen die niet in Nederlands letterschrift zijn gesteld;
Te lange namen;
Algemeen bekende handelsnamen en woordmerken;
Namen die al in het FCI-register zijn opgenomen of daarmee gemakkelijk kunnen worden verward;
Namen die anderszins tot verwarring kunnen leiden of aanstoot kunnen geven.
Bestaande kennelnamen met daarin een hondenras of verwijzing naar een hondenras
Ook het gebruik van zogenaamde "slang"-woorden (= populair gebruik van buitenlandse woorden of benamingen) kunnen wij weigeren. De regels worden strikt gehanteerd, ook door de FCI.

In het verleden zijn er nog wel eens kennelnamen toegekend die bij een huidige indiening afgewezen zouden worden. Dat bepaalde woorden of benamingen in het verleden wel goedgekeurd zijn, wil dus niet zeggen dat wij deze woorden of benamingen nu ook nog goedkeuren.

https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-met-je-hond/kennelnaam/?gclid=CjwKCAjwtIaVBhBkEiwAsr7-c4LMDKqBMbqybL5lCxtmI6o5PnC7lNW6Q680Wylnk3IxbNi_JuO-9xoCpzEQAvD_BwE

xLaraaj

Berichten: 3687
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:08

Hiermee ga ik wel mee met Zoë. Een kennelnaam wordt enkel vermeld op een stamboom. Nergens anders zie je dat van mijn honden. En welke voordelen vind jij dan dat erbij komen van een kennelnaam?

KimD

Berichten: 20614
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:13

Zoe_97 schreef:
meggiemeg schreef:

We hebben ook honden gehad met een kennelnaam die geen stamboom hadden. Het geeft vaak meer voordelen en dat is ook wel prettig.

Dat kan dus niet. Een kennelnaam is letterlijk een naam die op de stamboom geprint staat die verwijs naar de fokker. Niet meer niet minder. Een hond kan geen kennelnaam hebben als die geen stamboom heeft


Met paint en photoshop kan natuurlijk heel veel, zeker bij doodles. :+

TS, waarom ga je doodles fokken als je de betere variant hebt rondlopen die je wel fatsoenlijk kunt fokken en met stamboom? Voor de centen?

eilleen333

Berichten: 12878
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:44

Amber_anne schreef:
Misschien iets met de letter Y aangezien die in alle namen zit. Bijvoorbeeld y-dogs of y- poodles als je het meer op poodles gericht wilt hebben


Yoodles :')

May-Li’s huppeleflup is altijd een optie natuurlijk. Of huppeleflup van de May-Li

Shenavallie
Berichten: 11949
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Opzoek naar een kennelnaam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:45

Krullenbol

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:30

eilleen333 schreef:
Amber_anne schreef:
Misschien iets met de letter Y aangezien die in alle namen zit. Bijvoorbeeld y-dogs of y- poodles als je het meer op poodles gericht wilt hebben


Yoodles :')

May-Li’s huppeleflup is altijd een optie natuurlijk. Of huppeleflup van de May-Li



Ik stem op yoodles _O-

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Opzoek naar een kennelnaam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:47

Yoodles ook leuk! :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:52

Hier iemand in de buurt die teckels fokt en ook naam van de stammoeder gebruikt waar het ooit mee begon..

Dus dan denk ik direct aan
*naam* of May-Li


Maar ergens ga ik ook met Zoe mee. Waarom perse doodles fokken als die geen stamboom kunnen krijgen? Ik begrijp dat mensen die puur voor het geld fokken omdat ze nu nog populair zijn. Maar dat populaire gaat ook weer verminderen.

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:42

KimD schreef:
Zoe_97 schreef:
Dat kan dus niet. Een kennelnaam is letterlijk een naam die op de stamboom geprint staat die verwijs naar de fokker. Niet meer niet minder. Een hond kan geen kennelnaam hebben als die geen stamboom heeft


Met paint en photoshop kan natuurlijk heel veel, zeker bij doodles. :+

TS, waarom ga je doodles fokken als je de betere variant hebt rondlopen die je wel fatsoenlijk kunt fokken en met stamboom? Voor de centen?


Waarom is de poedel de betere variant? Doodles kan je inderdaad niet met officieel stamboom fokken, maar wel degelijk fatsoenlijk. Immers is fatsoenlijk fokken niets anders dan diervriendelijk (goed voor de teef en pups zorgen en niet te veel nesten/te kort op elkaar), met gezondheidstesten die passen bij het ras/de kruising en een gezonde bouw (daarmee vallen overigens allerlei rassen af). Het voordeel van doodles fokken is wel dat je de COI sterk kan verlagen, wat voor veel rassen van belang is omdat ze een inteelt hebben gelijk aan een broer x zus combinatie.

Ik ben persoonlijk geen fan van labradoodles, ik vind juist die combinatie vaak niet zo prettig door de combinatie lomp en overgevoelig, in tegenstelling tot cockapoos, goldendoodles, pootalians, etc. dus de wat zachtaardige niet-poedel zijde. Maar het fokken van bewuste kruisingen ben ik voor.

xLaraaj

Berichten: 3687
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Opzoek naar een kennelnaam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:54

Ben wel akkoord dat poedels de besten zijn: zie ik ook zeker terug in mijn klanten die op de trimtafel staan! O:) Zou dolgraag ooit een poedel in de tuin hebben rondlopen