Buurkat valt mijn kat aan, hoe schutting afschermen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Buurkat valt mijn kat aan, hoe schutting afschermen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 11:08

Hoihoi,

ik heb een beetje een lastige situatie en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met tips.
Ik heb een katje van 10 jaar en woon op een bovenverdieping. Ik heb een groot dakterras dat door loopt naar de buren. Er staat een schutting tussen en mijn kat blijft netjes binnen de omheining, echter de buurkat, een kater, die springt wel gewoon over het hek heen. Hij pist alles onder wat maar los of vast zit, zelfs bij mij binnen als ik even naar boven ben naar het toilet en valt mijn kat aan.

Begin dit jaar heeft ze een enorm abces op haar kop gehad, de 2e keer dat ze aangevallen werd was ik er op tijd bij en heb ik alles zelf nog kunnen ontsmetten. Daarna nog een stuk of 6 van dergelijke incidenten en eergisteren is ze vol in dr poot gebeten en kon niet meer lopen. Koorts, flinke ontsteking en een rekening van 152 euro. Ik word er een beetje zat van, elke keer weer heeft mijn kat verwondingen, ik heb intussen geen geld meer op mijn spaarrekening staan en loop steeds spullen weg te gooien en te boenen omdat die kater constant alles onder pist.

Ik zoek dus iets wat ik bovenop mijn hek kan zetten of smeren of wat dan ook zodat die buurkat niet meer aan deze kant van de schutting kan komen, daarnaast moet het ook nog eens budget zijn want ja, ik heb dus geen geld meer -O- en het moet diervriendelijk zijn. Dus geen vastgeplakte vogeltjes aan mijn schutting of dat soort geintjes ^^.

Alvast bedankt!

karuna
Drukke kabouter

Re: Buurkat valt mijn kat aan, hoe schutting afschermen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:10

Heb je al overlegd met je buren over de kosten van de dierenarts en het afschermen van de schutting? Zij veroorzaken de problemen eigenlijk.

Anders boven op de schutting een gaaspaneel aanbrengen dat richting buren gaat, zoals ze in dierentuinen ook hebben bij de roofdieren. Dat werkt effectief. Anders een flinke stroomdraad aanbrengen. Daar zijn tuinapparatem voor.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:13

Weten je buren dat dit gebeurt? Want dit is echt katergedrag, kan me niet voorstellen dat hij thuis niet sproeit. Bah, vies zeker als het ook in je huis gebeurt. Ook stressvol voor je eigen kat. Sneu dat hij nu weer een verwonding heeft.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:14

Misschien kun je iets met een stroomdraadje doen? Flinke klap stroom er op en hij zal het niet meer snel proberen.

En natuurlijk even met de buren overleggen over de kosten (van de dierenarts, en van de afscherming van je terrein)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:19

Probleem neerleggen waar het thuishoort: bij je buren. Laat hen de dierenartsrekeningen zien die je hebt opgelopen doordat hun kat de jouwe terroriseert op jouw deel van het dakterras en zelfs in jouw woning en vraag hen wat zij er aan denken te gaan doen om hier een einde aan te maken.

Je kunt hen daarbij ook nog even wijzen op art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel gaat over dieren in zijn algemeenheid en zegt:

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Zie verder C_arola @ [TAO] FAQ TAO. De wetgever maakt geen onderscheid tussen verschillende diersoorten, dus maakt het niet uit of het over een paard, kat hond, of whatever gaat.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 10-10-15 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:21

Ik zou niet meteen vol in de aanval, of met wetboeken aan komen zetten, gaan naar de buren. Misschien weten ze wel niet dat hun allerliefste kater dit doet.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 11:46

Thanks voor de reacties, helaas wordt het lastig om de eigenaar aan te spreken. de "buren" zijn er een stuk of 7, zo niet meer, inclusief drugsgebruikers en, zoals ik al begrepen heb van de vorige bewoners van dit huis, mensen die niet aarzelen om een mes te pakken als iets ze niet bevalt. Bovendien weet ik niet eens van wie van deze mensen die kat is. Daarnaast ben ik geen ooggetuige geweest, ik was er niet bij. De verwondingen wijzen uit dat er een gevecht is geweest met een andere kat, ik heb die zwarte kat meerdere keren betrapt op het vechten met mijn kat, maar niet deze keer. Het is natuurlijk 1+1=2 maar ik kan het niet bewijzen. In theorie zou het zomaar een verdwaalde kat kunnen zijn die wél goed is in daken klimmen en gewoon van de straat komt, niet van hier boven. Er komt hier nl wel eens een andere kat, een hele goeie klimmer, maar mijn kat en die kat gaan elkaar uit de weg, vechten nooit. Dus het is niet onmogelijk en kan als argument gebruikt worden.

Ik zal inderdaad eens kijken of dat gaas een optie is, mijn meest directe buren kan ik het wel goed mee vinden, dus zullen er geen probleem mee hebben :).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:58

weet niet of het voor jou werkt.
mijn ouders hebben van die schuine staanders en daar omheen gaas gespannen en het zit wat schuin zodat ze er niet overheen kunnen.
misschien helpt dat bij jou.
geen idee hoe duur het is.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 14:07

Afbeelding
Dit idee zeker maar dan met gaas?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 14:11

Zou betekenen dat ik iets nodig heb wat onder die hoek bevestigd kan worden aan het hek, hebben jullie toevallig een idee? Ik zat te denken aan plankenhouders maar die gaan tuurlijk roesten en hebben een grotere hoek..

Een Y vorm zou trouwens beter zijn, mocht mijn kat het toch in dr kop krijgen naar de buren te klimmen, ze kan dan nooit meer terug, moet ik ook niet hebben. Maar wat is er in die vorm dat budget is en buiten kan?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:36

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:52

Je kan ook ouderwetse boekensteunen (voor boekenplanken) gebruiken, en die iets verbuigen zodat de hoek wat minder haaks wordt. Als je die aan beide kanten van de schutting plaatst, krijg je de Y die je al noemde. Dragers onderling verbinden met gaas en klaar is kees.

Deze bedoel ik:
https://www.gamma.nl/assortiment/plankd ... b021111373

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:40

Als je op google intikt: balkon afschermen kat, dat zie je diverse oplossingen. Op FB is er een groep over afgeschermde tuinen voor katten met ook veel tips en trucs.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:49

De groep op FB heet 'Afgeschermde tuin voor je katten en de inrichting ervan'. Daar staan veel voorbeelden op. Zelf zou ik gaan voor een afscherming met kattennet. Op maat te bestellen bij nettenlijn.nl, en dan bij je budget passende steunen gebruiken. Wij hebben maar een steun gebruikt, in combinatie met opgespannen staaldraad en tie-wraps.