FAQ TAO

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Berichten: 63831
Geregistreerd: 24-05-08

FAQ TAO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-15 11:40

Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-10-19 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Check 6-10-2019


C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Berichten: 63831
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-15 11:40

Welk rijbewijs heb ik nodig om m'n paard met de trailer te vervoeren?

Hoe zit het nou precies met rijbewijzen en gewichten als je met je paard of pony met de trailer op stap gaat? Welk rijbewijs heb je nodig?

Om met een auto te mogen rijden heb je uiteraard je B rijbewijs nodig, maar om met een trailer achter de auto mogen te rijden kan het zijn dat je ook een E rijbewijs nodig hebt. Of je dit E-rijbewijs nodig hebt, hangt af van het gewicht van je auto en het gewicht van je trailer. Je kunt zelf uitrekenen of je dat nodig hebt. Hieronder staat uitgelegd hoe.

De regel waar je ALTIJD aan moet voldoen: De auto moet het feitelijke gewicht (wat de geladen trailer op dat moment daadwerkelijk weegt) van de aanhanger kunnen en mogen trekken. Deze regel staat volledig los van het het rijbewijs of toegestane maximale massa's.
Kijk hiervoor zowel op het kentekenbewijs van de auto als op het typeplaatje van de trekhaak. De laagste waarde is leidend. Het komt voor dat de auto meer mag trekken dan wat de trekhaak mag trekken. Het is een vrij uitzonderlijke situatie, maar je zult die uitzondering maar hebben.

Om te berekenen of je alleen met rijbewijs B mag rijden, ga je uit van wat het allemaal maximaal zou mogen wegen, of het dat ook weegt in de praktijk doet er niet toe, het gaat om het "papieren" gewicht. Al leg je alleen een veertje in de trailer, om te berekenen welk rijbewijs je nodig hebt ga je uit van een maximaal beladen trailer. Ook van de auto zul je het laadvermogen mee moeten tellen, dit bepaalt immers mede wat de combinatie zou kunnen wegen. Het eigen gewicht van het voertuig en het laadvermogen bij elkaar opgeteld noem je de toegestane maximale massa, afgekort als TMM. Onthoudt deze afkorting, want ik zal 'm vaker gebruiken.

Deze gewichten kun je vinden in de papieren of op het typeplaatje van je auto en trailer. Het laadvermogen van de auto staat niet altijd in de papieren, dan kun je het terugvinden op het typeplaatje onder de motorkap, in het instructieboekje of in de autogids van bijvoorbeeld Autotrader of Autoweek (Hier kun je van veel auto's ook vinden welk gewicht ze mogen trekken). Of je auto een zogenaamd "grijs" kenteken heeft of een geel kenteken maakt niets uit voor de berekening.

Met BE heb je niet alleen altijd het juiste rijbewijs en bespaar je je zelf de berekeningen, je leert er ook veel van en gaat veiliger de weg op. Er gaan geruchten dat het BE rijbewijs op termijn verplicht gaat worden voor alle aanhanger boven de 750 kg, maar een officiële bevestiging daarvan heb ik niet kunnen vinden.

Let op: zonder het juiste rijbewijs riskeer je niet alleen een boete, je bent bovendien niet verzekerd bij een ongeval!

De regels zijn als volgt:

B-rijbewijs

TMM trailer plus TMM auto minder dan 3500 kg

In woorden: De optelsom van de toegestane maximale massa van auto en trailer moet lager zijn dan 3500kg.


Een aanhanger met een TMM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.

BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een TMM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

Voorbeelden zijn te vinden op de website van het CBR
Handig plaatje:
[ Afbeelding ]

Nieuw rijbewijs B+ code 96
Met het nieuwe rijbewijs B+ code 96 mag je een aanhangwagen voorttrekken die zwaarder is dan 750 kg (toegestane maximummassa). Voorwaarde is wel dat de toegestane maximummassa van het voertuig en de aanhangwagen samen niet meer dan 4250 kg bedraagt. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen. Let op: heb je eenmaal voor B+ code 96 gekozen, dan kun je deze later niet meer omwisselen voor een BE-rijbewijs.

Kogeldruk
Kogeldruk: de daadwerkelijke kogeldruk van de trailer moet lager zijn dan de toegestane druk op de kogel (zie typeplaatje trekhaak). De kogeldruk van paardentrailers ligt vrijwel altijd tussen 75 - 100kg.
Let hierop, bij controles wordt ook gekeken naar de kogeldruk. Bij twijfel gaat de weegschaal eronder en bij overschrijding van de toegestane kogeldruk is het einde reis en een flinke boete. Daarnaast geldt ook hier dat de verzekering erg moeilijk kan doen en in het slechtste geval de kosten van de schade bij de bestuurder komt claimen!

Zie ook:
Met welk rijbewijs mag ik een auto met aanhangwagen besturen

Technische regels voertuigen tot 3500kg TMM:
Artikel 5.18.18
en Artikel 5.18.18a

Rijbewijs:
Artikel 15


C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Berichten: 63831
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-15 11:41

      Aansprakelijkheid, paarden en verzekeren!


De afgelopen 15 jaar is het aantal actieve paardensporters in Nederland verdubbeld. Het aantal ongevallen waarbij paarden betrokken zijn, is daardoor ook sterk toegenomen. Omdat veel paardensporters zich altijd maar weer afvragen hoe het zit met de aansprakelijkheid en de verzekering, zal ik hierbij trachten een leesbaar en begrijpbaar verhaal te schrijven dat ook zonder juridische voorkennis te volgen is. Ik wil er wel even op wijzen dat een aantal zaken vereenvoudigd zijn weergegeven, omdat eigenlijk iedere aansprakelijkheidskwestie uniek is met zijn eigen specifieke omstandigheden.

    Basisprincipe

Ik begin maar bij het basisprincipe waar vanuit gegaan wordt: 'ieder draagt zijn eigen schade'. Dit is een principe dat door veel mensen onmiddellijk wordt overgeslagen als er sprake is van schade. Men kijkt al vlot om zich heen om te bezien wie er voor de geleden schade kan gaan opdraaien. Onterecht, want soms is er gewoon niemand aansprakelijk en dan is dit wel de realiteit.

Voordat ik in ga op de verschillende wetsartikelen die een rol kunnen spelen bij de aansprakelijkheid, wil ik even de aandacht erop vestigen dat deze artikelen ook gelijktijdig van toepassing kunnen zijn. Op welk artikel een benadeelde zijn vordering zal baseren zal afhangen van de eenvoud waarmee hij daarop een beroep kan doen. Hoe minder hij hoeft aan te tonen hoe eenvoudiger het zal zijn namelijk.

    Aansprakelijkheid

In eerste instantie speelt het algemene aansprakelijkheidsartikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is een vrij algemeen artikel en is gebaseerd op 'schuld' aansprakelijkheid. Wil je dus als benadeelde je vordering hierop baseren, dan zal je aan moeten tonen dat er sprake is van een onrechtmatige daad (schuld in de volksmond) van de veroorzaker van de schade. Als benadeelde zal je alles wat je stelt ook door middel van bewijs hard moeten maken. Dat kan natuurlijk soms een lastige opgave zijn.

Maar het artikel waar we in de paardensport natuurlijk het meest mee te maken hebben is art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel gaat eigenlijk niet over paarden specifiek, maar gaat over dieren in zijn algemeenheid (dus ook cavia's, katten, honden, kanaries enz). Dit artikel zegt:

    'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Onthoud hiervan alleen maar het eerste deel, alles achter de komma mag je gewoon vergeten. Dit laatste deel is erg lastig te begrijpen en is eigenlijk nooit van toepassing. Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan hoef je geen schuld van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

    Verzekeringen

Hoe zit het dan met de verzekering? Eigenlijk vrij eenvoudig. Hoewel het in Nederland nog geen verplichte verzekering is, heeft eigenlijk iedere Nederlander zo'n beetje wel een AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Deze verzekering dekt schade als gevolg van Wettelijke Aansprakelijkheid, dus ook schade door de dieren van de verzekerde. Daarvoor is wel noodzakelijk dat er géén sprake is van bedrijfsmatig paarden houden. Dit is in principe afhankelijk van hoeveel paarden de verzekerde heeft en wat hij ermee zoal doet. Per maatschappij wordt hier nog wel eens verschillend over gedacht. Twijfel je, vraag het gewoon even na bij jouw verzekeraar. Wanneer er sprake is van bedrijfsmatig paarden houden dan zal een AVB verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) gesloten moeten worden. Denk er wel aan dat bedrijfsresultaten bijvoorbeeld hierbij geen rol spelen, ook met negatief resultaat kan je als bedrijf worden aangemerkt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Berichten: 63831
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-15 11:41

Oplichting?

Omdat het het belangrijkst is om oplichting te voorkomen, zijn er enkele handige links en tips bijeen verzameld in deze FAQ.

Ter preventie, dus deze handige links :

Als je denkt opgelicht bent door een bedrijf, dan zijn er verschillende mogelijkheden zoals :
[list]
[*] http://kopersbelangen.nl/

Het belangrijkste is echter : Doe aangifte bij de politie en volg hun aanwijzingen.

Komt een mede-bokker zijn/haar afspraken niet na, dan kun je hier kijken wat we op bokt voor je kunnen betekenen: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Waar_ ... transactie


pien_2010

Berichten: 22499
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 06:52

Er worden vaak topics geopend met de vraag om een voorbeeld van een paarden koopcontract.

Hieronder geven we punten waar aan gedacht kan worden met het opstellen van een contract, waarbij we jullie willen vragen om aanvullingen te sturen naar een van de VMR moderators:


Naam en plaats eigenaar
Naam en adres trainer/koper
Naam paard
Stamboeknummer/paspoortnummer/chipnummer paard
Kleur paard
Aftekening paard
Geslacht paard
Eventueel gegevens ouders paard
Gebruiksdoel paard
Bijzonderheden paard
Klinisch/röntgenlogisch wel/niet keuren
Voor wie zijn de kosten van een keuring bij goedkeuren/afkeuren

Is er sprake van een proefperiode en onder welke voorwaarden
Aankoopsom en wanneer/hoe te voldoen


Daarnaast:
Te noemen reden van contract: verkoop-aankoop/fokkerij/dienst
Toevoeging van evt. dienst (bv wat wordt er precies afgesproken)
Termijn van de dienst
Plaats van dienst
Bedrag/vergoedingen
Aflevering wel/niet
Bijgesloten spullen wel/niet

Verantwoordelijkheid wie?
Verzekering voor periode dienst

Datum van tekenen en plaats
Handtekening koper en verkoper.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Absolem, AmyII, boyca, Flinty, Freekfuchs, Gini, madeinspace, Prins85, Samantha89, SamElisa en 20 bezoekers