Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Lisitano schreef:maralyn schreef:Als onze hond de ontsnapte hond bijt: Nog steeds kosten voor eigenaar ontsnapte hond.
Juridisch klopt dit echt niet hoor.
Jouw hond brengt de ander schade toe dus jij bent verantwoordelijk.
Als je bang bent dat je hond bijt zul je hem moeten muilkorven, hoe flauw ook want jij neemt je verantwoordelijkheid door je hond aan te lijnen. Ik zou die plek mijden.
maralyn schreef:lieveli schreef:Zo'n hij-doet-niks-hondje heeft mijn paard eens doodgetrapt. Nog voor ik kon zeggen dat mijn paard wel iets doet lag het diertje dood op het ruiterpad, 1 trap was genoeg.
Houd je dieren gewoon bij je.
Dat is niet alleen voor de eigenaar van de hond schrikken. Maar voor jou als ruiter ook.
(nu ken ik je nuchterheid een beetje.... Dus het zal bij jou n beetje mee vallen denk ik?)
Thenexttry schreef:Ja precies, Herder teefje van 38 KG toen en een reu van 56 KG
waarvan de reu ongecastreerd en die was ik toendertijd aan het trainen ( voor mijn zus ) omdat hij niet meer met andere honden samen kon, behalve pups en ons teefje.
Ik snap dat je verder na wilt denken of verzekerings dingen, maar hoe je het ook wend of keert zelfs met de beste opvoeding kan er altijd wat fout gaan.
.
maralyn schreef:Lisitano schreef:Juridisch klopt dit echt niet hoor.
Als je bang bent dat je hond bijt zul je hem moeten muilkorven, hoe flauw ook want jij neemt je verantwoordelijkheid door je hond aan te lijnen. Ik zou die plek mijden.
Dat punt heb ik naar voren gebracht.
Echter: Het is niet mijn schuld dat de hond ontsnapt, en niet mijn hond.
Dat mijn aangelijnde hond (na een beet van de ontsnapte hond) terug bijt en raak bijt. Daar kan ik niks aan doen.
Volgens de politie, had de eigenaar van de ontsnapte hond, de hond maar onder controle moeten houden, dan was er niets gebeurt.
Wij hebben niks verkeerd gedaan, gezien wij de hond gelijnd hebben.
Nogmaals
HIJ BIJT NIET!!! ALLEEN BIJT HIJ TERECHT TERUG!
En als dat wel raak is, is het oliebol happends.
Hopelijk wordt het nu wél correct gelezen.
En hoef ik mijzelf niet continu te herhalen.
Een muilkorfje is dus duidelijk een NEE
Want dan moeten mensen met honden die mogelijk kunnen ontsnappen ook gekorfd worden.
maj0 schreef:Dus daantje omdat jij je hond niet op je erf kunt houden moet de ts haar hond maar een muilkorf om doen. Nou sorry hoor. Maar das onzin! Jij hoort er gewoon voor de zorgen dat jij jou hond bij je houd. Ts heeft de hond netjes aan de riem.
maralyn schreef:Lisitano schreef:
Dat punt heb ik naar voren gebracht.
Echter: Het is niet mijn schuld dat de hond ontsnapt, en niet mijn hond.
Dat mijn aangelijnde hond (na een beet van de ontsnapte hond) terug bijt en raak bijt. Daar kan ik niks aan doen.
Volgens de politie, had de eigenaar van de ontsnapte hond, de hond maar onder controle moeten houden, dan was er niets gebeurt.
Wij hebben niks verkeerd gedaan, gezien wij de hond gelijnd hebben.
Daantjuh88 schreef:Mijn meester ontsnapper A la Jack Russel loopt soms ook ineens op straat als er leuke mensen met hond lang komen wandelen. Kan gebeuren, als ik het merk roep ik hem terug en anders komt hij vanzelf terug.
Leven en laten leven, ieder zijn ding!
Daantjuh88 schreef:Mijn Jack bijt niet en als je hem een keer af blaft loopt hij terug. Helaas is de tuin helemaal omheind met gaas en spul, maar hij komt over een schot van 1,5 meter heen! We zijn bezig om een ren te maken, maar die is nog niet klaar (woon buitenaf, dus op ons erf loopt hij ook vaak genoeg los)
En als jullie zo bang zijn dat de malamute bijt, doe hem dan ff een korfje om met wandelen!! Probleem opgelost!!!
Lisitano schreef:maralyn schreef:Als onze hond de ontsnapte hond bijt: Nog steeds kosten voor eigenaar ontsnapte hond.
japielover schreef:Lisitano schreef:Juridisch klopt dit echt niet hoor.
Ben ik het niet mee eens.
Mijn honden zijn beide sociaal en zeker niet vals..
Maar als er een ontsnapte hond op hem afgestoven komt zal hij zich echt wel verdedigen hoor.
En als jij je hond niet op je erf kan houden.
En deze bedrijgend of zelf bijtend op mijn aangelijnde hond afkomt ga ik hem echt niet korfen omdat jij hem niet op je erf kan houden.
Of omdat jou hond bedreigend overkomt en mijn hond zich enkel wil verdedigen.
maj0 schreef:Booooo schreef:het baasje dan roept: 'Hij doet niks hoor!'..
Ooh ja dat is ook zo'n leuke. Ja maar de mijne wel. Ach dat gaat wel goed! Euh ken mijn eigen hond toch wel?
Lisitano schreef:Er is niets om het wel of niet mee eens te zijn hè. Waarom leest iedereen daar toch overheen? Ik vind dit helemaal niet, het is wetgeving, juridisch.
Ik type zelfs dat ik het flauw vind omdat TS wel verantwoordelijkheid neemt met haar lijntje.
Delphi schreef:Maar er is toch helemaal niets gebeurt? Die hond viel niet aan en jullie hond deed toch ook niets?
Het verhaal klinkt allemaal heel spannend, maar ik vind het een beetje ophef om weinig. Ja, de hond had op hun terrein moeten blijven, maar meer dan dat is er toch niet fout gegaan?
Om dan gelijk te gaan gillen, de hond weg te drijven en helemaal vol adrenaline te zitten ... wellicht was er niets gebeurt als ze even gesnuffeld hadden of als jullie hond had laten merken dat hij er geen zin in had.
Vervelend dat de buurt last heeft van deze hond, maar dat verandert niets voor jullie aan dit incidentje. Laat het verder lekker aan de buren en de rest van de buurt over.
Ik zou me daar verder niet mee gaan bemoeien.
Lisitano schreef:Booooo schreef:Als hij wordt afgekaft door jouw JR, en mijn hond bijt, kan je hem van de stoep af komen schrapen.
Bij zulke kortzichtige mensen hoop ik gewoon dat er een keer iets gebeurt.
Echte dierenliefhebber zeker?
japielover schreef:In de wet staat dat JIJ jou hond op je erf hebt te houden!
En dat buiten de aan gegeven plekken een hond ten alle tijden aangelijnd dient te zijn.
Daarbij kijken ze niet naar welke hond eerst beet.
Maar naar de hele situatie.
Valt mijn hond zomaar aan ben ik idd verantwoordelijk.
Verdedigd mijn hond zich omdat een andere hond hem bedrijgd of in het nauw drijft en is die hond ook nog ontsnapt..
Tja jammer maar dan zijn de kosten echt voor de eigenaar van de ontsnapte hond.
japielover schreef:Lisitano schreef:Er is niets om het wel of niet mee eens te zijn hè. Waarom leest iedereen daar toch overheen? Ik vind dit helemaal niet, het is wetgeving, juridisch.
Ik type zelfs dat ik het flauw vind omdat TS wel verantwoordelijkheid neemt met haar lijntje.
In de wet staat dat JIJ jou hond op je erf hebt te houden!
En dat buiten de aan gegeven plekken een hond ten alle tijden aangelijnd dient te zijn.
Daarbij kijken ze niet naar welke hond eerst beet.
Maar naar de hele situatie.
Valt mijn hond zomaar aan ben ik idd verantwoordelijk.
Verdedigd mijn hond zich omdat een andere hond hem bedrijgd of in het nauw drijft en is die hond ook nog ontsnapt..
Tja jammer maar dan zijn de kosten echt voor de eigenaar van de ontsnapte hond.