Wat mag ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:20

Ja precies, Herder teefje van 38 KG toen en een reu van 56 KG
waarvan de reu ongecastreerd en die was ik toendertijd aan het trainen ( voor mijn zus ) omdat hij niet meer met andere honden samen kon, behalve pups en ons teefje.

Ik snap dat je verder na wilt denken of verzekerings dingen, maar hoe je het ook wend of keert zelfs met de beste opvoeding kan er altijd wat fout gaan.

Wat lieveli net verteld wil je natuurlijk nooit meemaken en die mensen zijn ook bloedirritant en verpesten het voor vele anderen. Alleen niet elke hond zal ten alle tijden perfect onder appel staan. Sommige situaties zijn bij honden nog niet voorgekomen en er zijn altijd nog externe factoren die toch dingen kunnen beïnvloeden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:22

Lisitano schreef:
maralyn schreef:
Als onze hond de ontsnapte hond bijt: Nog steeds kosten voor eigenaar ontsnapte hond.

Juridisch klopt dit echt niet hoor.
Jouw hond brengt de ander schade toe dus jij bent verantwoordelijk.

Als je bang bent dat je hond bijt zul je hem moeten muilkorven, hoe flauw ook want jij neemt je verantwoordelijkheid door je hond aan te lijnen. Ik zou die plek mijden.

Dat punt heb ik naar voren gebracht.
Echter: Het is niet mijn schuld dat de hond ontsnapt, en niet mijn hond.
Dat mijn aangelijnde hond (na een beet van de ontsnapte hond) terug bijt en raak bijt. Daar kan ik niks aan doen.
Volgens de politie, had de eigenaar van de ontsnapte hond, de hond maar onder controle moeten houden, dan was er niets gebeurt.
Wij hebben niks verkeerd gedaan, gezien wij de hond gelijnd hebben.

Nogmaals

HIJ BIJT NIET!!! ALLEEN BIJT HIJ TERECHT TERUG!
En als dat wel raak is, is het oliebol happends.

Hopelijk wordt het nu wél correct gelezen.
En hoef ik mijzelf niet continu te herhalen.

Een muilkorfje is dus duidelijk een NEE
Want dan moeten mensen met honden die mogelijk kunnen ontsnappen ook gekorfd worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:23

maralyn schreef:
lieveli schreef:
Zo'n hij-doet-niks-hondje heeft mijn paard eens doodgetrapt. Nog voor ik kon zeggen dat mijn paard wel iets doet lag het diertje dood op het ruiterpad, 1 trap was genoeg.

Houd je dieren gewoon bij je.

Dat is niet alleen voor de eigenaar van de hond schrikken. Maar voor jou als ruiter ook.
(nu ken ik je nuchterheid een beetje.... Dus het zal bij jou n beetje mee vallen denk ik?)

Ik was heel jong maar vooral heel kwaad.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:23

Thenexttry schreef:
Ja precies, Herder teefje van 38 KG toen en een reu van 56 KG
waarvan de reu ongecastreerd en die was ik toendertijd aan het trainen ( voor mijn zus ) omdat hij niet meer met andere honden samen kon, behalve pups en ons teefje.

Ik snap dat je verder na wilt denken of verzekerings dingen, maar hoe je het ook wend of keert zelfs met de beste opvoeding kan er altijd wat fout gaan.

.

Precies!!

Want beide kanten kan er schade vallen.
Dát is het risico met op pad gaan met een dier.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:32

maralyn schreef:
Lisitano schreef:

Als je bang bent dat je hond bijt zul je hem moeten muilkorven, hoe flauw ook want jij neemt je verantwoordelijkheid door je hond aan te lijnen. Ik zou die plek mijden.

Dat mijn aangelijnde hond (na een beet van de ontsnapte hond) terug bijt en raak bijt. Daar kan ik niks aan doen.
Volgens de politie, had de eigenaar van de ontsnapte hond, de hond maar onder controle moeten houden, dan was er niets gebeurt.

Nogmaals

HIJ BIJT NIET!!! ALLEEN BIJT HIJ TERECHT TERUG!
En als dat wel raak is, is het oliebol happends.

Hopelijk wordt het nu wél correct gelezen.
En hoef ik mijzelf niet continu te herhalen.

Een muilkorfje is dus duidelijk een NEE
Want dan moeten mensen met honden die mogelijk kunnen ontsnappen ook gekorfd worden.

Ja dat wordt gevonden. Maar juridisch zit het echt niet zo.
Ik lees je correct hoor, waar zie jij onbegrip dan? Verzekeringstechnisch en juridisch klopt bovenstaande gewoon niet.

Als jij tegen een kind zegt dat het de hond niet mag aaien, het kind aait wel en jouw hond bijt mag jij je ook verantwoorden. Als de hond een voorwerp stukmaakt ben je ook verantwoordelijk. Al wordt het onder je neus geschopt. Als je hond een inbreker bijt ben jij zelfs aansprakelijk. Je kunt er heel veel van vinden maar juridisch zit het gewoon zo.

Caps lock is niet nodig.

loez

maj0 schreef:
Dus daantje omdat jij je hond niet op je erf kunt houden moet de ts haar hond maar een muilkorf om doen. Nou sorry hoor. Maar das onzin! Jij hoort er gewoon voor de zorgen dat jij jou hond bij je houd. Ts heeft de hond netjes aan de riem.

Sow of niet! Zou toch te gek worden!

Zo als ik al aangaf, als ik in gebieden kom waarvan ik wéét dat er loslopers kunnen lopen, gaat er een muilkorf om. Niet omdat er kans is dat mensen hun eigen hond niet in de gaten houden of niet bijhouden. 8)7

En daarbij, ik schrik mij kapot als ik op een plek (ook al is het afgelegen) een losloper tegen kom. God weet wat er kan gebeuren. Valt die hond mij of mijn hond aan? Valt mijn hond die van jou aan? Ik loop daardoor nog meer kans op om gebeten te worden enzovoorts.

Iris82

maralyn schreef:
Lisitano schreef:

Dit klopt gewoon echt niet. Jij bent risicoaansprakelijk voor de schade die jouw hond toebrengt. Punt. Wat de politie ook zegt. Je snijdt jezelf echt in de vingers als je dat blijft geloven. Er zal wel een mate van eigen schuld bij de wederpartij zijn die vastgesteld zal moeten worden.

Zij zijn geen schadebehandelaren, zij zijn politieagenten.

Edit: Dit: C_arola @ [TAO] FAQ TAO geldt ook voor honden.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 22-02-17 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Daantjuh88 schreef:
Mijn meester ontsnapper A la Jack Russel loopt soms ook ineens op straat als er leuke mensen met hond lang komen wandelen. Kan gebeuren, als ik het merk roep ik hem terug en anders komt hij vanzelf terug.

Leven en laten leven, ieder zijn ding!

Daantjuh88 schreef:
Mijn Jack bijt niet en als je hem een keer af blaft loopt hij terug. Helaas is de tuin helemaal omheind met gaas en spul, maar hij komt over een schot van 1,5 meter heen! We zijn bezig om een ren te maken, maar die is nog niet klaar (woon buitenaf, dus op ons erf loopt hij ook vaak genoeg los)

En als jullie zo bang zijn dat de malamute bijt, doe hem dan ff een korfje om met wandelen!! Probleem opgelost!!!

Wauw bij jouw eerste opmerking dacht ik al dat je kortzichtig was maar nu helemaal.. JIJ bent verantwoordelijk voor JOUW hond. Zo te zien heb je er echt een hart voor..
Mijn Cane Corso bijt ook niet, tenminste niet als eerste. Als hij wordt afgekaft door jouw JR, en mijn hond bijt, kan je hem van de stoep af komen schrapen.
Bij zulke kortzichtige mensen hoop ik gewoon dat er een keer iets gebeurt.
Zwaar irritant als ik met mijn aangelijnde hond ergens loop waar honden uberhaupt niet eens los mogen, en het baasje dan roept: 'Hij doet niks hoor!'.. _-:(

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:37

Booooo schreef:
Als hij wordt afgekaft door jouw JR, en mijn hond bijt, kan je hem van de stoep af komen schrapen.

Echte dierenliefhebber zeker?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:39

Booooo schreef:
het baasje dan roept: 'Hij doet niks hoor!'.. _-:(

Ooh ja dat is ook zo'n leuke. Ja maar de mijne wel. Ach dat gaat wel goed! Euh ken mijn eigen hond toch wel? _-:(

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:44

Lisitano schreef:
maralyn schreef:
Als onze hond de ontsnapte hond bijt: Nog steeds kosten voor eigenaar ontsnapte hond.

Ben ik het niet mee eens.
Mijn honden zijn beide sociaal en zeker niet vals..
Maar als er een ontsnapte hond op hem afgestoven komt zal hij zich echt wel verdedigen hoor.
En als jij je hond niet op je erf kan houden.
En deze bedrijgend of zelf bijtend op mijn aangelijnde hond afkomt ga ik hem echt niet korfen omdat jij hem niet op je erf kan houden.
Of omdat jou hond bedreigend overkomt en mijn hond zich enkel wil verdedigen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:46

japielover schreef:
Lisitano schreef:

Ben ik het niet mee eens.
Mijn honden zijn beide sociaal en zeker niet vals..
Maar als er een ontsnapte hond op hem afgestoven komt zal hij zich echt wel verdedigen hoor.
En als jij je hond niet op je erf kan houden.
En deze bedrijgend of zelf bijtend op mijn aangelijnde hond afkomt ga ik hem echt niet korfen omdat jij hem niet op je erf kan houden.
Of omdat jou hond bedreigend overkomt en mijn hond zich enkel wil verdedigen.

Er is niets om het wel of niet mee eens te zijn hè. Waarom leest iedereen daar toch overheen? Ik vind dit helemaal niet, het is wetgeving, juridisch.

Ik type zelfs dat ik het flauw vind omdat TS wel verantwoordelijkheid neemt met haar lijntje.

:roll:

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:48

Lusitano. Vind ik niet erg netjes van je. Zou je dat gewoon per pb willen doen?
Want dit is een uitlokkende post, waarbij een tegenaanval geplaatst kan gaan worden. Als dit topic uit loopt op een rel, buiten mijn toedoen, pas ik daar liever voor.

Ik begrijp je punt, maar gepast is het niet.

Maj.
Exact.
Zo denk ik er ook over.

Japielover.
Dat is PRECIES wat ik er mee bedoel te zeggen.

Deze honden zijn idd niet asociaal. Echter is één die de kat uit de boom kijkt. En uit voorzorg houden we deze bij honden weg waarbij hij aantoont dit niet prettig te vinden. (Echter zijn er vele honden die wél bij hem kunnen lopen. Dus zeker niet asociaal)
En als de bedreiging op hem af komt en hij zich verdedigd...
Want dat doet hij immers.

Actie is reactie...

Lisitano.
Ik had het over de eerste post waarbij je de andere bokker aanviel.
Niet over je laatste post.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:52

maj0 schreef:
Booooo schreef:
het baasje dan roept: 'Hij doet niks hoor!'.. _-:(

Ooh ja dat is ook zo'n leuke. Ja maar de mijne wel. Ach dat gaat wel goed! Euh ken mijn eigen hond toch wel? _-:(

Dat zijn vooral vaak mensen met van die chihuahua type hondjes..
(Ik zeg NIET dat al die mensen zo zijn!!)

Die dan luid keffent op mijn jack en herder afkomen oww hij doet niks hoor!

Nee maar mijn jack houdt niet van deze benadering.
Dus kunt u hem even bij u roepen?
Ach nee jo er gebeurd heus niks.

Ik waarschuw dan nog 1 keer dat mijne wel bijt en anders is het pech voor hun.
Mijn honden zijn of aangelijnd of onder Apel.
En als jij je hond niet bij je kan houden tja jou probleem.

Overigens als ze gewoon normaal ons benaderen of willen spelen is er niks aan de hand en spelen mijn honden graag even mee

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:52

Nouja, Booo en nog wat o's zegt dat ze hoopt dat bij "dat" soort mensen eens wat gebeurt. Ik vind dat vreselijk gemeen maar goed.

Ik vind dus dat jij (TS) dus prima je verantwoording neemt. Ik ben zelf ook hondenbezitter (kruising Husky x Malamute o.a. ;) ) en ik heb ook grote ergernissen maar helaas ben je dus wel aansprakelijk als je aangelijnde hond bijt. Mijn post was helemaal geen aanval of een mening überhaupt.

maralyn

Re: Wat mag ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 13:54

Nee, nee dat geloof ik ook wel, aan je posts te lezen naar mij toe!
Geen aanval daarvoor! zeker niet!!!

Nee, ik heb het over de post tegen over boooooo.
Die had ik liever op pb verzonden gezien.
Mogelijk dat daar een rel van kan komen.

Uit voorzorg stuurde ik dit dus.
Mocht booooo wel pittig er op gaan reageren, zal ik wel temmen om er voor te zorgen dat hier de rust wel houd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:57

Maar er is toch helemaal niets gebeurt? Die hond viel niet aan en jullie hond deed toch ook niets?
Het verhaal klinkt allemaal heel spannend, maar ik vind het een beetje ophef om weinig. Ja, de hond had op hun terrein moeten blijven, maar meer dan dat is er toch niet fout gegaan?
Om dan gelijk te gaan gillen, de hond weg te drijven en helemaal vol adrenaline te zitten ... wellicht was er niets gebeurt als ze even gesnuffeld hadden of als jullie hond had laten merken dat hij er geen zin in had.

Vervelend dat de buurt last heeft van deze hond, maar dat verandert niets voor jullie aan dit incidentje. Laat het verder lekker aan de buren en de rest van de buurt over.
Ik zou me daar verder niet mee gaan bemoeien.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:58

Lisitano schreef:
Er is niets om het wel of niet mee eens te zijn hè. Waarom leest iedereen daar toch overheen? Ik vind dit helemaal niet, het is wetgeving, juridisch.

Ik type zelfs dat ik het flauw vind omdat TS wel verantwoordelijkheid neemt met haar lijntje.

In de wet staat dat JIJ jou hond op je erf hebt te houden!
En dat buiten de aan gegeven plekken een hond ten alle tijden aangelijnd dient te zijn.

Daarbij kijken ze niet naar welke hond eerst beet.
Maar naar de hele situatie.
Valt mijn hond zomaar aan ben ik idd verantwoordelijk.

Verdedigd mijn hond zich omdat een andere hond hem bedrijgd of in het nauw drijft en is die hond ook nog ontsnapt..
Tja jammer maar dan zijn de kosten echt voor de eigenaar van de ontsnapte hond.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 14:01

Delphi schreef:
Maar er is toch helemaal niets gebeurt? Die hond viel niet aan en jullie hond deed toch ook niets?
Het verhaal klinkt allemaal heel spannend, maar ik vind het een beetje ophef om weinig. Ja, de hond had op hun terrein moeten blijven, maar meer dan dat is er toch niet fout gegaan?
Om dan gelijk te gaan gillen, de hond weg te drijven en helemaal vol adrenaline te zitten ... wellicht was er niets gebeurt als ze even gesnuffeld hadden of als jullie hond had laten merken dat hij er geen zin in had.

Vervelend dat de buurt last heeft van deze hond, maar dat verandert niets voor jullie aan dit incidentje. Laat het verder lekker aan de buren en de rest van de buurt over.
Ik zou me daar verder niet mee gaan bemoeien.

"Direct wilde hij de malamute aan. Mijn vader sprong er tussen "

:roll: Weer iemand die niet leest.
Want er is degelijk wel wat gebeurd.
De hond probeerde namelijk aan te vallen.
Toen is vaderlief er tussen gesprongen.

Jammer dat er zo slecht gelezen wordt.
Het staat er namelijk duidelijk!
Bijzondere aanname: Er is toch niks gebeurd!
Degelijk wel ;)

Edit: Sterker nog! Hij heeft een bijtpoging gedaan, wat mislukt was!
Dus maar even laten snuffelen?
Wat een ondoordachte post!!
Laatst bijgewerkt door maralyn op 22-02-17 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:02

Lisitano schreef:
Booooo schreef:
Als hij wordt afgekaft door jouw JR, en mijn hond bijt, kan je hem van de stoep af komen schrapen.

Echte dierenliefhebber zeker?

Jazeker een dierenliefhebber met verantwoordelijkheid voor mijn dieren.
Bij mensen die het niks interesseert, hoop ik inderdaad een keer dat er iets gebeurt. En niet voor het hondje, maar voor het baasje.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:03

japielover schreef:
En dat buiten de aan gegeven plekken een hond ten alle tijden aangelijnd dient te zijn.

Verdedigd mijn hond zich omdat een andere hond hem bedrijgd of in het nauw drijft en is die hond ook nog ontsnapt..

Heb je een bron? Zou ik wel interessant vinden als dat zo geschreven staat.
Ik heb namelijk een zaak gehad met twee bijtende honden. Waren zomaar twee eigenaren aansprakelijk. Zou ik een verwijzing mogen? Of is bovenstaande jouw mening?

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:05

TS het gaat denk ik niet zo zeer om verkeerd lezen, maar meer de situatie niet in kunnen schatten vanaf een beeldscherm.

Voor jou kan iets als behoorlijk heftig worden ervaren, terwijl een ander misschien denk van " Oh is dat alles"

Om nog een voorbeeld aan te geven van de herder van mij zus.

Deze kwam dominant en agressief over op andere en andere honden. Hij was het niet alleen dit was puur een communicatie stoornis bij hem, hij snapte niet hoe hij er op af moest.
Vervolg: Andere honden reageren nog feller, waardoor hij uit onzekerheid/angst en op dat moment wel agressie dus wel aanvloog.. "aanval is de beste verdediging"

Honden die hier niet op reageerde kon hij makkelijk mee spelen, of honden die hem op zijn plek zette ( hoefde maar 1 malig een snauw te zijn )

Honden die klaar voor de aanval waren dat was knokken.
Door alle verschillende trainingen en manieren van omgang met een hond wil het op dat moment getoonde gedrag niet altijd wat zeggen.

edit:

Sorry zie nu net je edit over de bijtpoging. ( ik lees dus ook niet even goed :') )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 14:09

Hahah! Het zij je vergeven hoor!

Misschien had ik het ook echt duidelijker moeten vermelden.
De bijtpoging was overigens gericht naar de hals/schouder.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:11

japielover schreef:
Lisitano schreef:

Vraag me af of dat in de wet staat. Wij hebben ook buren met af en toe loslopende honden maar niemand die er wat aan kan doen omdat het dus helemaal niet beschreven staat dat honden in het buitengebied op eigen erf moeten blijven. Zoals ik begrepen had is dat alleen binnen de bebouwde kom. Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.

Ik begrijp de frustraties wel. Vervelend van die eigenaren die zich nergens niets van aantrekken.
Vorige week de kippen helemaal in de stress omdat de hond van de buren het weer nodig vond om bij ons de tuin in te komen.

Het zou beter zijn als ze er wat meer aan konden doen maar zolang er geen hond of mens gebeten wordt nemen ze zelden maatregelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:13

Je zou een boete kunnen krijgen voor het niet aangelijnd hebben van je hond. Dit vloeit dan voort uit een APV van de gemeente.

Maar dit heeft niets met aansprakelijkheid te maken.