[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:16

Mijn FB was zo slecht nog niet. Heb op aardig wat Bullen wandelingen vele malen slechter gezien. Dat schrapende gehijg ging dan bij mij door merg en been. Verhalen gehoord over operaties aan verhemelten die daarna weer inklapte/verzakte, brrrr.
Het is verder een geweldig ras, heb geen hond gehad die zo lief en zacht was met kinderen, zijn blik verzachte als hij een kinderwagen zag en moest altijd even gedag zeggen, als mijn neefje en nichtje (heel stuk jonger dan mijn kinderen) op bezoek kwamen week hij niet van hun zijde. Maar zo jammer van die te platte bek.

Fijn dat jij zulke goede Bullen hebt (gehad) sallandval. Ik durf het niet meer aan na wat ik ben tegen gekomen, heb dan nu ook een ras met een hele lange neus. :D
Ga inderdaad erg offtopic, excuus daarvoor.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:25

BlijeRuiter schreef:
Hoi allemaal!
Wij willen in de toekomst een hondje aanschaffen, maar wat voor ras?
Ik zal even wat over ons vertellen:

We zijn op zoek naar een hondje dat vooral is voor de gezelligheid, niet voor wedstrijden etc.
We kunnen niet elke dag uren met hem gaan wandellen, dus liever geen ras dat extreem veel aandacht nodig heeft.
Hij moet sociaal zijn met andere honden, hij zal namelijk heel vaak mee naar stal gaan. :Y)
Het mag best een koppig/pittig hondje zijn, mits hij wel heel lief is!
Hij moet alleen kunnen zijn en geen problemen er mee hebben als er even niemand thuis is.
We hebben een tuin en een rijtjeshuis.
We kunnen zo t bos in lopen als we gaan wandellen.

Kunnen jullie hier wat mee?

Kijk even daar de Border terrier, misschien is dat wat voor je, een kennis van me heeft er 1, leuk hondje.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:39

BlijeRuiter schreef:
Hoi allemaal!
Wij willen in de toekomst een hondje aanschaffen, maar wat voor ras?
Ik zal even wat over ons vertellen:

We zijn op zoek naar een hondje dat vooral is voor de gezelligheid, niet voor wedstrijden etc.
We kunnen niet elke dag uren met hem gaan wandellen, dus liever geen ras dat extreem veel aandacht nodig heeft.
Hij moet sociaal zijn met andere honden, hij zal namelijk heel vaak mee naar stal gaan. :Y)
Het mag best een koppig/pittig hondje zijn, mits hij wel heel lief is!
Hij moet alleen kunnen zijn en geen problemen er mee hebben als er even niemand thuis is.
We hebben een tuin en een rijtjeshuis.
We kunnen zo t bos in lopen als we gaan wandellen.

Kunnen jullie hier wat mee?

Border Terrier! Ik heb sinds een jaartje zelf een border, overgenomen, dus een 2dehandsje, maar wat een makkelijk en heerlijk dier. altijd in voor een wandeling en een spelletje, heerlijke huishond, eigelijk nooit echt vervelend.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:07

Kuggur schreef:
Mizora schreef:
Overigens is er, bij de cavalier, zolang het niet te extreem is, met pijnstilling een hoop te doen.

En vind je dat acceptabel...?

Inderdaad! OMG hoe kun je dit nu zeggen Mizora?!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:14

Ik keur het niet goed, je zult mij ook nooit in eerste instantie cavaliers aan zien raden. Maar mocht je nou uit een behoorlijk schone lijn toch een dier hebben met lichte klachten (vaak pas te herkennen op het moment dat je het dier pijnstilling geeft en het dier vrolijker of actiever wordt). Dan kan het dus een hoop doen. Aan een hoop kwalen die gekoppeld zitten aan een extreem kleine neus valt niks of weinig te doen. Neusvleugels worden wel verwijderd, stukken zacht gehemelte worden verwijderd. Cherry-eyes worden verwijderd. En dan heeft het dier nog altijd klachten. Daarmee was de vergelijk. Ik heb wel cavaliers gezien met waarschijnlijk lichte symptomen, het is één van de redenen waarom ik uiteindelijk één van die hondjes niet heb meegenomen.

Edit: stomme fout eruit gehaald.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:16

8)7 8)7 8)7 en zo houd men de ernstig zieke rashondenfokkerij in stand

Mizora

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:24

Hoezo? Je helpt een al bestaande hond met klachten. Ik zeg niet dat je er door mee moet fokken en ik meld ook dat het uit een schone lijn moet komen (grootouders met 5 jaar gescand en vrij verklaard, moeder i.i.g. met 2.5 jaar gescand en voorlopig vrij verklaard en vader ook met 5 jaar gescand en vrij verklaard).

De specifieke cavalier was trouwens boomloos. En boomlozen waren toch wel gezond, was de redenatie van de fokker.

Sommige mensen willen per se een cavalier, of een franse bulldog, of een mopshond, of een berner senner. Dan kan je alsnog tips geven en hoe waarschijnlijk het verstandigst is te handelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:34

Mizora schreef:
Ik keur het niet goed, je zult mij ook nooit in eerste instantie cavaliers aan zien raden. Maar mocht je nou uit een behoorlijk schone lijn toch een dier hebben met lichte klachten (vaak pas te herkennen op het moment dat je het dier pijnstilling geeft en het dier vrolijker of actiever wordt). Dan kan het dus een hoop doen. Aan een hoop kwalen die gekoppeld zitten aan een extreem kleine neus valt niks of weinig te doen. Neusvleugels worden wel verwijderd, stukken zacht gehemelte worden verwijderd. Cherry-eyes worden verwijderd. En dan heeft het dier nog altijd klachten. Daarmee was de vergelijk. Ik heb wel cavaliers gezien met waarschijnlijk lichte symptomen, het is één van de redenen waarom ik uiteindelijk één van die hondjes niet heb meegenomen.

Edit: stomme fout eruit gehaald.

Dus prop je dat beest vol met rommel en loopt die 15 jaar lang op pijnstillers omdat wij zo graag met een misbaksel aan de riem willen lopen??

Misschien moet je bij het opmaken van een 'uitzet' bij puppyaanschaf dan maar standaard een extra kostenpost maken afhankelijk van het ras; Even zien, mandje, halsbandje, riempje, jaarlijkse enting, sterilisatie en oh ja, we willen een cavaliertje dus 150 p/m pijnstilling.
Dat is toch compleet krankzinnig?? Dat jij/wij daar zo makkelijk over doen terwijl het fokken gewoon zo doorgeslagen is dat we misvormde honden fokken?! 8)7

Waarom werkt het niet meer zoals honderden jaren geleden, een hond die niet gezond was werd opgeruimd want dat kostte alleen maar vreten en had je niets aan. Of natuurlijke selectie, zouden we dat nu toepassen zou instantly de volledige bullenpopulatie uitsterven, die kunnen niet eens een natuurlijke bevalling overleven, al voor ze geboren zijn gaat het al mis?!
8)7

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:54

Ik denk dat je moet streven naar een gezonde populatie. En dat je daar ook bewust je keuzes naar moet maken. Maar soms gebeurt het gewoon dat er toch een exemplaar tussen zit met lichte klachten (zware klachten zou ik sowieso laten inslapen), en helaas is dit niet alleen bij de cavalier het geval. In ieder geval de malteser ook, maar een ras of 10-15 was het dacht ik al opgedoken.

En nee, niet de volledige bullpopulatie sterft uit bij selectie op natuurlijke bevalling, wel zou het een flinke bottleneck veroorzaken. Maar als iedereen bij het maken van combinaties minimaal 1 van de ouders natuurlijk moeten zijn geboren. En dan ook nog de makkelijkst geboren pup (i.c.m. andere gezondheidskenmerken) gebruikt om mee door te fokken. Kom je na enkele generaties uit op honden die steeds vaker natuurlijk geboren kunnen worden.

Je moet geen win-loose situatie creëren, want mensen willen niet verliezen. Je moet zorgen dat, als je met mensen werkt, je zo veel mogelijk een win-win situatie creëert, anders word je genegeerd. En juist dat is niet in het belang van de dieren.

En bij een hoop rassen zou ik een extra kostenpost maken afhankelijk van het ras. Dat kan van vaker naar de trimmer, waarschijnlijk aangepast voer naar foto's maken op 2-jarige leeftijd i.v.m. hd/ed/pl, regelmatige kankercontrole en tweemaal scannen op sm (op 2.5 jaar en op 5 jaar), samen met hartcontrole.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:04

Mizora schreef:
En bij een hoop rassen zou ik een extra kostenpost maken afhankelijk van het ras. Dat kan van vaker naar de trimmer, waarschijnlijk aangepast voer naar foto's maken op 2-jarige leeftijd i.v.m. hd/ed/pl, regelmatige kankercontrole en tweemaal scannen op sm (op 2.5 jaar en op 5 jaar), samen met hartcontrole.

Dat zijn ook allemaal dingen waar je vanaf moet.
Ook iets als huidproblemen zit je toch niet op te wachten? Ik wil gewoon een gezonde hond.

En wel degelijk sterven bullen uit, bij een aantal rassen komt natuurlijke geboorte helemaal niet meer voor, dan heb je die kromme luchtwegen, mondafwijkingen ed, als je ze niet helpt sterft de helft van wat er overgebleven is ook vanzelf en het feit dat ze nog geen 100 meter kunnen rennen zonder erbij neer te vallen zou ze in een meer natuurlijke situatie ook heel snel de das om doen.

Het is geen win-win, mensen moeten zich realiseren dat wat zij 'mooi' vinden in feite een mismaakt dier is en dat het dier eronder lijd. Als dat bewustzijn er niet komt zal het alleen erger worden, mensen willen toch meer, het mooiste en het beste. We moeten weer terug naar een gezonde blije hond met een plezierig karakter en als er dan nog ruimte is, mag het ook nog mooi zijn. Maar een hond die goed gebouwd is, sterk, goed functioneerd, die is zowieso mooi.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:19

Mizora schreef:
Ik denk dat je moet streven naar een gezonde populatie. En dat je daar ook bewust je keuzes naar moet maken. Maar soms gebeurt het gewoon dat er toch een exemplaar tussen zit met lichte klachten (zware klachten zou ik sowieso laten inslapen), en helaas is dit niet alleen bij de cavalier het geval. In ieder geval de malteser ook, maar een ras of 10-15 was het dacht ik al opgedoken.

Maar ook de lichte exemplaren moet je zien te voorkomen en vermijden. Een gezonde populatie is leuk, maar dat gaat niet gebeuren als mensen binnen dezelfde stamboeken blijven fokken en op de extremen blijven fokken.

En nee, niet de volledige bullpopulatie sterft uit bij selectie op natuurlijke bevalling, wel zou het een flinke bottleneck veroorzaken. Maar als iedereen bij het maken van combinaties minimaal 1 van de ouders natuurlijk moeten zijn geboren. En dan ook nog de makkelijkst geboren pup (i.c.m. andere gezondheidskenmerken) gebruikt om mee door te fokken. Kom je na enkele generaties uit op honden die steeds vaker natuurlijk geboren kunnen worden.

Dat lijkt mij echt fantastisch, maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren.

Je moet geen win-loose situatie creëren, want mensen willen niet verliezen. Je moet zorgen dat, als je met mensen werkt, je zo veel mogelijk een win-win situatie creëert, anders word je genegeerd. En juist dat is niet in het belang van de dieren.

Ik weet niet hoor, maar ik zou niemand een ras aanraden die al zo ver is doorgefokt met alle erfelijke gebreken. Het is verschrikkelijk als jouw hond, jouw maatje ernstig ziek wordt en je veel te vroeg afscheid moet nemen. Ik heb al zo veel treurige verhalen gelezen van rashonden die niet meer normaal konden leven, het gaf zo veel ellende en verdriet. Ik heb zelf een hond en die heeft nog niet eens zoiets ernstigs, het was gelukkig goed te verhelpen dmv een operatie, maar ik vond het wel verschrikkelijk om die periode door te gaan. Ik wil mij niet eens voorstellen dat je een hondje hebt die levenslang op de pijnstillers moet en/of andere zware medicatie e.d. of een hond die niet eens normaal kan wandelen, maar het zó graag wilt.

Een win-win situatie kan ook zijn dat er naar alternatieven wordt gekeken, dus naar een ander hondenras die wel goed is of naar een kruising van dat ras. Ik zie echt niet in hoe zoiets als wat jij schrijft een win-win situatie kan zijn als iemand met een doodziek hondje zit.

Controle van erfelijke gebreken is prima en heel goed, maar het gaat te ver als je bij elke hond al die testen moet gaan doen. Dat is en moet niet de bedoeling zijn. Je moet gewoon onbezorgd van je hondje kunnen genieten.

Zie mijn tekst.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:23

Mizora schreef:
Natuurlijk heeft ze pech gehad met haar bul, andersom heb jij geluk gehad. Want de kans op een gezonde bul is gewoon klein. Net als de kans op hd-problemen bij een windhond weer klein zijn. Of de kans op een bullterrier zonder huidproblemen niet zo groot is. Maar voor het ras zelf is wat jij doet het aller gevaarlijkst. Namelijk het ontkennen van de rasproblemen. Daardoor is het ras zo'n karikatuur van zichzelf geworden.

Hier een post die terugslaat op een boekje van 88, nu 25 jaar terug. Heel voorzichtig is er de afgelopen 2 jaar iets aan het veranderen, maar hard gaat het allerminst. Het gehele topic is interessant om door te lezen.

Mizora @ [BB] rasfokkerij --> zembla

Tja maar met 11 stuks kun je toch niet meer spreken van geluk zou ik denken; eerder aan goed selecteren. Dat is wellicht belangrijker bij een frans bulletje dan bij een gemiddeld ras; maar ook bij andere rassen heb je drama-afwijkingen (bij mensen trouwens ook).

Wat ik wél zie is dat (te) veel bulletjes worden gekocht omdat mensen denken dat het hondenpoppen zijn die je niet hoeft uit te laten en vet kunt mesten; dán krijgen ze inderdaad problemen zoals met de ademhaling ja.

Natuurlijk erken ik rasproblemen, dáárom hamer ik juist zo op goed selecteren, goed fokken en het gezond houden van een hond! Want die rasproblemen ontstaan niet door ontkennen van problemen maar door het extremer en extremer willen gaan met uiterlijk van een (show)hond.

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:01

hallo allemaal,

misschien kan iemand mij helpen.
ik woon samen met mijn vriend en onze zoon van 1, 5 in een gewoon huis.
ook hebben we een hond (Amerikaanse stafford teef van 3). we willen er graag een hondje bij. de hond zal dan ook mee naar stal gaan of naar mn werk als de hond dat leuk vind natuurlijk.

graag hoor ik van jullie

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:28

Eh, daar hebben we natuurlijk erg weinig aan. Hoe is jullie teef met andere honden? Hoe vaak en lang kunnen jullie met de hond wandelen? Worden er wel of geen cursussen gedaan? Moet de hond los kunnen lopen, hondsociaal zijn, vriendelijk naar mensen, waaks - kortom, wat voor karakter verwacht je?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:00

Of een hond sociaal is naar mensen, dieren en los kan lopen spreekt nogal voor zich lijkt me.
Maar wil je een actieve hond, een rustige hond, een die continu achter je aan loopt of moet hij zijn eigen ding doen? Waaks, niet waaks, allemansvriend of wat gereserveerder? Groot, klein, langhaar, kort haar enz.

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:23

mijn teef kan super goed met andere honden.we wandelen 3x per dag met de hond en dan een half uur over de dijk langs het strand en weer terug. als het nodig is ga ik idd op cursus hangt af van de hond en hoe dominant deze is.tuurlijk moet de hond sociaal zijn naar mens en dier vooral naar kinderen. en de hond moet los kunnen lopen. ik hoef geen keffertje.liefst een kleintje of.midden grote. moet naast een stafford lopen. haren maakt me niet zoveel uit. vind het wel leuk als de hond naar jetoe trekt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:37

anneliesdj schreef:
En wel degelijk sterven bullen uit, bij een aantal rassen komt natuurlijke geboorte helemaal niet meer voor, dan heb je die kromme luchtwegen, mondafwijkingen ed, als je ze niet helpt sterft de helft van wat er overgebleven is ook vanzelf en het feit dat ze nog geen 100 meter kunnen rennen zonder erbij neer te vallen zou ze in een meer natuurlijke situatie ook heel snel de das om doen.

Waar kom jij dit soort honden tegen dan? Ik ken serieus geen bullen met dit soort afwijkingen of die geen honderd meter kunnen rennen hoor, zit toch al een hele tijd in de FB wereld. Natuurlijk moet je iets doen aan daadwerkelijke problemen; maar het slaat nergens op om je druk te maken over problemen die je hebt van horen zeggen maar nog nooit in het echt gezien hebt. Er zijn vast bullen met problemen; maar waar komen die vandaan? Van broodfokkers of uit Hongarije misschien, maar niet van serieuze fokkers in Nederland. Van Cavaliers ken ik maar één fokker; en die heeft ook geen hersenafwijkingen in haar lijnen. Die honden zijn gezond en kunnen ook gewoon op cursus, ver wandelen, rennen spelen en hebben geen pijnstilling nodig oid.

Kom anders een dagje met je hond(en) en mijn bullen mee wandelen; ik durf te wedden dat je versteld zult staan.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:38

sallandval schreef:
Mizora schreef:
Natuurlijk heeft ze pech gehad met haar bul, andersom heb jij geluk gehad. Want de kans op een gezonde bul is gewoon klein. Net als de kans op hd-problemen bij een windhond weer klein zijn. Of de kans op een bullterrier zonder huidproblemen niet zo groot is. Maar voor het ras zelf is wat jij doet het aller gevaarlijkst. Namelijk het ontkennen van de rasproblemen. Daardoor is het ras zo'n karikatuur van zichzelf geworden.

Hier een post die terugslaat op een boekje van 88, nu 25 jaar terug. Heel voorzichtig is er de afgelopen 2 jaar iets aan het veranderen, maar hard gaat het allerminst. Het gehele topic is interessant om door te lezen.

Mizora @ [BB] rasfokkerij --> zembla

Tja maar met 11 stuks kun je toch niet meer spreken van geluk zou ik denken; eerder aan goed selecteren. Dat is wellicht belangrijker bij een frans bulletje dan bij een gemiddeld ras; maar ook bij andere rassen heb je drama-afwijkingen (bij mensen trouwens ook).

Wat ik wél zie is dat (te) veel bulletjes worden gekocht omdat mensen denken dat het hondenpoppen zijn die je niet hoeft uit te laten en vet kunt mesten; dán krijgen ze inderdaad problemen zoals met de ademhaling ja.

Natuurlijk erken ik rasproblemen, dáárom hamer ik juist zo op goed selecteren, goed fokken en het gezond houden van een hond! Want die rasproblemen ontstaan niet door ontkennen van problemen maar door het extremer en extremer willen gaan met uiterlijk van een (show)hond.

Ik vind 11 bulldoggen niet per se representatief staan voor het hele ras...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:58

Nimfee schreef:

Dat is absoluut waar maar ik kom ook bij enkele fokkers over de vloer, zit op specifieke fb fora en doe vaak mee aan bullenactiviteiten zoals ras-wandelingen. Bovendien ken ik alle bulletjes in het dorp toch ook wel.

Ik vraag me als ik van die horrorverhalen hoor toch wel vaak af hoe veel franse bulldog de 'roepers' zelf dan kennen die er zo slecht aan toe zijn. En waar dée bulletjes dan vandaan zijn gekomen.

Wat mij betreft mag iedereen ook zeggen dat er onder bepaalde rassen afwijkingen voorkomen waar je rekening mee moet houden; dat is natuurlijk ook zo. Maar ga niet een heel ras afkraken en zeggen dat álle exemplaren ziek, zwak of mislukt zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:29

Ze zullen echt niet allemaal ziek en zwak zijn maar ze hebben toch wel allemaal een platte snuit en daarbij horende problemen, in meer of mindere mate. Ik hoef niet zo nodig met FB'tjes te wandelen maar als jij een exemplaar hebt wat niet snurkt, een keurig gebit heeft, geen last heeft van de ogen, geen last heeft van huidplooien en zonder moeite een flink stuk kan rennen en ik zal er nog eens over nadenken.
Geld overigens voor veel meer rassen en dat is echt niet alleen een kwestie van persoonlijke voorkeur, zo vind ik boxers onwijs gaaf, maar zou er never nooit een zelf willen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:49

anneliesdj schreef:
Ze zullen echt niet allemaal ziek en zwak zijn maar ze hebben toch wel allemaal een platte snuit en daarbij horende problemen, in meer of mindere mate. Ik hoef niet zo nodig met FB'tjes te wandelen maar als jij een exemplaar hebt wat niet snurkt, een keurig gebit heeft, geen last heeft van de ogen, geen last heeft van huidplooien en zonder moeite een flink stuk kan rennen en ik zal er nog eens over nadenken.
Geld overigens voor veel meer rassen en dat is echt niet alleen een kwestie van persoonlijke voorkeur, zo vind ik boxers onwijs gaaf, maar zou er never nooit een zelf willen.

Ik heb er op dit moment drie. Maar ik denk niet dat welke bulldog dan ook in staat zal zijn je mening te veranderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:19

Wat mij betreft is het dubbel, ik vind het bij sommige rassen erg mooi. Neem de boxer, een goed exemplaar is onwijs mooi, maar als je eens een slechte tegenkom wordt je wel met je neus op de feiten gedrukt. Dus als je dat ideaalbeeld probeert te fokken, krijg je ook veel van dergelijke fouten en extremen. En wat mij betreft is dat 'offer' te groot, 1 perfekte hond en daar staan 4/5 honden tegenover die lelijk zijn en problemen hebben, dan ga ik me afvragen waar we mee bezig zijn. Zoiets moet je toch niet willen?

Ik vind boxers echt prachtig maar ik twijfel er niet aan er een te nemen; 1. de kans dat je de perfekte hond eruit pikt als ze nog pup zijn is erg klein. 2. stel dat je die perfekte hebt, dan weet je ook dat er een aantal miskleunen rondlopen om dat te bereiken en dat vind ik no-go.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:21

sallandval schreef:
anneliesdj schreef:

Ik heb er op dit moment drie.

Jij hebt 3 FB's die slapen, lopen en rennen zonder geluid te maken? En daarvoor hebben ze geen operatie's ondergaan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:13

anneliesdj schreef:
sallandval schreef:
Ik heb er op dit moment drie.

Jij hebt 3 FB's die slapen, lopen en rennen zonder geluid te maken? En daarvoor hebben ze geen operatie's ondergaan?

Nouja ze liggen nu inderdaad te slapen en er snurkt er toevallig één van de drie, soms snurkt er geen soms alle drie maar niets noemenswaardigs. En met rennen hoor je ze ook soms, maar echt niet zo dat je je zorgen moet gaan maken of dat ze er minder hard om rennen. Eentje heeft een operatie gehad; een keizersnede en toen meteen een sterilisatie. Dat was omdat er één zwakke pup in de weg lag (die later helaas is overleden); het nestje ervoor is natuurlijk geboren. Ik heb met de meesten nog contact en heb behalve sterilisatie/castratie nog van geneen gehoord dat hij een operatie moest ondergaan of ergens last van heeft.

Dus het kán wel en ik ben het met je eens dat je dubbel uit moet kijken met sommige rassen. Maar om ze dan maar meteen als geheel ras uit te sluiten voor iedere hondenkoper vind ik een beetje te ver gaan.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:03

sallandval schreef:
Nimfee schreef:

Dat is absoluut waar maar ik kom ook bij enkele fokkers over de vloer, zit op specifieke fb fora en doe vaak mee aan bullenactiviteiten zoals ras-wandelingen. Bovendien ken ik alle bulletjes in het dorp toch ook wel.

Ik vraag me als ik van die horrorverhalen hoor toch wel vaak af hoe veel franse bulldog de 'roepers' zelf dan kennen die er zo slecht aan toe zijn. En waar dée bulletjes dan vandaan zijn gekomen.

Wat mij betreft mag iedereen ook zeggen dat er onder bepaalde rassen afwijkingen voorkomen waar je rekening mee moet houden; dat is natuurlijk ook zo. Maar ga niet een heel ras afkraken en zeggen dat álle exemplaren ziek, zwak of mislukt zijn.

Ik heb veel bullen om me heen gezien, gewoon tijdens uitlaatrondjes, als ik ergens naartoe ben... Maar de meesten die ik tegenkom, daar kan ik toch echt wel van huilen. Nu ook twee FB's in de straat, mijn góden, wat een verschrikking: en dan doel ik meer op het gedrag, ze willen mijn hond opeten en hebben ook nog eens last van redirectie, dus daarna vallen ze elkaar aan :+ Los daarvan (want dat is gewoon opvoeden) hoor ik ze wel erg knorren en hijgen. Plus dan nog al die andere bullen die ik in mijn leven ben tegen gekomen, waarvan dus eentje zelfs los loopt omdat -ie niet kan rennen met 15 graden.

Maar dit zou ik ook echt zeggen over de cavaliers die ik hier tegen kom. Want aan die hondjes zie ik ook dat ze niet 'goed' zijn, je merkt het gewoon in gedrag dat ze ergens last van hebben. De kenmerken die je bij een gezonde hond niet ziet.

Het is ook niet dat ik een heel ras wil afkraken, maar ik ben wel echt een voorstander van een gezonde bouw bij een hond. Ik vind dus die flaporen bij de Engelse Cocker Spaniël (de showlijnen) verschrikkelijk, veel te lang, daar hebben ze niks aan. De werklijn daarentegen ziet er veel functioneler uit: korter haar, kortere oren. En dan zie je dus ook snel bij bijvoorbeeld die collie's met enorm veel haar, dat vind ik ook vreselijk om te zien. Ze kunnen zichzelf niet eens schoonhouden door de hoeveelheid haar!

Het zijn de extremen. Waarom kan een franse bulldog nou niet een wat langere neus hebben en een wat minder compacte bouw hebben? Waarom moeten die collie's zoveel haar hebben? Waarom wil men een cavalier, als je daar al bijna zeker van weet dat ze doodziek zijn? Waarom moeten chihuahua's zo klein zijn en kunnen ze niet gewoon 5 kilo wegen?