Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JoyCiej007 schreef:koetje10 schreef:@ JoyCiej007: Ik heb een aantal van je posts gelezen en ik heb er met vraagtekens boven mijn hoofd naar zitten kijken. Kennelijk vind jij het normaal dat een hond moeilijk ademt, alleen maar omdat er een groep mensen is die een extreem platte neus mooi vinden. En die platte neus komt niet uit de geschiedenis, in ieder geval niet de verdwenen neusbrug (ik weet niet of je dat zo zegt, maar goed) zoals de bullen dat nu hebben, met hun fantastische onderbeet en hun tong die niet meer in hun bek past.
Ik vind het persoonlijk erg raar, dat jij het geen aantasting van welzijn vind, dat je met een hond, dat van nature een jager en een bewegingsdier is, geen wandeling kunt maken bij 30 graden. Ik vind het raar, dat de fokvereniging van de bullen dat compleet normaal vind. Ik vind het raar, dat hier nu pas weerstand tegen komt. Ik vind het raar dat bij de documentaire van Zembla een man met bullen in huis bijna overstemt word door alle adembijgeluiden van zijn honden. Ik vind het raar dat deze honden vaak met een keizersnede moeten werpen. Ik vind het raar dat dat kennelijk wel mag, maar dat er wel weerstand is tegen het vleesvee, waar hetzelfde probleem speelt. Ik vind het raar, dat er mensen zijn die dit echt, heel serieus mooi vinden. Maar wie ben ik?
Nogmaals; ik kan gewoon uit de post halen dat hier iemand spreekt die zelf nooit met bullen te maken heeft gehad. Waar haal je vandaan dat hun tong niet meer in hun mond past? Dan heb je wel een heel rare bulldog als rasstandaard genomen. De engelse bulldog is nooit een jager geweest; je hebt jagersrassen en bewegingsdieren maar dat wil niet zeggen dat alle honden van nature jager en bewegingsdier zijn.
Ik heb de documentaire niet bekeken, dat ga ik straks even doen. Ik vind het óók niet normaal als dat zo zou zijn, dat een huiskamer wordt overstemd door geluid van honden die niet normaal kunnen ademen. Aan de andere kant als jij je huiskamer vol hebt met een ander willekeurig ras honden die helemaal wild en gek zijn, zal je die ook horen hijgen e.d.
Een normale Bulldog in rusttoestand zal je echt niet rare bijgeluiden horen maken.
Vind dat het beeld van de Engelse Bulldog hier en daar wel erg overtrokken wordt, en dan vaak met name door de mensen die er totaal geen ervaring mee hebben; hoe kan je dan zo hard roepen dat dat dierenleed is? Dat is dan wel erg makkelijk gezegd.
@ Nikki__: waarom wordt alles wat ik zeg hier zo overtrokken/uit zijn verband gehaald. Ik geef aan dat kleinere rassen vaak minder uithoudingsvermogen hebben dan een grotere hond, ik heb het nergens over energie. Daarbij is een Jack een erg fel jagersras; het uithoudingsvermogen van jagers en gezelschapshonden vergelijken slaat natuurlijk nergens op.
@ Mizora: inderdaad, daar doelde ik op. Een jackrussel is per uitstek een erg fel jagersras en dat valt gewoon compleet niet te vergelijken met gezelschapsrassen onder de kleinere honden.
Citaat:Johanna 59: Een IJlander doet het ook niet goed in Marokko. Een Arabier niet op Noordpool. Mensen die drie hoog wonen, vinden het wel fijn, een hond die geen lange wandeling nodig heeft. Voor iedere consument is er wel een dier wat bij hem past. De vraag bepaald het fok-aanbod.
Citaat:JoyCiej007: Dat is toch logisch? Kleinere honden hebben minder uithoudingsvermogen dan grotere honden
Kayila schreef:Bassenqua: Je inlezen in het ras is natuurlijk super, maar kopen bij een fokker die zijn reuen en teven laat testen en je die test resultaten ook laat zien, dan ben je het meest ingedekt denk ik. Weet dus niet of dat bij jou ook het geval was maar iemand op de blauwe ogen geloven dat doe ik al een hele tijd niet meer. Geen aanval hoor je hebt je super ingelezen.
Bassenqua schreef:In mijn hondenpension zie ik tot mijn grote verdriet een diversiteit aan rassen met allerhande gezondheidsproblemen en dat wordt steeds maar erger, helaas zitten hier ook kruisingen tussen die niet meer ( allemaal ) vrij zijn van erfelijke gebreken zoals OCD en HD, erg jammer maar waar!
Johanna59 schreef:Raar??
Een IJslander doet het ook niet goed in Marokko.
Een Arabier niet op Noordpool.
Mizora schreef:Hoogstens kom ik er over een aantal jaar bij terecht als ze het accepteren en eruit willen fokken en daarbij de hulp van een geneticus inroepen. Want hoe cru ook, door dit soort rassen heb ik later werk in de hondenwereld.
Citaat:Daphne__: En dan hamert iedereen altijd op ''Rashonden zijn duur, maar dan heb je ook wat!'' Nou idd! Een hoop ellende.
Urko schreef:Donja schreef:Ik fok Spaanse Waterhonden (http://www.spaanse-waterhond.nl). Sinds Obama een portugese waterhond in huis heeft, heeft iedereen het over de "anti-allergene" honden.. Veel mensen met een allergie kunnen idd tegen de potugees, de spaanse, de Italiaanse (Lagotto), de franse (Barbet), maar ook de kerry blue terrier, de soft coated wheaten, de poedel, etc....
En je wil niet weten hoeveel mensen een labrador met poedel kruisen en het fokproduct als Labradoodle verkopen.....
Jowh, die kom ik ook verbazingwekkend veel tegen bij mij op de club. Ik heb een poging gedaan om me erin te verdiepen en momenteel houd ik me toch een beetje bij de austrailian doodle die aangesloten zijn bij de ALFA. Er zijn echt heel veel spook verhalen rondom die doodle's... zoveel dat ik echt niks meer van snap. Weet wel dat ze in austrailie al generatie geen andere honden meer inkruisen.
Maar desalniettemin, ik vind het interresant om te lezen hoe je fokt. Petje af.
Bassenqua schreef:Kayila schreef:Bassenqua: Je inlezen in het ras is natuurlijk super, maar kopen bij een fokker die zijn reuen en teven laat testen en je die test resultaten ook laat zien, dan ben je het meest ingedekt denk ik. Weet dus niet of dat bij jou ook het geval was maar iemand op de blauwe ogen geloven dat doe ik al een hele tijd niet meer. Geen aanval hoor je hebt je super ingelezen.
Kayila dat is nu juist het probleem, wat voor testresultaten ? De DD hoefde alleen maar op HD getest te worden, dat hebben ze nu voor het gemak ook maar afgeschaft! Als de clubfokkers en de rasvereniging het doen voorkomen dat de DD nog één van de weinige molossers is die gezond zijn en er verder ook geen testen op los laat wordt je compleet op het verkeerde been gezet. Ik heb mijn les geleerd, tot mijn grote verdriet zal er geen DD meer komen ook al ben ik verknocht aan dit ras, ze hebben zo'n zalig karakter. Triest maar waar.![]()
In mijn hondenpension zie ik tot mijn grote verdriet een diversiteit aan rassen met allerhande gezondheidsproblemen en dat wordt steeds maar erger, helaas zitten hier ook kruisingen tussen die niet meer ( allemaal ) vrij zijn van erfelijke gebreken zoals OCD en HD, erg jammer maar waar!
Citaat:Reuen- en tevenbezitter dienen zich voor de dekking te vergewissen van de feitelijke
toelating in de fokkerij van de betrokken dieren. Stamboom – aankeuring – HD-uitslag –
bloedafgifte – DNA-bepaling – hartscan – ED-uitslag
Bandida schreef:Mizora schreef:Hoogstens kom ik er over een aantal jaar bij terecht als ze het accepteren en eruit willen fokken en daarbij de hulp van een geneticus inroepen. Want hoe cru ook, door dit soort rassen heb ik later werk in de hondenwereld.
Ik denk dat veel mensen niet inzien hoe onmogelijk dat 'weer gezondfokken' is voor een hele hoop rassen. Die geneticus gaat maar één ding kunnen adviseren, en dat is vers bloed (van buiten het stamboek).
JoyCiej007 schreef:koetje10 schreef:@ JoyCiej007: Ik heb een aantal van je posts gelezen en ik heb er met vraagtekens boven mijn hoofd naar zitten kijken. Kennelijk vind jij het normaal dat een hond moeilijk ademt, alleen maar omdat er een groep mensen is die een extreem platte neus mooi vinden. En die platte neus komt niet uit de geschiedenis, in ieder geval niet de verdwenen neusbrug (ik weet niet of je dat zo zegt, maar goed) zoals de bullen dat nu hebben, met hun fantastische onderbeet en hun tong die niet meer in hun bek past.
Ik vind het persoonlijk erg raar, dat jij het geen aantasting van welzijn vind, dat je met een hond, dat van nature een jager en een bewegingsdier is, geen wandeling kunt maken bij 30 graden. Ik vind het raar, dat de fokvereniging van de bullen dat compleet normaal vind. Ik vind het raar, dat hier nu pas weerstand tegen komt. Ik vind het raar dat bij de documentaire van Zembla een man met bullen in huis bijna overstemt word door alle adembijgeluiden van zijn honden. Ik vind het raar dat deze honden vaak met een keizersnede moeten werpen. Ik vind het raar dat dat kennelijk wel mag, maar dat er wel weerstand is tegen het vleesvee, waar hetzelfde probleem speelt. Ik vind het raar, dat er mensen zijn die dit echt, heel serieus mooi vinden. Maar wie ben ik?
Nogmaals; ik kan gewoon uit de post halen dat hier iemand spreekt die zelf nooit met bullen te maken heeft gehad. Waar haal je vandaan dat hun tong niet meer in hun mond past? Dan heb je wel een heel rare bulldog als rasstandaard genomen. De engelse bulldog is nooit een jager geweest; je hebt jagersrassen en bewegingsdieren maar dat wil niet zeggen dat alle honden van nature jager en bewegingsdier zijn.
Ik heb de documentaire niet bekeken, dat ga ik straks even doen. Ik vind het óók niet normaal als dat zo zou zijn, dat een huiskamer wordt overstemd door geluid van honden die niet normaal kunnen ademen. Aan de andere kant als jij je huiskamer vol hebt met een ander willekeurig ras honden die helemaal wild en gek zijn, zal je die ook horen hijgen e.d.Een normale Bulldog in rusttoestand zal je echt niet rare bijgeluiden horen maken.
Vind dat het beeld van de Engelse Bulldog hier en daar wel erg overtrokken wordt, en dan vaak met name door de mensen die er totaal geen ervaring mee hebben; hoe kan je dan zo hard roepen dat dat dierenleed is? Dat is dan wel erg makkelijk gezegd.
Chiqa schreef:Hier hetzelfde.Ik heb de reportage vanavond gekeken en ben toch wel diep geschokt.
Ik wist dat er bepaalde rassen goed naar de verdommenis waren gefokt en nauwelijsk nog kwaliteit van leven hebben maar dat het Raad van Beheer nog vrolijk stambomen uitdeelt voor die 5 tientjes....
Dit moet ik echt even op mij in laten werken.