twijfels over voeren pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

twijfels over voeren pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:26

Wij hebben 15jr een gevoelige Border Collie gehad en 10jr een klein hondje die overal wel tegen kon.

Nu hebben we een pup van bijna 10 weken. Mops/jack russel. Ze kreeg Royal Canin van de fokker mee. Haar ontlasting was zacht, veel en licht van kleur.

De Border Collie kreeg a; jaren Smolke senior. Ik stond daar niet achter, maar zij was altijd gevoelig en kreeg ange tijd speciaal eten dat zij niet lekker vond. Toen ze slecht was, heb ik haar allerlei voer laten proeven en koos zij Smolke. Gek genoeg heeft ze nog jaren geleefd en deed het eigenlijk heel goed.

Omdat de pup daarvan wilde pikken hebben we haar in 2 weken langzaam over gezet op Smolke puppy. Ik sta niet achter het voer, maar het leek de beste oplossing voor beiden. Ik wist dat de BC zou overlijden binnen korte termijn en wilde dan op den duur verder gaan kijken voor de pup.

Nu is de pup bijna 2 weken alleen. De ontlasting wisselt. We zijn al begonnen met het remmen van het tempo in haar eten. Ze eet echt snel en het remmen leek even te helpen.

Mijn moeders kleine hondje is even terug op Greenfield over gegaan. We hebben een beetje in de winkel staan kijken en informeren. Haar hondje doet het goed. Hij drinkt en poept wel meer, maar misschien is dat de overgang. Hij staat nu zo een maand op dat voer.
Volgens de dierenwinkel moet je daar in 1x op overstappen, dus het oude opmaken en dan direct de Greenfield.

Nu was ik ook even kijken en heb worsten meegenomen en gedroogd kipfilet.

De vraag is eigenlijk; Hoe doen anderen het?

Stel, ik ga greenfield voer geven. Kan ik dan een worst, pakje vers vlees bijgeven of iets van het gedroogde spul als beloning? Van het gedroogde hebben ze echt van alles wat je zo tussendoor kan geven en mij een gezondere lekkernij lijkt.

Onze vorige honden hebben ook een tijd Renske voeding gehad bij de brok. Dat vonden ze heerlijk en ze deden het er echt goed op. Kleine hondje kwam er alleen behoorlijk van aan. ( ondanks ruim beweging elke dag )

Onze pup is gezond, heeft veel energie en kauwt graag op haar buffelbot.

We hebben wel beloningsnoepjes, maar eigenlijk zijn die ook niet van geweldige kwaliteit. Ik maak 1 zo een klein botvormpje wel in kleine stukjes om met haar te trainen, dus ze krijgt er niet veel van.

Maar goed. de 1 zegt wel brokken en vlees combineren en de ander zegt niet. Als we om en om voeren staat dat lijnrecht tegenover het advies van de dierenarts om niet teveel te veranderen bijvoorbeeld.

Ik dacht zelf aan een volledige brok met wat vlees. Dan wel elke dag ander soort vlees. En als tussendoor iets van het gedroogde spul. De ene dag vis, dan weer eend, dan rund, dan gevogelte etc.

Wilawander

Re: twijfels over voeren pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:44

Persoonlijk vind ik het al veel te veel veranderingen dat is niet goed voor een hond zeker niet een opgroeiende hond. Ik zou niet beide gaan voeren maar of het één of het ander.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:04

Ik zat zelf ook met het dilemma wat te voeren aan mijn pup(s). Uiteindelijk heb ik besloten gemengd te voeren i.c.m. een rotatiedieet. Dat komt erop neer dat ze juist heel veel verschillende voersoorten krijgen, minimaal 3 soorten voer op een dag en vaak 5 of 6.

Mijn basis is Taste of the Wild (TotW) puppy pacific en TotW puppy High prairie. Als laatste maaltijd krijgen ze altijd kvv (vorige week rodi, deze week FarmFoodFresh Rund). In de kong krijgen ze een natvoer. Op het moment is dat biologische hondenpaté van de AH en ik heb nog een soort paté liggen, maar ook Renske zet ik hier in (maar die is nog niet aan de beurt gekomen). Andere merken die ik voer zijn Carnilove, Platinum, Royal Canin, Hills, Nutro Choice en kleine beetjes Frolic.

En alle proefzakjes of giften (van vrienden/kennissen) waar ik mijn handen op kan krijgen. Trainen doe ik met Frolic en gedroogde stukjes vlees en gekookte kipfilet. Oftewel, een zo veelzijdig mogelijk dieet maar dan wel (grotendeels) van hoogwaardige kwaliteit.

Onze oudere hond staat volledig op renske vers, met als beloningsbrokjes Nutro Choice lam en rijst mini en soms extra rijst om hem op gewicht te houden. Door de smaken af te wisselen van renske kunnen we hem jeukvrij houden. Hij heeft namelijk voedselallergieën gecombineerd met voedselintoleranties. Kvv eet hij niet altijd en valt dus af voor ons.

Met renske moet je gewoon opletten hoeveel je voert. Hij heeft heel lang op een half pakje per dag gestaan (hij weegt 10kg, maar kreeg voor 7.5kg renske), maar ondertussen staat hij al lang op 2/3e pakje + flink rijst, anders valt hij in. Maar eigenlijk geldt dat voor iedere soort voer.

Als eisen voor goed voer heb ik minimaal 30% vlees (bij vers vlees minimaal 50%, dat wordt nog minder met drogen) en graanarm, zo min mogelijk smaak-, kleur- of conserveringsstoffen.

Er wordt vaak gezegd dat je zo min mogelijk moet wisselen qua voer, maar ik kan er geen duidelijke wetenschappelijke onderbouwing voor vinden en het voelt contra-intuïtief dus ik heb gekozen om juist heel veel te mengen. Het punt is dat een dier dat eenzijdig gevoerd is ook heel eenzijdig ingestelde bacteriekolonies heeft, op het moment dat er dan een flinke voerwijziging wordt doorgevoerd, dan kunnen die darmbacteriën er weinig mee. Terwijl als de darmbacteriën allerlei soorten voeding te verwerken krijgen, ze daar ook op ingesteld zijn. Ook bij mensen is dat zo. Als je altijd hollandse pot eet en dan opeens schakelt naar indisch, dan krijg je vaak last van je darmen. Maar als je steeds wisselt qua type maaltijden, dan merk je er eigenlijk niks van.

Het zou kunnen dat de vertering minimaal minder is bij een gemengd dieet dan bij een eenzijdig dieet doordat de darmbacteriën zich er niet volledig op kunnen instellen, anderzijds is de kans dat je van een bepaald (bijv) mineraal langdurig te krap of te veel voert ook kleiner omdat je steeds iets anders voert.

Brok en vlees mengen kan in mijn ogen prima, in theorie zou het voor problemen kunnen zorgen maar in de praktijk hebben vrijwel geen honden daar last van en de honden die daar wel last van hebben zijn sowieso gevoelig op voeren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:07

Wij voeren greenheart brokken in combinatie met vers vlees. De honden doen het er super goed op. Je kan best combineren Maar dan het beste een paar dagen vlees en paar dagen brok

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:17

Eerlijk gezegd: ik zou voor volledig vers gaan.
Brokken bevatten altijd een vulmiddel, dit is meestal een graansoort, maïs of rijst. Vaak kan de hond er niets mee en poept het gewoon weer uit.
Wil je wel een brokje gebruiken als beloning, dan is dat geen probleem.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:18

Volgens mij is Renske gestoomd vlees en geen rauw vlees. Daarom kan het prima met brokken gecombineerd worden toch?

Mizora, je verhaal klinkt wel aannemenlijk. Maar ben je niet bang voor de scheve verhoudingen die je met verschillende soorten voer gaat krijgen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:36

Wilawander schreef:
Persoonlijk vind ik het al veel te veel veranderingen dat is niet goed voor een hond zeker niet een opgroeiende hond. Ik zou niet beide gaan voeren maar of het één of het ander.

We hebben er 2 weken over gedaan om van Royal Canin naar Smolke over te stappen. De beloning koekjes krijgt ze echt heel weinig van. Het gedroogde kipfilet hebben we deze week gegeven en pas 2x. De worst net zo. We hebben een kong en daar heb ik hele kleine stukjes worst in gedaan met de brokjes samen.

Op de puppycursus hadden ze ook al wat spelletjes gedaan met worst. Wij hebben een ''gezonde'' worst gekocht.
Ook toen ik lang geleden met mn BC trainde werd gezegd iets lekkers mee te nemen, dus veel puppy's krijgen al worst ed om ze extra te verleiden.

Onze BC was erg gevoelig en we waren blij dat ze stabiel was laatste jaren. Ze kreeg eerst heel speciaal voer en dan denk je het goed te doen.
Later hoor en lees je wel dingen, maar ik heb haar nooit meer over durven te zetten op iets anders toen ze het goed deed.

Nu dus een puppy die volgens mij niet heel erg heftig reageert op iets nieuws of iets anders. Maar haar ontlasting is niet elke dag of de hele dag hetzelfde en naar mn zin. Ze voelt zich echt niet slecht, heeft energie en kan het ook erg goed ophouden.

We beginnen nu met een schone lei. Ze stond nu nog op huidige voer, ook vanwege de oude hond, maar dat is in principe niet meer nodig. Ze is nu bijna 20 weken en weegt ruim 5kg.

Bedankt voor de info.

Het probleem met vers is, dat ze wel klein is en zoals nu heb ik bijv de worst om te wennen en ''erbij'' al in 5 porties ingevroren. Dat kon.
Maar vanuit het verleden met onze BC en de adviezen van dierenartsen ben ik gewoon te voorzichtig met afwisselen, iets ''vreemds'' geven etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 21:42

Renske sneed ik in reepjes en gaf ik ongeveer in 4 dagen aan onze vorige honden. Dan kreeg de BC bijna het hele reepje en de kleine hond een puntje. Maar dus door de brokjes. We moesten er wel altijd bij blijven, want de kleine kon nogal pikken.

Onze pup pikte ook wel een beetje van de oude BC en we bleven er bovenop. Nu is zij alleen en weet je ook precies wat ze binnen krijgt.

Ik wil ook best weer een zak Smolke puppy halen en wachten tot ze bijv 6 maanden of een jaar is.

Dat er een verschil is, werd ons wel uitgelegd. Mijn moeders hondje eet nu dus een maand Greenfield en die moest van 1 op andere dag over. Ene voer drijft in de maag en andere wordt meteen verwerkt en opgenomen zoals de verkoper het beschreef. Dat samen kon voor maagproblemen zorgen.

Uiteraard wil je zeker bij een jonge hond in de aanleg geen tekorten etc. Maar mijn BC stond va 7 maanden op speciaal voer van de dierenarts wat ze echt moeilijk at en die was niet geheel uitgegroeid. Pas de laatste periode van haar leven dat ze stabiel was, kwam zij ook mooi op gewicht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:11

Jennyxx schreef:
Volgens mij is Renske gestoomd vlees en geen rauw vlees. Daarom kan het prima met brokken gecombineerd worden toch?

Mizora, je verhaal klinkt wel aannemenlijk. Maar ben je niet bang voor de scheve verhoudingen die je met verschillende soorten voer gaat krijgen?

Juist niet. Een scheve verhouding kan alleen als een voer scheef is. Als het ene voer scheef is naar de ene kant en het andere voer scheef is naar de andere kant, dan heb je uiteindelijk een gebalanceerd voer. Daarom zou ik ook niet zo snel één van je veelgebruikte voersoorten een voersoort laten zijn waar je niet achter staat.

Renske is inderdaad gestoomd vlees, maar ook met duck en smuldier hebben we rijst bijgevoerd, dat was geen probleem. En ook mensen die al jaren kvv mengen met brok (zowel geëxpandeerde=drijvende brok als geperste=zinkende brok) hebben daar geen problemen mee ervaren, behalve een enkeling bij een hond die sowieso al erg gevoelig was voor maag/darmproblemen.

Hetzelfde geldt voor zinkende brok/drijvende brok. Een enkeling heeft er problemen mee, maar de meeste honden helemaal niet.

Edit: rijst/granen zijn niet zozeer vulmiddel als wel goedkope kcal. Als er in een voer voldoende eiwitten en vetten zitten (dure ingrediënten), dan kan aanvullen met koolhydraten een hele simpele mogelijkheid zijn om goedkoop voldoende kcal toe te voegen. En dat verteren honden inderdaad niet allemaal, maar het is niet dat ze er niets mee kunnen. De verteerbaarheid is alleen lager dan van eiwitten/vetten en er zitten vezels in (onverteerbaar voor honden), hierdoor poepen honden er meer van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 22:44

Het klinkt niet heel fris, maar door onze BC zijn we gewend de ontlasting in de gaten te houden. Ik vraag me af of mensen dan alleen kijken naar hoevaak en hoeveel de honden poepen, of ook hoe? Zeker bij honden op een erf of die altijd loslopen zie je niet altijd wat ze doen.

Onze pup zijn we nog aan het trainen natuurlijk en ze leert goed en snel. Ze mag snuffelen, maar had laatst toch hondenpoep gepakt. Dan denk ik dat die hondenpoep toch nog erg veel voedsel bevat, want ze laat de rest liggen.

Ze had een paar weken geleden een beetje paardenmest te pakken en had daarna juist stevige ontlasting toen ze dat nog weinig had.
Iemand zei daar op stal toen dat haar dierenarts had gezegd dat het helemaal niet zo slecht is. Wij willen ook dat ze een goed afweersysteem krijgt, maar ik vind mest, honden poep f vogelpoep waar ze wel aan ruikt toch vies. De vogelpoep lijkt mij ook het slechtst, maar in de tuin bijv is het moeilijk om het 100% te controleren.

Misschien dat we als basis toch haar brokjes houden of ook de Greenfield en 1 maaltijd vervangen door vlees en de tussendoortjes gezond kiezen. Het gedroogde spul is er echt in vele soorten en lijkt mij heel gezond. Vis ziet er echt uit als een vis. Ze krijgt nu 3x daags

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 07:24

Ik let daar wel op ja. Van de pups noteer ik hoe laat, maar kijk ik wel ook naar hoeveel. Zo poepen ze blijkbaar van Hills bij mij meer dan van Royal Canin en van RC weer meer dan van TotW. Op kvv poepen ze het minst en zijn de drollen het stevigst. Hoewel ik het bij pups nog wel lastig vind om in te schatten omdat ik nog aan het zoeken ben naar de juiste hoeveelheid voer (één van de twee is een slechte eter, dus daar ben ik naar de juiste hoeveelheid aan het opbouwen. De ander gaat daar, op hoger niveau, in mee, want dat is geen geweldige eter maar gaat wel de brokjes van haar zus jatten als ze de kans krijgt).

Maar de Hills krijgen ze bij mij dus wel wat minder vaak dan RC (beide maken 25% van de dagvoeding uit), maar de basis (50%) bestaat uit 2 soorten graanarme/hoogvleesgehalte brokken. Drollen zijn een soort prebiotica, daarmee werken ze aan die eerder beschreven darmbacteriekolonies.

Zowel Smolke puppy als Greenfield vallen bij mij niet in de hoogwaardige brokken.
Greenfield: Granen (tenminste 14% rijst), vlees en dierlijke bijproducten (tenminste 14% lam), oliën en vetten, bijproducten van de suikerbereiding, gist, lecithine, vitamines en mineralen. Oxydatietegengaande stof: tocopherolenmix, citroenzuur.
Smolke: Granen (14% rijst in het lam en rijst brokje), vlees en dierlijke bijproducten (24% kip, 14% lam in het lam en rijst brokje), oliën en vetten (1% lijnzaadolie), plantaardige eiwit extracten, vis en -bijproducten (2% vis met MSC keurmerk), Gist (1,4%), plantaardige bijproducten (0,4% inuline), mineralen.

Ze bevatten beide waarschijnlijk minder dan 30% vleesmeel of 50% vers vlees en ze bevatten beide veel graan (bij smolke meer dan 24% sowieso, bij greenfield waarschijnlijk ook. Ik schat ze tussen de 30-35% granen). Ik zou dus verder kijken.

Bijvoorbeeld dus Taste of the Wild puppy (high prairie of pacific).
http://www.food4pets.be/detail/243825-t ... 04-01-2016

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:25

Smolke vind ik ook echt niet goed, maar had dus een reden. Onze Border Collie stond op voer van de dierenarts wat ze echt slecht at. Ze was niet op gewicht en had een slechte vacht. Toen zij opgegeven werd, mocht ze van mij ''lekker'' eten kiezen voor haar laatste periode. Ik kon toen bij Pet's place scheppen. Ze koos zelf de Smolke. Gek genoeg knapte ze op en werd het inslapen uitgesteld.
Zij heeft dus nog jaren geleefd en is 2 weken geleden op 15jr leeftijd ingeslapen.

Deze pup stond op RC, maar ze wilde graag pikken van de BC. Toen ben ik langzaam overgestapt naar Smolke, zodat zij dezelfde smaak zou hebben.
Toen ik het grof doorlas, verschilde het onderling niet eens zo erg.

Greenfield is mijn moeder op gegaan. We waren in een dierenwinkel en het zou goed voer zijn. Ik kende het niet, dus mijn moeder is het gaan proberen. Haar hond drinkt wel meer en poept ook meer. Hij stond ook een tijd op Smolke omdat onze honden vaak samen waren.

Onze pup wisselt erg van ontlasting. We proberen wel het eten wat af te remmen. Voor een klein hondje heeft ze een flink bekkie en die kleine brokjes worden anders naar binnen geschokt. Op de kleine stukjes worst bijv kauwt ze al beter. Voor haar gewicht zou ze 1 hele worst per dag mogen, maar als dagelijks voer vind ik dat niet voldoende.

Het gedroogde kipfilet heeft ze ook totaal geen moeite mee.

Ik zal kijken naar een volledige brok en dan vlees erbij. Je moet er wel aan kunnen komen in de omgeving. Wat dat betreft zijn de commerciele merken wel overal te verkrijgen en wordt vers nog niet sterk gepromoot, ook niet bij de dierenarts.
Het is een kleine hond, dus je moet wel porties kunnen maken en kunnen invriezen etc.

Waarom koken mensen zelf rijst bij? Ik ken wel de rijst en lam voeren, maar waarom wil je het geven als je geen brok wil waar dat in zit?

Het is ook wel krom eigenlijk. Mijn ouders gaven onze honden elke dag een pakje vlees en dan elke dag een andere. Toen kocht ik een hond en had gelezen dat brokken beter waren voor oa de tanden, dus mijn hond moest brokken.
Nu weer terug naar hoe het 40jr terug was, maar nu is het opeens moeilijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:41

Onze hond heeft voedselallergieën en intoleranties, dus zo maar een ander voer kiezen zit er niet bij. Als hij voldoende voer krijgt voor zijn gewicht, maar hij toch afvalt, dan voeren we rijst bij. Daar hoeft relatief weinig van gegeven te worden om verschil te maken. Ook omdat hij als hoofdvoer renske krijgt, wat relatief heel duur voer is (we kopen de bakjes voor 1.49€/st. Maar dan nog) en lastig is om een klein beetje meer te geven. Het is óf een kwart bakje per keer, of een derde, of een half. 3/8e is geen doen, om maar wat te noemen. Dat kan je met brokken wel doen natuurlijk, gewoon een paar brokjes meer. Maar dit probleem heb je vaak met vers, doordat het in vaste hoeveelheden geleverd wordt. Ook doen sommige honden het op zich goed op vers vlees, maar hebben ze wel koolhydraten nodig om op gewicht te blijven. Daar is rijst ook heel geschikt voor.

Wil je per se niet online bestellen? Want dat bevalt ons juist heel goed. Food4pets is een fijne site, maar ook zooplus is een fijne site. Beide leveren zeer snel.

Qua voer heb ik het hier nog eens uitgelegd:
Mizora @ [BB] Hondenbrokken (de foto was van een zeer slanke labrador, maar dik in de spieren)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:49

Oke, zal eens kijken.

Ik gaf de Renske bij. Bij Pet's place was steeds een aanbieding per 10. Ik sneed het in reepjes waar de randjes zitten en gaf dan een puntje aan ons kleine hondje en de rest aan onze BC.

Voordeel van Renske is misschien wel dat het zacht is bij aankoop en ik zelf kan invriezen per portie. Al ingevroren vlees krijg je niet meer snel kleiner.

Geen ervaring met online bestellen eigenlijk. Ik vind vaak de verzendkosten zonde + dat ik hier een winkel van een eigenaar het ook gun. Als ik daar iets kan kopen, kies ik die middenstander boven anders. Klinkt stom, maar zelf uit middenstandersgezin en middenstander geweest vind ik het de moeite daar ook op te letten.

Onze pup is een mops*jack russel. Klein, maar wel brede bouw. Ze heeft een flink bekkie en ik heb ook het idee dat de puppy brokjes erg klein zijn voor haar. Ze kauwt wel flink op haar bot. Ze weegt nu 5,5kg en is 20weken.

Bedankt voor de tips. Het is toch weer helemaal nieuw met een nieuwe pup. We hadden 10 en 15jr geleden voor het laatst een puppy. Getraind met de BC, maar zelfs daar zie en lees ik weer nieuwe opvattingen over.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:07

Ik gun het de middenstand in principe ook. Maar ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee (en als het 30% scheelt, vind ik dat wel). Ik bestel wel altijd zo veel dat ik geen verzendkosten hoef te betalen, want dan is het voordeel al snel weer weg. En de dierenwinkels moeten wel hebben wat ik wil voeren, hun assortiment is voor mij niet de remmende factor. Maar speeltjes en riempjes/tuigjes koop ik juist wel graag in de dierenwinkel en snoepjes vaak ook. Zo probeer ik een beetje te middelen.

Qua renske is een derde bakje al ongeveeer de daghoeveelheid voor een hondje van die maat en leeftijd. Als je het voor het lekker doet, dan is een reepje of een puntje al snel te veel daardoor. Zeker omdat de hond toen ook nog jonger was.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:17

Ts op voerwijzer.com kan je lezen hoe je een goede brok kan beoordelen. Ik geef een brok met meer dan 80% vlees bv.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:23

Mijn boerenfox teef krijgt dog lovers gold. Ze doet het daar prima op!
22 mei komt onze bordercollie pup en die wil ik ook over gaan zetten op DLG. Bij deze brok hoef je ook niet speciaal puppy brok aan te schaffen en kan je gewoon voeren wat je de volwassen honden ook geeft.
Er zitten weinig granen in.
Ik heb mij dit voer laten adviseren door experts. Het is ook niet duur!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:25

Nee, snap ik. Ik probeer het ook zo te doen. Ga straks kijken welke merken ze bij die winkel nog meer hebben. Voor paardenvoer kan ik ook niet helemaal bij hun terecht.

Onze pup heeft nog geen Renske gehad. We hadden een kleiner hondje, die is helaas overleden. Zij kreeg slechts een puntje voor het idee omdat de oude BC het toen door haar brokken kreeg. Die at weer slecht door medicijnen. Met Renske ging dat goed.
Toen dat kleine hondje nog leef, maakten we nog flinke wandelingen, maar merkte dat zelfs dat kleine puntje al wat aanzette. De pup was er toen nog niet.

Pupje is ongeveer 7 weken samen geweest met de Border Collie. Ze was best klein toen ze kwam en ze had nog wormpjes ondanks zgn ontwormen van de fokkers. Wilde haar eerst stabiel hebben.

Ik probeer ook uit te vinden door wat haar ontlasting dunner en lichter wordt. Ik vind snuffelen of iets pakken niet erg, moeten ze tegen kunnen. Maar als ze er ziek van zou worden moeten we het wel voorkomen.

Verder merkte ik dat ze te snel at. Nu ik het wat kan remmen lijkt het ook beter. Ze reageert goed op een klein stukje worst en het gedroogde kipfilet.

Maar het is best spannend als je hond op alles reageerde, diarree kreeg etc. pupje is netjes zindelijk, maar dat zit nog erg tussen mijn oren.

We hadden de BC en een klein hondje, dus die aten samen meer op dan dat we nu 1 duurder voer kopen. Maar we moeten een beetje kijken voor we groots inkopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:28

Dank jullie wel, ik ga weer lezen......

Overigens, iedereen durft dus naast de brok, de ene dag een pakje vlees van dit en de andere dag een pakje vlees van dat te geven zonder dat de hond van streek raakt? Bijv; een dag; Renske; een dag Hart; een dag Pens, een dag eend, een dag; gevolgelte etc??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:36

superpony schreef:
Dank jullie wel, ik ga weer lezen......

Overigens, iedereen durft dus naast de brok, de ene dag een pakje vlees van dit en de andere dag een pakje vlees van dat te geven zonder dat de hond van streek raakt? Bijv; een dag; Renske; een dag Hart; een dag Pens, een dag eend, een dag; gevolgelte etc??

Ik zou dat absoluut niet doen. Pups zijn gevoeliger als volwassen honden en kunnen erg vervelend hier op reageren. Ik zou bij 1 soort voer blijven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 15:28

Maar als je vers vlees geeft kan dat niet. Je moet wel verschillende beesten geven. Of bedoel je vers van 1 merk?

Haar ontlasting is beter als ze wat gedroogd en wat worst erbij of tussendoor heeft gehad. Maar dit zijn minimale beetjes die we erbij geven nu.

Ik vind het heel tegenstrijdig, want als een hond als pup niet aan vlees went is het hele gestel straks gewend en ingericht op brokjes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:00

Ik doelde op brokken en vers en verschillende merken.

Ook oppassen met bacteriën in vlees en pups. Ook dat gaat nog wel eens mis.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:04

Wij geven de honden hier cavon. Ook onze jackie. Ontlasting was goed niet te hard maar normaal :) en ze kregen ook een hele mooie vacht

LCT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:10

Onze pup is heel kieskeurig, oftewel zoals ik het noem verwend door mijn moeder, maar hij heeft een tijdje op brok en vlees gemengd gezeten. hij had steeds slechtere ontlasting, maar hij was vanaf het begin al erg gevoelig voor diarree, dus daar hebben we het toen aan geweden. Laatst zijn we naar de da geweest voor iets anders, maar meteen over zijn ontlasting begonnen. Zij heeft toen gezegd dat het heel slecht is om brok en vlees door elkaar te voeren omdat dat voor de darmen te snel overschakelen is, waardoor ze dus last van diarree krijgen. Nu krijgt hij om de dag brok en vlees, en ik moet eerlijk zeggen dat zijn ontlasting toch wel verbeterd is!
Dus mijn advies is vooral dat je beter geen brok en vlees kan mengen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 00:19

Wilawander schreef:
Ik doelde op brokken en vers en verschillende merken.

Ook oppassen met bacteriën in vlees en pups. Ook dat gaat nog wel eens mis.

Oke. In de winkel hier is Carnibest hun versmerk. Ik heb daar de worsten van en het gedroogde kipfilet. Daar zijn ook brokken van en beloning/tussendoortjes. Er staat bij geschikt voor menselijke consumptie, dus denk wel bewerkt tot veilig.

Lisaxrobby, dat is wel vervelend. Ik merk ook wel grote verschillen. Ik hoor van mensen dat ze de hele week de goedkoopste brokken geven en dan op zondag hart of pens en de honden hebben nooit problemen tot dusver.
Of mensen die vlees door de brok doen en nergens last van hebben.

Ik heb dus een tijd Renske door de brok gedaan bij onze vorige honden en dat ging goed. Maar Renske is wel flink bewerkt volgens mij.

1 worst van Carnibest zou voldoende zijn voor 1 dag bijv, maar dat vind ik te eenzijdig. Ik heb ze nu in stukken ingevroren. Ik ga morgen of overmorgen even bij hun vers vlees assortiment kijken.