Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kuggur schreef:Beste TS, heeft je hond problemen met je huidige voer?
Zo niet, dan zou ik me niet al te druk maken in jouw plaats. In tegenstelling tot wat veel beweerd wordt zijn wat granen in hondenvoer helemaal niet slecht. Dit is geen "vulmateriaal", maar een goed verteerbare energiebron.
Laat je niet gek maken...
Tieme schreef:Kuggur schreef:Beste TS, heeft je hond problemen met je huidige voer?
Zo niet, dan zou ik me niet al te druk maken in jouw plaats. In tegenstelling tot wat veel beweerd wordt zijn wat granen in hondenvoer helemaal niet slecht. Dit is geen "vulmateriaal", maar een goed verteerbare energiebron.
Laat je niet gek maken...
dit is dus echt onzin... een beetje granen is inderdaad niet erg. maar in de meeste broksoorten zit erg veel granen. en een hond heeft die granen niet nodig. die kunen ze moeilijker verteren. het is dus wel degelijk vulmiddel. het is een goedkope grondstof. granen bestaan voornamelijk uit koolhydraten. daar heeft een hond weinig aan. een hond heeft meer aan goedverteerbare eiwitten. granen bevatten vooral NIET goed verteerbare eiwitten. niet goed dus voor een hond.
Mizora schreef:90% van de honden doet het prima op puur alleen vers vlees. Ze doen het niet goed op puur alleen spiervlees of orgaan, of bot. Het moet namelijk wel compleet aangeboden worden. Voor de standaard gezinnen is kvv of een goede graanloze brok daar prima voor.
Een klein deel van de honden heeft extra vezels nodig (groenten) en een klein deel heeft extra koolhydraten nodig. Dat laatste hoor ik voornamelijk bij pitbull-achtigen. Zeer gespierde honden (maar grappig genoeg tot nu toe geen herders) die slecht op gewicht te houden zijn. Er is ook een field trail labrador waarvan ik het weet. Maar dat zijn niet de standaard huis-tuin-keukenhondjes en als er over light-voer gesproken wordt, verwacht ik niet dat de hond granen nodig heeft.
Labrador (27kg) 1600 gram smuldier + 300 gram brok per dag.
http://workaholabs.nl/onewebstatic/6ee1 ... G_7727.JPG
Dit is die labrador. Wordt behoorlijk wat jachttraining mee gedaan, maar hij heeft het gewoon nodig, los van die training.