[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:36

weet ik zo niet, kan em niet vinden :')
maar wanneer is het iso goed en wanneer niet, wat houd iso precies in ? :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:40

Als er veel licht is, kan je met een lage ISO waarde bv 100 of 200 ISO een scherpe foto verkrijgen. Als het juist donkerder is en er weinig omgevingslicht aanwezig is, heb je vaak een hogere ISO waarde nodig om toch een scherpe foto te krijgen. (denk bijvoorbeeld aan 800 a 1600 ISO waarde).

http://www.photofacts.nl/fotografie/fot ... d_0972.jpg .
ISO Knoppie.
Laatst bijgewerkt door __denise op 24-06-10 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:40

xdenise95 schreef:
Ik heb ook een probleempje.
Het gaat om mijn Sony Alpha 200 van bijna 1 jaar oud. Als ik hem op de P, A, S of M stand zet, krijg ik een hele blauwe gloed over de foto heen. Heb ik iets verkeerds ingesteld, of klopt er iets niet in de camera zelf. Heb al best veel geprobeerd qua diafragma en sluitertijd, maar weet nog niet helemaal hoe het werkt enzo, omdat ik dus altijd in sportstand schiet (anders krijg ik dus blauwe foto's).
Evt. voorbeeldfoto heb ik.

Ohja, hij doet het bij alle 2 de lenzen die ik heb, de Sony kitlens en een Soligor 28-300mm.

Hoe staat je witbalans?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:41

xdenise95 schreef:
Als er veel licht is, kan je met een lage ISO waarde bv 100 of 200 ISO een scherpe foto verkrijgen. Als het juist donkerder is en er weinig omgevingslicht aanwezig is, heb je vaak een hogere ISO waarde nodig om toch een scherpe foto te krijgen. (denk bijvoorbeeld aan 800 a 1600 ISO waarde).

http://www.photofacts.nl/fotografie/fot ... d_0972.jpg .
ISO Knoppie. ;)

oh dankje :D
en wat gebeurt er als je dat knopje indrukt ? :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:45

Ivonka schreef:
Hoe staat je witbalans?

Automatisch witbalans.
Belichting gewoon op 0.

Geen idee, heb die camera niet [was er wel overtuigd dat ik die moest hebben, maar ben omgepraat].

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:47

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:47

8nnemiek schreef:
Heeft iemand hier ook nog tips voor extra scherpe foto's?
Ik heb een oude Nikon D50 met een nieuwe lens, maar de foto's worden nooit echt haarscherp, ook niet met mijn andere lenzen..
Ik schiet normaal RAW, 200 ISO, automatische scherpstelling, maar zelfs met een sluitertijd van 1/500e wordt de foto nog niet haarscherp. Ook met sharp-filters er overheen is het me nog nooit gelukt om een foto zo haarscherp te krijgen als foto's die je hier op bokt bv wel eens tegenkomt, van hypofocus enzo..

rennende foto ? stilstaand? misschien eens een statief gebruiken als je niet zo een stabiele hand hebt?

en met sharp filter zou je ook al een heel eind moeten komen
camera eens laten reinigen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:49

_Bitje_ schreef:
en wat gebeurt er als je dat knopje indrukt ? :)

Dan kan je met één van de twee wieltjes (of die achterop, of die bovenop, ik heb een 30D en daar is het die achterop, geen idee of Canon enigzins consequent dezelfde knoppen hanteert op de verschillende modellen) het iso-getal wijzigen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:12

_Bitje_ schreef:
hoe kun je de iso en belichting etc. instellen op een canon 1000d?

Boekje gelezen? Zo nee, doe dat eerst eens.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:14

ik heb hret vanmiddag even geprobeert en dat met iso snap ik nu helemaal , dankjullie :D
Kun je nu ook duidelijkere en scherpere foto's maken in een binnenbak ? :)
door de iso hoog in te stellen? :)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:46

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 19:02

xdenise95 schreef:
Ik heb ook een probleempje.
Het gaat om mijn Sony Alpha 200 van bijna 1 jaar oud. Als ik hem op de P, A, S of M stand zet, krijg ik een hele blauwe gloed over de foto heen. Heb ik iets verkeerds ingesteld, of klopt er iets niet in de camera zelf. Heb al best veel geprobeerd qua diafragma en sluitertijd, maar weet nog niet helemaal hoe het werkt enzo, omdat ik dus altijd in sportstand schiet (anders krijg ik dus blauwe foto's).
Evt. voorbeeldfoto heb ik.

Ohja, hij doet het bij alle 2 de lenzen die ik heb, de Sony kitlens en een Soligor 28-300mm.

Herkenbaar, ik heb dit ook gehad (Sony Alpha 200). Door in RAW te schieten en dan pas mijn witbalans eventueel aan te passen heb ik dit opgelost (ofwel witbalans gewoon op automatisch laten staan). Ik weet alleen niet of dit dé manier is om het op te lossen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:10

skyline schreef:
ik heb een canon eos 1000d
en ik ben benieuwt hoe dit soort foto's maakt :o
http://browse.deviantart.com/photograph ... 0#/d2si8ny
een beetje met blauw/ groen/ oranje tinten op de achtergrond

Heel simpel, een foto maken als de natuur deze kleuren weergeeft. Verder helemaal niets.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:56

Bitje, ligt eraan hoe hoog je de ISO instelt. Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis erop de foto komt. Dus dat is niet altijd de beste oplossing.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:54

Hoi,

ik heb even hulp nodig :D Ik heb de canon EOS 450D en moet zondag foto's gaan trekken op een dressuurwedstrijd... Vriendin van me brengt de 1ste keer haar jonge ruin uit op wedstrijd en wil dit graag op foto hebben.

Er gaat zondag GIGANTISCH veel zon zijn, het is een pekzwart paard in een witte piste met daarachter weides.

Welke stand kan ik best gebruiken en welke ISO waardes om zo'n scherp mogelijke foto's te krijgen?

Ben gisterenavond al gaan oefenen maar had toen bijna geen zonlicht meer omdat het al zo laat was.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:00

chipieke schreef:
Hoi,

ik heb even hulp nodig :D Ik heb de canon EOS 450D en moet zondag foto's gaan trekken op een dressuurwedstrijd... Vriendin van me brengt de 1ste keer haar jonge ruin uit op wedstrijd en wil dit graag op foto hebben.

Er gaat zondag GIGANTISCH veel zon zijn, het is een pekzwart paard in een witte piste met daarachter weides.

Welke stand kan ik best gebruiken en welke ISO waardes om zo'n scherp mogelijke foto's te krijgen?

Ben gisterenavond al gaan oefenen maar had toen bijna geen zonlicht meer omdat het al zo laat was.

bij mij helpt een uv filter altijd wel

Erik34

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:27

@chipieke
Ga voordat je vriendin de betreffende ring in gaat alvast een andere combinatie op de plaat vastleggen, zodat je de instellingen al goed hebt staan als zij de ring ingaat. Dan kom je niet voor verrassingen te staan, want tijdens haar proef heb je er geen tijd voor om je foto's uitgebreid te gaan beoordelen.

Desnoods stel je je camera in op jpg en raw in het menu, zodat je later eventueel e.a. nog kan aanpassen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:17

Verder de belichting op spotmeting instellen, zodat iig het paard goed belicht is. Je achtergrond zal dan overbelicht zijn, maar so be it. Pikzwart en een wittige zandgrond op een fel zonnige dag is voor íedere camera onmogelijk goed vast te leggen. Gewoon teveel dynamiek.
Zet iig je ISO laag, dan heb je wat ruimte qua diafragma, anders zit je aan f22 en 1/1000 en is misschien nóg alles overbelicht.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:45

ga haar toch maar eens vragen of ze zaterdag niet nog eens wil gaan trainen, dan heb ik zaterdag ook nog om hen te testen. Kan ik best op Av of Tv zetten? Sportmodus heb ik nogal slechte ervaringen mee...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:47

Handmatige stand zou ik doen chipieke, dat is toch het fijnst. :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:00

magda_90 schreef:
Herkenbaar, ik heb dit ook gehad (Sony Alpha 200). Door in RAW te schieten en dan pas mijn witbalans eventueel aan te passen heb ik dit opgelost (ofwel witbalans gewoon op automatisch laten staan). Ik weet alleen niet of dit dé manier is om het op te lossen.

Dankje, ik ga eens even aan de gang met de handleiding haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 12:51

absque_dubio schreef:
Handmatige stand zou ik doen chipieke, dat is toch het fijnst. :)

Inderdaad, verder zoals genoegd spotmeting, lage ISO, snelle sluiterijd en in RAW, dan kan je eventuele overbelichting nog altijd weg halen. :j

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:29

ik hoor de laatste tijd steeds meer van mensen dat ze in raw schieten..
ik heb dat topic over RAW-fotografie bekeken, maar snap het nog steeds niet helemaal,
wat is nou het verschil? :o

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:30

mijn ervaring is dat je het in RAW beter en meer kan bewerken. Ik schiet al mn foto's in RAW. Dan kan ik daarna evt. nog de scherpte, witbalans, en belichting aanpassen zonder dat de kwaliteit van de foto achteruit gaat. :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 14:39

Maar heb wel eens gelezen dat je een RAW foto niet kan openen in photoshop?
Dat je dan eerst helemaal moet omzetten enzo?