[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:39

Sophie, dat wordt met een bewerkingprog. gedaan idd.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:42

imd schreef:
Heb je wat voorbeeldfoto's? Je foto's moeten natuurlijk wel wat kwaliteit hebben wil je shoots gaan doen. Als je voorbeeldfoto's hebt kunnen we misschien een idee krijgen wat mensen ervoor zouden willen geven..

Aantal foto's verschilt vaak behoorlijk per fotograaf, kijk eens op de websites van een aantal fotografen.. Daar kun je een beeld uit vormen..

Trouwens, bedenk me net dat hier een speciaal topic voor is: [HK] Je prijzen bepalen als paardenfotograaf: gezonde discussie

ik heb wel wat voorbeeldfotos,

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... C_0745.jpg

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... C_0737.jpg

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... C_0310.jpg

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... C_0300.jpg

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... C_0252.jpg

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... C_0154.jpg

ik ga eens even in dat topic kijken! dankjewel alvast!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:03

Ivonka schreef:
Sophie, dat wordt met een bewerkingprog. gedaan idd.

weet je toevallig hoe deze techniek heet.
dan kan ik kijken of ik dat ook met photofilter kan

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:07

Je werkt met lagen. Één laag maak je zwart/wit. De andere laag laat je kleur. In de zw/w laag gum je wat kleur moet blijven eruit. Thats it.

_Rianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:05

Hallo ,

ik fotografeer met de canon 550d
mijn vraag is ik kan bij instellingen mijn copyright invullen alleen hoe krijg je dat dan op de foto zelf als de foto op je computer staat. als ik op mijn computer kijk en op de foto klik op eigenschappen staat de copyright er wel bij maar niet op de foto zelf .

wie kan mij helpen ?

Groetjes !

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:10

Rianna, dat op je camera is alleen als je in de exif gegevens van een foto kijkt dat je kan zien wie de maker is. Mits de gegevens niet verwijderd zijn. Logo's en watermerken op de foto maak je in een programma als photoshop bv. Maar ook bordermaker is een prima progje ervoor en gratis te downloaden.

_Rianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 23:12

okee ,

heel erg bedankt voor je reactie !

Groetjes Rianna

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:09

Dan nog maar een keer hier ;)

Ik heb steeds vaker dat mijn foto's bij gewoon daglicht zwaar overbelicht zijn. Mijn iso zet ik op 200 (en die #$%T camera staat op iso-auto dus wil m nog wel eens flink omhoog gooien tot 1600) en de sluitertijd bij beweging 1/500 of 1/1000 maar de foto's blijven slecht. Ook heb ik om de een of andere reden steeds meer onscherpe foto's terwijl ik echt per foto scherp stel. Wat doe ik fout? Haarscherpe foto's die enorm overbelicht zijn en zeer wazige foto's waarbij het licht goed is. Ik word er echt gek van

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:15

Sappos schreef:
Dan nog maar een keer hier ;)

Ik heb steeds vaker dat mijn foto's bij gewoon daglicht zwaar overbelicht zijn. Mijn iso zet ik op 200 (en die #$%T camera staat op iso-auto dus wil m nog wel eens flink omhoog gooien tot 1600) en de sluitertijd bij beweging 1/500 of 1/1000 maar de foto's blijven slecht. Ook heb ik om de een of andere reden steeds meer onscherpe foto's terwijl ik echt per foto scherp stel. Wat doe ik fout? Haarscherpe foto's die enorm overbelicht zijn en zeer wazige foto's waarbij het licht goed is. Ik word er echt gek van

Fotografeer je op M, Tv/S of Av? Plaats eens een foto met complete exif info. Dan kunnen we er misschien iets zinnigs over zeggen.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 09:35

Sappos, ik ben ook benieuwd op welke stand je fotografeert? Als je je ISO handmatig instelt, zou hij niet moeten terugvallen op ISO auto bijvoorbeeld.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:21

Stand weet ik niet uit mn hoofd :oo Moet ik de camera er even bij pakken (ligt bij mijn vader)

Hebben jullie hier iets aan?

Afbeelding

Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:33

Je ISO staat op 1000. Probeer die eens lager te zetten, dan zal het beter gaan denk ik :P

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:38

Ja terwijl ik m op 200 had gezet... Vaag ding..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:48

Wat raar. Ik heb een Canon en als ik fotografeer in Tv/Av/M dan moet ik zelf de ISO instellen en verandert ie daar niets meer aan.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:49

Ik heb ook de nikon D300 (zonder s)
Ik zou eens op A gaan schieten als ik jou was. Je schiet op sluiterprioriteit en als jij 1/1000 ste wilt en dat haalt hij niet gooit ie waarschijnlijk de iso omhoog. Bij Aparture stand zet je iso 200 in en speel je met je diafragma. Wel je sluiter in de gaten houden... te laag is iso omhoog of je diafragma kleiner (groter opening) of een combi ervan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:51

Geef je geen cursussen :P Ik snap nog maar heel weinig van de instellingen en helaas mag ik de camera niet de schuld geven van de slechte foto's _O-

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:59

Als je op A schiet hoef je alleen je diafragma te veranderen (dus veel of weinig scherpte diepte). Buiten bij mooi weer hou je lekker 200 iso aan en met 2.8 heb je snelle sluitertijden. Wordt het wat donker of fotogrageer je binnen dan moet je iso omhoog om snelle sluitertijden te blijven houden.
Verdiep je eens in Iso, Sluitertijd en Diafragma.
Dat is de basis van fotograferen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:06

Ja we hebben een DVD bij de camera maar dat duurt zooo lang. Verder heb ik nog een spiek "sheet" maar heb nog weinig verstand van instellingen. Hiervoor had ik een Nikon D80 en dat was gewoon automatisch en schieten := Heel slecht ja maar nu moet ik de camera echt goed instellen wil ik goede foto's krijgen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:12

Sappos schreef:
Ja we hebben een DVD bij de camera maar dat duurt zooo lang. Verder heb ik nog een spiek "sheet" maar heb nog weinig verstand van instellingen. Hiervoor had ik een Nikon D80 en dat was gewoon automatisch en schieten := Heel slecht ja maar nu moet ik de camera echt goed instellen wil ik goede foto's krijgen.

Best wel zonde dat je dan een D300 hebt gekocht als je nog niet met de instellingen kan omgaan. Je kunt zoveel meer uit een foto halen dan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:22

't Is wel raar. Je camera zet je diafragma wijd open (en evt heeft-ie de ISO ook nog omhoog geschopt) en het resultaat is OVERbelicht. Met andere woorden, je camera heeft of die ISO te ver omhoog geschopt of het diafragma te wijd opengezet. Als de hoeveelheid licht niet toereikend was geweest met F 2,8 en ISO 1000 had-ie ONDERbelicht moeten zijn.

Dit lijkt een belichtingsmeterprobleem te zijn. De belichtingsmeetmodus heet "schijnwerper", dat zegt me niets, maar zet 'm eens op spotmeting of juist 9-puntsmeting zodat-ie een algemene meting doet?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:22

Okay heel eerlijk mijn vader heeft hem gekocht, gewoon als leuk speeltje. Hij gebruikt de camera niet extreem veel, ik ben er vooral mee aan het prutsen. Helaas heb ik bij de andere Nikon nooit iets van de instellingen geleerd dus het is allemaal nieuw voor mij.
Ik moet gewoon een keer een goede cursus volgen want ik maak nu "leuke" foto's en geen goede foto's.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:42

Je hoeft maar een paar dingen te onthouden:

Diafragma
Hoe groter de lensopening, hoe meer licht er op de sensor valt. Een grote lensopening (diafragma) = klein getal, dus bv f 2,8, of f 4. Je stelt diafragma met de hand in op de A-stand. Je doet dat als je iets met je scherptediepte wilt. Hoe groter de lensopening, hoe kleiner de scherptediepte.

Belichtingstijd
Hoe langer de belichtingstijd, hoe meer licht er op de sensor valt. Verdubbelen van belichtingstijd staat qua hoeveelheid gelijk aan het diafragma 1 stop kleiner maken. Dus bv. 1/250 bij f8 staat gelijk aan 1/125 bij f11. Digitale camera's hebben trouwens vaak de mogelijkheid diafragma's met 1/3 stop te veranderen, maar vroegâh had je alleen hele stoppen: 1; 1,4; 1,8; 2,8; 4; 5,6; 8;11;16 en 22. Vraag me niet waarom die cijfers zo idioot zijn, zal wel een oppervlaktemaat zijn of zo. Tussen die hele diafragmastoppen en de gebruikelijke belichtstijden zoals 1/15, 1/30, 1/60, 1/25, 1/250, 1/500, 1/1000 en 1/2000 zit dus dat 1:1 verband qua hoeveelheid licht op je sensor.

ISO
Hoe hoger de ISO waarde, hoe gevoeliger de film. ISO is een filmeigenschap. Eigenlijk slaat het nergens op die term bij een sensor te gebruiken, maar het is een begrip dat iedereen gewend is. Bij analoge camera's was het gebruikelijk 100 ISO of 200 ISo te gebruiken, wilde je hele fijne korrel dan nam je 50 ISO, en fotografeerde je veel in donkere omstandgheden dan stopte je er een 400 ISO filmpje in. Iets anders was er vrijwel niet. Hogere ISO betekende vroeger grovere korrel in je emulsie, en betekent nu meer warmte door je sensor (want er gaat meer stroom doorheen om die hogere gevoeligheid waar te kunnen maken) en die extra warmte vertaaled zich in ruis of 'korrel'.
Ook tussen ISO en diafragma en belichting is een 1:1 verband. ISO 50 is twee keer zo ongevoelig als ISO 100. Dus, f8 bij ISO 50 heeft 1/125 aan belichting nodig, waar f8 bij ISO 100 aan 1/250 genoeg heeft.

Wat je wilt fotograferen bepaalt welke instellingen je vast wilt hebben.
1/1000 is niet nodig voor een stilstaand paard, maar wel nuttig voor een renpaard in volle galop, anders heb je bewegingsonscherpte.
f22 is niet mooi voor een portret, omdat je dan de achtergrond ook haarscherp hebt, en dat is vaak niet zo fraai en leidt af.

Dus, een portret maak je bijvoorbeeld met f=4 bij 1/250, en je zet de ISO rustig op 50 als het heel zonnig weer is. Als dat nog niet genoeg is maak je eerst je belichtstijd sneller (ook al heb je geen bewegend onderwerp) en dan pas je diafragma kleiner. Want die kleine scherptediepte is het belangrijkste.

Een snel galopperend paard wil je iig met 1/500 fotograferen, liever ook met f=8 of f=11, omdat je ook iets meer scherptediepte wilt meestal, en kom je dan licht te kort dan zet je de ISO hoger.

En is het ergens heel donker, dan zal je concessies moeten doen: én een langere belichting met risico op bewegingsonscherpte, én een kleiner diagfragma, dus (te) kleine scherptediepte én een hoge ISO (en dus ruis)

Dus als je de verhoudingen tussen belichting, diafragma en ISO doorhebt, is het allemaal eigenlijk heel simpel te beredeneren. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:48

Heeft iemand hier ook nog tips voor extra scherpe foto's?
Ik heb een oude Nikon D50 met een nieuwe lens, maar de foto's worden nooit echt haarscherp, ook niet met mijn andere lenzen..
Ik schiet normaal RAW, 200 ISO, automatische scherpstelling, maar zelfs met een sluitertijd van 1/500e wordt de foto nog niet haarscherp. Ook met sharp-filters er overheen is het me nog nooit gelukt om een foto zo haarscherp te krijgen als foto's die je hier op bokt bv wel eens tegenkomt, van hypofocus enzo..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:49

Aha duidelijke uitleg. Wat ik weet is dat de iso op automatisch staat met een max van 1600. Als ik m dan instel en de camera
denkt een hogere iso nodig te hebben gooit ie m ook omhoog en dat terwijl de camera het niet altijd beter weet dan ik.

Diafragma is volgens mij variabel want die zie ik op verschillende foto's ook anders zijn.
Alleen de sluitertijd houdt zich echt aan wat ik instel. Zal even zorgen dat die beperkingen eraf zijn.
Ga ook even naar de rest van de instellingen kijken

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:52

8nnemiek schreef:
Heeft iemand hier ook nog tips voor extra scherpe foto's?
Ik heb een oude Nikon D50 met een nieuwe lens, maar de foto's worden nooit echt haarscherp, ook niet met mijn andere lenzen..
Ik schiet normaal RAW, 200 ISO, automatische scherpstelling, maar zelfs met een sluitertijd van 1/500e wordt de foto nog niet haarscherp. Ook met sharp-filters er overheen is het me nog nooit gelukt om een foto zo haarscherp te krijgen als foto's die je hier op bokt bv wel eens tegenkomt, van hypofocus enzo..

Wat voor programma gebruik je? En dat ligt ook aan de lens bijvoorbeeld..