Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
terrabeertje schreef:Ik heb nogmaals de vraag over mijn canon eos 1200d. Wanneer ik mijn camera in portret stand heb staan gaat hij de flitser gebruiken. Hoe het licht staat maakt niet uit. Ook vroeg ik me af in welke stand fotograferen jullie wanneer het bewolkt is en je in een bos oid fotografeert? En wanneer ik mijn camera in sportstand heb staan wordt de foto nog steeds wazig als een paard draaft oid.
terrabeertje schreef:Ik heb nogmaals de vraag over mijn canon eos 1200d. Wanneer ik mijn camera in portret stand heb staan gaat hij de flitser gebruiken. Hoe het licht staat maakt niet uit.
Shauniraquel schreef:Bij deze foto's is het erg goed te zien: [FK] [FOTO] Natasja de Leeuw, een mooi 2015.
Het geeft een bepaalde sfeer. Maar HOE wordt het gemaakt.
Femke schreef:Shauniraquel schreef:Bij deze foto's is het erg goed te zien: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=1872030
Het geeft een bepaalde sfeer. Maar HOE wordt het gemaakt.
Een bepaalde sfeer in een foto zetten is niet alleen een kwestie van een willekeurige foto pakken en die door photoshop heen gooien.
Het start al bij het maken van de foto en het bepalen van de belichting.
Een foto met strijklicht, een foto met direct zonlicht en een foto met zware bewolking geven niet hetzelfde eindresultaat qua sfeer.
Het licht, de kleuren en de sfeer in de foto worden bepaald door hoe het licht, de composities en de belichting tíjdens de fotoshoot was.
Achteraf kun je wat met contrasten spelen, wat lichte of juist donkere plekken toevoegen, lichtvlekken erop zetten en met de kleuren schuiven.
Maar de manier waarop de zon in je foto zit of welke lens en pose je hebt gebruikt, is niet zomaar te manipuleren.
Daarnaast laat niet iedere foto zich op dezelfde manier bewerken.
Een foto met strijklicht bewerk je vaak anders dan een foto met bewolking.
Per individuele foto kijk je dus wat het beste resultaat is.
Dáar zit 'm de kunst in. Het optimaliseren per foto.
Dus niet over een hele serie een template zetten.
Wat op de ene foto heel gaaf werkt, is voor een andere foto misschien helemaal niets.
Het is niet de bewerking die de foto "maakt" tot een prachtige topfoto.
Het start met een zeer sterke basis foto, die je daarna eventueel optimalisatie geeft met fotobewerking.
Om een vergelijkbare sfeer in jouw eigen foto's te krijgen, zou je dus moeten starten met het vastleggen van een bepaalde sfeer en belichting in de foto tijdens het fotograferen.
Die kun je daarna verder uitwerken in photoshop.
Femke schreef:Ik geef wel fotografie cursussen.
Maar voor nabewerking kun je het beste bij een andere fotograaf kijken denk ik.
Ik probeer zelf zo weinig mogelijk te doen ná de fotoshoot. En gebruik zelf bijvoorbeeld Corel Paint Shop pro in plaats van photoshop. Waardoor ik over photoshop te weinig uitleg kan geven.
Kijk eens bij Marit Hilarius, die doet heel veel met fotobewerking. En maakt er ook filmpjes enzo over.
Wellicht dat zij er ook cursussen in geeft
xkathy_love schreef:Vraagje ik heb sinds kort een Nikon D3300. Maar nu vroeg ik mij af hoe ik deze het beste kan instellen bij het maken van foto's van bijvoorbeeld een galloperend paard. Ik heb zelf verschillende programma's Etc geprobeerd en de ISO laag gezet maar toch kom ik er niet helemaal uit... Iemand tips ?
Stal_Fiore schreef:Is er iemand die mij wat tips wil geven voor de instellingen bij blackfotos?
Ik heb een Canon Eos 600d.
Ben op de hoogte van de lokatie, schuur/deur met donkere ruimte er achter.
Femke schreef:Een binnenbak in de avond, dus zonder daglicht....
Dat is zelfs met dure lichtsterke lenzen vrijwel onmogelijk.
Scherpstellen is met zo weinig licht ook lastig voor de camera.
Je zet m op af-c en kiest zelf enkelvoudig het scherpstelpunt.
Maar eigenlijk zou ik adviseren om een binnenbak zoveel mogelijk te vermijden en er in het donker sowieso niet te fotograferen.
Kans is zeer groot dat je zelfs op de hoogste iso van je camera nog niet aan n sluitertijd van 1/100e komt.
Dus dan worden je fotos bewogen.
Femke schreef:terrabeertje schreef:Ik heb nogmaals de vraag over mijn canon eos 1200d. Wanneer ik mijn camera in portret stand heb staan gaat hij de flitser gebruiken. Hoe het licht staat maakt niet uit.
Zal ik mijn antwoord dan ook "nog een keer" voor je plaatsen?
Net als de eerste keer?![]()
Hier kun je 'm terugvinden:
Femke @ [FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3
Op de rest wil ik wel antwoord geven, als je me even laat weten dat je de antwoorden die ik geef ook daadwerkelijk leest.
Want ik wil je graag helpen, maar het heeft weinig nut (en geeft mij weinig motivatie) om een heel verhaal te typen als het vervolgens niet gelezen wordt.