[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:38

@Aurelia:
Die grid is vrij grof.
Het licht valt daar niet vloeiend doorheen, waardoor je de schaduw van het raster in je achtergrond terug ziet. Dat probleem is inderdaad bekend bij die set.

Je kunt dat verhelpen door het licht diffuser te maken.
Bijvoorbeeld door er een velletje papier tegenaan te plakken.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:12

Ik ben een beginnend fotograaf en wil dit jaar graag fotografie weer gaan oppakken! Vorig jaar een Canon 550D gekregen met een zoomlens van 18-200mm. Vorig jaar zijn enkele fotoshoots geboekt en was ik dan ook tevreden over het resultaat, aangezien ik geen topfotograaf ben.

Verder volg ik de opleiding Grafisch Vormgeving en ben erg goed met de photoshop. Ik doe veel inspiratie op via andere fotografen. Er wordt veel gebruik gemaakt van templates. Mijn vraag ook hierbij. Ieder heeft een andere kijk en mening op foto's en het uiteindelijke resultaat. Graag zou ik tips willen leren om deze templates toe te passen of maken.

Bij deze foto's is het erg goed te zien: [FK] [FOTO] Natasja de Leeuw, een mooi 2015.

Het geeft een bepaalde sfeer. Maar HOE wordt het gemaakt.
Ik heb al verschillende dingen geprobeert in photoshop maar krijg het nooit zo naar wens en ben vaak niet blij met het uiteindelijke resultaat.

Voorbeelden van mijn resultaten:
http://shaunistolsz.wix.com/fotografie#!paarden/c1k92
http://shaunistolsz.wix.com/fotografie#!dieren/c9x6

(Ik sta altijd open voor tips :))

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:53

Bedankt! Ik ga het morgen proberen :)

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:48

Ik heb nogmaals de vraag over mijn canon eos 1200d. Wanneer ik mijn camera in portret stand heb staan gaat hij de flitser gebruiken. Hoe het licht staat maakt niet uit. Ook vroeg ik me af in welke stand fotograferen jullie wanneer het bewolkt is en je in een bos oid fotografeert? En wanneer ik mijn camera in sportstand heb staan wordt de foto nog steeds wazig als een paard draaft oid.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:10

terrabeertje schreef:
Ik heb nogmaals de vraag over mijn canon eos 1200d. Wanneer ik mijn camera in portret stand heb staan gaat hij de flitser gebruiken. Hoe het licht staat maakt niet uit. Ook vroeg ik me af in welke stand fotograferen jullie wanneer het bewolkt is en je in een bos oid fotografeert? En wanneer ik mijn camera in sportstand heb staan wordt de foto nog steeds wazig als een paard draaft oid.

Dat is een soort van automatisch stand denk ik. Als je op P, Av, Tv of M fotografeert kun je zelf aangeven of de flitser aan moet. Ik fotografeer zelf meestal op M. Voordat ik op M fotografeerde ben ik met P, Av en Tv gaan experimenteren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:30

terrabeertje schreef:
Ik heb nogmaals de vraag over mijn canon eos 1200d. Wanneer ik mijn camera in portret stand heb staan gaat hij de flitser gebruiken. Hoe het licht staat maakt niet uit.

Zal ik mijn antwoord dan ook "nog een keer" voor je plaatsen?
Net als de eerste keer? -O-

Hier kun je 'm terugvinden:
Femke @ [FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Op de rest wil ik wel antwoord geven, als je me even laat weten dat je de antwoorden die ik geef ook daadwerkelijk leest.
Want ik wil je graag helpen, maar het heeft weinig nut (en geeft mij weinig motivatie) om een heel verhaal te typen als het vervolgens niet gelezen wordt. -O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-16 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:43

Shauniraquel schreef:
Bij deze foto's is het erg goed te zien: [FK] [FOTO] Natasja de Leeuw, een mooi 2015.

Een bepaalde sfeer in een foto zetten is niet alleen een kwestie van een willekeurige foto pakken en die door photoshop heen gooien.
Het start al bij het maken van de foto en het bepalen van de belichting.

Een foto met strijklicht, een foto met direct zonlicht en een foto met zware bewolking geven niet hetzelfde eindresultaat qua sfeer.
Het licht, de kleuren en de sfeer in de foto worden bepaald door hoe het licht, de composities en de belichting tíjdens de fotoshoot was.

Achteraf kun je wat met contrasten spelen, wat lichte of juist donkere plekken toevoegen, lichtvlekken erop zetten en met de kleuren schuiven.
Maar de manier waarop de zon in je foto zit of welke lens en pose je hebt gebruikt, is niet zomaar te manipuleren.

Daarnaast laat niet iedere foto zich op dezelfde manier bewerken.
Een foto met strijklicht bewerk je vaak anders dan een foto met bewolking.
Per individuele foto kijk je dus wat het beste resultaat is.
Dáar zit 'm de kunst in. Het optimaliseren per foto.

Dus niet over een hele serie een template zetten.
Wat op de ene foto heel gaaf werkt, is voor een andere foto misschien helemaal niets.

Het is niet de bewerking die de foto "maakt" tot een prachtige topfoto.
Het start met een zeer sterke basis foto, die je daarna eventueel optimalisatie geeft met fotobewerking.

Om een vergelijkbare sfeer in jouw eigen foto's te krijgen, zou je dus moeten starten met het vastleggen van een bepaalde sfeer en belichting in de foto tijdens het fotograferen.
Die kun je daarna verder uitwerken in photoshop.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:45

Femke schreef:
Shauniraquel schreef:
Bij deze foto's is het erg goed te zien: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=68&t=1872030

Een bepaalde sfeer in een foto zetten is niet alleen een kwestie van een willekeurige foto pakken en die door photoshop heen gooien.
Het start al bij het maken van de foto en het bepalen van de belichting.

Een foto met strijklicht, een foto met direct zonlicht en een foto met zware bewolking geven niet hetzelfde eindresultaat qua sfeer.
Het licht, de kleuren en de sfeer in de foto worden bepaald door hoe het licht, de composities en de belichting tíjdens de fotoshoot was.

Achteraf kun je wat met contrasten spelen, wat lichte of juist donkere plekken toevoegen, lichtvlekken erop zetten en met de kleuren schuiven.
Maar de manier waarop de zon in je foto zit of welke lens en pose je hebt gebruikt, is niet zomaar te manipuleren.

Daarnaast laat niet iedere foto zich op dezelfde manier bewerken.
Een foto met strijklicht bewerk je vaak anders dan een foto met bewolking.
Per individuele foto kijk je dus wat het beste resultaat is.
Dáar zit 'm de kunst in. Het optimaliseren per foto.

Dus niet over een hele serie een template zetten.
Wat op de ene foto heel gaaf werkt, is voor een andere foto misschien helemaal niets.

Het is niet de bewerking die de foto "maakt" tot een prachtige topfoto.
Het start met een zeer sterke basis foto, die je daarna eventueel optimalisatie geeft met fotobewerking.

Om een vergelijkbare sfeer in jouw eigen foto's te krijgen, zou je dus moeten starten met het vastleggen van een bepaalde sfeer en belichting in de foto tijdens het fotograferen.
Die kun je daarna verder uitwerken in photoshop.

Bedankt, goede en duidelijke uitleg! Ik ben ook van plan een cursus te volgen. Geef jij deze ook zelf of kan je iemand aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:47

Ik geef wel fotografie cursussen.
Maar voor nabewerking kun je het beste bij een andere fotograaf kijken denk ik.
Ik probeer zelf zo weinig mogelijk te doen ná de fotoshoot. En gebruik zelf bijvoorbeeld Corel Paint Shop pro in plaats van photoshop. Waardoor ik over photoshop te weinig uitleg kan geven.

Kijk eens bij Marit Hilarius, die doet heel veel met fotobewerking. En maakt er ook filmpjes enzo over.
Wellicht dat zij er ook cursussen in geeft :)

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:25

Vraagje ik heb sinds kort een Nikon D3300. Maar nu vroeg ik mij af hoe ik deze het beste kan instellen bij het maken van foto's van bijvoorbeeld een galloperend paard. Ik heb zelf verschillende programma's Etc geprobeerd en de ISO laag gezet maar toch kom ik er niet helemaal uit... Iemand tips ?

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:26

Femke schreef:
Ik geef wel fotografie cursussen.
Maar voor nabewerking kun je het beste bij een andere fotograaf kijken denk ik.
Ik probeer zelf zo weinig mogelijk te doen ná de fotoshoot. En gebruik zelf bijvoorbeeld Corel Paint Shop pro in plaats van photoshop. Waardoor ik over photoshop te weinig uitleg kan geven.

Kijk eens bij Marit Hilarius, die doet heel veel met fotobewerking. En maakt er ook filmpjes enzo over.
Wellicht dat zij er ook cursussen in geeft :)

Inderdaad viel mij haar stijl heel erg op, ben er echt fan van. _/-\o_
Wellicht dat ik daar iets kan regelen

xkathy_love schreef:
Vraagje ik heb sinds kort een Nikon D3300. Maar nu vroeg ik mij af hoe ik deze het beste kan instellen bij het maken van foto's van bijvoorbeeld een galloperend paard. Ik heb zelf verschillende programma's Etc geprobeerd en de ISO laag gezet maar toch kom ik er niet helemaal uit... Iemand tips ?

ISO rond de 100/200 gebruik ik vaak voor foto's met daglicht. Wanneer je bewegende dieren of objecten wilt vastleggen en dit haarscherp wilt hebben moet je erg spelen met de sluitertijd, ISO + diafragma.
Hoge ISO betekent dat je een hele snelle sluitertijd kan instellen en het vaak scherper wordt. Enige nadeel met hoge ISO is de ruis... :=

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:47

Is er iemand die mij wat tips wil geven voor de instellingen bij blackfotos?

Ik heb een Canon Eos 600d.

Ben op de hoogte van de lokatie, schuur/deur met donkere ruimte er achter.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:31

Stal_Fiore schreef:
Is er iemand die mij wat tips wil geven voor de instellingen bij blackfotos?

Ik heb een Canon Eos 600d.

Ben op de hoogte van de lokatie, schuur/deur met donkere ruimte er achter.

Meer dan dat is eigenlijk niet nodig, puur donkere achtergrond en belangrijk licht (dDenk aan simpel de zon) op het hoofd laten schijnen! Absoluut alleen geen programma voor donkere foto's gebruiken want dan zie je de achtergrond juist wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 14:13

Als de schuur donker genoeg is en het paard staat lekker in het zonnetje, dan zou de achtergrond vanzelf zwart moeten worden in je foto :)

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:05

Ik ga vanavond foto's maken van het springen in de binnen bak. Ik fotografeer met een Nikon D3200 en heb de lenzen 55-200mm en 18-55 mm.
Dit weet ik al;
-Groot diafragma
-Hoge ISO
-Snelle sluitertijd

Ik ga proberen in de P stand te fotograferen

Heeft iemand nog verdere tips?
En op welke scherpstelstand en lichtmeting kan ik um het beste zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:13

Een binnenbak in de avond, dus zonder daglicht....
Dat is zelfs met dure lichtsterke lenzen vrijwel onmogelijk.

Scherpstellen is met zo weinig licht ook lastig voor de camera.
Je zet m op af-c en kiest zelf enkelvoudig het scherpstelpunt.

Maar eigenlijk zou ik adviseren om een binnenbak zoveel mogelijk te vermijden en er in het donker sowieso niet te fotograferen.

Kans is zeer groot dat je zelfs op de hoogste iso van je camera nog niet aan n sluitertijd van 1/100e komt.
Dus dan worden je fotos bewogen.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:20

Hi!
Ik fotografeer morgen ook met het springen en mennen in een binnenbak. Wij hebben net een nieuwe camera omdat de oude het niet meer goed deed. Ik heb nu een canon eos 600D.

Buiten wil ik ook fotos maken bij het inspringen en ik weet hoenik dan de instellingen moet hebben staan maar waar is het goed op om te letten met diafragma/iso en sluitertijd samen?

HorsefreakJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:24

Ik probeer het af en toe wel eens met onderlinge wedstrijd op de manege. Ik ga er al van uit dat geen super foto's worden, ik probeer zo min mogelijk beweging erin te krijgen. Ik had mijn ISO vast gezet en sluitertijd deed ik instellen en camera liet ik zelf diafragma pakken (werd volgens mij meest 2.8). Ik had qua onbewerkte foto's vaak onderbelichte foto's. Daarna met lightroom heb ik ze opgelicht en verder nabewerkt. Ik merk wel dat ik lichte paarden makkelijker vond om te fotograveren.

https://flic.kr/s/aHskpbkXLa en https://flic.kr/s/aHsk5TxPJw en https://flic.kr/s/aHsjWg3eLz zijn albums van mij op flickr, gemaakt in binnenbak. Als goed is kan je daar ook exifgegevens zijn.

Metdor, lens met zo groot mogelijk diafragma, ik zou iso wat hoger en vast zetten en dan sluitertijd handmatig instellen, in stap kan je iets trager gaan zitten en in draf en galop moet je wat sneller in stellen. Voor exacte instellingen van mijn gepruts in binnenbak, kan je bovenstaande albums kijken.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:43

Femke schreef:
Een binnenbak in de avond, dus zonder daglicht....
Dat is zelfs met dure lichtsterke lenzen vrijwel onmogelijk.

Scherpstellen is met zo weinig licht ook lastig voor de camera.
Je zet m op af-c en kiest zelf enkelvoudig het scherpstelpunt.

Maar eigenlijk zou ik adviseren om een binnenbak zoveel mogelijk te vermijden en er in het donker sowieso niet te fotograferen.

Kans is zeer groot dat je zelfs op de hoogste iso van je camera nog niet aan n sluitertijd van 1/100e komt.
Dus dan worden je fotos bewogen.

Ons mam heeft al wel eens fotos gemaakt savonds in de binnenbak wel stap of stilstand maar het lukte wel kleine ruis maar wel goed belicht etc.

Ik ga het straks gewoon proberen en dan laat ik jullie weten of het gelukt is!

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:49

Femke schreef:
terrabeertje schreef:
Ik heb nogmaals de vraag over mijn canon eos 1200d. Wanneer ik mijn camera in portret stand heb staan gaat hij de flitser gebruiken. Hoe het licht staat maakt niet uit.

Zal ik mijn antwoord dan ook "nog een keer" voor je plaatsen?
Net als de eerste keer? -O-

Hier kun je 'm terugvinden:
Femke @ [FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Op de rest wil ik wel antwoord geven, als je me even laat weten dat je de antwoorden die ik geef ook daadwerkelijk leest.
Want ik wil je graag helpen, maar het heeft weinig nut (en geeft mij weinig motivatie) om een heel verhaal te typen als het vervolgens niet gelezen wordt. -O-

Sorry dat het vervelend over is gekomen. Ik heb het gewoon eenmaal heel erg druk en kijk dus bijna nooit op bokt. Ja ik had dat al gelezen maar aangezien jij niet wist hoe dat bij de canon 1200d zat hoopte ik dat iemand ook hetzelfde probleem had. Ook heb ik dw handleiding al gelezen en hierin stond dat hij het alleen zou doen met bepaalde lichtomstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:34

Maar het antwoord blijft daarmee hetzelfde: die functie is (bij de meeste camera's) niet los uit te schakelen in 1 van de automatische scene standen.

Waarschijnlijk doet hij het ook alleen bij bepaalde omstandigheden, die zijn dan voorgeprogrammeerd, maar wellicht heb je gewoon heel vaak met die omstandigheden te maken.

En als je het toch vervelend blijft vinden: je kunt m ook op de sportstamd zetten voor zeer vergeoijkbare resultaten en geen flits.

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:12

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus sorry als de vraag al heel vaak gesteld is. Maar welke scherpstelfunctie kan ik het beste gebruiken bij paarden en honden fotografie bij portret en actie foto's? Het gaat hierbij om de Canon 700d.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:17

ONE SHOT = Portret
AI SERVO = Actie

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:18

Klopt het dat je bij beide functies zelf het scherpstel punt kan kiezen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 11:22

Dat klopt. Pas bij bodies met meer scherpstelpunten kun je er ook voor kiezen 1 punt met hulppunten in de vorm van 1+4 of 1+8 of zelfs een plukje puntjes. Bij 700D kun je volgens mij alleen maar 1 punt kiezen.