[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hilly200

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:08

Wij hebben zelf ook een grote hond en die loopt ook niet trap, niet bewust maar toch zette mij dat inderdaad aan het denken. HD en ED zijn idd ook kwesties om rekening mee te houden maar inderdaad het stukje verzekeringen is ook wel een goede :). Bedankt voor jullie adviezen!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:54

Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe camera gekocht, een Canon 750d. Sinds mijn laatste spiegelreflex is er nogal wat veranderd op dat gebied, en ik wil graag weten wat voor geheugenkaartje nu het beste is qua snelheid en opslagruimte. Tips & tricks? :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:06

Hoe sneller en hoe groter hoe beter. :D

Zou in ieder geval kijken naar SD kaartjes met U3 als classificering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:12

Mlies schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe camera gekocht, een Canon 750d. Sinds mijn laatste spiegelreflex is er nogal wat veranderd op dat gebied, en ik wil graag weten wat voor geheugenkaartje nu het beste is qua snelheid en opslagruimte. Tips & tricks? :D

Hier lees je precies welke geheugenkaart voor jouw camera het beste/snelste is:
http://www.cameramemoryspeed.com/canon- ... omparison/

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:59

Hoihoi,
Ik heb de canon eos 1200d en is het daarbij mogelijk om in de stand "portret" de flitser uit te schakelen. Bij de nikon d3200 is dit mogelijk, echter kan ik het bij mijn camera niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:04

Ik weet niet uit mn hoofd of de 1200d die functie heeft.
Het zal zonder twijfel in je handleiding staan als het zo is.

Bij de meeste cameras heb je in die automatische standen weinig tot geen opties om aan te passen.
Om die reden verwacht ik dat je de flitser in die stand niet kunt uitsvhakelen. Hij zal de flitser dan gebruiken als hij na de lichtmeting ziet dat het nodig is.

Je kunt eventueel de sportstand gebruiken om daar onderuit te komen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:52

Heeft er iemand ervaring met deze afstandsbediening? http://www.camerashop.be/product/444655 ... canon.html
Of zou ik toch voor een ander model/merk/.. gaan?

Ik wou hem voornamelijk omdat ik vaak foto's van mijn paard alleen maak wegens niet altijd helpende handen. Camera kan gewoon op statief op veilige plaats staan.

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:52

Ik heb deze van de week ook gekocht en erg tevreden!
Nog niet uitgebreid kunnen testen, maar wat test foto's waren al erg leuk (en makkelijk)

op cameranu.nl is die trouwens nog goedkoper :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:59

Ja, maar naar belgie komt verzending er nog bij. Had ook al gekeken of ik hem ergens goedkoper vond :+
Leuk, dan heb ik toch iets om op mijn kerstlijstje te zetten :') Beetje laat...

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:27

Hallo allemaal, van mijn kant ook een vraag.

Ik ben hobbymatig bezig met wat fotografie, en wil me wat verder gaan ontwikkelen. Alleen ik heb wat zitten lezen en toen is mijn oog gevallen op een artikel waarin ze filters uitlegden. Het ging in dit artikel over UV filters, polarisatiefilters en grijsfilters. Is dit een aanrader en wie werkt hier wel/niet mee en wordt dit veel gebruikt?

Even als reflectieschermen. Een goede om aan te schaffen? En word dit veel gebruikt?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:34

Ik maak gebruik van grijsfilters, grijsverloopfilters en polarisatiefilter. Een UV filter gebruik ik zelden. := Alleen bijvoorbeeld op het strand als er veel zand/vocht is en ik anders mijn lens blijf poetsen.
[FK] ND filter

Een reflectiescherm gebruik ik ook. :) Dat is zeker een aanrader om aan te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:52

Filters worden vaak aangeraden door verkopers in de camera winkel.
Waarom? Omdat ze weinig marge hebben op camera's en lenzen en juist veel meer marge op accessoires.

Dus veel verkopers zullen je graag met een statief en filter de winkel uit zien lopen, ook als je die helemaal niet nodig hebt.

Een polarisatiefilter kan leuke effecten hebben bij bijvoorbeeld autofotografie, zodat je de reflectie van de omgeving niet ziet weerspiegelen in de auto.
En op een zonnige dag kun je de lucht er een stuk blauwer mee maken.

UV heb je in Nederland niet nodig. UV straling zie je pas op de foto vanaf een hoogte van zo'n 2500 meter. En zo lang er geen bergen in Nederland zijn... ;)
Tenzij je natuurlijk ook je camera gaat gebruiken om foto's te maken tijdens het skieën en hiken. :)

Grijsfilters zijn vooral bij landschapfotografie en ook bij het filmen soms handig.

Zelf heb ik in het verleden wel filters gebruikt. Maar dat is inmiddels alweer jaaaaaaaaren geleden.
Met dierenfotografie heb ik in 16 jaar tijd eigenlijk nooit een filter "nodig" gehad. En 99,9% kun je tegenwoordig ook achteraf digitaal bereiken in een bewerkingprogramma.

Een reflectie scherm vind ik wel een hele fijne aanwinst.
Die zit standaard in mijn fotoshoot-kit. :)
Voor paardenfotografie heb je er eentje nodig van ongeveer 110cm doorsnede. Zilver en goud en/of daglicht.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:09

Ik vind een polarisatiefilter wel echt onmisbaar, niet dat ik hem constant op mijn lens heb zitten, maar om mooie wolkenluchten mee te fotograferen een dikke aanrader. Oók bij dierenfotografie buiten kan het net dat beetje extra geven. Ik heb liever meteen die mooie wolken en blauwe lucht dan dat ik allerlei Photoshoptoeren moet uithalen.

Als je meerdere filtermaten nodig hebt is het handig en voordeliger om voor het objectief met de grootste diameter een pola aan te schaffen en verder te werken met verloopringen.

UV filters heb ik wel, omdat ik mijn objectieven wil beschermen, dat is ook de enige functie :p . Voor elk objectief heb ik dan ook een eigen UV filter.

Grijsfilters/grijsverloopfilters staan bij mij op de verlanglijst, maar omdat ik niet vaak landschappen fotografeer niet bovenaan, want geen eerste prioriteit.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:12

Ik vond de polarisatie filter ook erg fijn in IJsland tegen de schitteringen van het water. Ik heb een polarisatiefilter die op mijn filterhouder past zodat ik het net als mijn grijs- en grijsverloopfilters op meer objectieven kan gebruiken. :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:47

Zo een polarisatie filter, hoe werkt dat net met lucht enzo? Bv valt dit voor tegenzon ook te gebruiken om toch nog mooi de wolken eruit te hebben en het onderwerp ook?

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:23

Ik heb even advies nodig met iets waar ik al een tijdje mee rondloop. :) Enige tijd geleden heb ik een Canon 70-300 mm lens gekocht. Nu lukt het fotograferen niet echt. Dit ligt duidelijk aan mij, maar nu ligt mijn lens een beetje te verstoffen in de kast en dat is best zonde. Het plan is dus om mij terug te verdiepen in de fotografie. Ik wil graag een opleiding volgen, maar in verband met wisselende diensturen in combinatie met een opleiding is dit komend jaar niet mogelijk. Is er een manier om op eigen houtje beter te worden? En dan de vraag die in dit topic het meest van toepassing is: zouden jullie de Canon 70-300 mm lens houden en er mee oefenen of een gemakkelijkere lens aanschaffen? Alvast bedankt voor jullie meningen!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:27

Je kan een prive-workshop volgen. Er zijn zelfs een aantal bokkers die dit aanbieden. Hier kan je dan ook precies aangeven waar je moeite mee hebt.

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:31

Bedankt allemaal voor de heldere uitleg! Misschien dat er een polarisatiefilter komt, vriendlief is autofanaat en ik ga in de zomer veel mee naar automeetings, waar ik meestal ga fotograferen. En een scherm ga ik ook zeker aanschaffen! :)

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:30

Dankjewel voor de tip! :D Even kijken of dit in België te vinden is!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:56

k_m schreef:
Zo een polarisatie filter, hoe werkt dat net met lucht enzo? Bv valt dit voor tegenzon ook te gebruiken om toch nog mooi de wolken eruit te hebben en het onderwerp ook?

Nee, dan werkt die filter suboptimaal. Hij werkt het beste als zon links of rechts van je staat.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:58

Ingeeu schreef:
Bedankt allemaal voor de heldere uitleg! Misschien dat er een polarisatiefilter komt, vriendlief is autofanaat en ik ga in de zomer veel mee naar automeetings, waar ik meestal ga fotograferen. En een scherm ga ik ook zeker aanschaffen! :)

Als je veel autofotografie doet heeft een polarisatiefilter zeker zijn meerwaarde. +:)+ Je kunt hier vooral reflecties/schitteringen mee verminderen. Alleen een beetje fatsoenlijke polarisatiefilter is duur. -O- Probeer er anders eens eentje te proberen/lenen/testen van iemand voordat je besluit om er zoveel geld aan uit te geven. ;)

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:56

Hee allemaal,

ik heb een vraagje; als ik fotos maak zitten er best veel wazige bij heeft iemand misschien tips hoe ik dat kan voorkomen ?
ik vind het namelijk super zonde want vaak zijn het hele mooie

groetjes annike :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:58

Hoi annike,

Om je probleem op te lossen hebben we iets meer informatie nodig.
Wazige foto's kunnen veroorzaakt worden door een probleem in je apparatuur, maar ook door niet of verkeerd scherpstellen en/of een te trage sluitertijd.

Welke camera/objectief gebruik je?
In welke stand zet je die als je foto's maakt?
Kun je eens een voorbeeld foto plaatsen?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:20

Hier nog eens proberen, misschien dat hier iemand het weet.
Ik heb een falcon eyes ss studiootje waar ook een snoot bij zat (met erop zo'n grid). Als ik deze flitser op de achtergrond zet krijg ik dat grid dus op de achtergrond afgebeeld, waar ik eigenlijk dus gewoon een egaal licht wil :P
Is iemand hier bekend mee?
Ik heb al gekeken op internet naar andere snoots, maar omdat ik zo'n goedkope set heb is er eigenlijk niks anders voor te vinden, omdat je deze erop klemt.
Wss ligt het aan de snoot maar wie weet heeft iemand een idee

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:40

Femke schreef:
Hoi annike,

Om je probleem op te lossen hebben we iets meer informatie nodig.
Wazige foto's kunnen veroorzaakt worden door een probleem in je apparatuur, maar ook door niet of verkeerd scherpstellen en/of een te trage sluitertijd.

Welke camera/objectief gebruik je?
In welke stand zet je die als je foto's maakt?
Kun je eens een voorbeeld foto plaatsen?

Ja dankjewel zou ik thuis even doen :)