Met Photoshop, Alles donkerder gemaakt tot het paard bijna zwart was, dan met de burntool nog over t paard. Doordat de lucht van zichzelf al heel licht was is die niet mee gekleurd met het paard donker maken wat het makkelijker maakte om het een ander kleurtje te geven, een laag paars-oranje erover, nog wat met de kleuren spelen en klaaaar
Mooi gedaan! heb ik ook wel eens gedaan dacht ik. Alleen ist bij jou wel extremer
Artocreas
Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.
Geplaatst: 02-01-14 18:39
Gaaf! Goed bedacht! xRiiannex, zoiets kan in ieder geval met Photoshop en GIMP, andere programma's ken ik niet goed. Denk dat 't een kwestie is van contrast (extreem) verhogen, naar grijswaarden omzetten en dan een kleurverloop op 'enkel lichter maken' (althans, zo heet dat in GIMP) eroverheen.
Hier dan een vuurwerkfoto die ik heb proberen te 'redden'.
Lucky mist nogal wat haren in haar nek en om haar ogen. Nek is altijd al zo geweest, ogen is van de zomer gekomen, waarschijnlijk allergisch. Het kale dus wat weggewerkt, contrast aangepast, kleur van bloem wat aangepast en de achtergrond opgelicht, licht in ogen opgelicht.
Knap gedaan die tweede foto! Ik had het model zelf denk ik wel meer gecentreerd. Eerste foto vind ik op de een of andere manier het origineel sterker. De boom komt meer naar voren, waardoor pose van het model eigenlijk versterkt wordt. Op je bewerking gebeurd te veel, of juist te weinig (sorry lekker vaag ). Vignet zwakt de mooie lijnen in je origineel wat af denk ik, naast de boom die dus minder opvalt. Qua kleur heel mooi, alledrie!
EDIT; het is het contrast denk ik, die je origineel sterker maakt.
Marit
Geplaatst: 04-01-14 14:01
Bellatrix, ja ik doe alles in Photoshop! Of nouja, belichtingen corrigeren etc doe ik in Lightroom. Maar dit soort dingen in Photoshop.
Lipyodo; Die tweede was echt een ramp Heb allerei stukken van andere foto's moeten halen. Maar hoe bedoel je nog meer gecentreerd? Ze staat al best in het midden toch? Wat je zegt over het contrast snap ik wel Dat heb ik er een beetje uitgehaald en misschien was het mooier geweest als ik het erin had gelaten. Komt een beetje omdat ik bij dat soort effecten standaard wat contrast eruit haal Als ik iets nieuws heb ontdekt let ik vaak niet zo goed op of het de foto nou écht versterkt of dat het er gewoon leuk uit ziet. Moet ik meer op gaan letten!
Haha dat heb ik ook ook hoor Marit! Ik kan best te veel doordraven in de bewerking. Daarom is het soms ook goed om weer even terug te gaan naar je origineel. Ik ben echt een sukkel wat betreft verhoudingen en balans in een foto, die moeten kloppen, ookal is er net wat te veel ruimte links of rechts Bij foto 2 is er naar mijn idee te veel ruimte links. Model hangt nu te veel aan de rechterkant, waardoor je compositie afzwakt.
In Photoshop zitten niet echt standaard effecten. Dus doe alles handmatig Soms heel veel werk, soms weinig. Als ik ergens echt voor ga zitten eindig ik soms wel met 40 lagen ofzo
Sorry Marit, maar dat vind ik echt al veel te veel nabewerkt Dat is mss smaak, maar vind het nu een beetje nep.
Colorado
Geplaatst: 04-01-14 18:44
*uit meelezersmodus*
Ik zie niet zo goed in hoe iets te veel fotoshop werk/nabewerkt kan zijn? Het gaat toch om een eindproduct, of daar dan 25 uur in zit of 30 minuutjes dat maakt toch niet uit? Dat hoort er allemaal bij, zoals inderdaad al eerder is gezegd, van een slechte foto kun je geen goede maken. Het enige wat je kan doen is optimaliseren en dat heeft vaak heel erg met een stijl te maken. De een is wat sprookjesachtiger, de ander heel natuurlijk, de ander weer heel warm en een ander houdt weer van koude kleuren of hele lichte kleuren. Zonder nabewerking is een foto in principe alleen een negatief, niet echt iets van jezelf, gewoon een half afgemaakt product en dat ook nog eens half bepaald is door wat je in je handen hebt. Wat Marit hier heeft gedaan vind ik echt wel meevallen, er zijn geen uitsneden veranderd, maar bij 1 foto is iets weggewerkt er zijn geen elementen toegevoegd (ok op de sterretjes na) enz enz.
Wat ik veel fotoshop werk noem is dit, en ik ben groot fan van deze meneer: http://erikjohanssonphoto.com/work/imagecats/personal/ Gewoon gecategoriseerd als fotograaf, zowel op zijn eigen website als op andere bronnen.
Fotografie is een kunstvorm, daar horen geen regeltjes bij, een van de weinige dingen waar je juist zo heerlijk vrij mee mag en kunt doen wat je wilt.
Marit
Geplaatst: 04-01-14 19:01
Colorado, ik ben echt fan van dat soort werk Zou dat heel graag willen maken. Soms wil ik méér uit fotografie halen dan alleen vast leggen. Dan wil ik verhalen maken, sprookjes tot leven wekken. Dat vind echt het gaafst om te doen En daar zijn vaak toch wel wat bewerkingen voor nodig omdat een simpele onbewerkte foto vaak niet zo sprookjesachtig is. Ik ben van mening dat photoshop teveel kán zijn in situaties als bijvoorbeeld verkoop foto's van een paard. Daar ga je naar mijn mening niet de hele boel aan verbouwen.
Maar ik vind dat als je met je foto een verhaal wil vertellen, dat alles toegestaan is Het versterkt een foto soms echt enorm. En ik vind het bij 'fotografie' horen. Fotografie is zoveel meer dan alleen foto's maken. Het is echt kunst wat sommige mensen doen!
Maar Anthea, ik snap en respecteer jouw mening ook! Als je niet zo van bewerking houd is dat van mij echt too much inderdaad. Nou bewerk ik natuurlijk absoluut niet elke foto op die manier. Dat zou ook uren kosten Heel veel foto's werk ik alleen de belichting ietsjes bij en dat is het. Ik fotografeer ook ontzettend graag landschappen en dieren, en daar is het juist de kunst zo min mogelijk te bewerken en hem in één keer goed te schieten.
De bewerkingen gooi ik echt in de 'verhaal' foto's. Vaak mensen, en soms paarden. Maak ik foto's van een paard voor de verkoop, laat ik de sfeer van een land zien, of ben ik bezig met bloemen, zul je deze bewerkingen niet zien en hou ik het naturel
De eerste foto van jou, Marit, vind ik dat zwarte randje iets te heftig is en leid me teveel af van de juist zo mooie grote boom. Derde had ik al voorbij zien komen en de tweede is ook prachtig!
Colorado
Geplaatst: 04-01-14 19:16
Ja dat heb ik ook Marit, ik ben echt gek van zijn stijl, maar mijn natuurlijke stijl ligt daar helaas iets bij vandaan, dus of ik ook ooit zo verhalen zal kunnen vertellen weet ik niet. Ach, we blijven gewoon oefenen
Precies dat bedoel ik inderdaad, het ligt er maar net aan wat je wilt maken hoeveel fotoshop je 'nodig' hebt. Net als met tekenen, de een kopieert de realiteit en de ander legt op papier vast wat hij in zijn hoofd ziet, allebei prima, maar allebei met zijn eigen werkwijze. En aangezien iedereen verschilt zal nooit iedereen wat jij maakt mooi vinden, maar dat hoort nou eenmaal bij kunst, hoe je bij je eindproduct terecht komt hoort niets uit te maken.
lieke123
Geplaatst: 04-01-14 19:21
Ik ben het helemaal eens met Colorado en Marit Sommige zeggen het is de kunst om een meteen goed te maken onbewerkt en ik vind juist dat je met photoshoppen veel meer je eigen creativiteit erin kwijt kan
Lipydo
Geplaatst: 04-01-14 22:46
Hier misschien nog een leuk voorbeeld om een originele foto meer sfeer te geven (en lelijk standpunt (extreem) te corrigeren).
Revanches
Geplaatst: 05-01-14 20:19
Mag ik misschien een vraag stellen... Ik lees veel dat jullie kleuren toevoegen. Eh, hoe doen jullie dat? Welke tool kan ik daarvoor gebruiken in Photoshop?
En dan nog een vraagje, Wat mij opviel is dat sommigen ineens een mooie glans over het paard krijgen na bewerking. Met welke bewerking krijg je dat voor elkaar?