Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
trysteffy schreef:Sluitertijd ( dat is toch de M stand? Dat werd mij vertelt)
trysteffy schreef:Sluitertijd ( dat is toch de M stand? Dat werd mij vertelt)
_Denise_ schreef:trysteffy schreef:Sluitertijd ( dat is toch de M stand? Dat werd mij vertelt)
Niet helemaal.
Buiten de geautomatiseerde standen op jouw camera waar je vrijwel niks aan hebt, heb je te maken met de volgende standen waarin je zelf kunt spelen: Av, Tv, M.
Even simpel gezegd kun je het zo zien:
Av is je diafragmavoorkeuze. Dit wil zeggen dat je zelf je diafragma, witbalans en ISO kan kiezen, en de camera een geschikte sluitertijd erbij zoekt.
Tv is je sluitertijdvoorkeuze. Hierin kun je zelf je sluitertijd, witbalans en ISO kiezen, en zal je camera een geschikte diafragmawaarde zoeken.
In de M stand stel je alles zelf in. Met onvoldoende kennis over de samenhang van je diafragma en sluitertijd, en het vermogen van het erop geschroefde objectief kan hier een hoop mis gaan.
Nette plaatjes hierboven! De laatste is zeker gaaf! Bovenste vind ik iets te rood naar mijn smaak.
Marjoow schreef:_Denise_ schreef:
Niet helemaal.
Buiten de geautomatiseerde standen op jouw camera waar je vrijwel niks aan hebt, heb je te maken met de volgende standen waarin je zelf kunt spelen: Av, Tv, M.
Even simpel gezegd kun je het zo zien:
Av is je diafragmavoorkeuze. Dit wil zeggen dat je zelf je diafragma, witbalans en ISO kan kiezen, en de camera een geschikte sluitertijd erbij zoekt.
Tv is je sluitertijdvoorkeuze. Hierin kun je zelf je sluitertijd, witbalans en ISO kiezen, en zal je camera een geschikte diafragmawaarde zoeken.
In de M stand stel je alles zelf in. Met onvoldoende kennis over de samenhang van je diafragma en sluitertijd, en het vermogen van het erop geschroefde objectief kan hier een hoop mis gaan.
Nette plaatjes hierboven! De laatste is zeker gaaf! Bovenste vind ik iets te rood naar mijn smaak.
Verschilt per cameraBij de Sony is de S stand sluitertijdvoorkeur namelijk
A is voor diafragma en M is volledig manueel
Marit schreef:mowgli7 schreef:Erg mooi marit, heb niet het zelfde programma en gaat helaas zo snel, ook al zou ik het steeds op pauze zetten zou het me niet lukken denk ikheel mooi resultaat van gemaakt in ieder geval!
Ik kijk overigens stiekem een beetje mee naar jullie bewerkingen![]()
wie weet plaats ik zelf ook een keertje iets al ik tevreden ben