welke rassen worden onder koudbloed gerekend?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:05

Merens: Vroeger werd de Mérens gebruikt voor het werk op de boerderijen hoog in de bergen en voor het transport over bergpaden die niet begaanbaar waren voor gemotoriseerd verkeer. Tegenwoordig wordt de Mérens vooral recreatief gebruikt, zowel aangespannen als onder het zadel.

U vraagt, de Bokt Wiki draait ;)

pien_2010

Berichten: 43893
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:38

Bralindy schreef:
nardxash schreef:
Een merens valt wel onder de koudbloed waarom zou die anders niet onder de koudbloeden vallen



Ik weet niet waarvoor een Merens gebruikt wordt, maar kan me daarbij niet echt zware trekarbeid bij bedenken :?

Ik kan het fout hebben natuurlijk :o


Vroeger werd de merens vooral in de landbouw gebruikt maar die tijd is allang voorbij. Een merens kan van alles wat zoals mennen, dressuur, springen, endurance, voltige enz. Je moet het zien afhankelijk van het paard kunnen ze in alle gelederen tot M - Z. Het zijn paarden die over het algemeen rustig in hun hoofd zijn, sterk karakter hebben en genoeg pit hebben om echt te gaan. Het temperament verschilt per paard van flegmatiek tot behoorlijk sensibel/ heet.
Je hebt de meer barokke merens tot en met de behoorlijk modern gefokte merens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:48

Een merens valt wel onder de koudbloed waarom zou die anders niet onder de koudbloeden vallen
[/quote]


Ik weet niet waarvoor een Merens gebruikt wordt, maar kan me daarbij niet echt zware trekarbeid bij bedenken :?

Ik kan het fout hebben natuurlijk :o[/quote]

Vroeger werd de merens vooral in de landbouw gebruikt maar die tijd is allang voorbij. Een merens kan van alles wat zoals mennen, dressuur, springen, endurance, voltige enz. Je moet het zien afhankelijk van het paard kunnen ze in alle gelederen tot M - Z. Het zijn paarden die over het algemeen rustig in hun hoofd zijn, sterk karakter hebben en genoeg pit hebben om echt te gaan. Het temperament verschilt per paard van flegmatiek tot behoorlijk sensibel/ heet.
Je hebt de meer barokke merens tot en met de behoorlijk modern gefokte merens.[/quote]

Net als de fries toch? heb ik het ook altijd nogal vreemd van gevonden dat die ineens geen koudbloeden meer zijn, als ze dat dan van de arabofriezen zeggen ok, maar de ouderwetse barokke goedzak is ook gelijk maar een warmbloed? Blijf het raar vinden...

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: welke rassen worden onder koudbloed gerekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 14:33

hmm ja altijd lastig.
Dacht eerder dat alleen Tinkers en Shire's koudbloeden waren haha niet dus

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: welke rassen worden onder koudbloed gerekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:41

Tinkers kunnen ook mennen rijde etc net als de merens maar is echt nog steeds een koudbloed. Ik zou de merens en de fries ook als koudbloedig bestempelen. Zeker het oude type fries

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: welke rassen worden onder koudbloed gerekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:14

jaa idd

Sastaic

Berichten: 1206
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:21

ik heb een haflinger x arbier, waar valt hij onder?

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:08

+ Noordzweedspaard

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: welke rassen worden onder koudbloed gerekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:25

Nou dan heb ik nu zeker een "lauw"bloed (want kruising Fries x Tinker), hahaha, als we er tegenwoordig van uitgaan dat de Fries een warmbloed zou zijn.
Ben van een al wat oudere generatie, maar "vroeguhhh" (zo'n 35 jaar geleden) werden Friezen toch (ook in de toen omhanden paardenboeken en -tijdschriften) toch echt als "koudbloeden" betiteld. In latere jaren, eigenlijk door de tijd heen, zag je langzamerhand dat er steeds vaker opdook, dat de Fries bij nader inzien toch geen koudbloed zou zijn..... Overigens ging het verschijnsel van het steeds vaker betitelen van de Fries als warmbloed opvallend hand-in-hand met de toenemende populariteit van de Fries, speciaal ook als rijpaard, waardoor er ook steeds meer (met name in het Westen des Lands) Friezen-eigenaren kwamen.
In "mijn" tijd was het bepaald bijzonder als je een Fries bezat (in het Westen, Randstad), en daar dan ook nog op reed, het was een daar niet alledaagse verschijning.
Ik vermoed dan ook dat de betiteling koudbloed voor de Fries eerdertijds was, omdat dit ras toen voornamelijk bekend stond als koetsen/karrenpaard, zeker in het Noorden, waar toen ook de meeste Friezenfokkerijen en -houderijen zaten.
Gaan we echter de afkomst en bloedlijnen van de Fries helemaal terugkijken, dan valt er inderdaad wel te discussieren over dat "koudbloed", gezien de vele Spaanse en anderzins exotische invloeden.

Het criterium dat gehanteerd wordt over warmbloed en koudbloed blijkt dan ook nogal aan de waan van de dag/mode onderhevig te zijn.
En dat geldt niet alleen voor de Fries.