[WN] onderzoeksvragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

onderzoeksvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 15:46

Naar aanleiding van het voorstel van Bart aan bokkers de vraag om na te denken over mogelijke onderzoeksvragen of een casus aan de hand waarvan een vraag gesteld kan worden. Het moeten vragen zijn die te beantwoorden zijn met het aanklikken van een hokje (ja, nee, geen mening... of acceptabel, onacceptabel, geen mening). Deze vragenlijst kan dan via internet worden beantwoord en de resultaten kunnen worden toegestuurd aan de verschillende besturen van de westernverenigingen zodat zij er hun voordeel mee kunnen doen.

BartVB schreef:
......Het gaat hier (IMO) om wat er wel/niet acceptabel gevonden word door de (gemiddelde) Western ruiter in Nederland.

Als er om een mening wordt gevraagd over een specifieke trainer dan weet je op een gegeven moment (als er voldoende (ex)klanten van die trainer op Bokt zitten) wel of 'men' die trainer wel of niet OK vindt maar nog niet echt waarom. Is een trainer niet OK omdat deze werkt met paarden van 1.5 jaar oud? Is het omdat hij tot bloedens toe aan het bit trekt? Is het omdat hij slechte koffie zet?

Wat je eigenlijk wilt weten is hoeveel mensen het OK vinden dat een paard met 1.5 wordt ingereden. Hoe zit het met 2 jaar? Wat kan er dan wel/niet? Wat voor een bit is acceptabel en wat niet?

IMO zijn er voldoende objectieve dingen te bedenken waarmee je een goede vragenlijst kunt maken. Eventueel met een korte case beschrijving waarna gevraag wordt of dit wel/niet/beetje/soms acceptabel is.

Het grote voordeel is dat een vragenlijst veel algemener is, je kan er beter conclusies aan verbinden en je kan veeeeeel meer antwoorden krijgen waardoor alles statistisch gezien enorm veel interessanter wordt. Als je weet dat 8 mensen het oneens zijn met de manier van trainen van een bepaald persoon en 6 mensen zijn voor dan weet je eigenlijk nog niet echt veel Lachen Of ja, je weet dat de trainer niet enorm 'slecht' en niet enorm 'goed' is, maar je weet niet waarom mensen dat vinden en al helemaal niet wat die mensen nou van bepaalde onderdelen van zijn/haar training vinden.

Ik denk dat het dus handig is om te proberen tot een goede/volledige en zo objectief mogelijke vragenlijst te komen en deze daarna zo wijd mogelijk te verspreiden. Daarna heb je pas gegevens waar je echt wat mee kan bij organisatoren.

Ik ben iig erg benieuwd wat er uit deze vragenlijst gaat komen, wat de Nederlandse Westerner vind van de Nederlandse Westernwereld. En als je dan toch zo'n vragenlijst aan het maken bent kan je ook best wat andere leuke/interessante vragen meenemen die niet alleen over diervriendelijkheid gaan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:52

Vind je het goed dat beginners met sporen om mogen starten?
Vind je het goed dat beginners met slidingplates onder mogen starten?
Vind je het goed dat beginners met een bit (dus stang) mogen starten?

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:17

Is het goed dat er in een beginnersproef, spins zitten?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:21

Vind je het goed dat als je eenmaal amateur gestart bent je nooit meer beginner mag starten, ook niet met een ander paard?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:31

Vind je het goed dat beginners reining starten, terwijl men in geen ander onderdeel start.
Vind je het goed dat beginners reining starten, terwijl men in bijv. de pleasure ook nog beginner is.
Vind je het goed dat men beginners reining start, terwijl men in een ander onderdeel amateur is.

Zou men alleen amateur mogen starten als men in beginnersstatus heeft laten zien deze doorstroom te rechtvaardigen.

Zou men alleen in de beginners reining mogen starten als men in een ander anderdeel geen beginner meer is.

Vind je het goed dat amateurs te allen tijde bij de open mogen starten.

Moet er een aparte klasse voor de proffesionele ruiters komen, die gesloten is voor amateurs.

Zou er in de halter een andere startvolgorde moeten komen
-houden zoals het nu is (hengsten, merries, ruinen)
-anders nl merries, ruinen hengsten
-anders nl. hengsten ruinen merries.

Zou er in de wachtruimte/inrijbak alleen de volgende klasse als die in de showarena is aanwezig mogen zijn.

Zou er in de wachtruimte/inrijbak een maximum aan het aantal aanwezige paarden moeten worden gesteld overeenkomstig het aantal aanwezige vierkante meters.

Zou het beginners te allen tijde verboden moeten zijn om met een hengst te starten (rij- en halter-onderdelen).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:59

Moet er volgens jou ten alle tijden, tijdens een wedstrijd, toezicht zijn op de inrijarena? Het zij via camera of door een aanwezig persoon?

Moeten de regels wat betreft toegestane bitten aangescherpt worden?

Zou het beter zijn om beginners door te laten stromen naar de amateurs na bijvoorbeeld het behalen van 7 punten verspreid over 5 wedstrijden? En niet, zoals nu, na het behalen van 7 punten, ongeacht het aantal wedstrijden? (ik hoop dat ik goed zit met de 7 punten Tong uitsteken)

Vind je dat de regelgeving van wat er onder "dierenmishandeling" wordt verstaan, aangescherp moet worden?

Vind je dat paarden door een amateur gestart mag worden, die niet eigenaar is van het paard, zonder leasecontract?

Mogen mensen volgens jou alleen andere paarden in de open starten of ook in amateur en zelfs beginners klasses?

Zou jij dierenmishandeling (wat voor definitie jij dan ook aan dierenmishandeling geeft) melden bij het secretariaat?

Zo...misschien wat oude koeien uit de sloot, maar meer dan mijn best kan ik niet doen Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 23:16

Iemand komt met losse teugel de bak uit rijden op zijn/haar paard en is duidelijk ontevreden met het gereden resultaat. Om de boosheid te uiten wordt het paard 2 tot drie keer even flink aan het bit gerukt. De ringmeester (die aanwezig is) ziet dit.

a. Deze ruiter moet gewoon wat boosheid kwijt
b. Deze ruiter moet door de ringmeester op het gedrag worden aangesproken
c. deze ruiter moet worden gediskwalificeerd en de eventuele prijs teruggeven
d. het publiek moet klagen bij het secretariaat
e. het publiek moet de ruiter aanspreken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 23:19

Iemand heeft zich ingeschreven voor 4 wedstrijdonderdelen Wran en ook nog 4 wedstrijdonderdelen Paints met hetzelfde paard van drie jaar oud.

a. het is belachelijk om zovaak te starten op 1 dag
b. een paard kan best wat hebben, 8 starts is niet zoveel
c. als het paard voldoende rust heeft tussendoor, kan best 8 keer gestart worden

Iemand heeft zich ingeschreven voor 4 wedstrijdonderdelen Wran en ook nog 4 wedstrijdonderdelen Paints met hetzelfde paard dat ouder is dan vier jaar.

a. het is belachelijk om zovaak te starten op 1 dag
b. een paard kan best wat hebben, 8 starts is niet zoveel
c. als het paard voldoende rust heeft tussendoor, kan best 8 keer gestart worden
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-12-04 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 01:01

Vind je het goed dat men Reining start puur voor de All Round?

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 03:02

Volgens mij hebben we ooit gestreden om een regelement te krijgen voor de wedstrijden en begrijp ik uit bovenstaande vragen dat deze aangepast moet gaan worden. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je dan een regelboek kan krijgen van een paar duizend pagina`s omdat er altijd wel een keer wat schort aan de regels. Ik hoop dat degene die hier vragen neerzetten zich dat wel realliseren en dat het dus (volgens mij ) niet gaat omdat iemand een keer ooit of wat dan ook heeft misgedaan in de ogen van een ander. Ik ben het ook niet overal mee eens van wat ik zie , en er zullen vast ook wel mensen zijn die het met mijn trainings methode niet eens zijn maar dan nog kunnen we de regels niet aan een ieder aanpassen.

Horsemanship en Showmanship de 2 belangrijkste namen van onderdelen in de western sport alleen door zo veel mensen niet of verkeert begrepen.

Ik heb atijd geleerd trainen doe je thuis.

OK dan! verwijder eerst de balk uit je eigen oog voordat je begint te praten over de splinter in het oog van een ander.. OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 09:36

beste Spotty als je commentaar hebt op mijn of andermans balken, wil je daar dan even een topic voor openen? dit topic is bedoeld voor vragen voor een onderzoek.

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:35

Bedoelt als opbouwende kritiek.

een beetje bezopen om als je iets wilt zeggen er zomaar een topic voor te gaan openen.. lijkt mij niet de bedoeling van deze site. en Anya schrijf je dit nu als Mod. of als iemand die mee doet in een gesprek??

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:47

spotty: dit topic is bedoeld om een vragen te verzamelen om een een lijst samen te stellen ter verbetering van onze westernsport.
of het daar mee eens bent of niet, is niet van belang, als je een opmerking hebt doe dat dan in een nieuw topic, stel daar de vraag of het nut heeft om zo'n lijst samen te stellen, maar doe dat niet hier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:05

Bovenstaande lijkt me duidelijk, verdere off-topic reacties worden verwijderd.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:32

een trainer waarschuwd een leerling om met een 4 jarig paard niet meer dan 3 onderdelen op een nk te starten.
de leerling echter schrijft zich toch in voor 5 onderdelen .
a. de trainer moet stoppen zo iemand les te geven.
b. de leerling door sturen naar een andere trainer.
c. negeren want geld is geld.
d. de leerling aanmelden bij een proffecionele hulp verlener.

je ziet iemand op de nk verschijnen met een 3 jarig paard waar je van weet dat ze net onder het zadel is en wil in de barrelrace starten.
het publiek kan in het programma boekje lezen hoe oud het paard is.
wat doet het publiek.
a. begint als een idioot te joelen en de ruiter aan te moedigen om het paard nog meer aan te sporen en het nog verder over de rooie te jagen.
b. het publiek doet net of ze gek is maar wil sensatie zien.
c. het publiek begint te joelen en boe te roepen om de ruiter uit de bak te krijgen.
d het publiek loopt massaal weg van de trubine op het moment dat de ruiter de bak in komt om zo de organisatie en de jury er op te wijzen dat er iets niet in de haak is.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 13:51

piggeljay schreef:
een trainer waarschuwd een leerling om met een 4 jarig paard niet meer dan 3 onderdelen op een nk te starten.
d. de leerling aanmelden bij een proffecionele hulp verlener..

antwoord d
whoehahahaaaaa
gelijk aanmelden bij het Pieterbaan centrum Clown

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 14:50

piggeljay schreef:
d. de leerling aanmelden bij een proffecionele hulp verlener.

Of:
e. de trainer heeft maakt een afspraak om een goed gesprek met de leerling te hebben en uitgebreid uit te leggen waarom de trainer niet achter de beslissing staat van de leerling.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:15

Mag je met een 3-jarig paard uitkomen in de barrelrace (ongeacht of het publiek dat leuk zou vinden);

a. nee, dat is veel te jong
b. natuurlijk de show is belangrijk
c. natuurlijk, ik zou niet weten waarom niet

Kennelijk is dit het soort vragen dat we gaan stellen. Of het onderwerp is gewoon niet belangrijk genoeg.

Nou nog maar een vraag dan:

Wat vindt je geoorloofd tijdens het inrijden voor de wedstrijd of thuis:

a. helemaal geen fencing
b. fencing tot een meter voor de muur
c. fencing tot vlak op de muur
d. fencing met het hoofd door de muur

Kijk... als we toch cynische-leuke vragen gaan stellen, dan weet ik er ook nog wel een paar.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:09

Tot op heden zou alleen de laatste, hoewel cynisch bedoelde, vraag van Anya een controleur op de inrijbak enig houvast geven wat we wel en niet toelaatbaar achten. Hoewel jullie het waarschijnlijk niet geloven, is optie D daadwerkelijk een praktijkgebeurtenis geweest!!!

Maar ik weet er nog wel een paar meer:

Hoeveel spins moet je maken in de inrijbak om je paard klaar te hebben voor de show:
A) 2x 4 a 5
B) 2x 20 a 30
C) gewoon ca 60 minuten afwisselend spinnen en stoppen, als het wedstrijdprogramma wat uitloopt mag dit ook wat langer om het paard in vorm te houden

En hoeveel sliding stops?
A) geen één
B) een stuk of 4
C) zie antwoord C van vraag 1

Hoe ver van de muur moet "fencing" eindigen?
A) Fencing is training, dat is niet meer nodig op een wedstrijd
B) tegen de muur
C) mag ook wel door de muur heen als het paard onwillig is

Hoe lang van te voren mag je een paard geen water geven voordat je in de pleasure start?
A) GEEN WATER GEVEN???!!!
B) een uurtje, tegen het klotsen
C) 1 a 2 dagen van te voren, dan is-ie lekker rustig

Hoelang mag een paard dat zich in de wedstrijdbak misdragen heeft, na afloop gestraft worden in de inrijbak?
A) niet, dat heeft geen enkele zin omdat een paard een fout en een bestraffing die langer dan ca. 3 seconden uit elkaar liggen nooit meer met elkaar in verband kan brengen
B) een stuk of 4 a 5 flinke rukken aan de teugel en prikken met het spoor is genoeg
C) hij moet goed weten dat hij fout was en dient minstens 1/2 uur intensief met duidelijke en krachtige hulpen gereden te worden

Hoe moet een paard na de wedstrijd terug in de inrijbak behandeld worden als het met 95% van zijn kunnen heeft gelopen en een 3e plaats haalde?
A) het paard wordt uitgestapt, krijgt een wortel en emmer water, en rust tot het volgende onderdeel begint
B) het paard moet nog even flink de puntjes op de i gezet worden en wordt gelijk getraind om in het volgende onderdeel de 100% van zijn kunnen te halen
C) het paard wordt flink gestraft: het moet immers beseffen dat het er op de wedstrijd op aankomt, en dat hij daar gewoon 120% van zijn kunnen moet leveren, dat weet toch iedereen.

En dan heb ik nog wat vragen in m'n achterhoofd (o.m. over de hoeveelheid bloed je moet aftappen om een paard rustig te krijgen), maar ik wil jullie ook niet op een ideeën brengen...

Maar goed, we kunnen nu lachen om de cynische vragen en antwoorden, maar we kunnen ons ook realiseren dat de opties C in de praktijk werkelijk voorkomen!!!

En zolang dit soort dingen nog "mogen" vind ik het helemaal niet zo erg als een ruiter vanwege de allround titel óók in de reining start. Sterker nog, ik heb er meer vertrouwen in dat een allrounder zich weet te "gedragen" in de reining, dan dat ik dat in veel reiningruiters heb!

Ook is het aantal keren dat een paard op een dag start wat mij betreft helemaal geen maatstaf of het wel of niet toelaatbaar is, maar de manier waarop gereden wordt: ik zie véél liever 8x Jos (die is toch al aan de beurt geweest in de enquetes) op een dag starten, dan 1x [censuur] (die een tijdje terug besproken is).

Het gaat er dus om hoe je nu dat verschil tussen Jos en [censuur] kunt benoemen en vervolgens meten. En blijkbaar is "gezond verstand" geen maatstaf, anders zouden [censuur] en zijn collegae niet zo fanatiek verdedigd worden als er mensen verslag doen van wat zij zélf hebben gezien (tenminste, ik ga er vooralsnog van uit dat deze verdedigers ook over gezond verstand beschikken).

Dus welke vragen moet je nu stellen om dáár achter te komen, als je uit moet gaan van fictieve situaties?

Groeten,

Chris.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:36

Cer schreef:

Ook je stukje over 'gezond verstand' legt de vinger precies op de zere plek...

*zucht*

Bingo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Misschien zou een andere benadering voor dit soort zaken kunnen bijdragen, aan verandering van gedrag van bepaalde. Gezond verstand, is inderdaad geen maatstaaf. Anders zouden dit soort problemen allang tot het verleden behoort hebben. (tenminste, ik ga er dan vanuit dat de langer meelopende, daar natuurlijk ook over beschikken)

Verder deel ik het verdriet.

Groeten Peter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 11:21

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:06

moet er voor pro's een green as grass onderdeel komen?
ik bedoel een onderdeel waar pro's groene/jonge paarden in uit brengen?
en die jonge paarden dus wat rustiger kunnen uitbrengen?

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:08

westernworld schreef:
moet er voor pro's een green as grass onderdeel komen?
ik bedoel een onderdeel waar pro's groene/jonge paarden in uit brengen?
en die jonge paarden dus wat rustiger kunnen uitbrengen?

Dat is eigenlijk de bedoeling van de junior onderdelen.