[WN] naar aanleiding van onderzoeksvragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 10:18

Hm, ik word heel verdrietig van jou stukje.. temeer omdat ik een aantal zgn cynische vragen herken als praktijkgevallen (je hebt ze dan ook niet voor niks geplaatst.

Ook je stukje over 'gezond verstand' legt de vinger precies op de zere plek...

*zucht*

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 10:48

Gezond verstand is wel een maatstaf maar helaas zo moeilijk te meten. Huilen
Geen hond die er van wakker ligt als iemand met gezond verstand het ene paard veel langer los rijdt dan het andere omdat die ene dat nou eenmaal nodig heeft en die andere niet.
Met vragen als ´hoe lang mag je een paard losrijden voor een wedstrijd´ en ´hoe vaak mag je een paard laten spinnen´ red je het dus niet.
Dat bit waar het ene paard super op loopt is voor het andere paard een waar martelwerktuig. Verdrietig
Ik zie nog niet hoe je dit met regels kunt voorkomen. Verward
Gr. Marion

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:08

mogen we nu opeens wel weer off topic gaan hier?
Als het maar bevestigend is ipv kritisch mag off topic wel, zo blijkt, getuige de laatste drie posts. *zucht*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:12

Daar heb je gelijk in Kornelius...
Maar ik heb eerlijk gezegd de moed al opgegeven dat er nog een zinvol onderzoek te realiseren valt.

Excuus voor het off topic gaan.

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:14

Ik sluit me hier bij Kornelius aan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:18

Ik heb de split niet helemaal goed gemaakt.. (vergeten een hokje aan te vinken).

Dit was mijn post daar...
Anya schreef:
En als je dus kennelijk niet met gezond verstand kunt meten, dan resteert gevoel. En als het grootste deel van de westernruiters op basis van gevoel zegt dat er een grens wordt overschreven.... Dan is dat kennelijk de norm. Of de basis om een norm te maken. Zo werkt dat in een maatschappij.

Maar dat mag dus weer niet... Dan doe je sommige trainers/ruiters tekort Huilen

De voorbeelden die Chris geeft zijn om te janken. En ze komen in Nederland voor. Met regels kun je niet alles voorkomen, maar je kunt wel sanctie-mogelijkheden verzinnen om het aan te pakken... En regels verzinnen op basis waarvan dit soort zaken direct aan te pakken zijn. En als dat allemaal niet lukt, dan kun je ook ruchtbaarheid geven aan zulke praktijken. Maar over het geheel genomen steken we liever ons hoofd in het zand.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:19

I'm lost. Ik snap niet meer wat voor vragen er nou echt bedoeld worden Verward . Ineens lees ik over cynische vragen en ik snap er niks meer van, wat mankeerd er aan de al gestelde vragen?
Dit onderzoek gaat toch om:
Citaat:
Wat je eigenlijk wilt weten is hoeveel mensen het OK vinden dat een paard met 1.5 wordt ingereden. Hoe zit het met 2 jaar? Wat kan er dan wel/niet? Wat voor een bit is acceptabel en wat niet?

En
Citaat:
wat de Nederlandse Westerner vind van de Nederlandse Westernwereld. En als je dan toch zo'n vragenlijst aan het maken bent kan je ook best wat andere leuke/interessante vragen meenemen die niet alleen over diervriendelijkheid gaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:20

Dat komt omdat je dit stukje nog mist Jeddah...
Ik heb een kopie van de tekst hier gezet en het topic gesplit omdat terecht werd opgemerkt dat er off topic werd gegaan o.a. door mij.

Frayba schreef:
Tot op heden zou alleen de laatste, hoewel cynisch bedoelde, vraag van Anya een controleur op de inrijbak enig houvast geven wat we wel en niet toelaatbaar achten. Hoewel jullie het waarschijnlijk niet geloven, is optie D daadwerkelijk een praktijkgebeurtenis geweest!!!

Maar ik weet er nog wel een paar meer:

Hoeveel spins moet je maken in de inrijbak om je paard klaar te hebben voor de show:
A) 2x 4 a 5
B) 2x 20 a 30
C) gewoon ca 60 minuten afwisselend spinnen en stoppen, als het wedstrijdprogramma wat uitloopt mag dit ook wat langer om het paard in vorm te houden

En hoeveel sliding stops?
A) geen één
B) een stuk of 4
C) zie antwoord C van vraag 1

Hoe ver van de muur moet "fencing" eindigen?
A) Fencing is training, dat is niet meer nodig op een wedstrijd
B) tegen de muur
C) mag ook wel door de muur heen als het paard onwillig is

Hoe lang van te voren mag je een paard geen water geven voordat je in de pleasure start?
A) GEEN WATER GEVEN???!!!
B) een uurtje, tegen het klotsen
C) 1 a 2 dagen van te voren, dan is-ie lekker rustig

Hoelang mag een paard dat zich in de wedstrijdbak misdragen heeft, na afloop gestraft worden in de inrijbak?
A) niet, dat heeft geen enkele zin omdat een paard een fout en een bestraffing die langer dan ca. 3 seconden uit elkaar liggen nooit meer met elkaar in verband kan brengen
B) een stuk of 4 a 5 flinke rukken aan de teugel en prikken met het spoor is genoeg
C) hij moet goed weten dat hij fout was en dient minstens 1/2 uur intensief met duidelijke en krachtige hulpen gereden te worden

Hoe moet een paard na de wedstrijd terug in de inrijbak behandeld worden als het met 95% van zijn kunnen heeft gelopen en een 3e plaats haalde?
A) het paard wordt uitgestapt, krijgt een wortel en emmer water, en rust tot het volgende onderdeel begint
B) het paard moet nog even flink de puntjes op de i gezet worden en wordt gelijk getraind om in het volgende onderdeel de 100% van zijn kunnen te halen
C) het paard wordt flink gestraft: het moet immers beseffen dat het er op de wedstrijd op aankomt, en dat hij daar gewoon 120% van zijn kunnen moet leveren, dat weet toch iedereen.

En dan heb ik nog wat vragen in m'n achterhoofd (o.m. over de hoeveelheid bloed je moet aftappen om een paard rustig te krijgen), maar ik wil jullie ook niet op een ideeën brengen...

Maar goed, we kunnen nu lachen om de cynische vragen en antwoorden, maar we kunnen ons ook realiseren dat de opties C in de praktijk werkelijk voorkomen!!!

En zolang dit soort dingen nog "mogen" vind ik het helemaal niet zo erg als een ruiter vanwege de allround titel óók in de reining start. Sterker nog, ik heb er meer vertrouwen in dat een allrounder zich weet te "gedragen" in de reining, dan dat ik dat in veel reiningruiters heb!

Ook is het aantal keren dat een paard op een dag start wat mij betreft helemaal geen maatstaf of het wel of niet toelaatbaar is, maar de manier waarop gereden wordt: ik zie véél liever 8x Jos (die is toch al aan de beurt geweest in de enquetes) op een dag starten, dan 1x [censuur] (die een tijdje terug besproken is).

Het gaat er dus om hoe je nu dat verschil tussen Jos en [censuur] kunt benoemen en vervolgens meten. En blijkbaar is "gezond verstand" geen maatstaf, anders zouden [censuur] en zijn collegae niet zo fanatiek verdedigd worden als er mensen verslag doen van wat zij zélf hebben gezien (tenminste, ik ga er vooralsnog van uit dat deze verdedigers ook over gezond verstand beschikken).

Dus welke vragen moet je nu stellen om dáár achter te komen, als je uit moet gaan van fictieve situaties?

Groeten,

Chris.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:22

Nee, dit heb ik ook gelezen en ik snap er echt niks van, waroom is alleen de laatste, cynische, vraag van belang?? Misschien dat iemand mij ook precies kan uitleggen wat er met Cynisch wordt bedoeld, Ned is niet mijn eerste taal en misschien dat ik het daarom niet helemaal begrijp?

Wat mankeerd er aan de andere vragen?
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 06-12-04 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:23

Anya schreef:
Daar heb je gelijk in Kornelius...
Maar ik heb eerlijk gezegd de moed al opgegeven dat er nog een zinvol onderzoek te realiseren valt.

Excuus voor het off topic gaan.

Wat vind je/anderen van mijn voorstel onder "trainer polls?"
ik quote m nog even:

Citaat:
Als je toch iets wilt doen, lijkt mij het beste om in de WHW, die per 1/1/5 los komt te staan van de WRAN, een onderwerp "op bezoek bij" te maken, waar de redactie langs trainingsstallen gaat, en een verslagje schrijft en plus- en minpunten waarneemt en opschrijft. En misschien mogen de trainers en/of stalhouders dan steeds een mening met toelichting geven over tien vaste stellingen, zodat je ook achterhaalt wat ze er zelf van vinden, en waarom.

en in toelichting:
Citaat:
Het bezoek is onaangekondigd, je belt op en maakt een afspraak voor een proefles oid. Zie ook de testen in de Bit (of was het de hoefslag?)

En de onafhankelijkheid is inderdaad wel lastig, omdat het western wereldje zo klein is. Wie durft het om een negatieve bevinding over een gerenommeerde stal te schrijven? Ik denk, dat als je gefundeerd iets beoordeelt op criteria die je overal hanteert, dan kan dat.

Maar belangrijker, het is niet alleen beoordelen, maar vraag je zoals ik zei ook de mening/visie van de trainer/stalhouder op een tiental onderwerpen, zoals "wanneer is een beginner klaar voor de eerste wedtrijd", "hoe rijd ik mijn paard in voor een wedstrijd", "dagelijkse weidegang ja/nee" etc. Zo is het meer dan een eerichtingsverkeer beoordeling, en krijgen mensen, zoals wij hier op bokt, ook inzicht in de achtergrond van waarom trainers doen wat ze doen.

Natuurlijk pak je hiermee geen misstanden op wedstrijden aan, maar je zou bijvoorbeeld trainers wel aan kunnen spreken op hun eigen uitspraken in het interview, wanneer ze zich daar later niet naar gedragen.

met excuus voor de (bij deze) dubbelpost, maar heir past ie eigenlijk beter.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:25

Cer schreef:
Ook je stukje over 'gezond verstand' legt de vinger precies op de zere plek... *zucht*

GoedVetMan schreef:
Bingo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Misschien zou een andere benadering voor dit soort zaken kunnen bijdragen, aan verandering van gedrag van bepaalde. Gezond verstand, is inderdaad geen maatstaaf. Anders zouden dit soort problemen allang tot het verleden behoort hebben. (tenminste, ik ga er dan vanuit dat de langer meelopende, daar natuurlijk ook over beschikken)

Verder deel ik het verdriet.

Groeten Peter

Sorry voor de dubbel post, omdat ik vind dat het dit topic raakt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:28

Ik heb volgens mij in dat andere topic aan aangegeven dat ik dat wel een goed idee vind.

Maar waar ik echt mee zit is dat het door Chris aangekaarte probleem hiermee echt niet wordt aangepakt. Het is nog steeds oke om iets te roepen over beginners die rukken en plukken. Immers dat zijn beginners. Het is niet oke om iets te roepen of een aantal van onze betere (eh prijzen halende) ruiters/trainers. Want dan doe je aan laster, ben je niet objectief en dergelijke. En dus verzinnen we iets waar niemand zich voorlopig een buil aan kan vallen en hooguit degene die de manegetest doet verantwoording voor hoeft te nemen.

Maar misschien is het maandagochtend en ben ik te cynisch.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:34

verschil tussen beginners en trainers is dat trainers een boterham ermee proberen te verdienen EN met name genoemd worden. Dus hebben die er idd meer last van dan die beginners.

Een eigenschap die m.i. nodig is als je iets wilt bereiken, en die ik in die manegetest heb proberen te verwerken is de dialoog. Niet alleen over trainers etc. praten, maar ook met.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:38

Kornelius schreef:
verschil tussen beginners en trainers is dat trainers een boterham ermee proberen te verdienen EN met name genoemd worden. Dus hebben die er idd meer last van dan die beginners.

Dialoog is zeker goed!
Maar persoonlijk denk ik dat voorbeelden als genoemd hierboven:
- door de muur rijden, paarden stuk rijden, geen water geven etcetera- wel degelijk genoemd mogen worden.

Neem me niet kwalijk maar dit zijn geen situaties van een keertje een schop uitdelen of een keer aan het bit hangen o.i.d. Dit gaat een stukje verder. Een trainer heeft ook de verantwoordelijkheid de PR van het eigen bedrijf hoog te houden door zelf het goede voorbeeld te geven.

Tenzij genoemde voorbeelden natuurlijk de norm zijn Scheve mond

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:45

Ja, zulke voorbeelden mogen zeker genoemd worden. Ben ik niet tegen. Een trainer zal in een interview ook niet vertellen dat ie bij voorkeur paarden door de muur fenct inderdaad.

Volgens mij moet er voor zulke zaken gezocht worden naar controleerbare dingen (fencen kun je zien, geen water geven of "stukrijden" is al wat lastiger). En die dingen hard afrekenen op wedstrijden, dmv disqualificatie, of zelfs schorsing voor meerdere wedstrijden. Klinkt als voetbal, wielrennen enzo - blijkbaar begint het western rijden een serieuze sport te worden waar serieuze regels en handhaving nodig zijn. Maar wat mij betreft is het en-en.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 11:48

Kornelius schreef:
Maar wat mij betreft is het en-en.

eens

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:00

Citaat:
hooguit degene die de manegetest doet verantwoording voor hoeft te nemen.

Citaat:
Mijn verslag ik ben vrijdag avond wezen kijken en in 1 woord andere worden heb ik er niet voor

Zie verder het zojuist gesloten topic.

Wat denk je, zou Bol nog een keertje een manege-test willen doen? Andere vrijwilligers?

Groeten,

Chris.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:08

Als je in een manegebezoek (geen test!!!) aan het eind van het bezoek kenbaar maakt wat je aan het doen bent, de manege van tevoren het verslag laat zien voordat je het plaatst, en niet alleen maar roepen "wat zijn ze erg zeg" maar een verslag op meerdere vaststaande onderwerpen maakt, kan dat echt. ben ik van overtuigd. Gebeurt in de hele wereld waarom niet in de nederlandse western wereld.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:14

Ik heb niet de indruk dat de Bit het verslag vooraf laat lezen

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:28

Frayba schreef:
Zie verder het zojuist gesloten topic.

Wat denk je, zou Bol nog een keertje een manege-test willen doen? Andere vrijwilligers?

Groeten,

Chris.

Jaaaaaaaaaa, ik wil! Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 12:37

jeddah schreef:
Nee, dit heb ik ook gelezen en ik snap er echt niks van, waroom is alleen de laatste, cynische, vraag van belang?? Misschien dat iemand mij ook precies kan uitleggen wat er met Cynisch wordt bedoeld, Ned is niet mijn eerste taal en misschien dat ik het daarom niet helemaal begrijp?

Wat mankeerd er aan de andere vragen?

Nederlands is wel mijn eerste taal (Gronings niet meegerekend Knipoog ) en ik snap er ook niet veel van hoor! Heb ik de laatste tijd wel meer last van op Bokt.(western) De topictitel gaat dan nog wel en daar kan ik meestal wel de strekking van het verhaal uit op maken maar de bedoeling van veel reacties gaat volledig langs me heen!
En ik ben niet eens Blond

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:05

Niet eens een gek idee Chris. Maar wie gaat dat uitvoeren zonder bekend te zijn bij de maneges c.q. personen?

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:14

Juist, het moet een persoon zijn die bijna niemand kent, die kennis en inzicht genoeg heeft om goed te kunnen beoordelen...beetje "undergroundachtig Tong uitsteken typje)
Lijkt me op zich een heel leuk id...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:15

De mensen van de 'Bit'? oid?

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:34

Anya schreef:
Ik heb niet de indruk dat de Bit het verslag vooraf laat lezen

Lijkt mij wel zo netjes. Ik bedoel trouwens niet "goedkeuren", puur lezen.