[WN] Probleemgevallen 3 lage hielen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Probleemgevallen 3 lage hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:55

Waratje schreef:
Arabesk schreef:
Ik denk dat de ijzers en de onnatuurlijke bewegingen die van het paard gevraagd worden de oorzaak zijn van hoefkatrol.

HK is trouwens ook een veel voorkomend probleem bij dressuurpaarden.

Bij met name slecht gereden dressuurpaarden (en andere slecht gereden paarden). Het is niet voor niets dat de rijmethode van AdB zoveel succes boekt bij HKO-paarden.
Daar ga ik ijzers niet per definitie de schuld van geven. En dressuuroefeningen zijn in principe allemaal gebaseerd op de natuurlijke bewegingen van het paard.

Is zonder meer ook waar.

Daarom vroeg ik me ook af waarom in de western sport dan lage hielen aangewezen wordt als mogelijk oorzaak van HKO.

Zou AdB hier ook een oplossing kunnen bieden??

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:58

Citaat:
Het slaat wel degelijk ergens op.

Ik kende een paard dat ook steeds hoefzweren had terwijl ze niet op ijzers stond. Maar niet op ijzers staan en regulier bekappen is iets anders dan natuurlijk bekappen. Het grootste verschil zit in de frequentie. Het paard is toen op mijn wei gekomen, daar ben ik (onder begeleiding) begonnen met NB. 1 week daarna had het paard nog een hoefzweer, heel hoog in de hoef. De DA verzekerde mij dat dat niet door mijn bekapping kwam.
Na die hoefzweer heeft het paard geen hoefzweer meer gehad.
Dus voordat je zegt dat je paard niet zonder ijzers kan, zou je toch beter de andere opties kunnen proberen (volgens mij dan).
De nadelen van ijzers zijn algemeen bekend.
Maar toch wordt het nog steeds te vaak als enige oplossing gezien.

De oorzaak van de hoefzweer was een stuk afgebroken hoef, de pony had zulke zwakke hoeven (hoefstructuur) dat ze als ze met blote voeten op een steen ging staan er een stuk afbrak. overigens liep ze zonder ijzers ook op eieren op de harde weg, het beestje leed er duidelijk onder. dan had ik haar op stal moeten zetten op een dikke laag zaagsel, dan had ik haar zonder ijzers kunnen laten. maar van mij hoort een paard buiten in de wei en moet ze bewegen, dan maar met ijzers.
ik heb er ook bij vermeld dat bij mijn shetlander met hoefzweren er toen ook geen ijzers onder zijn gegaan en die is gewoon regulier bekapt en is weer helemaal beter. de oorzaak van de hoefzweren bij deze pony is hoefbevangenheid (chronisch)

Misschien eerst eens goed mijn posts lezen voordat je met commentaar komt, ik probeer alles goed te onderbouwen maar als mensen niet lezen is het lastig te discusieren Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:58

@Ara: Het eerste wat AdB doet met western gereden paarden is ze op zijn 'engels' benaderen Lachen; dus korter houden van voren, verzamelen en dan naar voren rijden. Ze hoeven alleen de hoogte niet in Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:00

Arabesk schreef:

Geen idee, ik heb me niet erg verdiept in het verschijnsel HKO, daar mijn paard er geen last van heeft Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:03

Brendageene schreef:
de pony had zulke zwakke hoeven (hoefstructuur) dat ze als ze met blote voeten op een steen ging staan er een stuk afbrak. overigens liep ze zonder ijzers ook op eieren op de harde weg, het beestje leed er duidelijk onder. dan had ik haar op stal moeten zetten op een dikke laag zaagsel, dan had ik haar zonder ijzers kunnen laten. maar van mij hoort een paard buiten in de wei en moet ze bewegen, dan maar met ijzers.

Paarden met zwakke hoeven worden niet geboren maar gemaakt.

Vrijwel geen enkel jong paard in de opfok heeft hoefproblemen of moet in de opfok al met ijzers lopen.

Wat waren de levensomstandigheden van die pony?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:50

Arabesk schreef:
Vrijwel geen enkel jong paard in de opfok heeft hoefproblemen of moet in de opfok al met ijzers lopen.
Je laatste zin is waar het om draait, de 2 eerdere zijn mij te zwart/wit.

Het is allang bekend dat HKO deels een foktechnisch probleem is. Net zozeer als dat ook bij veel Q/P/A het geval is.
En hoefproblemen kunnen wel degelijk in de opfok ontstaat. Hoeveel opfokbedrijven houden alleen de hand op om te vangen, maar dan weinig tot niets aan goed weiland beheer, goed voer/ontworm-beleid etc.
Allemaal redenen waarom de foute basis daar al gelegd kan worden.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:02

DubbelDun schreef:
Arabesk schreef:
Je laatste zin is waar het om draait, de 2 eerdere zijn mij te zwart/wit.

Het is allang bekend dat HKO deels een foktechnisch probleem is. Net zozeer als dat ook bij veel Q/P/A het geval is.
En hoefproblemen kunnen wel degelijk in de opfok ontstaat. Hoeveel opfokbedrijven houden alleen de hand op om te vangen, maar dan weinig tot niets aan goed weiland beheer, goed voer/ontworm-beleid etc.
Allemaal redenen waarom de foute basis daar al gelegd kan worden.

en vaak worden de hoeven ook onvoldoende bijgehouden ........als daar nou frequenter wat aan zou worden gedaan en niet pas tegen de tijd dat er een zadel op moet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:02

DubbelDun schreef:
@Ara: Het eerste wat AdB doet met western gereden paarden is ze op zijn 'engels' benaderen Lachen; dus korter houden van voren, verzamelen en dan naar voren rijden. Ze hoeven alleen de hoogte niet in Lachen

Geen idee waar t over gaat, maar zoals hierboven is niet helemaal de juiste volgorde Clown
En aangezien er veel probleempaarden in de 'engelse' sport rondlopen, is het simpelweg benoemen als 'engels benaderen' een beetje kort door de bocht (anders waren al die engels gereden paarden wel goed geweest Knipoog )

Van wat ik verder wel es begrepen heb is HKO ook deels het gevolg van paarden teveel te zwaar op de voorhand belasten...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:25

Arabesk schreef:

Daarom vroeg ik me ook af waarom in de western sport dan lage hielen aangewezen wordt als mogelijk oorzaak van HKO.

Misschien kan Ron Aalders nog iets vertellen over het ontstaan van HkO, ben niet zo vreselijk goed in hele lange verhalen zoals jij, Ara Haha!
Wat ik wel even kwijt wil is dat veel Quarters en dat soort paardjes wat weker op de voeten staan. Dit kan je ook weer betrekken op het natuurlijk bekappen, waar je eigenlijk de voeten wat week neer gaat zetten zodat de straal mee gaat dragen en het hoefbeen parallel staat met de grond. Deze weke hoefhoek is weer ongunstig voor de hoefkatrol (straalbeen/slijmbeurs/diepe buiger) waar meer spanning op komt te staan. Het kost meer moeite om over toon te komen en de hoefkatrol is eerder aan slijtage onderhevig als een paardje met een iets steiler voetje en een rechte voetas. Als het hoefbeen iets meer naar voren gebogen staat, gaat het makkelijker voor de hoefkatrol en zal er minder slijtage opspelen, waardoor er minder snel kans is op een ontsteking of irritatie van dat gebied.
Pff.. Ik hoop dat ik mijn punt een beetje duidelijk gemaakt heb.. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:34

@Cer; al die 'engelse' paarden worden ook verkeerd gereden (op de voorhand), maar die denken dat ze het goed doen. Dat er meer paarden met problemen in de engelse sport rondlopen is logisch, die is nl veel groter.
Dit soort getallen zou je eigenlijk procentsgewijs moeten zien.
Te veel, te lang, te zwaar... je weet toch dat alles waar 'te' voor staat niet goed kan zijn Knipoog

@SpikyBlue: het is heel duidelijk, alleen IMO niet helemaal waar.
Natuurlijk heb je gelijk in wat je zegt, maar als je de teen korter houdt met een flinke mustangroll maakt dat het afwikkelen van de voet een stuk makkelijker.
Verder moet die diepe buiger de kans krijgen om langer te worden, dat gaat dus niet met een paard in training. Dan krijg je idd overbelasting met alle gevolgen van dien.
De meeste ruiters willen rijden en gunnen de paardenvoet niet de gelegenheid om zich aan te passen aan de geleidelijke standsverandering.

Dus door jouw uitleg wordt het probleem niet opgelost, maar in stand gehouden.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:52

DubbelDun schreef:
@Cer; al die 'engelse' paarden worden ook verkeerd gereden (op de voorhand), maar die denken dat ze het goed doen. Dat er meer paarden met problemen in de engelse sport rondlopen is logisch, die is nl veel groter.
Dit soort getallen zou je eigenlijk procentsgewijs moeten zien.
Te veel, te lang, te zwaar... je weet toch dat alles waar 'te' voor staat niet goed kan zijn Knipoog

@SpikyBlue: het is heel duidelijk, alleen IMO niet helemaal waar.
Natuurlijk heb je gelijk in wat je zegt, maar als je de teen korter houdt met een flinke mustangroll maakt dat het afwikkelen van de voet een stuk makkelijker.
Verder moet die diepe buiger de kans krijgen om langer te worden, dat gaat dus niet met een paard in training. Dan krijg je idd overbelasting met alle gevolgen van dien.
De meeste ruiters willen rijden en gunnen de paardenvoet niet de gelegenheid om zich aan te passen aan de geleidelijke standsverandering.

Dus door jouw uitleg wordt het probleem niet opgelost, maar in stand gehouden.

Ik bedoelde juist uit te leggen waardoor HkO in de hand wordt gespeeld.
Zoals jij zegt, de toon inkorten en een opzet/mustangroll whatever, is zeker goed. Alleen moet de verhouding verzenen/toon wel goed zijn! En ondersteuning achterin de voet is ook erg belangrijk. Maar nu praten we over het long toe, low heel syndrome.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:42

Citaat:

ik ben het met je eens dat ze gemaakt worden, maar een paard kan ook natuurlijke aanleg hebben tot slechte hoeven. in het wild zullen ze dan wellicht kreupel raken, minder snel kunnen lopen en zich daardoor minder makkelijk voortplanten.
wij mensen daarintegen gaan die voeten beter maken, zorgen dat ze niet kreupel lopen en gaan er mee fokken. Die pony was gewoon een vuilnisbakkenraspony van een handelaar vandaan welke ik drachtig had gekocht (dat wist ik niet) persoonlijk zou ik er nooit een veulen uit fokken omdat er geen papieren bijzitten. wat de leefomstandigheden waren, ik heb geen idee. de pony stond enkele weken bij de handelaar op de weide met wel gloednieuwe ijzers eronder (het waren ijzers die helemaal rondom liepen, vierkant aan de achterkant) ik heb hier verder niks over gevraagd, naief en verliefd op de pony het beestje gekocht en toen pas gekeken wat ik met die hoeven ging aanvangen.

Mijn paard wat ik nu heb heeft in de opfok gelopen en ik ben erop tegen. een onopgevoede 2 jarige hengst met hoeven die nodig bekapt moesten worden en het duurde 3 maanden voor ik een smid naar heb kunnen laten kijken want hij kon geen voeten geven. ben zelfs in het ziekenhuis beland omdat meneer zo angstig was met voetjes geven (lees gevaarlijk)
Nu is het een voorbeeldig paard bij de hoefsmid maar het was prettiger geweest als hij als veulen daar al mee te maken had gehad ipv dat met mij letterlijk bloed, zweet en tranen heeft gekost Knipoog
Eveneens de reden waarom het veulen wat ik van de eerste pony had gewoon naar de smid is geweest om later problemen te voorkomen. Niet eens om te bekappen, de smid had het veulen met 2 weken oud al in handen en alle 4 de voeten opgetild en toen hij 2 maanden was is er gecorrigeerd. Zijn de voeten goed zijn van een veulen hoef je er ook niks aan te doen, maar je moet het wel zeker de eerste jaren in de gaten houden hoe de hoef zich vormt, want dat is de leeftijd waarop je er nog invloed op kan hebben.

Ik zou van Ron Aalders ook wel zijn visie op HKO willen weten, maar dat pas geloof ik beter in zijn vorige topic, deel 2 over hoefproblemen, daar gaat de laatste post ook over HKO Knipoog

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:51

Cer schreef:
*domme vraag*:

Heeft zo'n voetas alleen betrekking op de voorbenen, of ook op de achterbenen?

Ja geldt voor alle voeten en domme vragen bestaan niet Tong uitsteken .

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:58

Maar over het algemeen zie je het vaker bij de voorvoeten als de achtervoeten Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:15

Behalve bij Q/P/A want die willen achter nog wel eens onderstandig staan en hierdoor veranderd dus de lijn van de hoefas weer.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 07:06

DubbelDun schreef:
Waar komt dan die hype voor kunststof ijzers vandaan?? (geplakt of genageld).
Daar zal toch wel een wetenschappelijk onderzochte achtergrond achter zitten.

Ik ken het niet nalaten hier even op in te haken. Haha!

Inderdaad is het gebruik van kunststof beslag een hype. Overigens niet de eerste, we hebben in het verleden wel vaker een dergelijke golf van kunststof beslag voorbij zien komen.

Als belangrijkste voordeel van kunststof, zo wordt gesteld, is de schokdempende werking. Wanneer men de anatomie van een paard nauwkeurig bekijkt kun je je afvragen of een paard nog behoefte heeft aan extra schokdemping, omdat een paard als buitengewoon goed toegerust is om schokken te verwerken. Sterker nog het is een van de primaire functies van de paardevoet.

In bijzondere gevallen is echter extra demping nuttig.

Er kleven echter ook belangrijke nadelen aan kunststof beslag. Eén ervan weegt wel erg zwaar, namelijk die extra belasting die kunststof beslag uitoefend op de banden de de gewrichten in de ondervoet bij elkaar houden, de collaterale ligamenten. Kunststof is uiteraard zachter dan ijzer of aluminium en biedt mede daardoor op harde ondergronden (asfalt, beton maar ook "sintel" banen en nog wel een paar) veel grip. Téveel grip.

Waarom is dat een probleem? Geen enkele voet landt compleet vlak op de grond, zoals recentelijk nog eens aangetoond in een promotie onderzoek van Mw. Meike van Heel in Utrecht. Dus een voet zal altijd iets draaien en schuiven voordat de voet goed vlak op de grond staat en de voet (gewrichtsvlakken) de belasting goed aan kan. Dit (minimale) draaien en schuiven veroorzaakt dus enige rotatie ten opzichte van de grond. Als de grip van een ijzer té groot is kan deze rotatie niet plaatsvinden tussen ijzer en grond, maar vind die elders plaats, namelijk ter hoogte van de gewrichtsvlakken. Zo worden met name de collaterale ligamenten extra belast wat meer dan eens tot blessures heeft geleid. Op zijn minst kregen paarden dikke kooten.

In de praktijk lopen vele paarden overigens uitsluitend op een zand- of andere losse bodem en is dít bezwaar van kunststof beslag minder belangrijk.

Overigens kan een stalen ijzer ook teveel grip geven, namelijk indien dat ijzer is voorzien van kalkoenen of andere hulpmiddelen om de grip kunstmatig te vergroten.

Mensen met paarden die écht baat hebben bij beslag met een grote schokdempende werking zouden gebruik moeten maken van een "sandwich ijzer". Dit is een ijzer dat bestaat uit twee dunne laagjes staal en daartussen rubber. Dit ijzer biedt enorme demping zónder de nadelen van volledig kunststof beslag.

Tegenwoordig worden dergelijke ijzers ook in Italië gemaakt en zijn ze een stuk goedkoper dan de sandwich ijzers die wij vroeger wel gebruikten. (Die waren zo'n 200 gulden per paar)

Voorbeeld: http://www.atenacavalli.it/

Ronald Aalders

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:49

@Ron: dat wrijvingsverhaal is bekend en dat een ijzer beter 'glijdt' is algemeen bekend. Of dat altijd goed is is een 2e. Ik ken paarden die erg onzeker gaan lopen op asfalt met een ijzer onder, juist vanwege dat glijden.
Maar hoe verhoudt zich de vastere grip van kunststof tov een blote voet?? Die glijdt ook niet tenslotte.
En zijn er onderzoeken gedaan naar de trillingen in de voet met een ijzer, met kunststof en zonder iets. Hoe lagen die verschillen en is er wetenschappelijk onderzoek wat een paard 'kan hebben' zonder nadelige gevolgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:51

Ik kan me voorstellen dat die kunstofijzers met een onderkant a la een sportschoen, teveel grip geven. Een ijzer geeft te weinig grip en ik verbaas me over het feit dat juist het nadeel van ijzers: verder doorglijden. Als reden wordt aangevoerd om ze eronder te slaan, omdat dat juist goed zou zijn Verward

De natuur heeft de hoef niet voor niet zo ontworpen zoals die is, miljoenen jaren van evolutie zijn er overheen gegaan om tot dit ontwerp te komen. En wij timmeren daar de laatste paar eeuwen ineens ijzers onder??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:02

Maar in al die miljoenen jaren heeft er geen mens zo gebruik van paarden gemaakt zoals wij dat nu doen (sport/hobby).

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:25

Ik geloof niet dat je paarden die worden gehouden zoals wij dat doen kunt vergelijken met paarden in de natuur. Hier worden hele andere dingen van ze verwacht en bevinden ze zich in situaties waarbij een ijzer wel degelijk noodzakelijk kan zijn. Er zijn mensen die natuurlijk vol blijven houden dat een ijzer niet nodig is want je hebt toch de strasser methode ed., maar buiten dat die methode sterk ter discussie staat en er zelfs gediplomeerde strasser medewerkers al voor dierenmishandeling zijn berecht, geloof ik ook niet in het lage hielen principe. Dat kan nooit goed zijn dit bewust bij een paard te creeeren, alleen al voor de klap die de pezen hiermee oplopen!

Het idee dat 'paarden in het wild lopen ook zo dus is het goed' vind ik een beetje triest. Als ik naar mensen kijk gebeurd toch eigenlijk het zelfde als bij de paarden die wij houden. Mensen die van nature een verkeerde stand van voeten hebben krijgen speciale schoenen, steunzolen, leren hoe ze het beste kunnen lopen enz enz. om zo te voorkomen dat ze sneller hun knieen enkels slijten door die verkeerde manier van lopen. Vroeger toen deze hulpmiddelen er nog niet waren, deden ze natuurlijk ook zonder, maar dat wil nog niet zeggen dat ze toen geen problemen kregen, integendeel! Zelfde doen we nu dus bij paarden, door de stand van het paard zo te corrigeren, al dan niet met een ijzertje als dat nodig is, zorg je dat ze beter kunnen lopen en minder kans maken op slijtage. Om te zeggen dat paarden door de natuur dat geworden zijn wat ze tegenwoordig zijn in vergelijk met 10 duizenden jaren geleden kan ik me daar ook niet in vinden. Het moderne rijpaard is een fokprodukt van de mens waarbij het paard in korte tijd enorm in de hoogte is gegroeid en niet meer te vergelijken is met het oorspronkelijke paard dat de hoogte van een hond had. Dit is mede een veroorzaker van een aantal problemen die het moderne paard nu kent.
Maar dat is mijn bescheiden mening. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:12

Jolande schreef:
strasser methode ed., maar buiten dat die methode sterk ter discussie staat en er zelfs gediplomeerde strasser medewerkers al voor dierenmishandeling zijn berecht, geloof ik ook niet in het lage hielen principe. Dat kan nooit goed zijn dit bewust bij een paard te creeeren, alleen al voor de klap die de pezen hiermee oplopen!
Heb je hier bewijs van dat er een rechtzaak met veroordeling is of alleen dat er sprake van is??

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:11

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:29

Citaat:
A full detailed report will be provided to the equine press shortly
Ik zou eerst graag dat gedetaileerde rapport willen zien.
Het feit dat Strasser zelf toegeeft dat een paard pijn kan lijden na deze methode zegt mij niet zo veel.
Dat is vaak tijdelijk en daarna kan het paard weer normaal lopen. Vaak is er geen andere weg als de slacht nl.
Heus niet alle gevallen zullen dit resultaat hebben, maar dat geldt voor alle smeden. Die verliezen ook wel eens een paard omdat er geen eer meer te behalen valt aan wat voor soort ijzer dan ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:07

Hoe heet zoiets ook alweer? Het was iets met een plaat en een hoofd...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:26

Nee het heet onschuldig tot het tegendeel bewezen is Knipoog
Verder moet je bij één geval waar het niet bij geholpen heeft niet de hele methode afkraken (en misschien is dit ook door een niet zo kundig persoon gebeurd).
Ik denk dat bij elke negatieve aktie waar de naam Strasser om de hoek komt er wel 10 reguliere smidgevallen op te noemen zijn.