Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

farrier

Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:05

overgenomen van: The Horses Mouth
the horseshoeing discussion board from the ukhsu

link: http://ukhsu.com/forum/viewtopic.php?t=339

The cruelty case involving the Strasser hoof trimmer reached a verdict after a complicated 9 day trial yesterday, brought about by the RSPCA.

The case held in Stratford Upon Avon magistrates court was heard by district Judge Mr Williams, the defendant Fiona Dean, also know as Dr Dulimie ( a human eye surgeon) was in court to answer a total of 4 charges. After a lengthy hearing with numerous experts giving evidence (including Dr Strasser) the judge found her guilty of the offence of causing unnecessary suffering to a bay mare called Charity by unreasonably omitting to provide the mare with prompt veterinary attention when needed, which resulted in prolonged suffering.
The mare was taken to the defendant to undergo a transition of shod to barefoot, however already had a long history of laminitis and rotation. Two vets had advised euthanasia. The owner of the horse was out of the country at the time and left the horse in the defendants care.
He found her not guilty of three other similar charges.

A full detailed report will be provided to the equine press shortly. The judge has requested that Fiona Dean draw up clear documentation in relation to responsibility for any horses in livery with her, he also requested that an RSPCA approved veterinary surgeon examine any horses she is applying the Strasser methodology to or trimming , at regular intervals, he has deferred sentencing untill 13th April 2006 at Leomington Spa magistrates court.

He also stated that the Strasser method of hoof trimming is controversial and is concerned that Dr Strasser herself said it causes pain and discomfort.
Laatst bijgewerkt door batje op 27-12-05 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

farrier

Re: hoera, volger van strasser methode veroordeeld in Engela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:08

let wel:

Dr Strasse heeft als getuige/deskundige in it proces opgetreden, en toegegeven dat haar methode 'discomfort'en 'pain' veroorzaakt bij paarden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:18

Ik heb al meerdere gevallen ( weliswaar op internet) gezien van die strasser methode, en het lijkt me toch echt helemaal niets!

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:20

En wat houdt de Strasser methode in?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:52

de Strasser methode is een vorm van natuurlijk bekappen, die het gebruik van alle hoefbescherming zoals hoefijzers en zo in welke vorm dan ook afwijst. Ook hier in Nederland zijn er veel volgers.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:57

Ik heb geen probelemen met natuurlijk bekappen en hanteer een aantal dingen zelf. De methode zoals die van hoefnatuurlijk geeft het paard de tijd om de zool weer hol te laten trekken als gevolg van het feit dat het hoefbeen weer beter aan de hoefwand gaat plakken.

Strasser behaalt dat resultaat op geforceerde wijze door de zool gewoon hol te snijden en daar ben ik ook nooit voorstander van geweest.

=^.,.^=

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:09

Ik deel de zorgen van de Engelse rechter.
Dr strasser heeft het zelf toegegeven en ook van andere natuurlijk bekappers hoor je het regelmatig: Het is normal als een paard de eerste tijd (lees tot twee jaar) gevoelig loopt als gevolg van onze methode. Dit is dus dierenmishandeling en hoort net als in Engeland berecht te worden.
Ik ben zelf gediplomeerd traditioneel smid. Als een paard na bekappen/beslaan en/of van ijzers afhalen zou kreupelen, of zelfs maar gevoelig zou lopen zie ik dat als een persoonlijke nederlaag, en tot nu toe is me dat ook niet gebeurt zonder dat ik het op heel korte termijn (een paar dagen) kon herstellen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:13

farrier schreef:
let wel:
Dr Strasse heeft als getuige/deskundige in it proces opgetreden, en toegegeven dat haar methode 'discomfort'en 'pain' veroorzaakt bij paarden.

Erg kort door de bocht dit.

Wel eens een hoefzweer uitgesneden:
-staat een paard ook bij te lachen zeker

Wel eens gezien wat er met een hoef gebeurt als er behandeld wordt tegen hoefkanker:
-vind het paard ook erg pretting

Gaan we nu deze hoefsmeden ook maar allemaal vervolgen ???

De bedoeling van de Strasser-methode is om een hoefbevangen paard weer normaal aan het lopen te krijgen zonder dat hij naar de slager hoeft en zonder dat het de rest van zijn leven op allerlei ijzerconstructies moet blijven lopen.

Ze is rigoreus in haar methoden, ja dat klopt. Dat zal een paard idd niet altijd even leuk vinden, dat klopt ook.

Maar het gaat om het eindresultaat en daar heeft ze -ondanks dat het niet voor alle paarden op gaat- wel degelijk WERELDWIJD succes mee.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:22

Nou, als we het hebben over een hoefzweer uitsnijden is het binnen een paar dagen weer klaar.
Dat lijkt me toch heel wat anders dan 1-2 jaar gevoelig lopen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:26

Waarom denkt iedereen toch altijd dat natuurlijk bekappen ,Strasser of de witte lijn methode of wat je toepast , altijd garant staat voor 1 tot 2 jaar gevoelig lopen????????

Wordt er nu echt gedacht dat NB ers allemaal hun paarden natuurlijk (laten) bekappen als daar zo´n gevoeligheid bij optreedt??

Verder sta ik helemaal achter SM ´s woorden.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:28

@SM: Strasser wordt niet alleen gebruikt bij hoefbevangen paarden en ook daar is de hoefnatuurlijk methode veel diervriendelijker en pijnverlichtend (sjemig, ik lijk wel een reklame filmpje )

En zoals Antheman al zegt, is de bedoeling van de Witte Lijn methode (thx, kwas de naam kwijt) zeker niet om het dier gevoelig te laten lopen.

Welke methode het best bij een paard past, zal ook van het paard afhangen, maar mijn voorkeur gaat niet uit naar de Strasser methode, die is mij te rigoureus.

Enneh, als zo'n hoefzweer open is, loopt het paard vaak al een stuk beter dus ik denk dat ze daar (achteraf) wel vrolijker van worden

=^.,.^=

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:30

Het heeft geen zin te discuseren met mensen die op onduidlijke gronden gelijk denken te hebben en sekte achtig gedrag vertonen. Gelukkig heeft een Engelse rechter daar doorheen geprikt, en een veroordeling laten volgen. Hopelijk waait deze 'engelse ziekte 'ook naar Nederland en hebben alle paarden daar baat bij.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:34

Natuurlijk zo doe je elke discussie makkelijk af. Je verklaart gewoon iemand die het niet met je eens voor gek.
Dit zegt meer over jou dan over mij.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:34

Het begint al bij de openings titel......

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:36

@ TS, waarom open je dan een topic? Om alleen jouw mening te kunnen profileren (die van een traditionele hoefsmid)

De titel vind ik erg weerzinwekkend.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:38

ik vindt parden verplicht met pijn laten lopen weerzinwekkend

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:45

farrier schreef:
Het heeft geen zin te discuseren met mensen die op onduidlijke gronden gelijk denken te hebben en sekte achtig gedrag vertonen. Gelukkig heeft een Engelse rechter daar doorheen geprikt, en een veroordeling laten volgen. Hopelijk waait deze 'engelse ziekte 'ook naar Nederland en hebben alle paarden daar baat bij.

Eerlijk gezegd kom je in dit topic zelf over als iemand met sekteachtig gedrag...
Uiteraard is het weerzinwekkend als paarden met pijn lopen. Maar dit is niet de bedoeling om iedereen maar over 1 kam te scheren.

Mijn paard heeft wel veel baat bij NB en ik wil absoluut niet meer terug naar TB. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect voor TB's heb. Of dat die in mijn ogen vervolgd zouden moeten worden.... Dat zou toch te gek voor woorden zijn.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:49

@farrier: Ik zie liever ook niet dat een paard pijn heeft, maar heel soms kan het niet anders en is het voor het genezingsproces wel beter.
Een klein voorbeeldje:
een paard met een duidelijke hoefbevangenheid KAN met de juiste bekapmethode (en dat hoeft echt geen Strasser te zijn) weer rad worden.
Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt doordat de gifstoffen in het bloed ervoor zorgen dat de hoefwand loslaat. Het paard moet dus oa zo snel mogelijk ontgift worden (goede pompfunktie voet is snellere bloeddoorstroming voet=dus IMO geen ijzer).
Ga je dit paard dus pijnstillers geven dan vertraag je dus dit proces (pijnstillers is gif). De bevangenheid zal dus minder snel opgeheven worden.

Een 2e voorbeeld:
paard heeft een probleem ergens en mag zo min mogelijk bewegen.
Het probleem geeft pijn, waardoor het paard ook weinig zin heeft in die beweging.
Geef je een paard nu pijnstillers dan zal het de pijn niet/minder voelen en JUIST dat gaan doen wat niet mag en dus werk je het genezingsproces tegen.

Dit is een afweging die per geval verschillend genomen moet worden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:51

Is het mogelijk deze discussie voort te zetten met enig respect voor elkaars denkbeelden?

Als ik het stukje zo lees dan is toegegeven dat paarden pijn kunnen hebben van deze methode. Maar ik weet uit ervaring dat een paard ook veel pijn kan hebben als een door een 'gewone, maar toevallig slechte hoefsmid' verprutste hoeven weer gecorrigeerd moeten worden.

Er is al veel geschreven over de voor en nadelen van strasser. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen het hier met elkaar eens is, maar respect is wel het minste.

En anders moet er maar weer het zoveelste hangslot op een dergelijk topic.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 14:57

@ sugarmiss
als je ergens over praat, zorg dat dat je weet waarover je praat.
De hoefwand laat niet los, de verbinding tussen hoefwandmembraan en secundaire laminea verbreekt, doordat de laatste afbreken. Meer bloed naar de voet brengen is zinloos omdat de shunt (een verbinding tussen slagader en ader, welke normaal met een spiertje wordt dichtgehouden, vol open staat. Het bloed bereikt dus het aangetaste gedeelte niet.
Overigens beslaat ook een TS niet in acute fase, omdat is aangetoond dat het afbreken van secundaire laminea toeneemt met klappen op de hoef. Er zij drie fasen welke wel goed onderscheiden moeten worden. acute fase, chronische fase en misvorming van de voet door vroegere hoefbevangenheid.
pijnstillers geven als het paard rustig moet blijven heeft geen zin, en wordt door mij ook afgeraden.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:01

SM weet heel goed waar ze over praat.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:02

Ik spreek 'lekentaal' voor iedereen wel zo makkelijk te volgen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:11

Antheman schreef:
Waarom denkt iedereen toch altijd dat natuurlijk bekappen ,Strasser of de witte lijn methode of wat je toepast , altijd garant staat voor 1 tot 2 jaar gevoelig lopen????????

Wordt er nu echt gedacht dat NB ers allemaal hun paarden natuurlijk (laten) bekappen als daar zo´n gevoeligheid bij optreedt??

Verder sta ik helemaal achter SM ´s woorden.

Die van mij hebben er ook alleen maar baat bij (gehad). Ruimer lopen, minder gevoelig op steentjes (na een aantal maanden). Dat eerste zag je gelijk al. Ik heb nooit last gehad van extra gevoeligheid, maar nou zijn die van mij ook nooit zo rigoreus aangepakt als Strasser vaak voorschrijft.
Verder ben ik het idd ook met SM eens, het doel heiligt soms de middelen zegmaar.
Waar je wel mee uit moet kijken is dat heel veel mensen zich als NBer profileren maar gewoon maar wat aankl*ten. En dat zijn degene die nb een slechte naam geven.
Verder geloof ik ook best wel dat sommige paarden baat hebben bij ijzers(om bepaalde medische redenen bijvoorbeeld, en dan bedoel ik niet hoefbevangenheid), maar heel veel paarden hebben ze omdat baasjes niet beter weten. Of niet anders willen (ik hou me maar even bij de gezegdes wat de boer niet kent vreet ie niet).

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:21

Ik vraag me bij dit soort topics altijd af:
-zijn er nu te weinig hoefsmeden in NL dat mensen hun heil ergens anders (moeten)gaan zoeken
of
-zijn de hoefsmeden die er zijn toch niet zo goed als ze zelf willen laten geloven.

Een ander topic van de TS doet dit haast wel vermoeden.

Wat ik zoek in een goede smid is niet alleen basiskennis en inzicht, maar ook openstaan voor moderne ontwikkelingen en up-to-date willen blijven.
Gezien het aantal smid's wat ik zoal 'versleten' heb blijkt dat makkelijker gezegd dan gevonden.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 15:25