Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JanT schreef:Zonder degenererend over iemand te willen doen vraag ik me af of jullie niet bezig zijn om bepaalde groepen op een voetstuk te plaatsen.
En dan weet ik echt wel dat ik best netjes bezig ben met m'n meissie. Maar een béétje opvallen doe je dan toch wel....
We komen d'r wel!
Frayba"]
@GVM: Ik ga er van uit dat iedereen die zich opgeeft als amateur ook werkelijk amateur is, totdat het tegendeel bewezen wordt. Jij suggereert nu dat er fraudeurs tussen zitten, en ik wil je dan ook vriendelijk doch dringend verzoeken *aan te tonen* wie fraudeert (en dit niet openbaar te maken maar op te geven aan het WRAN secretariaat). Kun je het niet aantonen, suggereer het dan ook niet. Het zijn dit soort suggestieve opmerkingen die voor al die verwarring zorgen.
[/quote]
307. Professionals zijn personen, inclusief jeugdigen, die paarden en/of ruiters direct of indirect tegen financiële beloning of in natura africhten, trainen of corrigeren. Hieronder worden ook verstaan: personen die eigenaar, manager of tijdelijk of permanent personeel zijn van een organisatie die zich met dergelijke activiteiten bezighoudt, dan wel zich als zodanig presenteren, en personen die erkend jurylid zijn van een paardensportorganisatie. Deze personen worden ingedeeld in de categorie "P".
Voor verwarring zorgen, dat doet de boven staande regel al. Mijn dochter heeft een opleiding, gericht op de paardehouderij. Om deze opleiding te kunnen volgen, moet zij bij een stal een arbeidscontract hebben van vier dagen, om in aanmerking te komen voor deze BBL opleiding.
Beroeps begeleidend leren, hoe je later in haar geval als zij groter is, een stal kan runner.
Deze opleiding heeft niks met de sport te maken of wat dan ook, maar het arbeidscontract heeft een minimum qua verdienste, die het maakt dat deze weer niet strookt met de andere regel die aangegeven wordt.
Als er sprake is van een arbeidscontract, waarin vastgelegd is dat iemand tijdelijk in dienst komt voor 4 dagen per week en daar ook een salaris voor krijgt, is deze persoon volgens het regelboek professional.
Wanneer er sprake is van een stageplaats en krijgt zij hiervoor niet meer dan € 75,00 per maand, dan is zij amateur.
Nu heeft mijn dochter het geluk dat zij ook thuis haar werk voor de BBL opleiding mag doen, op basis van dat wij meer dan 10 paarden achter het huis hebben. Dus haar amateur status is veilig gesteld in deze, want alle paarden staan daar ook nog eens op eigen naam, dan wel niet zijn deze direct uit de eerste graad.
Dus mijn opmerking, suggestief en zorgt voor verwarring? Nee Chris nou niet de kachel met mijn aan maken, ik wens niet te staan achter een regel die mee helpt aan een twee deling in de paarden sport, maar ik bedenk mijn zelf tegelijk dat ik deze niet heb verzonnen. Leg jij maar uit aan de ouders van die kinderen die op basis van een opleiding zich voor een professional moeten gaan uitgeven.
En dan praat ik nog niet eens over de juffrouw die achter de bar zou kunnen staan, bij een organisatie die zich met dergelijke activiteiten bezighoudt, dan wel zich als zodanig presenteren. Je verlangt toch niet van mijn dat ik deze mensen ga aangeven op het secretariaat hè.
Quote:
Daarbij komt ook nog dat er door sommige van de amateur startende ruiter het niveau al zo hoog is, en daar gaan ik weer, dat het voor de net ingestroomde amateur ruiter, geen meer eer te behalen is.
[quote="Frayba"]
Hier ben ik het volledig mee oneens. Ten eerste uit principe: ik denk dat het niet klopt als een doorstromer naar een klasse die wij de "top van de western dressuur" noemen, gelijk een serieuze kans op plaatsing heeft. Nadat je de beginners-reining doorgerold bent, is er echt nog wel wat training nodig om fatsoenlijk (met 68 - 70 pnt) een "echt" parcours rond te komen.
Ten tweede is het niveau van de amateur/open klasse helemaal niet te hoog (in NL zit je met 65 pnt heus nog wel in de linten), maar het niveau van de doorstromer gewoon nog lager. Dit los je niet op met regelementen, maar met opleiding.
[/quote]
Hier mag je het ook volledig met mijn oneens zijn, en ik blijf bij mijn stand punt, dat er vrij veel ruiters nu tussen wal en ’t schip blijven hangen dan wel niet vallen. Het enige wat ik probeer aan te geven is, dat het niveau tussen de amateur zo verschrikkelijk groot kan zijn, dat je het ook van boven naar beneden zou kunnen regelen. Is het nou zo moeilijk om de reining rijdende amateur, op basis van presstatie tegen elkaar te laten rijden. Buiten het feit om dat je bij de DRHA/NRHA alleen reinig rijden kan, kunnen de QPA dat ook nog eens bij een voor hen in het leven geroepen rassen vereniging. Dus in principe denk ik dat je achter de doel stelling moet blijven staan die uit gedragen wordt door de vereniging die je dient.
[quote="Frayba schreef:Het is gewoon bedroevend hoe weinig "reiners" de regels van het spelletje kennen (bijv. stoppen vóór de marker), hoeveel er de cirkels niet eens over het midden kunnen rijden (en ook werkelijk niet snappen dat de jury dát nou heel precies kan zien), en hoeveel er niet eens kunnen *voelen* in welke galop (hé, dit is wel de belangrijkste gang van het reining paard!!!!!) hun paard zit. Ik ben van mening dat deze mensen nog niet moeten denken aan "fencen" en zo, en ik denk dat je dan gelijk een heleboel "misstanden" in de inrijbak kwijt bent. Dus als je deze kunt motiveren eerst nog wat te doen aan opleiding in plaats van ze te belonen met een lintje voor een ondermaatse prestatie komt dat zowel de ruiter, als het paard, als de sport ten goede.
Sonja schreef:We kunnen Jan natuurlijk uitdagen om zelf eens te starten met een van de Tinkers die bij hem op stal staan....
).Citaat:Voor verwarring zorgen, dat doet de boven staande regel al.
Citaat:Als er sprake is van een arbeidscontract, waarin vastgelegd is dat iemand tijdelijk in dienst komt voor 4 dagen per week en daar ook een salaris voor krijgt, is deze persoon volgens het regelboek professional.

), en misschien hoeven veel amateurs van nu dat ook niet te zijn.
) Blaze schreef:Ja die goeie ouwe tijden![]()
het zijn exact dat: oude tijden vervlogen ,verleden, niet meer van deze tijd.
Het is niet erg vernieuwend om een voorzitter van de wran te zien schrijven dat het vroeger wel kon

Anya schreef:Volgens mij heb ik gelezen Whiz. En toen gereageerd.
ik schrijf... "dan zou ik open moeten starten, dus start ik maar niet"
jij schijft: dat wordt dan open starten voor jullie
ik schrijf: zie mijn laatste zinnetje: dan (open starten) start ik maar niet.
Dus ik begrijp jouw reactie niet?????
JanT schreef:Zeg meneer Blaze, ik weet niet wie je bent, ik ken je niet persoonlijk, ik weet ook niet wat ik je gedaan hebt, maar vertel me tenminste waarom je deze kat moet geven!!!
Je hebt mij totaal niets gedaan,als je dit als kat ziet gaf ik hem omdat het voor de hand lag om hem te geven.
(En het voelt niet aan als de eerste kat.)
Bedoel je van mij of uberhaubt hier op Bokt??
Van mij ,hmm is mijn eerste
Op bokt ,tja dat is Bokt.
Wees eens een vent enspreek me eens aan op een wedstrijd. Kunnen we eens een discussie voeren.
Als ik een discussie moet gaan voeren met iemand die meent een kat gekregen te hebben wordt het eerder een woorden ruzie dan een discussie en daar pas ik voor (en denk nu niet dat ik het niet aandurf om met wie dan ook een discussie te voeren IRL )
Als het niveau op Bokt weer naar dit niveau gaat ben ik out!!
Tja het gaat nu eenmaal niet altijd zoals je het zou willen
en als dat al meteen een rede is om alle dialoog te vermijden is dat ook een keuze
Wat ik alleen maar wilde aangeven is dat je prestaties in de sport moet afdwingen door gewoon je best te doen en te starten waar en wanneer dat mogelijk is. Een situatie creeeren waardoor de cuncurentie zo is afgenomen dat je vanzelf gaat winnen is volgens mij de omgekeerde wereld.
Als je bovenstaand wilde aangeven met het voorbeeld van 20 jaar geleden hoop ik dat je zelf inziet dat dat geen goede quote was.
Cer schreef:En wat ik ook jammer vind is, als je eenmaal zonder amateurstatus hebt gestart, je daar ook voor een aantal jaar aan vast zit. Had ik eindelijk een eigen paard, reed ik NOG open...
Citaat:Zou je een soort "winstpunten" systeem bedenken waarbij ruiters na vast aantal van die punten over moet, dan valt een deel van die onzekerheid weg denk ik.
)Citaat:Dat er gefraudeerd wordt ben ik van overtuigd. Alleen al omdat het bijna niet te controleren is.

Citaat:Een verplichte overgang van A -> O is m.i. niet aan de orde.
Citaat:Nu ik het zo lees, klinkt het wel denigrerend, maar ik méén het voor een groot gedeelte wel

Citaat:En dát bestrijd ik: het is prima te controleren, iedereen die voor lessen betaalt van ruiters die amateur starten kan dit aangeven bij het secretariaat.
Citaat:Dat dit niet grootschalig gebeurt duidt er m.i. op dat er wat dit betreft geen misstanden zijn.

Frayba"]
Volgens mij begrijp je prima waar het om gaat en is er helemaal geen sprake van verwarring.
[/quote]Als jij vindt dat hier geen verwarring is te constateren vraag ik mijn zelf af wie nou wat begrijpt. Opleiding paardehouderij heeft immers helemaal niks te maken, met de sport beoefenen. Deze opleiding is om te leren, en om goed inzicht te krijgen, wat er voor nodig is om een stal te runnen. Zo kan zij dagelijks meelopen met de manager van deze manege, om een inzicht te krijgen, wat er allemaal bij komt kijken, om later op een ordentelijke wijze gediplomeerd leiding te geven, aan de dagelijkse gang van zaken die je bij het uitoefenen van dit vak, ten pas zouden komen. Maar omdat dit toevallig een stal is, die zich met de genoemde activiteiten bezig houd, en zij voor de genoemde werkzaamheden een salaris krijg, moet zij als Prof, haar sport gaan beoefenen. Dat verteld regel 307.
[quote="Frayba"]
Ik begrijp ook dat je het in het geval van je dochter niet mee eens bent, en daar heb ik best begrip voor. Toen we de regel maakten, was er nog helemaal geen sprake van opleidingen en stagiaires, dus is het nu een prima moment om die regel te herzien als de leden dat willen. Ik denk dat hiermee prima is uitgelegd hoe de situatie nu is, en dat we deze spelregels een tijdje terug zo met elkaar hebben afgesproken, en dat we ons daar gewoon aan houden tot we met z'n allen anders besluiten op de ledenvergadering van de WRAN.
[/quote]Okay Chris, ik vind het alleen jammer om te moeten constateren dat in de tijd dat wij meelopen in de sport, dat er vaak verwezen wordt, dat als er opleidingen zouden zijn, bepaalde zaken waar nu tegenaan gelopen wordt, wellicht beter zullen gaan.
Nu er gedegen opleidingen in het Nederlandse zijn te volgen, die een basis leggen, wat je in beginsel zou moeten weten en of kunnen om een stal te runnen, regelgeving van de organisaties die daar later baad bij hebben, niet met elkaar stroken. Dus vraag ik mijn af, wie hier nou achter de feiten aanloopt.
[quote="Frayba"]
Overigens heeft het regelboek het in regel 307 waar het betreft het werken op een stal over "een organisatie die zich met dergelijke activiteiten bezig houdt" en daarmee wordt weer dat lesgeven of paarden trainen bedoeld. Werkt zij op een fokbedrijf, bij een dierenarts, pensionstal, etc waar geen les gegeven wordt of paarden getraind worden (anders dan de eigen paarden) dan is zij nog steeds geen professional. De verdiensten doen er *in dit geval* niet toe. Overigens heeft het regelboek het in regel 307 waar het betreft het werken op een stal over "een organisatie die zich met dergelijke activiteiten bezig houdt" en daarmee wordt weer dat lesgeven of paarden trainen bedoeld. Werkt zij op een fokbedrijf, bij een dierenarts, pensionstal, etc waar geen les gegeven wordt of paarden getraind worden (anders dan de eigen paarden) dan is zij nog steeds geen professional. De verdiensten doen er *in dit geval* niet toe.
[/quote]De twee regel van regel 307 begint met, hieronder wordt ook verstaan, enz enz.
De juffrouw achter de bar waar ik het over had, stel nou eens dat die voor haar inzet daar achter, maar de helft van haar stal geld moet betalen. Deze in natura zich zelf betaalde functie, is ook meer dan het aangegeven bedrag, waar dan om het zo maar te zeggen vrijstelling voor is. Ik heb mijn laten vertellen dat juridisch gezien deze regel, als het zover zo komen, de uitspraak van een rechter in dit geval, kan plussen of minnen. Dus duidelijk is deze regel zeker niet, dus verwarring is in deze wel sprake van.
[quote="Frayba"]
Zolang jullie ranch zich niet bezighoudt met lesgeven of het trainen van paarden van anderen, worden de medewerkers om reden dat ze werken op jullie ranch geen professional (maar dat kunnen ze natuurlijk weer wel worden als ze ergens anders nog lessen geven, etc).
[/quote]Thuis trainen wij alleen onze eigen paarden, en zoals ik al aangaf heeft mijn dochter dus het geluk aan haar zijde. Het les geven van, is in mijn beleving ook maar net hoe je het interpreteert. Op de stal waar zij dan zou gaan werken, zou zij op de Woensdag middag, onder toe ziend oog van haar manager, begeleiding geven aan de kinderen, die op hen vrije Woensdag middag, hun ouders zo gek gekregen hebben dat zijn mogen paardrijden. Ik praat hierover kinderen van rond de tien jaren jong, die de etiketten nog moeten leren, die zij inmiddels al heeft opgedaan in de praktijk. Het over brengen van, in begrijpelijke taal, staat weer een beoordeling tegen over van haar manager, die meegenomen wordt in haar nog te krijgen eindresultaat. Dit heet ook les geven, dus het wordt voor een 17 jarige wel heel moeilijk gemaakt, om amateur te blijven in deze. Het zou zo kunnen zijn, dat Ilona, mijn dochter na een half jaar zou zeggen, dat het toch niet is wat zij wil. Kinderen van deze leeftijd kunnen nog wel is eens van de hak op de tak springen. Al drie keer heb ik zo’n base bal pet puber, die geen affiniteiten had met haar sport, van mijn trein afweten te werken. Ik bedoel alleen maar aan te geven dat deze leeftijd kwetsbaar is, en dat ik als ouder haar wil beschermen, dat als dit niet is wat zij zoekt, door wat voor rede dan ook, de rest van haar jeugdige leeftijd als Prof door het leven moet gaan.
[quote="Frayba schreef:Ik wil niet de kachel met je aanmaken, maar ik ben er wel altijd fel op als iemand in het openbaar klaagt over misstanden, er vervolgens niets aan doet en naar anderen wijst. Jou vorig bericht leek daar een beetje op: je beweerde dat er gefraudeerd werd met de amateurstatus (implicerend dat je méér weet), je klaagt er over op Bokt (redelijk openbaar), je wil het niet doorgeven aan de WRAN, maar vind wel dat er "iets moet gebeuren". Zo kwam het een beetje op mij over, excuses als ik dat verkeerd begrepen heb.
Citaat:Maar omdat dit toevallig een stal is, die zich met de genoemde activiteiten bezig houd, en zij voor de genoemde werkzaamheden een salaris krijg, moet zij als Prof, haar sport gaan beoefenen. Dat verteld regel 307.
Citaat:Nu er gedegen opleidingen in het Nederlandse zijn te volgen, die een basis leggen, wat je in beginsel zou moeten weten en of kunnen om een stal te runnen, regelgeving van de organisaties die daar later baad bij hebben, niet met elkaar stroken.
Citaat:Dus vraag ik mijn af, wie hier nou achter de feiten aanloopt.
Citaat:Het les geven van, is in mijn beleving ook maar net hoe je het interpreteert
Citaat:(WRAN bestuursleden en jury's opeens op Bokt) Maar vraag mijn toch af, hoe dit nou zo ineens tot stand gekomen is
Frayba schreef:Ik hoop dat we zo komen tot een beter gezamenlijk inzicht en kwalitatieve verbetering van onze hobby en sport.
Groeten,
Chris.
(er hebben wat mensen zitten spitten in de EWU-regels). Frayba"]
@Peter: Mán, wat schrijf je veel...
Groeten,
Chris.
[/quote]Vlak je zelf ook niet uit, Chris.
[quote="Frayba schreef:Als je belang hebt om de regel aan te passen zodat lesgeven aan kinderen onder de 10, of op woensdagmiddag, of whatever, toegestaan wordt, dan zou je kunnen zeggen: "ik ben het niet eens met de regel, ik vind dat amateurs aan kinderen onder de 10 op woensdagmiddag les mogen geven zonder hun amateurstatus te verliezen." DAN hebben we wat om over te praten, en dan weet ík wat ik de ledenvergadering moet voorstellen!
Cer schreef:Over hoeveel gevallen als dat van bovengenoemde gaat het eigenlijk in Nederland?
En (ik heb niet het hele stuk gelezen, te veel tekst...) zoveel vergoeding krijg je toch niet als je stage loopt? Dat blijft toch onder die 75 euro?