[WN] waarom rijden er steeds meer Q, P, App bij de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

waarom rijden er steeds meer Q, P, App bij de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 16:06

Even voorop stellen dat deze vraag niet bij mij persoonlijk vandaan komt, maar ik ben ook wel nieuwsgierig.
Er is opgemerkt dat er steeds meer Quartes/Paints/Appaloosa´s bij de WRAN starten, terwijl die ook bij hun eigen organisatie kunnen starten. Andersom mag weer niet, logish, maar wat moeten dan die raspaarden bij de WRAN? Dan lijkt het mij dat de rasloze paarden minder kans maken...
Verder kun je amateur EN Open starten, wat is daar de bedoeling van?Wat is de reden daar achter? Meer prijsjes...
Laat de bommen maar los, maar ook even serieuze antwoorden voor de persoon die echt met die vragen zit!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:10

Als je gebruik maakt van de zoekfunctie zul je zien dat er hier al heel wat woorden aan versleten zijn.
Typ eens QPA in en je krijgt haarfijn uitgelegd hoe men er hier over denkt....
Laatst bijgewerkt door Vera op 28-10-04 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:10

Rasloze (bestaat dat wel) paarden maken niet minder kans. De WRAN is een vereniging ter promotie van het western rijden en de QPA paarden hebben daarnaast ook nog hun rassenshow. Ook de DAWRA heeft zijn eigen klasses en wedstrijden, mogen die dan ook niet bij de WRAN terecht?
En als Amateur mag je Open starten, maar als Prof mag je niet in de Amateur. Als Amateur tegen Profs te moeten aantreden is niet altijd even leuk, maar als je dat wilt mag je dat natuurlijk altijd doen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:15

Lusitana schreef:
maar wat moeten dan die raspaarden bij de WRAN?

Ervaring op doen en wedstrijden rijden Lachen

Citaat:
Dan lijkt het mij dat de rasloze paarden minder kans maken...

Ehmm nee Lachen
Hangt van het onderdeel af

Citaat:
Verder kun je amateur EN Open starten, wat is daar de bedoeling van?Wat is de reden daar achter?

Meer rijden. Meer prijsjes is niet relevant, want bij de WRAN kost het alleen maar geld Knipoog

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:16

Je kan de vraag ook omdraaien.
Waarom starten er steeds minder mensen met een NIET Q/P/A bij de WRAN.
Duidelijk voorbeeld hiervan vond ik het WRAN NK.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:19

Cassidy schreef:
En als Amateur mag je Open starten, maar als Prof mag je niet in de Amateur. Als Amateur tegen Profs te moeten aantreden is niet altijd even leuk, maar als je dat wilt mag je dat natuurlijk altijd doen.
Ik ben er niet zo'n voorstander van.
Ik vind het prima als een Amateur voor hij de echte overstap van Ama naar Prof maakt eens een paar wedstrijdjes 'proeft' waar hij staat in vergelijking met de Profs, maar vind dat iedereen in principe in zijn 'eigen' klasse moet blijven rijden.
Dit is natuurlijk ook in de puntentellingregeling meegenomen, maar in NL komt haast niemand daar aan.

Het 2e punt waarom ik er tegen ben is dat er soms op erg jonge paarden op deze manier vreselijk veel gestart kan worden in een hele korte tijd.

Citaat:
Rasloze paarden maken niet minder kans.
In principe niet, maar de algemene tendens is toch wel dat mensen na een aantal jaren met een 'rasloos' paard meegereden te hebben vaak de overstap naar een westernras maken, dit met reden om a. meer wedstrijden te kunnen starten en b. omdat toch de indruk leeft dat die rassen meer kans maken op prijzen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:30

Ik zie nou niet direct in, waarom ik de bommen zou moeten los gooien. Ik bedoel als ik wil winnen in de autosport, kom ik toch ook niet met mijn fiatje 500 weg in de formule 1
Daar zijn weer andere klasse voor bedacht, en daar rij ik dan ook in mee.
Misschien geef ik je wel meteen een hint in deze.

Groetjes Peter

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:31

sorry Peter maar dan begrijp ik je hint niet misschien een beetje Blond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 16:50

is er ook een vereniging die (wel western) wedstrijden organiseerd waar geen Q P en Ap mogen komen? Moet die misschien worden opgericht?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:57

Denk niet dat die veel toekomst heeft. Maar ga vooral je gang. Het liefst eentje voor allemaal Haffies, en nog eentje voor allemaal Fjorden, en nog eentje voor de Welshjes...zodat er niemand naar elkaar kan gaan wijzen en zich verkeerd behandeld kan voelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 16:59

Zeker een Quarter eigenaar aan het woord? De mensen die geen Q P of app hebben lijken helemaal niet zo vijandig tegenover elkaar...
ik leer hier steeds meer...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:06

Ja ik heb een Quarter. Correctie, ik heb er twee. Maar ik rij geen wedstrijden, en het zal mij toch echt aan mijn bips oxideren of er een aparte groep voor niet QPA komt. Nederland zit niet te wachten op nog een splintergroepering, die haast niet van de grond komt. Wat er gedaan moet worden is fuseren, de krachten te bundelen en een aantal grote wedstrijden organiseren, zonder teveel eigenbelang....helaas wil iedereen baas blijven in eigen huis, en de ervaringen van de afgelopen wedstrijden heeft ook geleerd dat men niet altijd even goed met elkaar door een deur kan.
Dus nogmaals: nog een splintergroepering? Ga vooral je gang.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:12

lusitana een opmerking je kan natuurlijk niet alles weten en waarschijnlijk ben je nieuw in de western wereld, maar ga je er iets meer in verdiepen door er over te lezen.
de WRAN is een overkoepelende organisatie die voor alle rassen wedstrijden organiseerd en waar je punten kan halen, net als de SWRN.
dan hebben we nog de rassen verenigingen die zelf voor het eigen ras wedstrijden organiseren, maar je wil toch graag met je paard kijken hoe hij het doet tegen andere paarden en dan kom je bij een wran wedstrijd terecht. en hoe het zit met amateurs beginners en open ruiters dat kan je allemaal lezen in regelboekjes.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:13

Beste Cassidy als jij twee quarters hebt waar maak JIJ je dan druk om, lijkt wel of je je aangevallen voelt en dat is denk ik nergens voor nodig.
Er wordt hier een doodgewone vraag gestelt hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:22

Ik voel me niet aangevallen. Maar laat ik even een lijstje maken van wat voor organisaties ik allemaal lid zou moeten zijn als ik zou beslissen om wedstrijden te rijden.

AQHA
NQHA
WRAN
DRHA
NRHA

Mocht iemand dan nog een Paint hebben komt er de APHA en de DPHC bij
Heb je een Arabier komt er de DAWRA bij. (en haal dan de AQHA en de NQHA even van het lijstje af.
En allemaal hebben ze hun eigen regeltjes, allemaal verlangen ze hun - soms niet misselijke - bijdrage, en bij de verschillende organisaties moet je dan ook nog een aantal wedstrijden hebben gereden voordat je er aan mag denken om op een NK te starten (zoals de WRAN) Tel er dan bij op dat een jaar 52 weekenden heeft een dag maar 24 uur terwijl hij er 48 zou moeten hebben, en er bij de meeste mensen soms ook nog andere sociale verplichtingen komen kijken: waar haal je de tijd vandaan? En zit Nederland met deze lijst aan organisaties echt nog te wachten op een club die wedstrijden organiseert voor Niet-Quarters? Je kunt met je niet-quarter starten bij WRAN, NRHA, DRHA en de nodige wilde wedstrijden die her en der worden georganiseerd. En bovengenoemde lijst is dan alleen maar voor de reining. Er zijn in Nederland en buurlanden ook de nodige Organisaties waar je je als Pleasureruiter bij aan kunt sluiten.

Wat betreft het niet vooraan komen te staan met een niet-quarter: we hebben bij ons op stal een Haflinger staan die tijdens wedstrijden menige Quarter er uit rijdt (ook hier weer: reining, over andere disciplines wil ik het hier niet hebben) En dan durf ik dan weer te beweren dat het niet ligt aan de ras van het paard maar aan de opleiding die het dier genoten heeft.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-10-04 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:27

je vergeet de NSBA (en de duitse versie daarvan)

En hoe zit het dan bij de Paints die hebben toch ook aparte onderdelen voor de breedingstocks?

(halter apart dat snap ik) maar voor de rest doen deze toch ook niks onder voor de regular paints!

Waarom dan niet op een WRAN NK aparte onderdelen voor NIET Q/P/A?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:30

Ik zou zeggen, gooi het balletje op. Kunnen ze de NK uitsmeren (met voorrondes) over vier dagen (en krijgen ze minder starts omdat mensen nu eenmaal niet voortdurend vrij kunnen nemen van hun werk omdat de wedstrijden zo complex worden en er voor alles voorrondes verreden moeten worden.
De sport kan ook te groot worden. Zo groot dat hij zijn eigen graf delft. Waar een wedstijd van leeft zijn de kijkers. En die nemen niet een week vrij om de voorrondes te bekijken, die komen in het weekend voor de finale. En als er op de finale dag gaten vallen in het programma en het publiek naar een lege bak staat te kijken: denk je dat ze daar met plezier entree voor betalen?

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:34

Of kunnen mensen die anders niet durfen te starten dan eindelijk wel eens starten en lopen misschien sommige paarden niet alle onderdelen dubbel op een dag, daar is (vind ik) ook wat voor te zeggen.
Dat is iets wat ik echt niet kan begrijpen Verward

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:49

Alice01 schreef:
En hoe zit het dan bij de Paints die hebben toch ook aparte onderdelen voor de breedingstocks?
(halter apart dat snap ik) maar voor de rest doen deze toch ook niks onder voor de regular paints!

**Daar gaat het toch niet om? Paintshows zijn rassenshows, heeft niks met onderdoen voor te maken.

Waarom dan niet op een WRAN NK aparte onderdelen voor NIET Q/P/A?

**Waarom wel? Het gaat toch om de sport? Maar weer eens de vergelijking naar de engelse sport: ook daar zijn het toch uitzonderingen die de regel bevestigen v.w.b. de niet specifiek op de sport(tak) gerichte rassen? Zelf (ik heb een tinker) zou ik vriendelijk bedanken voor een vereniging, of show waar de QPA's uitgesloten zouden worden omdat anders de overige rassen geen kans maken. Denk niet dat dat bevorderlijk is voor de sport...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 17:54

Eh, bij de "engelse" sport is helemaal geen onderscheid, behalve pony en paard.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:57

Lusitana schreef:
Eh, bij de "engelse" sport is helemaal geen onderscheid, behalve pony en paard.
Waarom zouden de Q/P/App dan uitgesloten moeten worden op wedstrijden binnen de WRAN of moeten er aparte wedstrijden uitgeschreven worden voor andere rassen/kruisingen?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:58

Nee dat weet ik ook wel en dat bedoel ik ook niet. Maar ook in de Engelse sport is het nou eenmaal zou dat je met een (gericht gefokte) KWPNner of NRPSser nou eenmaal het best op niveau kunt rijden. Topics zat trouwens over mensen met fjorden, haffen tinkers etc die zich "gediscrimineerd" voelen.
Maar idd er moet geen onderscheid tussen rassen zijn (en dan heb ik het uiteraard niet over een AQHA etc) dus zou het ook niet goed zijn om bepaalde rassen uit te sluiten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:59

Ik start met een dressuurgefokte KWPN-er. Ik heb geen behoefte aan een westernvereniging voor alleen niet-qpa's. Ik heb er zelf voor gekozen te starten met een paard dat heel geschikt is voor de dressuur en dat het moeilijker heeft met bepaalde western onderdelen. Dat is toch mijn keus?

Het gaat mij om de lol en om zelf beter te worden. De tijd dat ik voor de lintjes ging heb ik echt wel gehad Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:02

De WRAN is voor alle rassen. De WRAN maakt geen onderscheid tussen QPA's en niet-QPA's. Dat er onderdelen op een WRAN NK zijn, alleen voor QPA's, is niet de schuld van de WRAN, maar ook niet van de stamboeken van de QPA. Het is niemand's schuld. De stamboeken en de Nederlandse clubs, zoals de DPHC bijvoorbeeld, doen gewoon goed hun best.
Misschien dat er over een aantal jaar ook wel een organisatie ontstaat die de haflingers in de westernsport gaan vertegenwoordigen Lachen Wedden dat daar dan ook geen verkeerd woord over die organisatie gesproken wordt? Waarom worden de QPA's altijd zo onderuit gehaald, alleen omdat wij meer onderdelen kunnen starten?

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:18

A Denk ik dat je steeds meer mensen bij de WRAN met een QPA ziet starten om dat mensen naar een hoger niveau willen en daarvoor dan een QPA willen.
B De WRAN had een paar jaar terug niet zoveel aanzien het was een vereniging en wat deden ze ook alweer als je tegen een ruiter WRAN zei begonnen sommige te lachen. Gelukkig is dat verleden tijd en zijn die ruiters die toen stonden te lachen de starters die er nu bij de WRAN starten maar die lachers waren en zijn mensen met een QPA. Net als die prof's die je toch ook steeds vaker op een WRAN show ziet starten zij het voor de punten zij het om de paarden te scholen.
C Ik heb al vaak genoeg QPA eigenaren kokend de bak uit zien komen omdat ze er uit waren gereden door een QPA. Want ook de QPA is niet zaligmakend de paarden zijn er voor gefokt maar als ze niet de goede opvoeding hebben genoten dan komen deze rassen niet ver. Terwijl die niet-QPA misgien wel de goede opvoeding heeft genoten die dus super de sterren van de hemel loopt.
D Er zijn al zat verenigingen voor de weet ik veel welk ras en weet ik veel welk onderdeel waarom nog meer dan krijg je nog meer van dat splinter gebeuren.
E En waarom er aparte klassen zijn voor de Breedingstocks dat komt voort uit het fok programma deze paarden hebben niet de ras kenmerken bij de paints bijv. de witte benen tot een bepaalde hoogte etc. en deze rassen zijn afgesplitst van de QPA. ( effe tussen door er is een nieuwe witregel ik dacht dat het in de Quarter staat dus dan wordt deze afgezonderde groep aangepakt).
F En wat betreft het feit dat er op de WRAN NK geen aparte klasse was voor de Breedingstocks er zijn meerdere shows geweest vna het jaar voor de Breedingstocks en vorig jaar was er een Breedingstocks klasse en daar viel het start aantal dermate tegen dat er als dit op de NK uitgeschreven zou worden zouden er meerdere malen (omdat er meerdere klasse zijn) gaten in de show vallen en dat trekt niet bepaald mensen want mensen willen wel waar voor dr geld wat noormaal is.
G Als die mensen die zich gediscrimineerd voelen dan naar de vergadering komen om hun idee uit te leggen misgien dat het helpt ik denk dat het WRAN bestuur sowieso bereid is om te luisteren. Want die zien dit natuurlijk ook gebeuren.
H En ik zou zeggen mensen met een niet QPA STARTEN MET JE PAARD je bent niet minder dat ie er niet voor gefokt is wil niet zeggen dat ie het niet kan.
Dat je vader of moeder geen Leontien Zijlaard van Moorsel heet of Erik Dekker wil toch niet zeggen dat jij niet een Olympische plak kan halen.