Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:14

ja precies :D

ik maak namelijk al het volgende:

Turkse hangop cheesecake met citroen/sinaasappel siroop
Kwarktaart met vanille en perzik
chocolade mouse taart

en als tegen hanger wou ik dus iets zonder fruit of choco :D rijstevlaai leek me een heel lekkere optie maar een goed recept vinden is knap lastig en anders hebben ze pech dan maar 3 taarten voor 2 dagen :j

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:02

Had het recept al gepost, heb ze nu in de oven zitten en ooooh wat zijn ze lekker :9
heb er al een van de eerste lading opgesnoept, binnenkant nog lekker smeuïg :9

had alleen geen mint extract, nog wel pepermunt/chocolade candymelts, dus 100 gr van die gedaan en 100gr gewone chocolade :9

http://sugarcrafter.net/2011/11/26/pepp ... a-cookies/

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:14

Oe, dat ziet er lekker uit Lieniminnie!

Ik heb gister een lage taart/quiche vorm gekregen, een boterkoek vorm en gebaksvorkjes. We vierden gister Sinterklaas met vriendinnen en ik ben heel blij met mijn nieuwe bakspullen! Je kan natuurlijk nooit genoeg hebben, haha. Al verwachten ze nu wel de volgende keer een taart of iets anders. :P

En de kwarktaart appel-kaneel was lekker! Alleen had ik er persoonlijk wat minder kaneel in gewild, het overheerste nogal. Maar hij smaakte nog prima. Ook de kruimelbodem was gelukt trouwens! Al vind ik denk die uit het pakje net iets lekkerder dan de speculaasbodem die ik had gemaakt.

Moet maar eens gaan bedenken wat ik binnenkort weer wil gaan maken, ik denk dat ik mijn boterkoekvorm maar eens ga uitproberen. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:23

Hier gaan we voor morgen bij de koffie vanavond appelflappen met rozijnen bakken, simpel maar altijd lekker

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:14

Leuke cadeau's Mara!

Boterkoek is ook lekker. Ik doe dat altijd op de snelle manier:
Boter smelten en in een schaal met deksel doen samen met alle andere ingrediënten. Paar keer schudden (deksel goed vasthouden, anders ploft hij eraf!!!) en dan is je deeg klaar.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:17

Huh, die manier heb ik nog nooit gehoord om boterkoek te maken. :P Gebruik jij altijd gesmolten boter in je boterkoek trouwens? Dit is wel boterkoek zonder pakje neem ik aan, want met pakjes lukt het mij ook wel prima, zonder pakje heb ik nog niet het gewenste resultaat bereikt. Misschien zit het hem in de gesmolten boter tactiek. ;)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:49

Ja, ik gebruik altijd een pak boterkoek mix.
Deze tip heb ik ooit gehad van een Tupperware demonstratrice en ik gebruik hem nog steeds. Voorheen werd ik altijd kriegel van die plakkende boter tussen je vingers en was boterkoek maken niet zo favoriet.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het nog nooit gedaan heb met bloem of bakmeel o.i.d.

Saskiaa_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 16:10

Wij hebben ook zo'n bak, voor het brooddeeg (maar dat kan vast ook voor boterkoek). Ideaal is dat! :)

Hier staan Lilly's Lime Time cupcakes in de oven. :9 Doe er wel een andere topping overheen, die ik lekkerder vind. :)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:45

Klinkt lekker allemaal en leuke cadeaus Mara!
Hier dit weekend even geen bak-activiteiten, gisteren wedstrijd gehad en vandaag huis in kerstsfeer gebracht {:)

Volgend weekend wil ik vanille-manderijn cupcakes met bastogne topping maken, ben benieuwd!

En ik ga deze week toch de mix voor de sinasappel kwarktaart van dr oetker halen denk ik... :j Heeft hier iemand al eens geprobeerd er een laagje cake tussen te doen? (bodem, kwark, cake, kwartk)

Saskiaa_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:48

Oeh, die cupcakes klinken lekker FuGeLiCu! :)
Ik heb nog nooit een laag cake tussen een kwarktaart gedaan. Maar zal dat niet heel zompig worden? Heb het wel eens als bodem gehad, maar dat was best nat geworden. Misschien dat dat wel meevalt als je een laagje beschuit tussen de kwark en de cake doet? :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:19

Ik vond zompige cake door de kwark altijd wel lekker stiekem haha. Maar de cake zuigt idd wel een hoop vocht uit de kwark, zeker als de cake niet zo vers meer is.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:24

een laag tussen de kwark.. in denk ook dat dat erg nat word
maar nooit geprobeerd zelf dus !

Ben een hartige courgette-cake aan het bakken nu,
met een warme saus erbij van tomaat/kruiden/knoflook/ui/zeezout

Nooit zoiets gehad, en het Ruikt hier lekker echt grandioos !!
ik zal jullie laten weten hoe de cake was en de combi van..

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:03

Hmmm... dat klinkt ook lekker BelgenGek.

Iets tussen de kwarktaart heb ik ook nog nooit gedaan :n .

Wij hadden als toetje appel-bramen crumble met warme custard vla :9

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:13

oe belgengek dat klinkt inderdaad heerlijk,
ik heb het een gezien een gestapelde kwarktaart dat waren 2 lage al gekoelde kwark lagen en dat werd zegmaar gelegd op de dikke cake laag dat wou wel omdat het gekoeld en dus harder was.

Saskiaa_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:00

Kan met voorstellen dat het dan wel wil Seven. :j Maar hoe krijg je zo'n 'plak' kwark netjes op de laag cake?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:01

Je zult dan waarschijnlijk in lagen moeten opstijven. Eerst bodem en 1 laag kwark en als die stevig genoeg is om te dragen de laag cake en de rest van de kwark erop.
(maar dat is meer mijn idee van het verhaal dan dat ik uit ervaring spreek)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:07

Inderdaad het ze lieten het in lagen in de koelkast laten opstijven en werd met de onderkant van het bakblik op de cake geschoven. De onderste was gewoon een lage kwarktaart met normale koekjes bodem.

ze schoven het zo overelkaar van het bakblik met een lange taartschep toen het inelkaar zat deed deze persoon er weer een rand omheen van het bakblik (extra diepe) en weer in de koeling, ze deden trouwens nog een jam tussen de cake en kwark laag.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:37

Ik heb het nog nooit gedaan met kwark, maar als je 1 laag in het bakblik laat opstijven, en een andere laag erop doet met bakpapier ertussen, dan kun je als het stijf is, de bovenste laag eraf halen (met bakpapier), cake op de laag op bakpapier, en dan onderste met bakblik ondersteboven op de rest leggen (bovenste laag op een bord / plank leggen) en dan terug flippen. Bakpapier eraf en klaar.

Van het bakblik afschuiven met wat dan ook voor spul heb ik slechte ervaringen :+ En dat flippen werkt voor mij tot nu toe erg goed met zwaarder spul in een pan / bakblik.

Edit: Iets duidelijker omschreven
Laatst bijgewerkt door Prairy op 12-12-11 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:39

Dat klinkt ook als een goede manier :j

Lekker cake met kwark je zou bijv sinaasappel kwark met citroen cake kunnen doen :D of choco cake

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:01

Ooo, of 2 verschillende smaken kwark :oo :oo .

Wel een goeie tip van jou Prairy, want omkiepen ofzo wordt bij mij ook geheid brokken.
Wat ik me alleen afvraag, zullen de lagen dan wel goed aan elkaar blijven plakken? Als je het 'gewoon' doet zit de kwarklaag natuurlijk goed vast aan de bodem.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:07

Je kunt er idd iets van jam of slagroom, of zelfs een heel dun laagje kwark dat je over hebt gehouden, tussen doen (dun laagje) om het te laten plakken. Of chocopasta als je chococake maakt :D

2 verschillende smaakjes kwark is zo gedaan lijkt mij :D De basis gewoon maken, dan half/half splitsen en smaakjes erdoor doen, klaar :j

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:09

Zag laatst een heerlijk recept voor ijstaart maar heb het niet helemaal uitgeschreven ging te snel hahaha

bodem chocoladekoekjes verkruimelen met boter dat moet niet alleen op de bodem maar ook aan de zijkanten dan een bak koffieijs erin en in de koelkast
topping was caramelsaus: bruine basterdsuiker/maplesirup/boter dat erover en weer in de koelkast

die ga ik dus echt proberen heh denk met kerst ofzo :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:36

Ik wil nog steeds de baked alaska een keer opnieuw proberen :') Misschien dat ik me daar met kerst 'ns aan waag :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:53

Heb dat ff opgezocht, dat ziet er wel erg lekker uit die baked alaska...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:14

Mm, leek mij ook. Maar vorige keer stortte die dus finaal in, in de oven := Vandaar dat ik een tweede poging wil doen.

Dit is trouwens het recept wat ik vorige keer gebruikte: imd @ [VT] Bomb/Baked Alaska!!