Bomb/Baked Alaska!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyy

Bomb/Baked Alaska!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:50

Hallo,

Een tijdje terug heb ik bij Masterchef Australia gezien dat ze een Bomb Alaska moesten maken:
Afbeelding

Nu ga ik volgend jaar trouwen en willen mijn aanstaande en ik geen standaard bruidstaart/desert.
En zeg nu zelf, ziet dit er niet ontzettend lekker uit? :9

We hadden dus het idee om dit op onze bruiloft te serveren als bruidstaart/desert. Alleen...
Waar vind je iemand die zoiets maakt? Heb een 3tal bakkerijen ( waar je toch al veel keuzes hebt in taarten en ander assortiment ) gebeld, maar hun kunnen mij niet helpen. In 2 van de 3 zaken kreeg ik de vraag wat Bomb Alaska eigenlijk is :=
Ook op internet heb ik me rot gezocht samen met mijn vriend, maar beiden kunnen we niks vinden aan een bakker oid die zoiets in opdracht maakt en brengt.

Nu richt ik mijn vraag dus tot bokt. Iemand die mij in de richting van een bakkerij kan helpen, of iemand die weer iemand weet die dit voor ons zou kunnen maken?

Mijn aanstaande en ik zouden erg dankbaar zijn!

nynke55

Re: Bomb/Baked Alaska!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:58

Zou je dit niet bij een ijszaak kunnen bestellen? Of bij een cateringbedrijf?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:01

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:03

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 23:14

Een ijszaak!! Dat ik daar zelf niet op gekomen ben :D

Dank dank, ik ga morgen rondjes bellen!

En die recepten had ik al gevonden, maar wil m wel goed gemaakt hebben natuurlijk ;) Het gaat tenslotte om onze bruiloft :) Al ga ik m stiekem wel een keer voor proberen denk ik :9

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:35

Ziet er erg lekker uit :9
Iemand toevallig een goede nederlands recept?? Mijn engels is niet zo goed :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:17

Je kan ook iemand vragen in het taarten topic, die doen wel meer opdrachten op bestelling :)

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:30

Yummmmiiieeee... lekker is dat!

Wij hadden op onze bruiloft dit als dessert na het dinerbuffet. We zijn in 2002 getrouwd op Slot Loevestein en de catering werd daar verzorgd door hütten catering, maar het heeft hier nog een andere naam kan er nu alleen niet opkomen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:29

Yonker schreef:
Ziet er erg lekker uit :9
Iemand toevallig een goede nederlands recept?? Mijn engels is niet zo goed :=

Ehm, ik heb het wel eens gemaakt maar waar stond dat recept nou in? Ik kan morgenavond even voor je kijken, dan ben ik weer thuis. Ik geloof in zo'n klein, dik, vierkant "1000 toetjes" boekje ofzo..

Mijne was overigens niet zo goed geslaagd :=

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:27

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:39

Imd lees je berichtje nu pas!!
Had je nog gekeken?? :D

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:47

Tot nu toe nog niemand gevonden die het op bestelling zou willen maken.

Wel is mijn mama zo lief om het een keer te proberen :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:54

Ik ga nu even zoeken Yonker!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:24

Gevonden! :D

Het staat in het boekje "500 chocoladegerechten", en daar noemen ze het een alaska met twee soorten chocolade.

Citaat:
1 pot van 600ml choco-ijs
1 pot van 600ml roomijs met cookies
1 ronde chocoladebiscuitbodem van 20cm doorsnee, 2,5cm dik
3 eiwitten
175g kristalsuiker
90g pure chocolade, geraspt

Doe het chocolade-ijs in een grote kom en roer het met een houten lepel glad. Bekleed een ronde kom met een flink stuk plastic folie waarvan een deel over de rand van de kom hangt. Schep het zachte ijs in de kom en druk het tot een gelijkmatige laag op de bodem en tegen de wand uit.

Stort de geraspte chocolade erin en beweeg de kom zo dat het ijs gelijkmatig met chocolade is bedekt. Vul de kom verder met het cookie-ijs en strijk de bovenkant met de bolle kant van een lepel glad. Dek de schaal af met plasticfolie en laat het ijs 2 uur in de vriezer opstijven.

Verwarm een oven voor tot 200°C/gasstand 4. Klop de eiwitten in een middelgrote kom tot een stevig schuim. Klop er lepel voor lepel de suiker door tot het schuim glad is en glanst. Zet opzij. Leg de biscuitbodem op een met bakpapier beklede plaat en stort de 'ijskoepel' erop. Trek de plasticfolie eraf. Snijd met een scherp mes het gebak (de bodem bedoelen ze hier dacht ik) zo af dat er een 2,5 cm brede rand rondom het ijs overblijft.

Strijk het eiwitschuim over het ijs en het gebak en zorg dat het ijs goed is bedekt. Bak de alaska nu 10 minuten in de oven tot het schuim rondom licht goudbruin is. Dien de alaska direct op.

Klinkt heerlijk, krijg zin om 'm zelf ook weer te gaan maken.
Problemen vorige keer bij mij:
- eiwitten stevig kloppen is bij mij altijd een ramp -> lukt nooit :') (iemand toevallig tips? :+ )
- ik had een ingestortte alaska :') in de oven issie compleet ingestort

Maarrr het plaatsen van dit recept heeft mij goede moed gegeven, ik ga het binnenkort weer proberen! :))

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:29

Oh, dit is dus de choco-variant. Varianten hierop:

- alaska met kersen en chocolade: vervang het cookie-ijs door kersen-ijs
- alaska met mokkachocolade: vervang het cookie-ijs door mokka-ijs, en de geraspte chocolade door chocolade koffieboontjes
- alaska met tropische chocoladesorbet: vervang het cookie-ijs door mangosorbetijs, het choco-ijs door frambozenijs en de pure chocolade door geraspte witte chocolade
- lichte alaska met frambozen en aardbeien: maak het recept nu met 600ml roomijs en 600ml licht frambozenijs (bagger vertaling is dit zeg, ik vermoed zo dat ze met licht light bedoelen := )
- alaska met vanille-ijs met toffee: maak het recept met roomijs met karamel en met chocolade-ijs met toffee en brownies

Moraal van het verhaal: je kan er inkiepen wat je wil :')

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:47

Klinkt lekker!!! Alleen uhm die bodem... Zelf bakken?? Snap dat gedoe met de bodem niet helemaal :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 00:16

Moet je even googlen op biscuitbodem ofzo, is geloof ik gewoon verkruimelde koekjes met gesmolten boter ofzo, maar jammie!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:00

O O O wat lekker!

Imd, bij het programma waar ik het gezien had, deden ze de Merengue ( het eiwit/suikermengsel dus ) erover heen scheppen en met een klein brandertje de topjes branden. Op deze manier smelt het ijs veel minder snel waardoor je minder kans zou moeten hebben lijkt mij, op instortings gevaar :')

Succes iig! Ik ga het binnenkort ook een keer proberen :j

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:07

Hier wordt het ook wel 'omelette siberienne' genoemd. Misschien dat cateraars e.d. daar wel wat mee kunnen

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:47

Dat is ook een goede tip, dank je +:)+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:46

Sammyy schreef:
O O O wat lekker!

Imd, bij het programma waar ik het gezien had, deden ze de Merengue ( het eiwit/suikermengsel dus ) erover heen scheppen en met een klein brandertje de topjes branden. Op deze manier smelt het ijs veel minder snel waardoor je minder kans zou moeten hebben lijkt mij, op instortings gevaar :')

Succes iig! Ik ga het binnenkort ook een keer proberen :j

Ooh dat moet met zo'n creme brulee ding wel te doen zijn. Ik ga het eerst nog eens via het recept proberen, en als dat niet lukt ga ik jouw tip eens doen :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 22:28

Jah, een creme brulee brander :)* Dat was m :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:36

Het ziet er in ieder geval wel vreselijk lekker uit :9

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:42

EN zelfs de mislukte versie smaakte nog heel best hoor :j al ben ik niet zo kieskeurig als het om lekker ijs gaat :))

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:47

imd schreef:
- eiwitten stevig kloppen is bij mij altijd een ramp -> lukt nooit :') (iemand toevallig tips? :+ )

je mengkom en kloppers goed inwrijven met citroensap op het helemaal vetvrij te maken, beginnen met een papje van poedersuiker en water bij je eiwitten en halverwege een paar druppels wijnsteenzuur-oplossing erbij.