Regenschurft/Regen-eczeem/Rainrot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Regenschurft/Regen-eczeem/Rainrot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 15:52

Goed, de DA is net langsgeweest en mijn pony heeft dus het bovenstaande.

Aan de slag met betadineshampoo dus maar, maar nu raadde hij me ook aan om mijn dekens te wassen.

Het paard in kwestie heeft 3 winterdekens, waarvan ze er 2 opgehad heeft toen ze de rainrot al had, en die dus zeker gewassen moeten worden.

Nu is mijn vraag, op welke temperatuur en waarmee kan ik dit het beste wassen?

Alvast bedankt!

Edit: Als iemand verder nog tips heeft wat betreft rainrot hoor ik ze graag Lachen het is mij een raadsel hoe het paard in kwestie het heeft gekregen, ze staat namelijk nooit langdurig in de regen en als ze al in de regen staat is dit met regendeken. Ook is haar stal gewoon netjes schoon en droog.

Babyreiner

Re: Regenschurft/Regen-eczeem/Rainrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:11

hmm vreemd, weet je zeker dat het rainrot is dan? En niet gewoon een eczeem?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 18:36

Ja, dat weet ik zeker Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:43

welk merk dekens heb je?
als het goed is staat het wel in je deken hoor of je ze kunt wassen ja of nee.

anders op 30-40 graden, en geen wasmiddel gebruiken!!!!
wassen kun je met Dettol doen of elk middel wat ook ontsmet.
je kunt ze eventueel ook een nacht in een badkuip leggen te weken met ontsmettingsmiddel er in.

maar ehm....ik denk dat jouw regendekens niet waterdicht zijn Knipoog
rainrot krijgen ze dacht ik door langdurig natte vacht en dan komt daar een bacterie bij die die plekken veroorzaakt.
als jouw dieren te lang nat onder hun deken blijven zou ik ze wegdoen en een goede kopen die wel waterdicht is

hier staat wel wat info:

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6247
[MD] allemaal bobeletjes op de kont regen exceem?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 18:50

Welk merk regendeken ik heb weet ik zo uit mijn hoofd niet. Ik weet echter wel 100% zeker dat deze GOED waterdicht is Lachen ik weet hoe paarden rainrot krijgen en daarom vind ik het ook zo vreemd dat mijn pony het heeft.

In ieder geval bedankt voor de info over het wassen! Ja

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:52

Daarom dachy ik in eerste instantie dat het misschien iets anders zou kunnen zijn. Vreemd dat je paard het dan toch heeft gekregen. Misschien een keer gewassen en niet helemaal droog op stal onder de deken gezet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 18:53

ohw wacht es....
heeft je dier en wat dikke vacht?
kan ook zweten zij he onder de deken,dan worden ze natuurlijk ook nat.
misschien dat het zo kan komen?

maar als het goed is mag je nu geen deken meer opdoen tot het genezen is toch?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 18:58

Hee ellepel, daar had ik nog niet aan gedacht, dat zweten zou het inderdaad best eens kunnen zijn. Ik heb haar nooit nat onder haar deken gezet na het wassen of iets dergelijks/bezweet onder haar deken vandaan gehaald, maar je weet natuurlijk nooit..

Het is inderdaad beter om geen deken op te leggen tot het genezen is, maar dat zou in het geval van mijn pony betekenen dat ze tot die tijd binnen moet staan en dat vind ik geen optie. Haar twee goede dekens worden dus goed uitgewassen en als ze naar buiten gaat krijgt ze een ander dekentje op dat ook ( *zucht Haha! ) regelmatig uitgewassen zal worden Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:01

ik dacht er aan omdat de mijne wel wat wintervacht heeft en onder een regendek ook wel es wat zweet.
vaak de deken er af halen en je pony goed laten "luchten"dat scheelt al een hoop.

ik hoop dat je dier er snel van opknapt,rainrot is best een vervelende aandoening vind ik

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 19:06

Ja, ik hoop ook dat het snel wegtrekt. De DA heeft me nu aangeraden om twee keer te wassen met een week als tussenpoos, mocht het dan niet rustiger zijn krijgt ze een antibiotica-kuurtje. En ik denk er aan om ter ondersteuning nog w-spray van de paardendrogist te bestellen. Zowiezo krijgt ze een vitaminestoot want het heeft natuurlijk ook te maken met een verslechterde weerstand, of als ze die niet had krijgt haar weerstand in ieder geval door de rainrot een optater dus kwaad zal het niet kunnen, en omdat ze al wat ouder is wil ik haar weerstand graag oke houden Lachen

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:34

Wat doet die W-spray?

Ellepel erg slim, die van mij heeft overigens erg veel last van jeuk en had ook van de bultjes. Zou het dan toch?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 13:38

Paardendrogist schreef:

Babyreiner ; Regenschurft jeukt over het algemeen niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:53

Bij de paardendrogist hebben ze een antibactiereel wasmiddel Lachen Daarna was je de deken nog een keer met spul om het weer goed waterdicht te maken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 23:35

Dettol is ook antibacterieel Lachen en de dekens die gewassen moeten worden zijn niet waterdicht, hoeven dus ook niet waterdicht gemaakt te worden (over die dekens had ze altijd haar regendeken) Lachen

Heb Perdy zelf nu afgelopen zondag de eerste keer gewassen met betadineshampoo en alle korstjes eraf gehaald. Het is nu al veel rustiger. Aanstaande zondag nog een keer herhalen en hopen dat dat met het wassen van de dekens etc. voldoende is Ja

lovesjolly25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 01:28

hoi hoi
gewoon je dekens op 40 graden wassen en een beetje dettol erbij kan geen kwaad
groetjes marsha

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 16:26

Even voor mensen die via de zoekfunctie op dit topic komen, ik heb de regenschurft op de volgende manier weggekregen:

Pony geschoren (dekenmodel), om de dag gewassen met betadineshampoo ( -> alle korstjes eraf halen), dekens wekelijks gewassen met een scheutje dettol, borstels wekelijks gewassen met een betadineoplossing en de plekken op haar rug dagelijks ingespoten met W-spray van de paardendrogist. Het is nu helemaal weg Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:46

wel een heel werk he om dat dan steeds zo bij je dier te moeten doen?
zijn zat mensen die dat echt niet doen voor hun beesten,vind ik belachelijk.

gelukkig dat het nu goed gaat Haha!

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:17

paardje die ik verzorg heeft het ook .. heeft net kuurtje gehad van da .. hoelang duurde het ongeveer bij jullie voor het weer helemaal goed is ..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:18

Alleen een kuurtje helpt niet Lachen Perdy heeft twee AB kuren gehad, plus om de dag gewassen ( etc etc zoals hierboven staat ) en het heeft zeker 4 maanden geduurd.

rammar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:52

Mijn veulen is nu aan het herstellen van regenschurft. Zij heeft het wel gekregen van langdurig in de regen staan.
Vanwege de dikke vacht heeft ze een antibioticakuur gekregen, wassen hielp niet. Behandeling gestart op 31 december '07. De DA heeft mij geadviseerd om de huid droog te laten ivm de natuurlijke vetlaag die de huid aan het aanmaken is en haar met nat weer binnen houden. De korstjes die nu tussen de haren zitten moeten eruit groeien, verharen zal het proces versnellen. Je kunt het ondersteunen door te borstelen (wel regelmatig ontsmetten!!) en daarna betadineloplossing over de vacht nevelen. Ook adviseerde hij knoflook/lijnzaadolie. Zeker geen deken opdoen voor de huid volledig hersteld is! En als je na herstel een deken wilt gebruiken, neem dan een ongevoerde regendeken. Regenschurft heeft langere tijd nodig om te herstellen. Houdt ook goed in de gaten dat er zich geen nieuwe korsten vormen op de huid. Dan moet je contact opnemen met je DA.
Succes ermee!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:23

Zoals een aantal berichten boven de jouwen te lezen is, was het bij mij precies andersom Ja antibiotica hielp niet, tot tweemaal toe, en bij ons heeft wassen juist wel geholpen. Dit was overigens ook wat de DA aanraadde. Omdat ze tevens geschoren moest worden omdat het anders echt niet te behandelen was, moest ze wel een deken op. Volgend jaar gaat ze lekker deken-loos Lachen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:54

Vraagje over de korsten..... Waren die gelig, plakkerig?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:04

Jup Lachen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:27

Poei, ze zijn een soort honing achtig zeg maar...... Alleen die van mij had het op haar benen, ineens zat het er..........? Gewassen met betadine scrub een paar keer en toen is het vanzelf weg gegaan, alleen zei de DA dat het geen rainrot was maar een reactie op 't één of ander..........
Mijn paardje heeft toen een paar weken laten (het was toen niet meer te zien) een uurtje even in iemand anders z'n box gestaan en een paar weken later had het andere paardje zo'n plek op haar nek, ook ineens!
Raar, zou het besmettelijk zijn? En onze paarden en het andere paardje staan niet in de regen............

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 22:40

Als het op de benen zit is het inderdaad geen rainrot Lachen

Overigens stond Perdy ook niet in de regen, en die heeft het ook gekregen Lachen het kan bij direct contact inderdaad besmettelijk zijn.