allemaal bobeletjes op de kont regen exceem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nano

allemaal bobeletjes op de kont regen exceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 01:59

paard van 27 die buiten staad heeft allemaal bobeltjes die knon hard zijn.
het zijn eigelijk ook allemaal korstjes.
ik zit te denken aan regen exseem kan dat?
en iemand anders een idee

en wat kan ik het beste doen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:51

de da bellen ! want dit kan vele oorzaken hebben

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:04

Mijn paardje heeft het sinds kort ook. Ik pulk het er af voor zo ver het gaat. Het lijkt zich niet uit te breiden, dus lijkt het mij niet iets "engs".

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:19

Mijn jaarlingetje heeft denk ik ook zoiets....op de rug en op de oorschelpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:51

Ik heb met dit antwoord ook al in het topic van Blossomm gereageerd

Het lijkt op regenschurft zoals jij het beschrijft. Ik heb een paar topics met foto's op een ander forum die je misschien wel even door kan lezen:

http://www.cavaletti.nl/viewtopic.php?t ... genschurft
http://www.cavaletti.nl/viewtopic.php?t ... genschurft

Shaseera schreef:
Mijn jaarling is nu van de bacterie aan het herstellen.
Rainrot is dus een bacterie die in de huid van een paard kan gaan zitten als de huid erg week is door bijvoorbeeld veel regen (vacht krijgt tussendoor niet genoeg tijd om op te drogen). Ook kan Rainrot door insecten veroorzaakt zijn die de bacterie met zich meedragen. Daarbij kan er een allergische reactie ontstaan door de combinatie bacterie/beet.

Bij Shaseera begon het met allemaal bulten op haar rug en achterhand (hoe rainrot zich ontwikkelt kan per paard verschillend zijn. Een ander jong paardje kreeg bijv helemaal geen bulten maar alleen kale plekjes). Ik dacht dat ze ergens in had gerold waar ze allergisch voor was. Op insectenbeten (zoals iedereen beweerde) vond ik de bulten niet lijken, gezien het er een hele hoop waren.
Toen de bulten na een week nog niet weg waren heb ik de dierenarts gebeld. Dierenarts beweerde aan de telefoon dat het insectenbeten waren, en het kwam erop neer dat ze voor zoiets kleins geen zin hadden om langs te komen.
Een paar dagen later waren er een paar bulten open gegaan, en er kwam pus/wondvocht uit. Ook werden de bulten steeds kleiner, maar wel harder. Later bleek dat ik de bultjes er zo vanaf kon trekken, want het waren inmiddels korstjes geworden. Die korstjes kon ik er dus inclusief een stukje huid en het haar eraf halen. Onder die korstjes zaten witte vochtige plekjes (vochtige plekken wijzen meestal op een bacteriele infectie).
Weer de dierenarts gebeld, die heeft een paar korsten meegenomen om te laten onderzoeken op bacterien, schimmels, luizen en parasieten. Ook kreeg ze antibioticapoeder door haar voer voorgeschreven.
Dat onderzoek is een heel gedoe geweest, want er was niks uit het onderzoek gekomen en bovendien was de dierenarts op vakantie toen ik belde voor de uitslag.
Omdat de dierenarts een biopt van haar huid wilde nemen wilde ik graag een second opinion van een andere dierenarts, want ondertussen had ik zelf al wat research gedaan op internet en was ik bij RainRot uitgekomen. Ik had ook hier en daar wat met mensen van Bokt gemaild en foto's toegestuurd, en die zeiden ook Rainrot.
De tweede dierenarts vroeg meteen of ze soms 24/7 buiten staat en met regen ook buiten blijft. Zijn diagnose was dus Rainrot. Dat had de andere dierenarts aan de hand van de meegenomen korstjes notabene kunnen ontdekken! Ik vraag me dus echt af of er wel onderzoek is gedaan... We hebben Shaseera vijf dagen achter elkaar een antibiotica-injectie moeten geven, en iedere dag moeten wassen met Betadine.
Nu een aantal weken later gaat het wel een stuk beter, maar het duurt echt heel erg lang voordat de vacht er weer normaal uitziet. Ik hoop niet dat jouw paard dit ook heeft, want leuk is het niet en al helemaal niet als je er in de winter mee zit. Ondanks dat het er heel ernstig uitziet veroorzaakt Rainrot meestal geen blijvende schade aan de vacht. Wel is het heel hardnekkig en heel licht besmettelijk (voornamelijk bij JONGE paarden en paarden met weinig weerstand). Rainrot moet zeker goed behandeld worden, anders komt de bacterie net zo hard weer terug. Of paarden gevoelig blijven voor Rainrot verschilt per paard. Het kan namelijk ook puur toeval zijn dat de bacterie precies op het verkeerde moment op het paard terecht is gekomen (de bacterie zit overal, en kan ook door de wind verspreid worden)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee Lachen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:05

Onas krijgt ook altijd korstjes van de regen, dus heb ik altijd een regendeken op en dan gebeurt het dus ook niet.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:18

Nee zo erg als op deze foto's heeft Opala het niet. Ziet er vies uit Bloos! .

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:41

Zo erg als bij Shaseera, hoeft het ook niet altijd te zijn.
Maar ik zou zeker de DA vragen om een al of niet bevestiging, want dit gaat beslist niet uit zichzelf over en kan de weerstand behoorlijk om laag halen.
En zeker zo'n 27 jarige, kan hier toch een behoorlijke tik van krijgen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:42

het klinkt idd als regenschurft... bel even de DA

nano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:01

het is niet zo erg als op die foto..de huid heeft nog niet los gelaaten maarer zitten alleen nog bobeltje...we wassen haar elkedag met bethandine schampo..
maar we gaan de dieren arts er bij halen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:29

Lijkt me verstandig, weet je tenminste waar je mee bezig bent.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:41

cayuse heeft het dus ook. de dieren arts zei dat het lichte vorm van regen schurft was. wassen met betadine. ( heb het nog niet gedaan en was vorge week al scaahm schaam)
Maar hij heft het op zn kont en dan in de richting van de startwortel. mar aan 1 kant en een hel klein beetje.
Gaat het neit weg als je er niks aan doet? of laat zitten zo ? moet je dus de korsten af pulken? zaterdag wordt hij geschoren dus kan ik er beter bij

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:39

Eerst worden het bultjes, het lijkt een beetje op een muggenbult. Op een gegeven moment knap het bultje open en komt er wat vocht uit en er komt een korstje op. Dit vocht is besmettelijk en zo krijg je dus al aardig snel uitbreiding. Je moet je paard goed ontsmetten en weer droog maken. het is heel belangrijk dat je paard z'n huid goed kan 'ademhalen' en is het het beste om je paard zonder deken te zetten. Het is belangrijk dat je de korstjes eraf krabt. Zorg er wel voor dat je je handen goed schoonmaakt nadat je je paard hebt behandeld anders kun je het over brengen op andere paarden.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:40

Het gekke is, dat paarden nog niet eens heel lang in de regen hoeven te staan om regenschurft te krijgen.
Tip van mijn veearts:
Spuiten met Neopren en vitaminen booster toedienen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:49

Vitaminen is een hele goeie, paarden krijgen het doordat ze een slechtere weerstand hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:56

Natasha schreef:
Het gekke is, dat paarden nog niet eens heel lang in de regen hoeven te staan om regenschurft te krijgen.

Die van mij heeft inderdaad ook niet bijzonder lang in de regen gestaan! Toen ik tegen iedereen op stal zei dat ik dacht dat ze regenschurft had zeiden ze allemaal: "Ja hoor, tuurlijk! Ze heeft niet eens in de regen gestaan"
Was wel zo, maar niet dag en nacht.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:08

Het is een rottig ,raar, iets

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:39

Meestal is het een verstikking van de huid. Wat sneller wordt veroorzaakt als de huid vochtig is.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:06

littleroosie schreef:
Meestal is het een verstikking van de huid. Wat sneller wordt veroorzaakt als de huid vochtig is.

Dat is niet helemaal waar.
Het wordt veroorzaakt door een te lange natte periode, waarin de vacht en dus later ook de huid onvoldoende kans krijgt op te drogen.

De huid verweekt hierdoor, waardoor ook de weerstand vermindert en dan is er kans op deze infectie.

Je ziet dit zelden in de winter voorkomen, omdat juist een dikkere wintervacht voldoende bescherming biedt tegen een overmaat aan water.

Het dunne zomervacht bevat veel minder huidvet en biedt daardoor veel minder bescherming tegen langdurige, constante regen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:19

Schurft zijn toch 'beestjes', is regenschurft dat dan ook?

Vreemde zin.. Bloos

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:40

Nee, regenschurft is een bacterie infectie.
De naam zal hem wel in het uiterlijke plaatje zitten.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 02:00

Kitten mijn pony kreeg het juist in de winter. Ik had haar met een deken in de regen staan, de huid werd verstikt, regen erbij en ze had regens churft.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 06:43

Tja, wat niet kan.........Alle keren dat ik er mee in aanraking ben geweest, was aan het eind van een zeer natte koude zomer.
Maar het een hoeft dus het ander niet direkt uit te sluiten.