waar ocd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

waar ocd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 23:58

Ik heb op mijn ruiterbewijs (bij mijn weten) meegekregen dat dit vaak in het spronggewricht voorkomt, maar hoorde vandaag dat het juist in de knie was..

Kan iemand mij vertellen waar dit het vaakst voor komt? (liefst ook met een site oid.)

Woody2015

Re: waar ocd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:06

ik kan je zelf een heleboel info geven over dit onderwerp doordat ik altijd met sportpaarden op stallen heb gewerkt en mijn opleiding aan het hippisch centrum in deurne, maar onderaan mijn tekst staat een link vor je met nog meer info!

een ocd is een losse botsplinter die door het lichaam kan gaan zwerven in de gewrichten!
hier kunnen paarden veel last van krijgen en zelfs kreupel worden!
wij hebben deze dingen vooral in het sprong gewricht ontdekt bij het maken van foto's om de paarden te keuren!
vaak zie je dan ook dat deze paarden wat opgezwollen gewrichten hebben, gallen noemen ze dat!
dat zijn kleine bulten met vocht erin die op de gewrichten zitten die je het beste bij het sprongewricht ziet!

je hebt ook een chip en dat is een vaste botsplinter die niet kan gaan zwerven!

een chip is dus in de meeste gevallen minder ernstig, maar ook deze kan naar verloop van tijd gaan zwerven en dus irritatie veroorzaken!
verder heb je bij een chip ook vaak gallen!

paarden worden op ocd's en chips vaak afgekeurd voor de sport, al wil dit niet betekenen dat ze dit niet kunnen!
duurdere paarden worden voor de koop vaak rontgenologisch gekeurd op deze punten, dus met een chip of ocd is het paard afgekeurd!

ook jonge hengsten die naar de keuring gaan moeten ocd en chip vrij zijn, anders worden ze niet goedgekeurd!
dit kan namelijk erfelijk zijn!

je kunt een chip vaak gemakkelijk laten weg halen door een operatie!
of dit kan hangt af van plek waar hij zit!
bij een ocd is dit vaak moeilijker, omdat deze dus los zit en kan gaan zwerven en dus niet altijd makkelijk te verwijderen is omdat je dan kans hebt om ergere schade aan te richten!

paarden hebben in sommige gevallen pijn hieraan, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat dit lang niet altijd zo is en dat lang niet alle eigenaren een paard hieraan laten helpen omdat hij of zij gewoon goed presteerd!

hoe paarden eraan komen is verschillend, soms is het aangeboren en soms heeft het een andere oorzaak, hierover kun je op de onderstaande link ook nog een heleboel info vinden!

hieronder staat en link die ik voor je heb gevonden waar nog enkele info op staat!

www.keerhoeve.nl/ocd.htm

tik de volledige zin in je balk en je komt meteen bij het gevraagde onderwerp!

heel veel succes verder en ik hoop dat je er wat aan hebt! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:39

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:51

Pre jou verhaal is niet helemaal waar dat paarden met ocd of een chip afgekeurd worden Lachen die van mij heeft een chip in de kogel, en is er gewoon op goedgekeurd en heeft nergens last van, loopt als een trein Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:00

je begrijpt me niet helemaal, ik schrijf ook dat ze in de meeste gevallen af worden gekeurd!

jij hebt met je paard gelukkig geluk gehad!

maar in de meeste gevallen is dat niet zo!

waarschijnlijk zit hij bij jou paard op een gunstige plek!