Toeter word gecastreerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Toeter word gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 11:12

Ik weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen, maar het is een medische ingreep dus doe ik het maar hier.. Lachen

Aangezien toeter een hengstje is en we geen andere wei in de buurt kunnen vinden met vriendjes die ongeveer even groot zijn als hem laten we hem toch zo snel mogelijk castreren.
Ik weet het hij is nog zo jong, maar het kan niet anders..

Ik heb al eerder een topic gehad met de vraag waar moet ik hem laten?
[VMR] Waar moet ik hem laten? HELP!

We kunnen dus echt heel moeilijk iets in de buurt vinden en dan moet hij ook bij zijn andere vriebndjes weg (o.a. 2 kleine merries die hij eventueel per ongeluk zou kunnen dekken)
En dat willen we hem niet aandoen.

Afgelopen donderdag is de dierenarts op stal geweest om een aantal gebitten van de 'grote' paarden te doen.
Ik heb toen gevraagd of hij bij toeter even wilde voelen of hij al ballen voelde.
Hij zei: " ik voel wel wat, maar het is beter om het in het voorjaar pas te laten doen"
"maar als het echt niet anders kan zou het eventueel wel kunnen"

Eerst zouden we hem dan eind april laten castreren, maar dan loop ik geen stage meer bij de dierenarts en ik wil er toch wel graag bij zijn als ons "kind" word gecastreerd.
Dus na een tijdje denken hebben we toch besloten om hem 10 maart (mijn 1 na laatste stage dag) te laten castreren.
Hij kan dan 11 maart weer mee naar huis, een paar dagen binnen om op te knappen en dan kan hij voor 4 weken in een weitje met alleen maar grotere ruinen en merries.
Hij is dan bijna 8,5 maanden en dat is erg jong (ik weet het) maar het kan helaas niet anders.
Dan kan hij van de zomer tenminste lekker met zijn vriendinnen in de wei spelen.

Misschien vinden jullie het leuk/intressant om hierop te reageren?
Vinden jullie het leuk als ik foto's maak van zijn castratie (als ik niet moet helpen)

Commentaar op zijn jonge leeftijd mag, als het maar niet uit de hand loopt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:37

hm ik wil je graag een tip geven,en dat is om het staand te laten doen,dat is minder heftige ingreep voor het paard,en je hebt minder risico,het paard wordt dan plaatselijk verdoofd,en het is gebeurd in een kwartiertje,ik ken een goede officiele castrateur die het op deze manier doet,als je zn tel.nr. wilt moet je me ff pben..hij is ook nog een stuk goedkoper..en komt{gratis} terug als er eventueel complicaties zijn..wat ik nog niet meegemaakt heb bij hem..en hij heeft er al heel wat gedaan..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 11:39

Elisa2 schreef:
hm ik wil je graag een tip geven,en dat is om het staand te laten doen,dat is minder heftige ingreep voor het paard,en je hebt minder risico,het paard wordt dan plaatselijk verdoofd,en het is gebeurd in een kwartiertje,ik ken een goede officiele castrateur die het op deze manier doet,als je zn tel.nr. wilt moet je me ff pben..hij is ook nog een stuk goedkoper..en komt{gratis} terug als er eventueel complicaties zijn..wat ik nog niet meegemaakt heb bij hem..en hij heeft er al heel wat gedaan..

Bedankt voor de tip, maar ik laat het op de kliniek doen waar ik stage loop.
Ik heb dan kans dat ik een beetje korting krijg en ik weet hoe die mensen werken, want ik heb al veel castraties meegemaakt.
Alleen laat ik hem niet staand castreren, want dat doen ze bijna niet op die kliniek.
dus ik laat hem liggend castreren, gewoon op de grond van de recoverystal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:48

inieder geval sucses dan!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:09

IvysToeter schreef:
dus ik laat hem liggend castreren, gewoon op de grond van de recoverystal.

Op de grond in de recoverystal? Die vat ik even niet ... als je paard onder narcose gaat, gaat hij toch op de operatietafel? Of doen ze hem niet onder narcose?

Als ze over de lies of dmv van laparoscopie castreren maakt het niet uit of de ballen al in zijn gedaald.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:21

Lijkt me erg intressant! Ben benieuwd naar de foto's als je die kan maken!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 17:17

Mac schreef:
Op de grond in de recoverystal? Die vat ik even niet ... als je paard onder narcose gaat, gaat hij toch op de operatietafel? Of doen ze hem niet onder narcose?

Als ze over de lies of dmv van laparoscopie castreren maakt het niet uit of de ballen al in zijn gedaald.

Hij gaat wel onder narcose, maar het gebeurt niet helemaal steriel.
daarom hoeft hij nietop de operatietafel.
Met grote paarden doen ze dat vaak wel, maar omdat toeter maar zo'n kleine opdonder is doen ze dat niet.
Ze leggen hem gewoon op zijn zij en dan doen ze er voor zorgen dat zijn ene been aan de kant blijft.
en dan castreren ze hem.
Maar omdat hij ook zo klein is is hij ook moeilijker op de tafel te krijgen.
Want de grote paarden worden met kluisters om hun hoeven opgetakeld (uiteraard goed ondersteund) maar toeter zijn beentjes zijn veel te klein voor de kluisters.
En een steriele castratie (de DA heeft dan ook zo'n groene jas aan en bij liggend niet) is ook veel duurder.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:19

Het is tog juist beter als ze jong worden gecastreerd? dan is de zwelling tog minder ofzow..

*corriceer me als ik het fout heb hoor.. Tong uitsteken*

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 01:10

Zover ik weet: Hoe kleiner de ballen, hoe kleiner de ingreep dus inzoverre heb je gelijk met jong casstreren is beter.
Een hoop mensen doen het niet omdat ze het paard willen laten uitgroeien. Ik heb die van mij net zolang hengst gelaten totdat het niet meer kon. De een is op 2 jarige leeftijd geholpen, de ander was 3,5 jaar maar die had ik nog niet zolang.
Volgende week wordt mn andere kereltje geholpen. Hij is vorige maand 2 jaar geworden , maar hij is een klophengst dus hij moet echt geopereert worden....ik zit nu al in spanning Huilen vind het best eng eigenlijk.
Maar weer even on topic: 8,5 maand is jong maar als het kan, waarom dan niet? Je hebt gelijk hoor dat hij dan lekker met zn vriendjes kan spelen, beter dan hem afgezonderd te houden.
Ik heb al veel castraties gezien, bijna allemaal zijn ze staand gedaan, is hygienischer en makkelijker. Maar bij een klein paardje is liggend vaak makkelijker.
Succes in ieder geval!!