Waar moet ik hem laten? HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Waar moet ik hem laten? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:04

Toeter is nu 6,5 maand oud ongeveer.
Hij staat nu nog in de wei met: 1 shetlandmerrie (drachtig), 1 shetlandruin, een ijslandermerrie en mijn NAS merrie (niet drachtig 2 jaar en 7 maanden).
Nou is het de bedoeling dat we hem zo vroeg mogelijk laten castreren, zodat hij van de zomer lekker tussen alle paardjes in de wei kan.
Het probleem is alleen, als hij eind maart/begin april zijn ballen nog niet zichtbaar heeft kan/mag hij niet meer bij de paarden in de wei waar hij nu staat.
Dus ik moet voor de zekerheid alvast op zoek naar iets waar hij tijdelijk kan staan totdat zijn ballen zichtbaar zijn en hij gecastreerd kan worden.

Nu komt het probleem, waar laat ik hem?
Want ik heb wel de mogelijkheid om hem in een hengstenwei tussen 'grote' paarden (jonge hengsten) van 1,70m te zetten.
Maar als hij daar een trap van krijgt...
Dus dat doe ik liever niet.
Het liefst zet ik hem in een weitje met een ruin of ook een jong hengstje, die ongeveer even groot is als hijzelf.
En dan het liefste natuurlijk dicht in de buurt van waar hij nu staat, of waar ik woon.

Kan iemand helpen een oplossing te bedenken?

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:28

zou je niet een stukje af kunnen zetten in de wei waar je paarden staan?
want dan heb je hem ook meteen lekker dichtbij Tong uitsteken

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:32

skaay schreef:
zou je niet een stukje af kunnen zetten in de wei waar je paarden staan?
want dan heb je hem ook meteen lekker dichtbij Tong uitsteken

Dan staat hij inderdaad lekker dichtbij maar mocht hij zich hengst gaan voelen dan springt hij zo door het draad heen...
en dat is dan weer iets minder...

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:36

hengsten gedrag komt pas rond zijn 2 1/2 en 3de, dus daar hoef je je nog geen zorgen over te maken.. wat dacht je van een opfok??
Mischien is dat iets wat jij zoekt Lachen of even in de buurt adverteren

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:39

Monster schreef:
hengsten gedrag komt pas rond zijn 2 1/2 en 3de, dus daar hoef je je nog geen zorgen over te maken.. wat dacht je van een opfok??

dan zou ik dus een opfok met mini paarden zoeken...
maar voor zover ik weet zijn die er niet... of weet jij er eentje?
oh en een andere shet bij ons op stal was met1,5 al 'volledig' hengst

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:38

Monster schreef:

helemaal niet waar,
een hengst kan ook vroeger rijp zijn. en het gedrag heeft mijne nu al

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 09:27

Ik zou een stuk wei afmaken en hem samen met de shetlanderruin neerzetten.
Overigens staan onze hengsten gewoon naast onze merries in de wei, en nooit een poging tot uitbreken gehad. Als je het goed afmaakt moet het gewoon goed gaan, en natuurlijk een goede opvoeding doet ook veel.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 09:58

Monster schreef:

Nou dat je heb je dus mooi mis of iniedergeval niet bij alle hengsten.
Mijnes begon toen hij naar een andere wei ging en daar merries verderop stonden en hij was toen anderhalf.
Maar goed zoals ik zal zei het ligt gewoon heel verschillend per paard.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 10:30

IvysToeter schreef:
Toeter is nu 6,5 maand oud ongeveer.
Hij staat nu nog in de wei met: 1 shetlandmerrie (drachtig), 1 shetlandruin, een ijslandermerrie en mijn NAS merrie (niet drachtig 2 jaar en 7 maanden).
Nou is het de bedoeling dat we hem zo vroeg mogelijk laten castreren, zodat hij van de zomer lekker tussen alle paardjes in de wei kan.
Het probleem is alleen, als hij eind maart/begin april zijn ballen nog niet zichtbaar heeft kan/mag hij niet meer bij de paarden in de wei waar hij nu staat.
Dus ik moet voor de zekerheid alvast op zoek naar iets waar hij tijdelijk kan staan totdat zijn ballen zichtbaar zijn en hij gecastreerd kan worden.

Nu komt het probleem, waar laat ik hem?
Want ik heb wel de mogelijkheid om hem in een hengstenwei tussen 'grote' paarden (jonge hengsten) van 1,70m te zetten.
Maar als hij daar een trap van krijgt...

Dus dat doe ik liever niet.
Het liefst zet ik hem in een weitje met een ruin of ook een jong hengstje, die ongeveer even groot is als hijzelf.
En dan het liefste natuurlijk dicht in de buurt van waar hij nu staat, of waar ik woon.

Kan iemand helpen een oplossing te bedenken?

En toch is dat het beste voor hem. Als hij al een trap krijgt heeft hij het er zelf naar gemaakt en zal hij snel leren zich aan te passen. Paarden zullen niet gericht een ander paard helemaal lens schoppen, dan doet helaas de mens wel. Zodra hij zich als mindere leert opstellen valt het best mee.
Hengsten (ook jonge) hebben andere hengsten nodig om te kunnen stoeien. Oke...ze komen onder de schrammen en de bulten...maar dat is de natuur en ze worden er beslist niet minder van.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:32

mijn shetland hengst van 4 heeft ookal echt hengsten streken
maar mijn hengst van 5 (1.70) heeft nog helemaal geen hengsten streken
bij iedere hengst verschilt dat

maar is er bij jou in de buurt geen weilandje die je ken huren?
en dan kijken of iemand hem met jou wil delen
die ook een shet hengstje heeft
zodat de kosten haalbaar zijn
en je shetje niet alleen staat