Rare "bultjes"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ferroowtje

Rare "bultjes"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 21:16

Mijn ponytje heeft sinds kort harde bultjes van ongeveer een cm in doorsnede.. Het voelt echt heel hard aan, als een soort etterpukkel... Hij heeft er 1 naast zijn ruggegraat en 1 vlak achter zijn schouder. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn Verward

4atje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 02:24

je zou denken horzel steken...
maar om deze tijd van het jaar?? Verward

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:17

Mijn paardje heeft dit ook, maar een stuk meer dan die van jou.
Ik ben er achter dat ze allergisch is voor haver.
Dus als ik muesli met haver voer, of slobber dan zit ze helemaal onder.
Bij haar jeukt het ook heel erg, heeft die van jou dan ook?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:31

zijn het bultjes die je heen en weer kunt bewegen? of zitten ze echt vast en keihard?

bij bultjes die aanvoelen als een pukkel, is het waarschijnlijk een ontstoken haarzakje, gebeurt wel vaker en is niet erg..

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:03

Doet het pijn als je er aan komt?
Of is het gevoelloos zeg maar?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:33

Melody heeft er ook zo een. Dat was een ontstoken talgkliertje (geloof ik) is mij toen verteld, het is verder niet erg, en gaat vanzelf na een tijdje weer over.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:13

Het doet hem voor zover ik het merk geen pijn. Hij reageert er niet op als je eraan zit en de bultjes gaan mee met de huid als je deze beweegt (voor zover dat kan..) De bultjes jeuken niet. Volgens mij heeft hij er echt totaal geen last van. Ze zijn alleen knoerthard en tja een steenpuist zou je het ook mee kunnen vergelijken.. alleen dan een niet-pijnlijke. Dus wel beweegbaar heen en weer maar niet vervormbaar en erg hard...

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:14

Nog tips voor wat ik zou kunnen doen om er zeker van te worden? DA erbij? Of zadelmaker ivm misschien niet meer passen van zadel (paardje is 4 en is qua bouw nogal veranderd)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:22

Wel grappig. Volgens mij waren er vorige winter ook heel veel topics over dit soort bultjes en toen van de zomer niet meer en nu komen ze weer.

Mijn paard heeft ze ook en het komt van de dekens. Het zijn verstopte porien, een soort puisten dus. Bij ons op de manege heeft bijna elk paard het.

SuzanneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:43

Waarschijnlijk is het iets wat goed te verhelpen is, maar ikzelf laat toch liever de DA kijken. Mijn paard had al een poosje zo'n raar bultje in zijn neusvleugel, toen ik op vakantie was is dat gaan exploderen, toen de DA laten komen, waarna bleek dat et een kwaadaardige tumor was die eigenlijk alleen bij honden voor komt. Hierdoor wisten ze ook niet hoe het behandeld moest worden...uiteindelijk heeft hij in oktober 3 dagen op de kliniek gestaan en hebben ze het onder gehele narcose weggesneden. NU heeft hij weer op zn kaak 4 bultjes, morgen komt de DA, maar ik vrees het ergste

Afbeelding

Op deze foto had hij het opengeschuurd, maar het was een zwart bultje..

Suc6

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 22:28

Jee wat een naar verhaal... Nou morgen gaan we naar de zadelmaker met hem... Even vragen wat die denkt... En miss de DA erbij (even overleggen met eigenaar... is een verzorgpony)
Jij ook succes met jou paardje Tornadotje!!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:20

mss zijn het eiwitbultjes?? ie onstaan als je paard een eiwttenoverschot heeft door bijv. teveel op de wei of teveel bix..

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:24

Ja dat zei de zadelmaker ook al... Maar toch laten we er ws even een DA naar kijken... je weet maar nooit he Knipoog

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:48

dieneke schreef:
mss zijn het eiwitbultjes?? ie onstaan als je paard een eiwttenoverschot heeft door bijv. teveel op de wei of teveel bix..

verrassend..... Dit verschijnsel kwam ook al naar voren bij mijn vraag..... ( [MD] Te veel eiwitten....gevolg? )het schijnt dat een te veel aan eiwitten (niet schadelijke) bulten kan veroorzaken....

Krijgen deze paarden ook kuilvoer?

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:00

hahah das toeval ik wilde ook vandaag een topic hierover openen mijn paardje heeft ook 2 bultjes keihard zijn ze. Ik kan er gewoon opdrukken reageert hij helemaal niet op. De veearts was toevallig bij ons om te enten en toen heb ik hem er gelijk naar laten kijken en hij zei dat het idd verstopte haarzakjes zijn, soort puisten. Heb er een zalfje voor gehad.