Te veel eiwitten....gevolg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Te veel eiwitten....gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 22:39

Op onze pensionstalling krijgen de paarden kuil als ze binnen staan. Met slecht weer staan ze veel op stal en krijgen ze 3 keer per dag behoorlijk wat kuil (tegen de verveling zegt de stalhouder) 's morgens krijgen ze krachtvoer en 's avonds voer ik Gamier zelf (FYTO GOLD)

Van de week had 1 paard diaree met witte afscheiding. Volgens de dierenarts zou dit kunnen liggen aan te veel eiwitten...... (kuil of door het eten van het gras in de "mest vlakken" i.v.m. kale wei) Vandaag zag ik Gamier ook dunne mest had

Nou is mijn vraag aan jullie..... welke gevolgen kan te veel eiwit innamen hebben voor een paard? En wat kan je een paard geven om het te veel van eiwitten te compenseren?

PS. de paarden zijn alle ontwormt en komen veel buiten (zodra het maar een beetje droog is staan ze op de wei)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:57

Als je kuil voert, zou ik idg je kreachtvoer drastisch verminderen!

Vaak plassen ze veel uitwitten uit.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:00

Kan een paard alleen op kuilvoer leven? (misschien een stomme vraag..... maar stel hem toch maar). Als ze het te veel aan eiwitten uitplassen dan zou het ook geen grote gevolgen kunnen hebben voor hun gezondheid of zie ik dat verkeerd?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:04

Ja dat kan, gewoon stoppen met biks. Het kuil zit waarschijnlijk vol genoeg met voedingsstoffen. Desnoods voer je wat schoon stro bij, dat heeft geen voedingswaarde maar is een lekkere knager....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:05

Gamier schreef:
Kan een paard alleen op kuilvoer leven? (misschien een stomme vraag..... maar stel hem toch maar). Als ze het te veel aan eiwitten uitplassen dan zou het ook geen grote gevolgen kunnen hebben voor hun gezondheid of zie ik dat verkeerd?

Stomme vragen zijn er niet , wel domme antwoorden!

Een paard kan alleen op kuilvoer leven. Let wel: van die voordroog he!
Geen NATTE koeienkuil, dat verteerd heel erg slecht.
als er weinig wordt gewerkt is het echt geen probleem!

Mijn ponies eten het ook, werken wel, soms hard, en ik voer een Aurakoek van Pavo bij. Geen biks! In de koek zit voeldoende min en vit.

Ik weet niet of het schadelijk is dat er teveel eiwit binnenkomt en dat weer uitgeplast wordt!
Je ziet weleens lichamelijke reacties, als exceem achtige klachten.
Dat moet je de experts maar vragen!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:16

Antheman"]
Stomme vragen zijn er niet , wel domme antwoorden!
[/quote] Ben ik helemaal met je eens! Ik zeg altijd .... een vraag niet stellen is pas dom Knipoog

[quote="Antheman"]
Let wel: van die voordroog he!
[/quote] Wat bedoel je daar mee? De kuil die ze nu krijgen ligt minmaal 3 dagen voor te drogen op het land voordat het verpakt wordt.... bedoel je dit? Het is niet super droog maar zeker niet nat!

[quote="Antheman schreef:
Je ziet weleens lichamelijke reacties, als exceem achtige klachten.
Exceem achtige klachten heeft Gamier nog niet gehad. Alleen wat dunnere ontlasting nu.....Het is gewoon dat de dierenarts heeft gezegt dat het aan te veel eiwitten "kan" liggen. Verward

Soms is het denk ik wel eens beter om niet alles te weten.....

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:19

Te veel eiwit kan ook ernstig effect hebben: eiwitvergiftiging!! Het paard krijgt dan een hele harde manenkam en krijgt ongelofelijke jeuk, schuurt alles open! niet alleen zichzelf maar ook alle deuren, hekken en andere omheiningen moeten eraan geloven.... Niet zo fijn dus. Enige oplossing: eiwitarm dieet

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:20

Citaat:
Wat bedoel je daar mee? De kuil die ze nu krijgen ligt minmaal 3 dagen voor te drogen op het land voordat het verpakt wordt.... bedoel je dit? Het is niet super droog maar zeker niet nat!

Koeienkuil stinkt!

Paardenkuil ruikt lekker fris, hoewel, daar zijn mijn vrienden het niet mee eens!

Wat precies het bewerkingsverschil is weet ik niet, ik denk dat paardenkuil iets langer heeft gedroogd.

*Is er een loonwerker in de zaal??*

Misschien anders het kuil mengen met wat hooi?
Is het wat droger, minder kans op diarree!
Mijkn Haf krijgt ook hooi, de merens krijgt alleen kuil.

En als zaken goed gaan, lekker laten hoor!

Wel blijven bewegen, maar dat komt wel goed bij jou!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:20

Een teveel aan eiwit wordt ook wel eens afgezet bij verstopte porien.. Er ontstaan dan eiwitbultjes (doen geen zeer en kunnen geen kwaad maar zijn lastig weg te krijgten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:28

Het ligt er gewoon aan of je paard gevoelig voor eiwitten is of niet.Jeuk ,zenuwtrekken, stalbenen,kunnen het gevolg van te veel eiwitten zijn.Nu schijnt het dat je twee verschillende soorten eiwitten hebt, die in krachtvoer en die in ruw voer( dus voordroog , hooi ed.)Die van het ruwvoer schijnen moeilijker verteerbaar te zijn.
Bij ons krijgt de; haflinger ,voordroog en 1 aurakoek,
de grote paarden (1.70) 2 kg. krachtvoer met gemiddeld eiwit gehalte en volop voordroog.
Dus hoe en wat je voert ligt een beetje van je paard af.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:32

Wij hebben een paard op stal, die is heel gevoelig op eiwitten, ze krijgt altijd voordroogkuil (paardenkuilvoer) gemengd met hooi.. maar als ze toch teveel kuil heeft gehad.. heeft ze meteen dikke stalbenen en diarree..
Laatst bijgewerkt door Samo op 04-01-05 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:32

Antheman schreef:
Koeienkuil stinkt!

Paardenkuil ruikt lekker fris, hoewel, daar zijn mijn vrienden het niet mee eens!

Om heel eerlijk te zijn heb ik wel eens geroken...... en ik vind het nog heerlijk ook! Oke het hooi van onze konijnen ruikt lekkerder (zitten kruiden aan toe gevoegd) maar stinken doet het zeker niet!

Ik heb nog geen 1 paard met bulten bij ons op stal gezien (30 paarden) en hoefbevangen ..... alleen de Shets (2 stuks). Alleen 1 fjord heeft last van zomer exceem de rest glanst al een tiet (sorry voor het taal gebruik). Zou het niet zo kunnen zijn dat diaree voorkomt door minder lichaamsbeweging????? Het valt mij op dat de paarden nu diaree krijgen als zij minder buiten komen en wij baasjes ook niet staan te springen om te rijden/longeren in gietstraal van de regen en storm...... Het is maar een idee....

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:36

silvana schreef:
1 aurakoek

Vertel ben misschien toch nog een te grote leek in paardenland..... wat is een aurakoek (kan mij er niets bij voorstellen!) en vinden de paarden dit lekker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:37

Antheman schreef:
Koeienkuil stinkt!

Wat precies het bewerkingsverschil is weet ik niet, ik denk dat paardenkuil iets langer heeft gedroogd.

*Is er een loonwerker in de zaal??*

Misschien anders het kuil mengen met wat hooi?
Is het wat droger, minder kans op diarree!
Mijkn Haf krijgt ook hooi, de merens krijgt alleen kuil.

En als zaken goed gaan, lekker laten hoor!

Wel blijven bewegen, maar dat komt wel goed bij jou!

Het verschil tussen kuil en voordroog is dat voordroog in pakken luchtdicht verpakt word en kuil wordt ingekuild.
dat gaat in een soort grote mestput wordt aangestampt en afgedekt, de voedings waarde vergelijkend met voordroog is hetzelfde .Alleen als je kuil voert moet hij niet te nat zijn i.v.m verteerbaarheid.
ook maakt het uit van welke snee je hooi of kuil komt, dus waneer het gemaait is.Dat is ook zeer belangrijk i.v.m eiwitten .Het beste is augustus kuil of voordroog als het mee zit heb je dan een derde snee dus weinig eiwitten.
Ik ben wel geen loonwerker maar loop dagelijks bij de boer Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:43

Gamier schreef:
Vertel ben misschien toch nog een te grote leek in paardenland..... wat is een aurakoek (kan mij er niets bij voorstellen!) en vinden de paarden dit lekker?

een aurakoek, ik voer ze ook, zie eerdere post, is een koek, waar alle vitamines en mineralen in zitten die een paard nodig heeft.
Het staat gelijk aan ik geloof, 1 kilo biks, ofwas het nu meer??

Ik zoek de site even voor je op.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:43

Ik lees net dat die aurakoeken speciaal bedoelt zijn voor IJslanders......Gamier is een NRPSer (98% arabies......)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:45

Citaat:
PAVO Gædingar Aura is een complete aanvulling op zowel het zomerrantsoen (alleen gras) als het winterrantsoen (hooi of kuil) voor uw IJslander. Met 1 Aura koek per dag wordt keurig voorzien in de dagelijkse behoefte aan alle belangrijke vitamines, mineralen en sporenelementen die uw IJslander nodig heeft. U geeft met 1 koek de hoeveelheid vitamines en mineralen die u normaal geeft wanneer u uw paard 1,5 - 2 kilo krachtvoer geeft.

http://www.pavo.net/nl/index_groep.htm?groep=10

Pavo , en dan doorklikken naar Gaedingar

Dan zie je exact wat er in zit!

Een zak zitten 90 koeken in en kost 24 euro.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:46

Gamier schreef:
Ik lees net dat die aurakoeken speciaal bedoelt zijn voor IJslanders......Gamier is een NRPSer (98% arabies......)

Nou en??

Ik heb ook geen ijslander.

Het gaat om paarden die weinig krachtvoer krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:47

aan 2 kilo biks ,maar niet aan voedings waarde alleen aan vitamine en mineralen het is van pavo.Het is net een koeiekoek voor de haf, brokkel ik hem .De grote krijgt ze zomers ook en die vindt hem niet zo lekker, maar dat is een zeur die lust zo wie zo niet zo veel.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:52

Is er ook een soort "tegen"voeding voor te veel aan eiwitten? Iets wat je kan geven wat het overschot aan eiwitten opheft zullen we maar zeggen..... Geen kuil voeren wordt lastig....De pension eigenaar is een schat van een man maar een beetje oost Indisch doof voor dit soort adviezen zullen we maar zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:58

Niet dat ik weet, wij hebben alleen onder vonden dat je het best oppast met wortellen ook als ze diaree hebben.
er stond hier een welshje wat de voordroog slecht verdroeg (dachten we )en toen bleek het uiteindelijk aan de wortellen te liggen .Ik weet niet of ze dat krijgt?
en anders inderdaad het voordroog mengen met een plak stro.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 00:10

silvana schreef:
Niet dat ik weet, wij hebben alleen onder vonden dat je het best oppast met wortellen ook als ze diaree hebben.
er stond hier een welshje wat de voordroog slecht verdroeg (dachten we )en toen bleek het uiteindelijk aan de wortellen te liggen .Ik weet niet of ze dat krijgt?
en anders inderdaad het voordroog mengen met een plak stro.

Gamier krijgt geen wortelen alleen een appeltje en slobber eens in de 2 weken! (als hij heeeeeeeeel braaf is geweest Knipoog )

Per dag krijgt hij ong. 1 kilo krachtvoer van de pensionhouder (die van de boerenbond...... hoe heet dat spul ook alweer), kuilvoer en ik voer ong. een halve kilo Fyto Gold met relax kruiden bij (het is en blijft nog steeds een stress kip). Voor de rest knabbelt hij als het mooi weer is 5 uur per dag in een kale wei......

Zoals ik al eerder zei de pensionhouder is een schat alleen ........ Helaas kan ik er niet 24 uur per dag bij zijn anders zou ik het kuil wel vermengen met stro......

Iemand anders nog tips adviezen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 00:19

Ja, je krachtvoer verminderen!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 00:25

Antheman schreef:
Ja, je krachtvoer verminderen!

Oké dat is een goede...... maar welke verminderen? die van 's morgens? (die krijgt hij van de pensionhouder) of 's avonds (fyto plus relax kruiden niet te vergeten Knipoog ....minder eiwitten dacht ik)?

Is ander halve kilo per dag echt te veel? Hij wordt dagelijks bereden/gelongeerd ......1 dag per week is zijn (oké .......mijn) rustdag

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 00:35

het krachtvoer waar het meeste eiwit in zit zou ik verminderen... of van allebei een beetje minder. dan heeft hij in ieder geval 's ochtends en 's avonds iets 'hards' te eten