Voorbeeld brief - chipontheffing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jirina

Voorbeeld brief - chipontheffing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:11

PVV
Sectorafdeling Vee en Vlees
T.a.v. mw. S. Hilgersom
Postbus 460
2700 AL ZOETERMEER

Geachte mevrouw Hilgersom,

Bij deze vraag ik ontheffing van de chipverplichting voor …

De redenen dat ik haar niet wil laten chippen zijn de volgende:

<sum> De gezondheidsrisico’s. Het is helemaal niet bekend wat een chip in de halsspier van een paard op de lange termijn doet . Deze onzekerheid brengt met zich mee, dat ik het niet met mijn geweten in overeenstemming kan brengen mijn paard aan de risico’s van een dergelijke ingreep bloot te stellen.

<sum> Ik ben tegen elke niet-medische ingreep op dieren. Mijn paard wordt niet geschoren of geknipt en draagt geen ijzers. Mijn paard krijgt geen medicijnen of antibiotika en met enten ben ik uiterst terughoudend. Ik zorg voor een zo natuurlijk mogelijke manier van houden, met veel weidegang in kuddeverband, gezonde voeding en een vriendelijke, niet-prestatiegerichte manier van rijden. Chippen zou indruisen tegen al deze opvattingen.

<sum> Ik zal mijn paard als het in de (hopelijk verre) toekomst, mocht dat om humanitaire redenen nodig zijn, laten euthanaseren in haar weide door een dierenarts. Ze zal zolang ze in mijn eigendom is, niet geslacht worden en dus niet in het circuit van menselijke consumptie terecht komen. Ik zou dat haar niet kunnen aandoen; zij is een lid van mijn familie geworden.

<sum> Ik geloof in de intrinsieke waarde van dieren. Het is mijn inziens moreel niet juist om dieren als een nummer, een ding of een product te zien. Een chip is een denigratie van de waardigheid van een dier. Ik wil daar niet aan meedoen.

<sum> Het feit dat het chippen van paarden zowel in Duitsland als in de Verenigde Staten is stilgelegd, vind ik vraagstellend. Waarom is in Nederland geen lange-termijn onderzoek gedaan naar de gezondheids riziko van een lichaam vreemde object in de spier? Het is een onbekend risico en dat terwijl er goede alternatieven zijn. Het zou mij persoonlijk beter lijken als we gedegen onderzoek zouden doen naar die eventuele gevolgen op de lange termijn, alvorens een dergelijke ingreep verplicht te stellen.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten,

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:30