DIK been, maar niet kreupel! WAT moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

DIK been, maar niet kreupel! WAT moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 12:41

Lekuri heeft vanaf afgelopen woensdag haar linker voorbeen dik!
maar ze loopt er prima op!

woensdag zag ik het en vanaf toen spuit ik het been ook al 3x per dag een kwartier met koud water af! woensdag en donderdag heb ik haar niet gereden en vrijdag even gelongeerd om te kijken hoe ze er nou precies op loopt, maar ze loopt perfect! Daarbij merkte ik ook dat als ze in de wei heeft gelopen (beweging heeft gehad) dat het minder is! maar als ze een paar uur op stal staat, of 's morgens na een hele nacht op stal is het weer erger!!!
daarom heb ik zaterdag en zondag wel even met haar gereden. even een klein ontspannen buitenritje (over de harde weg) gemaakt! en daarna zwakt de zwelling dus wel iets af! maar ze heeft het nu al 6 dagen en het been is dus na even stilstaan weer wat dikker, terwijl ze dit nog nooit eerder heeft gehad?!

WAT KAN HET ZIJN?!!! Verward Huilen

Een paar jaar geleden heeft ze aan dat been wel een peesklap gehad en ik ben bang dat het weer zoiets is, maar aan de andere kant zou ze dan toch wel kreupel zijn en dan zou het been ook dik blijven tijdens of na beweging, toch?!

Ik weet nu niet zo goed wat ik er mee moet, aangezien ze wel goed loopt, maar het kan ook niet echt goed zijn....?! HELP!
Graag jullie reacties/ bedenkingen!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:44

hmm dit had mijn verzorgpaard ook, ik zal de link eens zoeken

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:45

miertje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:30

Mijn paard heeft dit ook soms, en vooral als hij stil heeft gestaan en mijn DA zei dat het stalbenen waren, en die worden inderdaad minder als je je paard laat bewegen.....

Weet niet of jou paard dit ook heeft, maar lijkt er wel op.
Succes in ieder geval en misschien heb je er wat aan...

Groetjes, Miranda. Knipoog

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 13:30

Ja, thanks!
Ik heb even op je link gekeken, maar word er nog niet echt veel wijzer van, helaas!

Lekuri heeft inderdaad wel haar linkervoorbeen tussen de pees en het bot (waar normaal iets een gleuf zit) nu dik??!! Verward

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:11

Ik heb deep ice voor mijn paard gekocht! Dat is koude therapie, werkt net zolang als jij wilt, 15 min/30 min/45 enz. www.allesvoormijnpaard.nl/shop dan spier/pees dan de 2de van boven

XxX

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:30

Als het nu nog steeds is zou ik de DA bellen voor een controle!!

Gewoon blijven koelen en flink veel stappen. Als ze rustig is op de wei, zet haar maar op wei. In beweging blijven houden.

Heb je ander voer? (meer eiwitten; kuil/bix)
Ect ect. Alle veranderingen nagaan.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:14

Thanks voor de tips! OK dan!

Maar ik ben gisteren naar de les geweest en heb de instructie er eerst naar laten kijken en zij stuurde mij weer naar huis! Bloos!
Zij vermoed toch dat het iets met de pees is, snik, snik Huilen

Ik ben nu de dierenartsen en klinieken in de buurt aan het bellen. Kijken waar ik vandaag nog terecht kan! Ik wil nu z.s.m. weten wat Lekuri heeft!

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:01

Mijn paard heeft ongeveer hetzelfde met haar rechterachterbeen.
Hier is ook een topic over, maar ik weet niet hoe ik een link moet maken.
(naam topic: dik been, oorzaak onbekend).

Morgen komt de dierenarts, hopelijk neemt ze wat bloed af zodat we iets meer duidelijkheid krijgen.
Wat laat je bij de kliniek doen? Een scan ofzo?

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:01

Waarschijnlijk heeft je paard een pees verrekt waardoor die nu geirriteerd is.
Wat je nu al doet is goed; stappen op het harde, koelen en eventueel cooling gel. Door het stappen op het harde wordt de doorbloeding gestimuleerd waardoor de ontstekingsstoffen weer afgevoerd kunnen worden. (Vandaar dat het been ook minder dik is tijdens en na het rijden) Goed dat je naar de DA gaat, die weet het toch het best.
Succes ermee, en laat je horen hoe het is afgelopen?!!

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 09:19

emilysissi schreef:
Waarschijnlijk heeft je paard een pees verrekt waardoor die nu geirriteerd is.
Wat je nu al doet is goed; stappen op het harde, koelen en eventueel cooling gel. Door het stappen op het harde wordt de doorbloeding gestimuleerd waardoor de ontstekingsstoffen weer afgevoerd kunnen worden. (Vandaar dat het been ook minder dik is tijdens en na het rijden) Goed dat je naar de DA gaat, die weet het toch het best.
Succes ermee, en laat je horen hoe het is afgelopen?!!

Ik ben gisteren bij de dierenarts geweest en het is inderdaad de pees! Huilen
Maar omdat Lekuri niet kreupel loopt, dacht hij ook dat het mee zal vallen en heeft een scan gemaakt! Op de scan bleek het inderdaad (gelukkig) mee te vallen! De pees is niet zwaar beschadigd of gescheurd ofzo, maar de diepe buigpees heeft onder bij de aanhechting een plek wat lichtelijk beschadigd is (iets zwak). Het is me dus nog een beetje meegevallen, maar leuk is het natuurlijk nooit! Verdrietig
Lekuri heeft pijnstillers en ontsteking remmers gekregen, welke ik nog een week moet geven. Daarbij moet ze nu een week op stalrust en daarna 3 weken lang 2x per dag 10 minuten stappen over het harde.
Daarna komt de arts weer kijken en maken we een trainings-schema om weer langzamerhand op te bouwen.
Al met al zijn we er toch nog wel weer even zoet mee.....en dat terwijl ik haar net weer een beetje in orde had na een spierverzuring...zucht...we blijven bezig. Verdrietig Huilen Ik hoop dat ze snel en goed hersteld, zodat we dan eindelijk weer lekker aan het rijden kunnen en evt. na lange tijd weer wedstrijden kunnen starten.