Drager dwerggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Drager dwerggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 11:46

Hoi,
Ik heb een vraag en kon het niet direct vinden.
Vanmorgen heb ik 1 van mijn shets overleden gevonden op de track. Er was bekend (onderzocht door vorige eigenaar) dat hij een dwerggen droeg. Hij zelf had wel wat kleine rare verhoudingen maar zag er echt niet uit als een dwerg (misschien dus alleen drager?) maar nu vroeg ik me af of er buiten de vreemde lichaamsvergoudingen ook andere interne problemen zijn bij paarden met dwerggroei of gen zoals hartproblemen enzovoorts. Hier kon ik weinig over vinden, misschien weet iemand van jullie het?

Lindsey_99

Re: Drager dwerggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:49

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 12:17

Er zijn verschillende vormen van dwerggroei, de een extremer dan de ander. Van compleet vergroeid, tot wat onhandig gebouwd.
Een drager heeft het dwerggen 1x mee gekregen, een lijder 2x. Weet je of hij het gen 1 of 2x had?

Bij stamboek shetten is het er aardig uit (door afstammingen onderzoek enzo al voor er goed op te testen was, bij de mini's word er regelmatig DNA op getest), dus ik ben er zelf niet heel bekend mee.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 14:55

Dennis schreef:
Er zijn verschillende vormen van dwerggroei, de een extremer dan de ander. Van compleet vergroeid, tot wat onhandig gebouwd.
Een drager heeft het dwerggen 1x mee gekregen, een lijder 2x. Weet je of hij het gen 1 of 2x had?

Bij stamboek shetten is het er aardig uit (door afstammingen onderzoek enzo al voor er goed op te testen was, bij de mini's word er regelmatig DNA op getest), dus ik ben er zelf niet heel bekend mee.

Nee ik ben niet bekend met of hij het gen 1 of 2 x had. Twee eigenaren terug heeft hem laten testen voor ze hem wilde gebruiken voor de fokkerij. Toen bleek dat hij drager was is hij gecastreerd en uiteindelijk bij mij terecht gekomen. Hieronder een foto van hem. Hij was groot en grof met een wat groot hoofd en kortere beentjes in vergelijking met zijn lichaam.

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:16

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:28

Sterkte met het onverwachte overlijden van je shet..dat is altijd maar..Kan je niet helpen met je vraag.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:55

Het lijkt mij dat jou pony zelf geen dwerggroei had. Althans, ik zou daarin volgens mij geen dwerggroei herkennen. Oké, de benen zijn naar verhouding wel iets kort, maar de oren niet kleiner dan normaal. (Ik las dat die kenmerken dan samengaan).

Ik vind zijn boeg er ook normaal uitzien, wat mij betreft geen reden te denken dat zijn hart of longen te weinig ruimte hadden.

De variant die deze pony dan zou kunnen hebben gehad (die van de korte benen, lang lichaam en kleine oren) zou geen reden hoeven zijn voor slechte prognose levensduur las ik ergens, want ik ben voor de gelegenheid maar eens weer gaan struinen op internet naar info over equine dwarfism.
Interessant, eerlijk gezegd wist ik niet dat er vier types waren en dan nog eens een ander type bij de friezen, als ik het allemaal goed onthouden heb.
Mijn opsomming op de oudere pagina waarnaar verwezen werd is dan ook een allegaartje van kenmerken, maar per type heb je dus specifieke kenmerken.

Wellicht droeg hij 1 gen, pas bij twee komt het tot uiting, aangezien hij erop getest is (heel goed van de eigenaren om te testen vooraf aan dekdienst, zo wordt veel leed voorkomen).

Sterkte in elk geval met het plotselinge verlies van je pony. Ziet eruit als een leuk en lief dier.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:40

Mijn dwergje is nu 13 en wordt bij inspanning kortademig. Verder weinig interne klachten.

Je kunt bij een plotselinge dood ook denken aan een hartaanval bijvoorbeeld, maar is niet dwerg specifiek, kan ieder dier overkomen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:35

Korbakimmy, sterkte met het verlies!

Volgens mij is het zo dat je het bij dragers niet kan zien aan hun eigen lichaam. Als je dus kon zien dat hij kortere benen en een grover hoofd had dan normaal, dan zouden beide ouders drager moeten zijn geweest.
Wat ik lees bij bijvoorbeeld Laboklin, waar het o.a. getest kan worden, is dat niet alleen de botgroei afwijkend is, maar ook het kraakbeen. Dat ziet Letsdunit nu bij die van haar, die moeilijker ademhaalt, die heeft waarschijnlijk een afwijking in het kraakbeen van de luchtpijp.
Ik vermoed dat er inwendig nog wel meer afwijkingen te vinden zouden kunnen zijn, maar dat dat verder nooit onderzocht is.
Een link naar de site van Laboklin: https://www.laboklin.co.uk/laboklin/sho ... maturation.