Rhino weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rhino weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:20

Het is niet mijn bedoeling om paniek te zaaien, maar ik wil toch mensen attenderen dat ik heb gehoord (in de wandelgangen) dat het Rhino virus weer heerst.

Klopt dit? ik had al wat gelezen toen ik op rhino zocht in de zoekfunctie... (een vriendin van mij wees mij hierop)

in dat geval hou ik mijn pony in ieder geval weer een tijdje thuis....

Groetjes,
Frederieke_

23 maart 2013
Moderatoropmerking:

Moderatoropmerking:
Dit topic is niet bedoeld voor speculaties waar mogelijk Rhino heerst. Als je concrete gegevens hebt over een plaats kun je deze per pb delen met de nieuwsredactie of eventueel moderators van Medisch.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-03-13 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Informatie toegevoegd aan post.

JoellaLoves

Re: Rhino weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:21

ik hoop het niet oei wat was dat een gedoe zeg ... :(

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:23

Neeeee please niet :(

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:23

Ik heb op facebook voorbij zien komen dat er op ***in ****) een geval van Rhino is bevestigd door een dierenarts. Verder nog niks vernomen hier in de omgeving ***!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 18-03-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Stalnaam en omgeving verwijderd.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:24

rhino komt ieder jaar in het voor/najaar vaker voor, vorig jaar is er ook door de media een hoop ophef over gemaakt (en stallen die het geheim hebben gehouden)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:25

het gaat om de abortusvariant en er is dus GEEN reden voor paniek!

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:26

die is er idd elk jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:27

voor de mensen met drachtige merrie's wel dan toch?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:27

Lielle schreef:

Misschien voor jou niet, maar wel als je drachtige merries hebt staan!
Wij hebben 2 drachtige merries staan, dus ik vrees ook voor deze variant!
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 18-03-13 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:28

Lielle schreef:

Nou geen reden voor paniek??? Zou het anders nogal griezelig vinden, hebben op stal 2 drachtige merries staan...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:29

er is nooit reden voor paniek, het is hooguit verstandig om wat voorzorgsmaatregelen te nemen, als vreemde paarden niet aan elkaar laten snuffelen, niet op pad gaan als er rhino op jet stal heerst of verdacht wordt, e.d. Maar laten we voorkomen dat er weer zo'n hysterie uitbreekt als vorig jaar.

/add
en zo gaan we elkaar dus weer gek maken! Houd je drachtige paarden thuis en gebruik je gezonde verstand.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:30

annmary schreef:
Ik heb op facebook voorbij zien komen dat er op ******* een geval van Rhino is bevestigd door een dierenarts. Verder nog niks vernomen hier in de omgeving *******!

Rhinopneumonie meldingen op Bokt (sticky topic op MD) schreef:
Net als voor droes (zie het andere sticky op MD) bestaat voor rhinopneumonie geen meldplicht.
Het noemen van bedrijven waar mogelijk een besmetting heerst valt dan ook uit te leggen als laster en/of smaad. Vandaar dat dit op Bokt dan ook niet is toegestaan.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:32

Dat er geen meldplicht voor Rhino is (en trouwens ook voor droes) is gewoon belachelijk! Meteen de boel op slot om verdere besmetting te voorkomen, mensen nemen anders hun verantwoording niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:33

uit een topic van vorig jaar:

Onderwerp: Extra voorzorgsmaatregelen Rhino virus ingetrokken

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl

/knip
“Wij adviseren ruiters om wel de hygiëne maatregelen in acht te blijven nemen, laat vreemde paarden niet aan elkaar snuffelen of drinken of eten uit een vreemde emmer of voerbak. Om de gezondheid van je paard te beschermen kan het nooit kwaad om deze maatregel altijd toe te passen”,aldus John Bierling algemeen directeur van de KNHS.

/knip
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-03-13 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:34

Er heerst Rhino Bij *** Dat klopt Maar hun hebben Hun maatregels getroffen En Iedereen die daar staat verboden het erf te verlaten Heel zielig twee merrie s zijn hun veulen kwijt
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 18-03-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Stalnaam verwijderd.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:35

Lielle schreef:
er is nooit reden voor paniek, het is hooguit verstandig om wat voorzorgsmaatregelen te nemen, als vreemde paarden niet aan elkaar laten snuffelen, niet op pad gaan als er rhino op jet stal heerst of verdacht wordt, e.d. Maar laten we voorkomen dat er weer zo'n hysterie uitbreekt als vorig jaar.

/add
en zo gaan we elkaar dus weer gek maken! Houd je drachtige paarden thuis en gebruik je gezonde verstand.

Helemaal mee eens

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:35

Er heerst ieder voorjaar rhino. Niet fijn, maar gewoon realiteit.

Geen paniek, maar wel op letten zoals Lielle zegt.

Ik vind het goed van de stal dat ze de boel meteen op slot gegooit hebben en er open over zijn. Juist op deze manier voorkom je erger.

Have

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:36

Onze merrie heeft in iig al een veulen gehad..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:36

Ik heb echt groot respect voor de manier waarop de stal er open en eerlijk mee om gaat! Echt grote klasse! Ik wil ze ook enorm veel sterkte wensen want het blijft sneu als je 2 veulens verliest door zo'n rotziekte.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:49

En hop daar gaan we weer. Rhino komt ieder jaar voor. Sterker nog een groot deel van de paarden op iedere stal is drager. Meestal roepen we bij een paard dat Rhino heeft dat 'ie een beetje verkouden is'. Als je drachtige merries hebt kun je ze vooraf laten enten en zet ze niet op een pensionstal met heel veel paarden. En ze krijgen het niet van een buitenritje. Gewoon eens echt verdiepen in dat virus zou heel erg helpen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:52

Ja duzzzz? hoort bij de tijd van het jaar. Zodra het kwik stijgt is het weer over. Nog een reden om gauw over te gaan op lente....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:17

Ja, dan is het toch ook niet erg om ieder jaar even een berichtje de deur uit te gooien om mensen wat oplettend te maken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:28

Tuurlijk niet erg.. Gewoon weer een nieuwe rhinogroepshysterie starten.. Voor je het weet zijn mensen weer zo bang gemaakt dat pensionstallen buitenritjes gaan verbieden omdat hun klanten in onwetendheid denken dat rhino besmettelijker is dan de pest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:33

nou, van wat ik vorig jaar heb gezien met die manege waar al die paarden in de bak ophingen in steun dingen onder hun buik omdat ze anders niet op hun beentjes konden blijven staan, dan doe ik dit liever dan dat mijn pony straks niet meer leeft :=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:10

Ja en precies die beelden veroorzaken de rhino-gekte. Maar rhino raast door een stal, niet door een streek. Rhino is een virus waarvan veel paarden OP JOUW STAL OOK al drager zijn. En als de weerstand afneemt, dan neemt de kans op rhino toe.

Rhino verloopt meestal als een verkoudheid en dan kraait er geen haan naar. Nadeel is dat merries kunnen aborteren (dus hou je drachtige merries apart) en er is de neurologische variant. Daartegen kun je niet enten en je niet echt beschermen. Tenzij je paard niet op een pensionstal o.i.d. zetten waar een grotere kans op vergrote infectiedruk bestaat.

Als veel paarden die 'rhino-drager' zijn actief ziek worden dan wordt de infectiedruk groter en is de kans dat andere paarden op stal ziek worden ook groter. Daarom heeft het ook alleen zin om met de hele stal te enten. Rhino krijgen paarden verder van direct contact. Dus dat ze op enig moment wedstrijden afzeggen vind ik nog niet persé heel gek. Alhoewel je volgens mij niet goed wijs moet zijn om je paard op een wedstrijd met en vreemd paard te laten neuzen.

Rhino vlieg geen kilometers door de lucht dus al die maatregelen om hele stallen op slot te doen en geen buitenritjes toe te staan is kul en ingegeven door angst. Je moet je paard ook op buitenrit niet laten neuzen met andere paarden en zelf netjes je handen wassen. Maar het gros van de rhino-besmettingen vindt gewoon plaats op de eigen stal. Ieder jaar weer.. omdat paarden nu eenmaal drager zijn van dit virus (vergelijk met een koorslip bij mensen.. ook een herpusvirus).