Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:00

Er gaan ook de nodige geruchten rond met betrekking tot mijn omgeving.. Hopelijk zijn dit inderdaad maar geruchten :)

Er zijn hier in de buurt (Noord-Holland) wel al de nodige stallen die maatregelen hebben getroffen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:01

Waar zien jullie het of zich versprijd ?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:03

gamble schreef:
amazing_lady schreef:
Pfff ... Misschien ben ik hier gewoon te nuchter voor. Elk jaar zijn er uitbraken en tot nu toe maak ik me nog niet zoveel zorgen. Paardjes gaan gewoon de wei op aan de weg. Heb vanmorgen ook gewoon een rondje buiten gereden. 2 meisjes die mijn pony rijden mogen gewoon blijven komen. Natuurlijk heb ik ze wel gevraagd om schone kleren aan te doen als ze komen. Ik rij op dit moment toch nog geen concoursen dus dat scheelt. Maar me zorgen maken doe ik nog niet. Misschien als iedereen eens ophoudt met domweg banketstaaf en rustig afwacht wat er gaat gebeuren. Niet zo paniekerig doen en in het wilde weg wat beginnen te roepen. De media is daar dol op, dat weet toch iedereen.

Ik zal wel te nuchter zijn en dom ofzo.

Nee gewoon boeren verstand gebruikt, niks mis mee!

Jeetje Dees.......bij jullie alles in orde? Toevallig hadden we het gisteren nog ff over jou en Saar

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:03

En daarom is het zo handig even pas op de plaats te maken,
dan is er straks tenminste duidelijk waar wel of niet besmettingen zitten,
zonder dat er nog met dieren gesleept is.

Hoorde ook geruchten van hier in de buurt, maar volgens mij zijn dat echt alleen geruchten.
Heb daar nog nergens iets van bevestiging van gehoord.
Hoop dan ook dat het bij geruchten blijft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:04

@Moonforever: Als je kijkt naar de locaties. De eerste drie zijn in Gelderland redelijk dicht bij elkaar. Het nieuwe geval in Woubrugge is plots aan de andere kant van het land :-)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:05

Yelly schreef:
Er gaan ook de nodige geruchten rond met betrekking tot mijn omgeving.. Hopelijk zijn dit inderdaad maar geruchten :)

Hoor het ook van een aantal kanten, maar niks concreets/geen namen van stallen. Kan dus ook best zijn dat 1 persoon is begonnen met dit gerucht, en dan gaat het als een lopend vuurtje natuurlijk ;) Wel ca 2 weken geleden een manege waar wat paarden niet lekker waren, maar daar ging het niet om rhino voor zover ik weet, dan had dat nu wel bekend geweest.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:08

Apple schreef:
@Moonforever: Als je kijkt naar de locaties. De eerste drie zijn in Gelderland redelijk dicht bij elkaar. Het nieuwe geval in Woubrugge is plots aan de andere kant van het land :-)

Ooh okee,, Ik kon niet vinden en hoorde mensen wel gewoon zeggen zijn daar en daar uitbraken,, vandaar,

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:13

Pfff ... Misschien ben ik hier gewoon te nuchter voor. Elk jaar zijn er uitbraken en tot nu toe maak ik me nog niet zoveel zorgen. Paardjes gaan gewoon de wei op aan de weg. Heb vanmorgen ook gewoon een rondje buiten gereden. 2 meisjes die mijn pony rijden mogen gewoon blijven komen. Natuurlijk heb ik ze wel gevraagd om schone kleren aan te doen als ze komen. Ik rij op dit moment toch nog geen concoursen dus dat scheelt. Maar me zorgen maken doe ik nog niet. Misschien als iedereen eens ophoudt met domweg banketstaaf en rustig afwacht wat er gaat gebeuren. Niet zo paniekerig doen en in het wilde weg wat beginnen te roepen. De media is daar dol op, dat weet toch iedereen.

Ik zal wel te nuchter zijn en dom ofzo.
[/quote]

Nee gewoon boeren verstand gebruikt, niks mis mee![/quote]
Jeetje Dees.......bij jullie alles in orde? Toevallig hadden we het gisteren nog ff over jou en Saar[/quote]

Ja hoor alles rond en gezond in de wei, nog een voordeel van de boel aan huis. Ik weet precies waar de paarden mee in contact geweest zijn, dus kan de risico's goed inschatten. En geheel zelfvoorzienend dus hebben niets en niemand nodig, even pas op de plaats en daarna weer gaan met die banaan. Saar is tegenwoordig fanatiek springer met die gekke knol van haar en rijdt inmiddels M1 met hem. Wij (fitz en ik) zijn heel druk met de shows, zijn inmiddels een 12tal en druk bezet. Eind van de maand gaan we met 4 paarden een modeshow geven op een landgoedfair als VIP haha. Hoe is het bij jullie?

Apple

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:14

Dergelijke berichten graag per PB en niet hier in het topic :-)

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:16

Over ons bedrijf gaat ook het verhaal dat we rhino hebben omdat we een bord aan de weg hebben gezet dat er alleen toegang is voor pensiongasten, uit voorzorg dat de paarden hier geen besmetting oplopen. Ze mogen ook het erf niet af.
Bij deze heel duidelijk wij hebben GEEN rhino op ons bedrijf.
Wel hebben we uit voorzorg het bedrijf op "slot" gedaan en mogen alleen de eigenaren van de paarden nog komen.
Vanmorgen stond er iemand van TV Gelderland voor het hek om ons te vertellen dat wij verdacht waren, het moet niet gekker worden.
Het koste ons behoorlijk wat moeite deze man ervan te overtuigen dat hij het toch echt mis had. Wist hij ons nog te vertellen dat het zo jammer zou zijn als dit miste en het morgen naar buiten zou komen, ja tuurlijk.
Alsof het voor de bedrijven en eigenaren al niet rot genoeg die getroffen zijn. Triest hoor.

Stoeterij Willemien

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:17

Ik heb even een vraag:
Mijn verzorgpony staat op een privestal met nog 4 andere paarden. Een meisje dat daar ook een pony rijdt, rijdt nog een ander paard en krijgt daar les mee op de manege. Nu zijn die lessen afgezegd maar wilt die instructrice les komen geven bij ons op het terrein. Kan dit kwaad? Of is het verstandiger om maar even geen les meer te nemen?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:19

Ik ben er ook gewoon Nuchter mee hoor,, Net als droes was er ook hele paniek geval over en ik was helemaal weg van een paard die had het,, en Toen ging nog strandrit maken op ander paard en daarna nog dat paard waar gek van was mee gelopen enzo en toen gewoon thuis gaan Douche en alles nou veder is nooit op me eigen stal gekomen waar ik Stond !

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:20

aletniessen schreef:
Over ons bedrijf gaat ook het verhaal dat we rhino hebben omdat we een bord aan de weg hebben gezet dat er alleen toegang is voor pensiongasten, uit voorzorg dat de paarden hier geen besmetting oplopen. Ze mogen ook het erf niet af.
Wel hebben we uit voorzorg het bedrijf op "slot" gedaan en mogen alleen de eigenaren van de paarden nog komen.
Vanmorgen stond er iemand van TV Gelderland voor het hek om ons te vertellen dat wij verdacht waren, het moet niet gekker worden.
Het koste ons behoorlijk wat moeite deze man ervan te overtuigen dat hij het toch echt mis had. Wist hij ons nog te vertellen dat het zo jammer zou zijn als dit miste en het morgen naar buiten zou komen, ja tuurlijk.
Alsof het voor de bedrijven en eigenaren al niet rot genoeg die getroffen zijn. Triest hoor.

Stoeterij Willemien

Ik had inderdaad het gerucht ook al gehoord, maar was er al van uit gegaan dat het niet waar was. Gaan veel geruchten over bedrijven hier in de regio rond. Iig altijd fijn om duidelijkheid te krijgen. :)

marionH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:21

ik heb een fries en ik ga elke week met haar naar de manege moet ik haar ook enten

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:22

Robin schreef:
Ik heb even een vraag:
Mijn verzorgpony staat op een privestal met nog 4 andere paarden. Een meisje dat daar ook een pony rijdt, rijdt nog een ander paard en krijgt daar les mee op de manege. Nu zijn die lessen afgezegd maar wilt die instructrice les komen geven bij ons op het terrein. Kan dit kwaad? Of is het verstandiger om maar even geen les meer te nemen?

Het kan geen Kwaad !! :o Het is namelijk alleen over te brengen van paard na paard en niet van mens na paard.. Of ze moeten snot van een besmet paard en met dat plekje dat paard aan raken! Ik ben zelf gewoon heel Nuchter er in !

fique

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:30

misschien blond hoor.... maar in welke provincie ligt woubrugge dan?

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:32

fique schreef:
misschien blond hoor.... maar in welke provincie ligt woubrugge dan?

Zuid-Holland

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:32

Zuid Holland.

Mag je trouwens wel bericht uit de media overnemen waar nog niet de bevestiging is, maar wel een zwaar vermoeden? Of mogen die ook niet geplaatst worden?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:33

MssMaris schreef:
Zuid Holland.

Mag je trouwens wel bericht uit de media overnemen waar nog niet de bevestiging is, maar wel een zwaar vermoeden? Of mogen die ook niet geplaatst worden?

Wil je die graag via pb bericht sturen Ben benieuwd namelijk

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:33

Hier komt het virus nu ook dichtbij, Woubrugge ligt hier niet ver vandaan, 14 km.
Dus verzorgstertje komt voorlopig niet meer, en we gaan het erf niet af.
Verder goed opletten of hij goed eet en regelmatig temperatuur opmeten.

Verder kunnen we er denk ik niet veel meer aan doen?

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:35

aletniessen schreef:

Stoeterij Willemien

Ik vind het juist goed dat je een stal op slot zet voor de zekerheid!

Mijn instructrice heeft haar eigen stal ook op slot gedaan, mogen geen paarden op en van het erf! Ze komt nog wel bij ons les geven, maar neemt voorzorgsmaatregelen!

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:36

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:36

MssMaris schreef:
Zuid Holland.

Alleen de bevestigde bedrijven die op VN genoemd staan mogen worden besproken.

Verder hierbij het verzoek om te stoppen met het vragen om pb's. Als je iets wilt weten kan je zelf een pb sturen.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:37

Ok dank voor je antwoord.
Voor de mensen die pb willen, het is puur wat er op internet aan nieuws verschijnt wat ik lees, niks via via of 'stiekems' dus iedereen kan die berichten gewoon zien bij nieuws sites.
Laatst bijgewerkt door S_in_Balance op 04-03-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:38

Zo, weer even tijd voor een stukje basis biologie heb ik het idee.

Het verschil tussen een virus en een bacterie:

Bacterie:
Bacterie is een eencellig organisme. Het is een organisme dat zichzelf kan vermeerderen, onder andere door deling. Afhankelijk van soort en omstandigheden kan dat snel of minder snel gaan. Ze zijn overal. Ruim 90% is niet schadelijk voor mens of dier. Sterker nog, er zijn er een hoop waar we echt niet zonder kunnen! Er zijn er ook die ziektes veroorzaken.

Virus:
een virus is een stukje DNA/RNA (erfelijk materiaal) met een omhulsel. Het is geen zelfstandig levend organisme, en kan zichzelf ook niet vermeerderen of voortplanten. Het komt in een cel (Daar zijn alle levende wezens uit opgebouwd) en zet die cel aan tot het maken van nieuwe virusdeeltjes. Ook virussen zijn overal. Van de meeste hebben we niet zo veel last, maar er zijn er dus ook die behoorlijk ziekmakend zijn.
Een virus kan zich dus niet vermeerderen of in leven houden buiten een gastheercel!
Afhankelijk van de soort is het na enige minuten tot enige dagen volledig onschadelijk als het niet in een gastheercel zit.

Dan nu de Rhino:
Rhinopneunomie is een VIRUS infectie. Als het meerdere uren buiten een gastheercel is geweest, is het niet meer schadelijk. De exacte tijd waarvoor dit geldt is niet helemaal duidelijk, vaak wordt 7 uur gemeld. Voor de veiligheid maar uitgaan van het dubbele lijkt mij wijs.
(het verhaal van snot op kleding, naar het volgende paard gaan, waardoor dat dier dus de nog actieve virusdeeltjes in zijn lijf kan krijgen)
(vandaar dus dat als iemand een dekje thuisgestuurd krijgt via de post, dat al meerdere dagen niet in de buurt is geweest van een paard, dat dit geen gevaar oplevert)
Als een paard dat besmet is richting een ander paard hoest, kan het dus wel virusdeeltjes overbrengen. Die dan beslist nog WEL actief zijn, nog lang geen 7 uur buiten het paard geweest.

Nog iets over Rhino:
Je hebt de EHV1 en EHV4
Dit zijn verschillende virussen.
De EHV4 virus is de verkoudheidsvariant. Die is dus eigenlijk absoluut niet gevaarlijk.
De EHV1 virus is wel gevaarlijk, dat is de variant met neurologische en abortus verschijnselen, soms ook wat verkoudheidsklachten.
Om het ingewikkeld te maken worden beide virussen rhinopneunomie genoemd.
En dat levert volgens mij veel verwarring, als ik dit topic zo door lees.

Het zou wijs zijn om in dit topic niet meer over rhino te spreken, maar over ehv1 of ehv4. Maar dat zal wel te ingewikkeld worden vrees ik.

Alle ernstige gevallen, met Abortus en Neurologische verschijnselen, dus hetgeen waar veel mensen zich op dit moment zorgen over maken is de EHV1.

EHV staat voor Equine Herpes Virus

paardgerelateerd Herpes virus dus.

Er bestaan ook herpes virussen die voor de mens schadelijk zijn. (Denk aan koorstlip)
De paardgerelateerde EHV1 of EHV4 is voor een mens volstrekt ongevaarlijk, net zoals de mens-herpes-virussen voor een paard ongevaarlijk zijn.

Incubatietijd lijkt ook niet voor iedereen duidelijk te zijn.
De incubatietijd is de tijd tussen het moment dat het paard de virusdeeltjes in zijn lijf krijgt, en het moment dat hij ook echt ziek wordt.
Het virus deeltje komt in een paard terecht. 1 zo'n virusdeeltje maakt een paard niet ziek, daarvoor moeten er een heleboel zijn. Als dat virusdeeltje in een cel van een paard komt, worden er meer gemaakt. Al die deeltjes komen vrij uit de ene cel, en kunnen nieuwe cellen binnendringen. Die vervolgens ook nieuwe virusdeeltjes gaan maken. Op een gegeven moment zijn er zoveel virusdeeltjes, dat het dus wel ziekteverschijnselen bij het paard geeft.
Wat is nu het gevaar van die incubatietijd: het virus wordt al wel steeds meer en meer. En als een paard briest of hoest, of wat neusuitvloeiing heeft, dan kunnen daar virusdeeltjes inzitten. Die dus een volgend paard kunnen infecteren. Terwijl je dus nog niet kunt zien dat dat eerste paard besmet of ziek is.
De incubatietijd bij EHV1 is ergens tussen de 4 en 16 dagen (Heel ruim genomen)
Een paard kan dus al 16 dagen lang steeds meer virusdeeltjes in zijn lijf hebben, zonder dat hij ziekteverschijnselen heeft.

Wel of niet door de lucht verspreiden is ook nog steeds niet voor iedereen duidelijk.
Dit is een relatief zwaar (in gewicht dus) virus. Dat betekent dat het niet heel makkelijk door de wind meegenomen kan worden. Enkele meters wel, meerdere kilometers niet.
Een paard dat hoest of briest, spettert een hoop vocht of snot naar buiten. Dat gaat met een behoorlijke kracht, en in dat vocht of in dat snot kunnen virusdeeltjes meeliften.
Als we ook hier heel ruim rekenen, en er echt met veel kracht gehoest of gebriest wordt, dan kan het nog altijd niet veel verder dan 10 meter komen. Voor de veiligheid hier maar 20 meter aanhouden, dan zit je altijd safe.

Het elkaar op ruime afstand buiten passeren (hou voor de zekerheid die 10 tot 20 meter maar aan) levert dus geen gevaar , zelfs niet als het ene paard wel besmet is, en het andere niet. Het virus kan die afstand niet overbruggen.
Als je dus zorgt voor ECHT ruim voldoende afstand, dan is buitenrijden in feite dus niet gevaarlijk.
Let op: als een paard dat besmet is hoest, en er komen besmette druppels in het gras of op een boom terecht, en een volgend -niet besmet- paard zou binnen de 7-14 uur van dat gras eten, of aan die boom staan snuffelen (En dan echt fanatiek inademen) dan is er in theorie wel kans op besmetting. Die kans is echter heel klein, gelukkig!

Ik heb geprobeerd om een en ander duidelijk uit te leggen. Voor vragen: stel ze maar in dit topic of via pb, als ik antwoord weet dan zal ik het geven. Ik ben docent biologie, en heb hier en daar dus net iets meer basiskennis over bacteriën, virussen en dat soort aanverwante narigheden.
(Ik weet overigens lang niet alles van dit virus, en bij twijfel over gezondheid van je paard moet je ALTIJD je dierenarts contacten als je het niet vertrouwd (telefonisch of anderszins), en nooit eerst reacties op bokt afwachten!)