Ik werd net gebeld door een stalgenoot dat we het bos niet meer in mochten omdat daar het rhinovirus was. De paarden op een manege bij ons in de buurt zijn ziek. Zij had het van de staleigenaresse gehoord.
Ik antwoorde hierop dat de paarden als het goed is waren gevaccineerd, maar zij zei dat niks erop hielp.
Ik heb net in de Boktwiki gekeken en er is inderdaad een vaccinatie voor. Mijn paard heeft de basisvaccinatie gehad, maar de rest zou ik niet weten. Wij zijn gisteren nog in het bos geweest en we staan eigenlijk vlak naast het bos.
Of de andere paarden op stal zijn gevaccineerd zou ik absoluut niet weten.
Moet ik nu heel bang worden, of is er iets dat ik nog kan doen? Wij gaan zo in ieder geval gelijk even naar de DA. Ik wil gelijk even andere mensen die in de Hatertse Vennen rijden of van plan zijn er te rijden waarschuwen. Ik weet natuurlijk niet of het echt dat virus is, maar dan weten meer mensen het in ieder geval.
Duidelijk post van Femke_Tweety: Onderwerp: Rhinovirus
[BEH] Rhino en hoefverzorgers
[MD] Beleid Universiteitskliniek nav uitbraak rhinopneumonie
Update 27 februari 2012
Bij duidelijke informatie graag de nieuwsredactie op de hoogte stellen, na verificatie wordt het dan op de voorpagina geplaatst. Ik wil vragen in dit topic geen plaatsen waar mogelijk Rhino is meer te noemen tot het echt bevestigd is en op de voorpagina van Bokt staat!
Update 2 maart 2012
Ik zal ook alle berichten met plaatsnamen verwijderen. En ik wil vragen als je duidelijke informatie hebt, dit aan de nieuwsredactie door te geven. Er kan pas iets bevestigd worden en geplaatst worden op VN als er na dierenartsonderzoek duidelijk is dat het echt Rhino is.
Algemeen advies is gewoon even heel voorzichtig om te gaan met je paard en geen contact met andere paarden te zoeken.
Voordat een stal bevestigd gaat worden gaat er toch wel even overheen vanwege incubatietijd en onderzoeken. Deze tijd is een paard al wel besmettelijk.
Update 5 maart 2012
Lielle schreef:De nieuwsredactie publiceert alleen de plaatsen waarbij het door de eigenaren of bevestigd is of ontkracht. Het kan dus heel goed zijn dat er meer achter de schermen is gebeurd dan er in het VN topic staat.
En dan hier nogmaals de oproep om ons te informeren met concrete gegevens. Met geruchten als 'ergens in Lutjebroek (voorbeeld!)' kunnen we gewoon niets, hoe graag we ook willen. Dus als je een naam van eenstal of eventueel een dierenarts hebt, graag laten weten, dan gaan we er achteraan.