Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 10:42

Hallo allemaal.

Ik werd net gebeld door een stalgenoot dat we het bos niet meer in mochten omdat daar het rhinovirus was. De paarden op een manege bij ons in de buurt zijn ziek. Zij had het van de staleigenaresse gehoord.
Ik antwoorde hierop dat de paarden als het goed is waren gevaccineerd, maar zij zei dat niks erop hielp.

Ik heb net in de Boktwiki gekeken en er is inderdaad een vaccinatie voor. Mijn paard heeft de basisvaccinatie gehad, maar de rest zou ik niet weten. Wij zijn gisteren nog in het bos geweest en we staan eigenlijk vlak naast het bos.
Of de andere paarden op stal zijn gevaccineerd zou ik absoluut niet weten.

Moet ik nu heel bang worden, of is er iets dat ik nog kan doen? Wij gaan zo in ieder geval gelijk even naar de DA. Ik wil gelijk even andere mensen die in de Hatertse Vennen rijden of van plan zijn er te rijden waarschuwen. Ik weet natuurlijk niet of het echt dat virus is, maar dan weten meer mensen het in ieder geval.

Moderatoropmerking:

Moderatoropmerking:

Update 27 februari 2012
Moderatoropmerking:
Graag wil ik dit topic openlaten voor vragen, maar ook om de mogelijkheid te geven over Rhino te praten. Wel zullen er dan niet keer op keer plaatsen genoemd moeten worden die later weer ontkrachtigd worden. Dit geeft onnodige paniek, zeker omdat niet iedereen alle berichten bij zal lezen.
Bij duidelijke informatie graag de nieuwsredactie op de hoogte stellen, na verificatie wordt het dan op de voorpagina geplaatst. Ik wil vragen in dit topic geen plaatsen waar mogelijk Rhino is meer te noemen tot het echt bevestigd is en op de voorpagina van Bokt staat!

Update 2 maart 2012
Moderatoropmerking:
Nog steeds wil ik vragen de rust te bewaren. De nieuwsredactie is druk met verifiëren van gegevens. Maar vaak kost dit enige tijd omdat bijvoorbeeld onderzoeken van dierenartsen nog lopen. Het is niet de bedoeling in dit topic naar lijstjes te vragen en te speculeren omdat dit veel onrust geeft. Als er naar lijstjes gevraagd blijft worden zal dit topic op slot gaan.
Ik zal ook alle berichten met plaatsnamen verwijderen. En ik wil vragen als je duidelijke informatie hebt, dit aan de nieuwsredactie door te geven. Er kan pas iets bevestigd worden en geplaatst worden op VN als er na dierenartsonderzoek duidelijk is dat het echt Rhino is.
Algemeen advies is gewoon even heel voorzichtig om te gaan met je paard en geen contact met andere paarden te zoeken.
Voordat een stal bevestigd gaat worden gaat er toch wel even overheen vanwege incubatietijd en onderzoeken. Deze tijd is een paard al wel besmettelijk.

Update 5 maart 2012
Lielle schreef:
De nieuwsredactie publiceert alleen de plaatsen waarbij het door de eigenaren of bevestigd is of ontkracht. Het kan dus heel goed zijn dat er meer achter de schermen is gebeurd dan er in het VN topic staat.

En dan hier nogmaals de oproep om ons te informeren met concrete gegevens. Met geruchten als 'ergens in Lutjebroek (voorbeeld!)' kunnen we gewoon niets, hoe graag we ook willen. Dus als je een naam van eenstal of eventueel een dierenarts hebt, graag laten weten, dan gaan we er achteraan.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 06-03-12 00:03, in het totaal 14 keer bewerkt
Reden: Post gewijzigd

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:45

De tijd dat de rhino-enting net uit kwam heb ik nog meegemaakt. DA zei tegen mij dat ze eigenlijk nog niet wisten of ze er paarden echt resistent tegen het rhinovirus voor maakten..

De hele stal is toen ge-ent maar DA geloofde er zelf al niet zo in.

Edit: Ik heb begrepen dat er in zo'n vaccinatie een deel van het virus zit en stoffen die het lichaam zouden moeten helpen om over het "virus" heen te komen. Omdat het lichaam zichzelf moet beschermen tegen het virus zou het lichaam zich kunnen beschermen als de volledige rhino gebeurd...

Ik weet niet exact hoe het zit..

Maarre... het is niet zo van, als ik hem nu ff snel ent krijgt hij het niet.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-02-12 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:46

Mag ik vragen in welke regio je zit TS?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:47

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en niet van het terrein van stal af gaan. Geent of niet.
Het is een rotvirus en je slaat jezelf voor je kop als het toch mis gaat. Zeker omdat je niet weet of andere paarden bij jou op stal geent zijn of niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:47

Leorah schreef:
Mag ik vragen in welke regio je zit TS?

Citaat:
De Hatertse en Overasseltse Vennen liggen ten zuidwesten van Nijmegen en ten Zuid-oosten van de Wijchense vennen

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:50

Goldenarrow, het gaat hier om de neurologische variant (denk ik ten minste, ik woon in de regio en weet van een stal waar die variant rondgaat) en daar kan je niet tegen enten en eigenlijk is er ook geen medicijn tegen. Als de paarden ziek worden is aciclovir een optie maar biedt ook geen garantie op genezing.
Het virus verspeidt zich overigens niet via de lucht maar via contact van paard tot paard of mensen die het op zich krijgen en op een ander paard 'smeren' (of via spullen e.d.). Het gaat dus niet om kilometers maar enkele meters stilstaande lucht, zie http://www.paardendokters.nl/ZieRhino.html
Edit: overigens weet ik van de stal waar ik het over heb dat de stalhouder stalhouders in de regio heeft gewaarschuwd.
Laatst bijgewerkt door Visitor op 21-02-12 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:50

Vaccineren tegen rhino heeft ten eerste alleen zin als de hele stal geënt wordt. In jouw geval heeft je enting weinig zin.
Daarnaast is de entstof maar kort werkzaam. Als je paard dus een half jaar geleden is ingeënt, heb je daar nu weinig tot niets meer aan.
Tot slot is een nadeel van de enting dat hij niet werkzaam is tegen alle vormen van rhino. De verkoudheidsvorm kan je er mee voorkomen, de vorm waarbij paarden verlamd raken vaak niet.

Kortom, enten kan voordelig zijn in bepaalde omstandigheden, maar is in geval van deze ziekte verre van zaligmakend.

Enne, het is echt een rotziekte TS, ik zou persoonlijk liever het zekere voor het onzekere nemen en er heel, heel voorzichtig mee omgaan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:06

Bedankt allemaal in ieder geval. Ik moet de DA over 10 minuten terug bellen. Het vervelende is dat wij ook over de paden rijden waar die manegepaarden ook langskomen. Verder lopen hier ook veel jongere kinderen rond en het kan dus zijn dat die niet hun handen wassen nadat ze in contact zijn gekomen met de paarden. Of dat hun kleding gelijk in de was gaat. Dus ik kan er wel voorzichtig mee omgaan, maar als de rest dat niet doet, dan houdt het al gauw op natuurlijk.

Enjoy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:11

Betreft het ook echt Rhino? Wellicht is het gewoon een virus?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:13

Kan je geen afspraken maken met de stalhouder? Terrein op slot, even een informatiebriefje maken voor alle klanten en voor de mensen die er perse moeten komen en al de rest buiten de poort laten ofzo?
Ik zou er echt alles aan doen om de besmetting buiten te houden in ieder geval, als hier in de buurt iets gebeurt komt er hier niemand meer aan mijn paarden en komen ze ook de plaats niet meer af dat weet ik wel....

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:17

GA je hebt PB van me

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:29

Wij zitten zeg maar bij een melkveehouder die ook pensionstalling heeft. En een boerderijwinkel. Dus iedereen kan op het terrein komen. Het is normaal al niet de bedoeling dat er iemand de stallen in komt, maar het gebeurt dus wel.

Enjoy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:32

Lees net in een ander topic dat het inderdaad Rhino is en dat er op een stal al 3 paarden overleden zijn!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:38

gewoon even niet het terrein afgaan met je paard/pony..
en extra goed opletten als je iets merkt aan de dieren

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:42

Zoals eerder in dit topic al word aangegeven, rhino verspreid zich niet door de lucht, maar door contact met andere paarden. Buitenrijden kan dus gewoon zonder risico op besmetting, tenzij je een besmet paad tegenkomt wat in het gezicht van de jouwe proest. Pas als er verdachte gevallen op de eigen stal zijn mag je het erf niet af. Ik zou dan weer wel opletten dat er geen mensen zomaar aan de paarden zitten, als die op een besmette stal zijn geweest kunnen ze het wel overbrengen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:45

Ik ga op raad van de DA iedere dag even de temperatuur meten (vindt Pelayo echt niet grappig, maar het moet even). En we gaan sowieso niet naar les vanavond.

@Enjoy_s: Welk topic is dat?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:30

Moderatoropmerking:
Enkele reacties zijn verwijderd. Het is niet de bedoeling plaatsen te noemen waar Rhino heerst. [MD] Rhinopneumonie meldingen op Bokt
Graag alleen ontopic op de vraag van de topicstarter reageren.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:44

Waarom mag hier geen plaats genoemd worden?? Ik sta vlak bij deze stal en het is wel zo fijn om te weten waar je weg moet blijven. Ik kwam er vandaag toevallig achter. Iedereen weet dat de stalhouder hier zelf niets aan kan doen, maar we moeten wel zorgen dat we niet in de buurt komen!

Ik hoorde dat er nog een tweede stal in de buurt besmet is en ik zou wel graag willen weten welke het is zodat ik daar weg kan blijven en de rest op stal ook kan waarschuwen.

Misschien wil iemand mij een prive bericht sturen welke stal naast de F.....b..g besmet is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:46

Wanneer er een bevestigde melding is komt dat op de voorpagina van Bokt te staan :j

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:52

Hier in het gebied is ook Rhino actief, paarden mogen niet van het erf af en wij mogen niet in aanraking komen met andere paardenmensen (advies van de dierenarts)
Op *** heerst het ook zeggen ze, dat is bij ons 2 minuten verderop, fijn....

Rhino is HEEL gevaarlijk, paarden worden er door verlamd en vallen binnen een paar dagen om....
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 21-02-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam van de stal verwijderd. Het is niet de bedoeling die te noemen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:07

Er mogen hier geen namen en dergelijke genoemd worden omdat dit een stal kan schaden. Het noemen van stallen waar het mogelijk heerst zonder dat er bevestiging is valt onder smaad/laster.
Op het moment dat het op een stal heerst zal deze maatregelen nemen. En het lijkt mij als het heerst in de buurt dat je even helemaal niet met je paard het erf af (zeker niet naar andere stallen) gaat om verspreiding te voorkomen.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:17

Ik weet ondertussen welke stal het is. bedankt!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:36

Dyonne schreef:
Er mogen hier geen namen en dergelijke genoemd worden omdat dit een stal kan schaden. Het noemen van stallen waar het mogelijk heerst zonder dat er bevestiging is valt onder smaad/laster.
Op het moment dat het op een stal heerst zal deze maatregelen nemen. En het lijkt mij als het heerst in de buurt dat je even helemaal niet met je paard het erf af (zeker niet naar andere stallen) gaat om verspreiding te voorkomen.

Als zelfs betrokken dierenartsen melden dat er een zeer zware verdenking is en omringende stallen bellen om ze te waarschuwen, valt het dan nog onder laster?

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:28

Lijkt mij alleen maar goed om de mensen via bokt te waarschuwen....... :?

maxepax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:32

Dat lijkt mij ook, zeker bij een aandoening die zo ernstig is!