[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Katja
Blogger

[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-08 08:55

Hier alweer het tweede Centrale topic over Zomereczeem, schuren en jeuk. Hier kunnen jullie dus verder met het bespreken van álles dat met deze zaken te maken hebben.

In het topic Uitbreiding gevraagd voor het zomerexceem artikel is aandacht gevraagd ter uitbreiding van het artikel voor de Wiki. Helaas is de uitgebreide versie van het Wiki-artikel nog niet af. Zodra het nieuwe Wiki-artikel klaar is, zullen wij dit in dit topic melden.

Aangezien er al veel over geschreven is komen hieronder een aantal links waar informatie in te vinden is:
Het vorige Centrale topic over zomereczeem, schuren en jeuk
Bokt Wiki: zomereczeem
Topic met véél informatie over zomereczeem en nog meer links
Antwoorden op veelgestelde vragen door Boktgebruikers

Graag wil ik vragen in dit topic niet offtopic te gaan.
Voor gezellig geklets verwijs ik jullie naar de HK: [HK] De Culicoïdes-mug aan de kant, zijn we hier beland.

Yvank_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:40

Dan hier maar verder Haha!
Sinds gisteren staat mijn pony zonder deken omdat die kapot is dus ik ben benieuwd

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:09

Die van mij heeft sinds vandaag een sleezy halsstuk onder dr regendeken. Ben benieuwd of dat lang heel blijft Haha!

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:20

Die van mij heeft overdag een regendeken om. Hij schuurt al weken niet meer.
Verder maak ik de Cullico druppels op en dan stop ik ermee om er volgend jaar weer mee te gaan beginnen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:24

carina schreef:
Die van mij heeft sinds vandaag een sleezy halsstuk onder dr regendeken. Ben benieuwd of dat lang heel blijft Haha!

zo'n ding zou ik nou ook wel willen voor mijn shet. Blijft zoiets goed liggen? Gaat dat niet draaien? Weet iemand of ze die ergens in maat shet hebben?

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:12

Ik las in het vorige topic dat jullie paarden ook allemaal zo vrolijk zijn zonder deken, die van mij ook echt Haha! Ze is helemaal blij en bokt, rent en springt in het rond Haha! Super, ik heb toch wel zin in de winter hoor, dat ze weer die hyperactieve Misty is.

Edit: Houden jullie nu de deken gewoon af voor de rest van het jaar? Of doen jullie hem gewoon weer op als de regen is opgehouden..

They explain life to me every day ~

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:17

Ik ben nu overgestapt op een regendeken met hals aangezien ik actief ben in de wedstrijdsport. Straks in het voorjaar als de regendeken er weer afgaat gaat de eczeemdeken weer op.

* Alejandro G: Z1+2 * Zendro G: M1+20 *
Noem me een idealist, 'n onrealist...maar wie nergens in gelooft zal ook nooit iets veranderen -:)
Moet uw paard geschoren worden? Ik kom in Limburg en N-Brabant, stuur maar een PB

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:19

En met hals is voor de beharing of toch nog tegen de vliegen een beetje?

They explain life to me every day ~

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:21

In eerste instantie tegen de vliegen, zodat ik niet de hele tijd hoef te rommelen met een vliegendeken onder/op de regendeken.

* Alejandro G: Z1+2 * Zendro G: M1+20 *
Noem me een idealist, 'n onrealist...maar wie nergens in gelooft zal ook nooit iets veranderen -:)
Moet uw paard geschoren worden? Ik kom in Limburg en N-Brabant, stuur maar een PB

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:46

Meldt zich ook in het nieuwe topic.
Bayo is nog steeds klachtenvrij, geen smeersels en geen deken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:00

Ik meldt me ook. Met mijn fjordje gaat het stukken beter. ben aan het overwegen om de deken af te laten overdag. Zouden jullie het al doen?

xx Knipoog eileen

Azrael | v Nero x Cabochon | B + 11 - L1+11 - L2+ 10 - M1 + 10 - M2 + 1

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:30

Ik doe de deken voorlopig nog niet af!
En mijn paardje gaat ook weer beginnen aan een reinigingskuur, bokashi!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:36

oh! en wat is dat dan precies?
(wil graag alles weten, ben nog een beetje opzoek)

Azrael | v Nero x Cabochon | B + 11 - L1+11 - L2+ 10 - M1 + 10 - M2 + 1

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:43

Bokashi

Bokashi is Japans voor (EM) gefermenteerd organisch materiaal. Het bevat positieve gisten en bacteriën die een verstoord milieu weer herstellen en helpen opbouwen. Afhankelijk van het uitgangsmateriaal zijn er verschillende kwaliteiten voor verschillende toepassingen.

Voeding

Als voedingsadditief om een verstoorde darmflora te herstellen en in gang te houden.
Ondersteunend bij chronische / steeds terugkerende verstoringen zoals diaree, zure ontlasting, deze bemoeilijken de voedingsopname en maken het dier overprikkeld.
De Ayuveda (Indiase geneeskunde) verwoord het mooi en alleszeggend

Bokashi als voeding heeft de volgende eigenschappen:

* Het verbetert de spijsvertering
* Verhoogt natuurlijke weerstand
* Ondersteund herstelprocessen en behandelingen
* Verminderd kosten van voer / behandelingen
* Helpt bij een minder passend dieet de darmflora goed te houden

Bokashi kan ook voor de stal, composteren en bodembeheer worden gebruikt,

Bokashi werd mij aangeraden door bio-ron, deze man verkoopt natuurlijke voeding. Zoals granen en speld, dat krijgt mijn pony nu ook namelijk.

Nickysplace

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:58

Ik meld mij ook even, het gaat een stuk beter met mijn paardje, hij staat weer op een ander land en dit jaar bijna geen last gehad. Alleen een plekje bij haar rug? Daar schuurt ze dus wel bij. Misschien dat ik even wat betadine erop ga smeren, want het is wat korstig geworden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:59

maar granen zijn eigenlijk helemaal niet goed voor paarden... daar zijn ze niet `voor gemaakt` om dat te eten... denk dat dat een heel veel gemaakte fout is...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:07

Ik ga me hier ook maar eens melden. Het topic is nu nog nieuw, dus misschien bij te houden. Knipoog Ben in het bezit van drie tinkers, waarvan 1 tweejarige ruin aan het eind van deze zomer erge jeuk kreeg. Hij schopte onder zijn buik en schuurde zijn manen. VA komt nog een onderzoek doen, maar ik weet bijna wel zeker dat het ZE is. Volgend jaar dus meteen een deken op.

Ik haal overigens mijn voer ook bij Bio-Ron, al krijgt Banbay nu zowat niets meer... ben nog erg zoekende wat hem te geven. Ze staan 24/7 op het land in een kudde, met hooi bijgevoerd. Heb er erg veel moeite mee om hem uit de kudde te halen zodat hij wat soberder leeft. Verdrietig Gelukkig staat hij aan huis, dus heb ik wel wat mogelijkheden.

Het gaat om deze jonge vent:
Afbeelding

Zijn buik: http://www.mijnalbum.nl/Foto-JKMJQGWT.jpg[*]
Zijn manen: (gelukkig nog redelijk heel...) http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFH73N7C.jpg[*]

......Kascha en Banbay.....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:51

maar wie weet is t wat anders dus? wanneer komt da testen? en hoe ga je hem laten testen?

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:11

Ik ben er ook weer..... Met Kiki gaat alles goed, ze staat niet met een deken op en begint al een wintervacht aan te maken. Door de herfst is ze extra vrolijk en lekker druk. Ze schuurt haar manen nog lichtjes en op haar staart heeft ze een nieuwe vriendje.....een gratis cavia....helemaal zelf ontworpen door Kiki zelf! Ja

Afbeelding

Met Klitwortel van het Kruitvat heb alle schilfers weggekregen uit haar staart en manen weggekregen, dit ging heel snel.
Volgend jaar kopen we een deken, ik weet nog niet of dit een eczeemdeken of een goede vliegendeken gaat worden.
Vandaag heb ik Shapley's Original Mane Tail Groom besteld en ga kijken of ik de "cavia" weg kan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Irenepene op 03-10-08 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Kiki heeft haar eigen hyvessite http://kantjes2003.hyves.nl/

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:12

VA zou uitzoeken hoe hij hem het beste kan onderzoeken. Het kan idd wat anders zijn, maar gezien zijn megadikke overgevoelige manenkam denk ik wel aan ZE.
Hij had het over een overgevoeligheidstest?
Knipoog

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:15

Ik had eigenlijk bedacht nu zo tegen het eind van het muggenseizoen Veludo een reinigingskuur te geven. Ook omdat ik steeds meer het vermoeden krijg dat zijn systeem dit jaar met castratie en dubbele enting teveel foute stoffen te verwerken heeft gekregen wat misschien zijn (aanleg tot?) eczeem getriggerd heeft. Op Horse event stond er een homeopatisch dierenarts in de stand van eh... puur natuur denk ik, die mij aanraadde om nog even te wachten met een pittige reinigingskuur omdat het nu net haarwissel-tijd is en dat al vrij veel energie vraagt van een paard. Drainage-compositum kon wel, maar leem enzo even laten wachten.

Dat bokashi klinkt ook goed. Darmflora bepaalt toch ook voor groot deel je weerstand. Heb al gesprekje gevoerd met de bio-ron meneer, wilde ook straks zijn vitaminepreparaat gaan geven bij de pulp/zemelen, en als ik het gevoel heb dat hij dan nog wat meer energie nodig heeft gaat ie spelt erbij krijgen. Ik denk dat ik sowieso alle paarden zo ga voeren....

Shapley MTG werkt bij mij heel goed om de boel weer aan het groeien te krijgen! Het stinkt wel een uur in de wind;-)

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:18

Karina, wat jij zegt klinkt heel logisch. Is ook wat ik hier denk met Banbay, hij is van veulen af aan een zorgenkindje geweest. Meerdere malen geopereerd, met medicijnen en troep als gevolg. Ik krijg soms het gevoel dat dat nu er allemaal uitkomt...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:23

tsja, door al die afvalstoffen van medicatie in het lichaam kan die stof van die mugjes net iets te veel troep in het lichaam zijn waardoor paarden last gaan krijgen. ben toch steeds meer van mening dat het daar van komt. en die `troep` in het lichaam kan ook van verkeerd voer zijn. teveel belastende stoffen zoals suikers...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:24

Daarom hoop ik ook heel erg dat ik het onder controle ga krijgen... Als die troep uit z'n mooie lijfje is...
Mag ik vragen wat jij nu voert?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:26

marstall vito een halve kilo. verder knoflookpoeder, (olie,vit. e met selenium en lysine voor die epssm die ze heeft) en magnesiumoxide.