[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:11

Als het ervoor zorgt dat het immuunsysteem overuren gaat draaien, zal het wel daaraan liggen dus als die injecties helpen.
Het systeem is dan zo op hol geslagen, dat het gif van de mugjes ook meteen wordt weggevoerd.
Dus dan heeft je paard een afvoerprobleem lijkt mij.

Dikke benen en zie, dosis verlagen maar wel door blijven geven.
Het lichaam moet teveel afvoeren en kan dat dan niet aan.
Stop je ermee, heb je grote kans dat je keer erop zelfde probleem heeft.
Afvalstoffen moeten er toch uit, dus dan maar in een minder sterke mate.

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:13

Hoi iedereen, ik zag mijn pony gisteren alweer jeuken. Ze heeft lichte zomereczeem. Vorig jaar heb ik haar een Drainaige compostium kuur gegeven wat goed werkte. Wanneer kan ik daar het beste mee beginnen?

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:14

Ik ben een beetje lui...... (sorry) maar wil iemand mij nog een x uitleggen wanneer je het beste met zo'n drainagekuur kunt beginnen en hoeveel en hoe je het geeft? Ik kan me herinneren dat er vorig jaar veel over geschreven is maar het zou makkelijker zijn om het nu hier te lezen dan om terug te gaan zoeken....please....

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:16

wuswa schreef:
Ik ben een beetje lui...... (sorry) maar wil iemand mij nog een x uitleggen wanneer je het beste met zo'n drainagekuur kunt beginnen en hoeveel en hoe je het geeft? Ik kan me herinneren dat er vorig jaar veel over geschreven is maar het zou makkelijker zijn om het nu hier te lezen dan om terug te gaan zoeken....please....


drainaige compostium van de Groene Os geef ik elk jaar een kuurtje. 2x per dag 20 druppels op een boterham.

Hebben jullie ook ervaring met Puur Culico? Ik zag dat ik nog een flesje had staan maar heb er nooit wat mee gedaan.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:17

Dames toch, het staat zelfs nog een paar bladzijdes hiervoor beschreven.
Beetje zoekwerk.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:44

Hallo nieuwe bezoekers van het centrale topic over jeuk!
Hier een kleine vragenlijst die je kan helpen met je zoektocht naar antwoorden. Lees deze eerst even goed door, alvorens een vraag te posten in het topic :)

Achtergrondinformatie over 'onze' eczeempaarden:
Annetje Visent-Shadow, 6 jaar toen de eczeem zich openbaarde, hoewel ik nog steeds niet helemaal zeker ben of het wel eczeem is. De deken lijkt in elk geval te werken en met de deken op heeft hij minder jeuk.
_CS_ April Shadow. Ongeveer 2 รก 3 jaar oud toen ze eczeem ontwikkelde. Heeft ook jaren gekampt met overgewicht. Is erg gevoelig voor eiwitten. Deze slaat ze ook op in de vorm van vetbulten. Hierdoor merk je dat haar organen gewoon niet zo goed werken als ze zouden moeten doen.
Flosje446 Senna is gevoelig voor suikers en heeft moeite met de afvoer van afvalstoffen. Ze heeft misschien geen ZE, maar doordat ze zo'n slechte afvoer van afvalstoffen heeft, reageert ze wel allergische op de steek van de cullicoide (de vlieg die eczeem veroorzaakt).
Myour Kaspar had al verdachte 'eczeem' op 2-jarige leeftijd. De dierenarts twijfelt aan deze 'diagnose', het kan ook mogelijk voortkomen uit een selenium gebrek.
Solleke_Noah Noah, ruin, kruising tuigerxpaint, milde eczeemklachten vanaf zijn 4de jaar, het wordt elk jaar een graadje erger.

Wat voor eczeemdeken heb je?
Annetje Ik heb een pagony-achtige en een blauwe van eckheart.
_CS_ Ik heb de Ivanhoe bodydeken, de bruine.
Flosje446 Ik heb voor Senna een Rambo Sweet Itch Hoody. Ik vind het zelf een erg fijne deken. Daarnaast heb ik een reserve deken van Epple Jack. Een oude deken van Pagony heb ik omgebouwd naar eczeemhalsstuk. Als het erg warm is krijgt ze die eczeemhals met vliegendeken op en bij nat weer de hals met een regendeken.
Myour Ik heb de Rambo Sweet Itch Hoody, voor mij geen andere deken. Er komt ook ieder jaar een nieuwe om de sterkte te waarborgen, al blijft de 'oudere' deken ook prima van kwaliteit.

Wanneer gaat de deken bij jouw paard weer op?
_CS_ Ik doe de deken op zodra ik merk aan haar dat ze er behoefte aan heeft. Dat moment is wanneer ze kriebelig wordt. Vrij snel nadat ik de deken op heb is de jeuk ook onder controle.
Flosje446 Ik doe de deken zodra ik weer beestjes signaleer en de temperaturen overdag zo rond de 10 graden zijn en het zonnig is.
Myour Deken gaat pas op wanneer het paard het land op gaat, mocht ik van te voren merken dat ie jeuk begint te krijgen, dan gaat ie uiteraard eerder op.

Wanneer gaat de deken bij jouw paard weer af?
Annetje Wanneer het een paar dagen gevroren heeft, ben ik wel overtuigd dat de beestjes niet meer ronddwarrelen en gaat de deken bij mijn paard af.
_CS_ Wederom kijk ik naar haar hoe ze het doet en of hij af kan. Meestal haal ik hem wel vrij laat af.
Flosje446 Geheel afhankelijk van het weer. Zodra het 's nachts kouder gaat worden, krijgt Senna een regendeken op met eczeemhals en pas als het 's nachts een paar keer heeft gevroren en ik geen beestjes meer zie, gaat de eczeemhals af.
Myour Vind ik moeilijk te zeggen. Als het weer minder mooi wordt rond september dan probeer ik af en toe de deken af te laten om te kijken hoe het gaat. Sowieso wanneer de paarden van het weiland afgaan.
Solleke_Noah Vorig jaar is hij te vroeg afgegaan, nu blijft hij op tot het 100% zeker is dat het schuurseizoen over is, dus eerder op het zicht (schuurt hij nog?), temperatuur ook in de gaten houden (vriezen).

Wat is geschikt voer voor een eczeempaard?
Annetje Mijn paard krijgt niets speciaals, hij eet gewoon de brokken die de rest van de paarden op stal ook krijgen en hij krijgt voordroog. Appels en wortels daar moeten we wel mee oppassen. Ook gras is niet zo'n goede combinatie met mijn paard.
_CS_ Ze krijgt gewoon elke dag weidegang. Daarnaast 2x daags een handje ponybrok. Deze brok bevat weinig zetmeel en eiwit, wat voor haar belangrijk is. Daarnaast zit deze brok wel hoog in de vitaminering, wat ik ook belangrijk vind. Daarnaast krijgt ze kuil. Verder echt helemaal niets extra's.
Myour Ik geloof er niet echt in dat voer zo'n grote invloed heeft, alleen natuurlijk overal waar 'te' voor staat is niet goed. Mijn paard krijgt simpel Ponybrok van Subli, waar voldoende vitamines, mineralen en sporenelementen in zitten, en natuurlijk voldoende ruwvoer. Tot nog toe krijgt hij kuil maar ik ga voor het weide seizoen overstappen op hooi.
Solleke_Noah Beiden krijgen Quattro-mix van Mijten (laag eiwitgehalte), oppassen met brood en wortels, sowieso geringe hoeveelheid krachtvoer en hooi, geen kuil. Ter ondersteuning nog brandnetels/kleefkruid (vers). Ze staan (helaas) 24/7 op het gras. Ze reageren ook op het gras door extra te gaan schuren.

Wat gebruik je allemaal om de jeuk te voorkomen of te verlichten?
Annetje Ik heb Vies dag en nacht met de deken oplopen. Wanneer het warm is, of hij gezweet heeft na het rijden spoel ik hem goed af. Zweet trekt de mugjes namelijk aan. Ik was hem met tea tree shampoo of keratoo shampoo en dat werkt erg goed. Ik heb ook sweet itch gebruikt en teatree lotion en dat werkte ook redelijk. Het voorkomt vooral dat de huid te droog wordt.
_CS_ Ze loopt dag en nacht met eczeemdeken rond. Ook 's nachts als ze op stal gaat. Overdag als ik er ben doe ik haar deken even af. Verder krijgt ze de hele zomer door drainage compositum. Van buitenaf smeer ik niets, omdat dit de kwaliteit van de huid merendeel verslechterd.
Solleke_Noah Dag en nacht met deken, de manen en staart om de zoveel tijd wassen met teershampoo. Af en toe een behandeling met klitwortel. 1x per jaar drainage compositum van de Groene Os. Soms tussendoor even insoppen met azijn. Tot nu toe bleek een deken het meest effectief. (ook nog gebruikt: allerlei anti-jeuk middeltjes, van aveve tot van de dierenarts toe, had allemaal amper effect).




Toevoegingen voor dit bericht, of de openingspost kunnen altijd naar een van de mods gestuurd worden. :)

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:58

Ahum...ik ben niet nieuw hoor maar het topic is een aantal maanden 'buiten beeld' geraakt. Nu begint het letterlijk en figuurlijk weer te kriebelen, vandaar. Oke, ik ga zoeken....

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:09

_CS_ schreef:
Als het ervoor zorgt dat het immuunsysteem overuren gaat draaien, zal het wel daaraan liggen dus als die injecties helpen.
Het systeem is dan zo op hol geslagen, dat het gif van de mugjes ook meteen wordt weggevoerd.
Dus dan heeft je paard een afvoerprobleem lijkt mij.


Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat :j. Daarom zie je ook regelmatig dat eczeempaarden niet positief reageren op de influenza-tetanus enting en er zelfs terugval van kunnen krijgen. Dat werkt exact op dezelfde manier. Maar voor wat betreft de insolinjectie heb je een keus met de influenzaprik heb je het wat dat aan gaat een stuk lastiger als je ook nog eens met je paard naar een wedstrijd of andere activiteiten wilt.

Ik ben ook af en aan in dit topic te vinden trouwens en niet geheel nieuw. Maar ik ben meer een lezer dan een poster :).

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:09

Mijn merrie had gisteren wat aan haar staart geschuurd... maar heeft niet zonder deken gestaan. Staat welliswaar nog niet onder een eczeem deken, maar heeft aan haar winterdeken een grote staart flap... vreemd.
Gok dat het de hormonen van de drachtigheid is.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:52

AngelsDitch: Die van mij schuurt sinds een week op haar bil een plekje, echt vreemd.
Kan verder niets ontdekken aan haar staart ofzo.
Heeft ook een deken op met grote staartflap.

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:59

Vreemd....

Mijn merrie is ook flink aan het verharen, dus dat kan ook een oorzaak zijn natuurlijk.

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:04

Ik merk wel dat ponytje meer kriebels krijgt, ze staat de heletijd te kroelen met de andere paardjes en loopt al uit automatisme naar een paal toe om te schuren.
Alleen dan bedenkt ze zich dat ze niet zoveel jeuk heeft fzo dus loopt ze maar weer weg :')

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:07

wuswa schreef:
Ahum...ik ben niet nieuw hoor maar het topic is een aantal maanden 'buiten beeld' geraakt. Nu begint het letterlijk en figuurlijk weer te kriebelen, vandaar. Oke, ik ga zoeken....

:D Was dat nou een reactie op mijn bericht met de vragenlijst? :+
Die is namelijk gepost omdat er steeds dezelfde vragen langskwamen. Die zijn hier beantwoord en de openingspost wordt nog aangepast met een link naar het bericht met de vragenlijst. Het was dus GEEN bericht naar jou alleen, maar naar iedereen die hier wel eens (gaat) kijken.

Bij ons op stal staan er alweer twee pony's met een ontplofte staart. Er zijn dus echt al vliegjes die jeuk veroorzaken!

MirandaMalik

Berichten: 9900
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:11

Onze stond ook al te schuren aan haar billen, niet waar ze 'normaal' last heeft.
Ze is ook heel psychisch met jeuk heb ik gemerkt,, ik denk dat jouwe dat ook heeft, Kiim!
En er zijn ook al veel muggen, dat jeukt ook, alleen zijn ze daar niet allergisch voor (hoop ik...)

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:49

Ja denk het ook hoor, ze heeft heel de winter wel regelmatig dat ze zo bij dr stal deur gaat staan en met dr hoofd op en neer.
Maar dat is dan 1 keer omdat ze toch geen jeuk heeft :').

Ik vind het toch knap dat jullie al beestjes gezien hebben, ik heb er nog geen een gezien.

MirandaMalik

Berichten: 9900
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:37

Ik heb alleen muggen gezien.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:27

denk dat die van mij kriebels heeft van de deken ofzo.
Is echt op haar bil, zo, 10 tot 15 cm van de staart af.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:46

nog eens een vraagje
ik heb dus ook de drainage compsitum van de groene os maar er staat op 20-30 druppels 2-3 keer perdag.
hoeveel zouden jullie geven? zit nu dat ik vanavond kan opbouwen tot 25 druppels of zal ik het op 20 houden?

ellepel

Berichten: 47403
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:16

wuswa schreef:
Ik ben een beetje lui...... (sorry) maar wil iemand mij nog een x uitleggen wanneer je het beste met zo'n drainagekuur kunt beginnen en hoeveel en hoe je het geeft? Ik kan me herinneren dat er vorig jaar veel over geschreven is maar het zou makkelijker zijn om het nu hier te lezen dan om terug te gaan zoeken....please....


http://www.google.nl
;) :P

ikke:
begin met 10 druppels 2x per dag.
volgend edag doe je 15 druppels, de dag erna 20 en zo tot 25 druppels,of bij een groot paard 40 druppels.
zo bouw ik het aan het einde ook weer af

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:31

heb nou vanaf zondagavon opgebouwt. het is een friezel best zwaar van een 1,67 denk dat ik op 25 ga blivjen hangen

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:33

Ik ga eigenlijk nooit verder dan 25.
Meestal houdt ik het op 20, tenzij ik merk dat ze wat meer kan hebben, dan kort 25.
Maar heb dan ook maar een D-ponytje.
Een heule grote kwpn'er zou wel meer aankunnen denk ik.

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:38

Ikke20 en _CS_ jullie beginnen ook met 2 keer daags 10 druppels?

Of kun je beter 2 keer 5 en de dag erna 2 keer 10?

En jullie gebruiken het dus de hele ZE periode door? Of kan ik ook gewoon eerst 1 kuur doen en kijken hoe het dan gaat? :o

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:40

Kunnen jullie trouwens van andere Subli voeders het zetmeel+suikers gehalte vinden? Op de site staat het bij sommige voeders niet (o.a. bij de structuurmuesli en de kruidenmuesli niet).

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:41

ik ben begonnen met 5 druppels 2 x daags. dag erop 10 druppels enz.

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:42

Oke dankjewel, en jij doet gewoon 1 kuur en stopt daarna? Of ga jij ook door de hele ZE periode? :o