[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:15

Colonel begon gisteren voor het eerst te schuren in zijn manen en te bijten in zijn staart. En inderdaad ook overal van die was/bijtplekken. Dus de deken ligt er nu op. Is wel wat aan de grote kant maar blijft best netjes liggen.
Drachtige merrie staat nu in de wei, die zet ik komend weekend op een kleiner afgezet stuk zodat ze dat kan kaaleten, en dan kunnen Colonel en mijn (te dikke) wedstrijdpaardje erna op dat stuk. Die twee staan nu nog in de rijbak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:17

op die manier wertkt eigenlijk nog het beste he.
eerst de "kop er uit laten eten" zoals ze dat mooi zeggen en dan de gevoelige dieren er op.

ik denk dat de deken bij ap er deze week ook wel op gaat ,
leek wel leuk al die nat gelebberde stukken in zijn haar :P

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:21

mirtje27 schreef:
mirtje27 schreef:
Hoi,

Ben nu een week bezig met de drainage compositum van de paardendrogist. Ik zit nu op 2 keer daags 25 druppels. Ik merk nu dat ze een hele smalle hals nu heeft. Het was nogal dik. Nu kan je haar manenkam heel goed heen en weer bewegen. Dus dat is positief.

Ik las dat ze soms te heftig reageren op de druppels, wat hebben ze dan voor symptomen?.

Het is namelijk niet de bedoeling dat ze er vanaf valt aangezien ze al 30 is hoeft dat niet. Of vallen ze hier niet van af?.

Mirjam

Wie kan er een antwoord geven op mijn vraag.

Bedankt Mirjam

Mijn merrie kreeg extra veel jeuk, oormijt, en veel kriebel overal. Voor mijn gevoel ging ze heel veel plassen (en drinken dus). En ging ze veel sneller zweten (ik zie dat daar eerder ook al wat over geschreven is).
Mijn merrie heb ik eerst een jaar voor de vorige eigenaren gereden, daar had ze geen deken op en geen extra supplementen, heel af en toe wat smeren op de wonden, verder niets. In die zomer heb ik haar gereden en als het echt echt heel warm was, dan zweette ze wel. Pas na de eerste drainage kuur is ze echt begonnen met goed te zweten. Voor mijn gevoel is dat ook heel goed, want ook op die manier verlaten afvalstoffen het lichaam. Gevoelsmatig is het dus ook heel belangrijk om dat weer weg te krijgen, omdat het mij lijkt dat die vliegjes alsnog op de geur afkomen, bovendien jeukt opgedroogd zweet ook.

opisop_shop schreef:
ik ben nu een maand bezig met de drainage. Afbouwen, of opmaken?

Ik zou gewoon opmaken...

nadita schreef:
Mijn paard heeft ws ook licht ZE en staat de hele zomer dus onder een eczeemdeken.

Maar na het rijden spuit ik hem vaak af en is hij dus nat. Dan doe ik hem een zweetdekentje (zonder hals) op.
Of is het verstandiger om hem gelijk (ook als ie nat is) weer in zijn burka te heisen?

Hoe doen jullie dat?

Ik zet ze bijvoorkeur zo droog mogelijk onder de deken weg. Die van mij mag ook absoluut niet rollen als ze nat is, dat lijkt me enorm gaan schuren onder de deken. Dan heb ik straks schuurplekken op andere plaatsen omdat de deken en het zand dan over het paard heen schuurt.
Dus het liefst zo droog mogelijk. In de stal (koeler!) zijn vaak minder vliegen en daar durf ik haar (zelfs in de zomer) nog wel enige tijd te laten staan zonder dat ik bang ben dat ze gestoken wordt op dat moment. Bijvoorkeur moet je zorgen voor een doorstroming qua lucht op stal. Want die knutten zijn geen beste vliegers en kunnen niet goed tegen wind (dus zo'n dikke vette staande ventilator op stal dan maar :D )

@Lusitana:
Op de ene plaats zijn nu eenmaal meer knutten dan op andere plaatsen. Als je bijvoorbeeld slootjes, fruitbomen of meer beschutting hebt, dan is het aannemelijker dat het aantal knutten groter is dan waar je eerder stond. De kans dat je paard dus gestoken wordt is dan simpelweg ook groter. Daarnaast zou het ook kunnen zijn dat je paard extremer reageert op de steken van de vlieg (dat hoor je toch vaak, dat ze naar mate ze ouder worden er meer last van krijgen???).

Gister stond mijn merrie even met de hals tegen de opvoelbox te schuren, mja, ze kan ook gewoon jeukjes hebben natuurlijk, net als elk ander gewoon paard. Het was niet echt panisch ofzo. Ik hoop dat het vrijdag overdag lekker mooi weer is, dan kan ik haar mooi lekker eens wassen na de winter. Alle losse huidschilfers eruit en de boel weer fris en fruitig...
Ze staat nu nog steeds met de losse hals en een regendeken op. De navel (1 van de grote hekelpunten bij haar) is nog erg rustig. Op het moment dat het daar echt onrustig (warm, plekjes etc) begint te worden, dan zal ze toch de hele deken wel opmoeten...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:33

Flosje: Hier is het echt enorm! Heleboel eczemers, gewoon vreselijk.
Al weet ik voor 90% zeker dat dat aan de voeding ligt, en dan nog wat bomen en dan kassa!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:56

Even een vraagje. De deken ligt er nu bijna 3 weken op en hij past prima. Ze heeft alleen 2 kleine schuurplekjes op de plaats waar de deken haar voorbenen raakt (dit zit los maar als ze loopt beweegt ze telkens haar been er langs) Nu wil ik er morgen even een stukje stof overheen zetten. Wat voor stofje zou ik het beste kunnen pakken? Zat zelf te denken aan badstof of fleece ofzo..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:29

suuszzz juist niet dat soort stof erop zetten ;) Fleece wordt onwijs statisch en kan brandwonden veroorzaken als je dat snel heen en weer schuift. Badstof is ook ruw en werkt dus ook averechts.
Tegen schuren moet je er juist iets glads inzetten, een of ander kunststofje dus. Die van mij had het trouwens ook, maar ik heb toen de gespen bij de schoft strakker getrokken en nu zit het verder omhoog.

Paard lijkt trouwens niet nog meer geschuurd te hebben en staat vanacht weer lekker buiten.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:38

ah oke! Ja eigenlijk wel logisch als je het zo zegt! Ik zal eens kijken wat ik er dan aan moet maken! Anders kan ik hem misschien dubbel stikken. Zodat hij inderdaad wat hoger zit!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:19

Voor dat glad maken kan een lading antiklit op de pony spuiten op die plekken ook helpen, dan glijd alles ook makkelijker.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:43

Cavalesse topical van fidavet

Echt superspul, werkt bij 8 van de 10 paarden en pony`s

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 07:27

Antiklit werkt inderdaad, moet je wel mee aan de gang blijven. Ik had laatst op de markt twee meter satijn voor 4 euro, dat is mooi gladde stof.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:25

satijnen sjaaltjes bij de action € 0,89

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 09:52

Satijn is inderdaad een glad stofje. Ik al eens bij de action langs gaan! Bedankt voor de tips :)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:12

mmm zie de gebruiksaanwijzing van mijn drainage nergens!! hoe moet je dat opbouwen, heb t nooit gebruikt, flese is nog helemaal dicht....

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:47

Je moet het opbouwen, het liefste 2x per dag geven.
Je begint met 5 druppels, volgende dag 10, etc.

Uiteindelijk geef je 2x per dag 25 druppels.

Ik geef 1x per dag 30 druppels :j

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:00

mag ik me ook melden?

heb namelijk ook een merrie met ZE vorig jaar begon ze al vroeg met schuren (was toen ookal eerder warm) tot op heden heeft ze nog niet weer zo geschuurt (even afkloppen natuurlijk) deken gaat erop zsm ze weer een poging gaat doen.. ze is nu ook hoogdragend dus hoop eigenlijk dat ze nog even wacht, als het veulen er is kan de deken wel makkelijk op...

vorig jaar hadden wenog een merrie. we hebben toen een supplement bijgevoerd en dat hielp echt perfect! in hengstigheid moest je goed opletten, want dan moest je meer voeren. Maar zolang het concequent gevoerd werd hielp dat goed. Bij de merrie die we nu hebben hielp het een stuk minder en voeren we het daarom ook nu niet, is behoorlijk duur....

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 14:10

@ Roos: mag ik weten wat een supplement dat was?

Ik ben sinds kort met cavalesse begonnen maar Habanero heeft al wat aan de staart geschuurd.
Deken gaat dus terug op en hopelijk binnen enkele weken beterschap want Cavalesse zou pas werken na enkele weken

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:57

zijn hier toevallig mensen uit nederland die soms naar België komen?

Ik kan nergens drainage compositum vinden en een fles aankopen kost de helft in verzenden en dat is toch gruwelijk veel. Als het niet anders kan, het zij zo :D Maar ik kan maar proberen hé :')

Zyta heb ik nog niet zien bijten, krabben, stampen, overmatig rollen (ik hou mijn hart goed vast want ik vraag er niet om!). 3 paarden gaan nu regelmatig op de wei en voor zyta ga ik een stuk afzetten dat ik laat kaalvreten en dat zij daarop kan. Het enige is, naast dat stuk ligt de mesthoop en een miniem beekje... Is dat niet vragen om vliegjes? Het is het enige stuk dat ik kan gebruiken zodanig dat ze ook gebruik kan maken van een stal.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:36

Waar in België zit je chipieke?
Ik zit namelijk heel dicht bij de grens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:37

Weet iemand of er veel verschil zit tussen een pagony eczeemdeken of een premiere eczeemdeken?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:41

In mijn ogen zijn al die B merken wel een beetje hetzelfde qua kwaliteit dan hé.
Waarschijnlijk verschillen ze onderling wel wat in prijs.
Of bedoel je vooral qua pasvorm?
Zo heb ik ervaren dat een maat 175 van equitheme gewoon past (misschien ietsje strak bij de borst), maar dat van rambo maat 175 echt WAY to big is!

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 19:46

Dyonne schreef:
Hier alweer het derde Centrale topic over Zomereczeem, schuren en jeuk. Hier kunnen jullie dus verder met het bespreken van álles dat met deze zaken te maken hebben.

Aangezien er al veel over geschreven is komen hieronder een aantal links waar informatie in te vinden is:
Het vorige Centrale topic over zomereczeem, schuren en jeuk
Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2
Bokt Wiki: zomereczeem
Topic met véél informatie over zomereczeem en nog meer links
Antwoorden op veelgestelde vragen door Boktgebruikers

Graag wil ik vragen in dit topic niet offtopic te gaan.
Voor gezellig geklets verwijs ik jullie naar de HK: [HK] De Culicoïdes-mug aan de kant, zijn we hier beland.

Mijn paard had ook last van zomereczeem
maar alles is weggegaan met een eenvoudige crème,
het werkt niet alleen op mijn paard maar
mijn vriendin haar paard lukt het ook
als je meer informatie wilt over die zalf mag je altijd
een bericht sturen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 05:52

je mag het ook hier in het topic zetten hoor,dat scheelt een hoop pbtjes.

:D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:36

Citaat:
Mijn paard had ook last van zomereczeem
maar alles is weggegaan met een eenvoudige crème,
het werkt niet alleen op mijn paard maar
mijn vriendin haar paard lukt het ook
als je meer informatie wilt over die zalf mag je altijd
een bericht sturen

Ik vraag me dan af of het werkelijk ZE is. Dat moet je namelijk eerder van binnen uit oplossen en niet met een zalfje. Het is een allergie voor de speeksel van een mug en lijkt me niet uitwendig op te lossen. Symptoombestrijding kan helpen door bv een deken en door de manen wat vettig te houden, maar verder geloof ik eigenlijk niet dat een zalfje het oplost.
ZE gaat namelijk niet over, is niet te genezen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:42

Habore schreef:
@ Roos: mag ik weten wat een supplement dat was?

uuhm ja dat mag, maar ben de naam even kwijt, zal het vanavond even vriendlief vragen! het was behoorlijk duur, en je had een vloeistof en poeder dat je dan beide moest geven.. maar zal het vanavond nog even vragen...

en ik denk idd dat een zalfje niet helpen zal tegen ZE, de huid wordt misschien wat minder geirriteert, maar verhelpt het schuren niet...lijkt mij dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 08:46

is dat niet de X zema Roos_s?