[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:28

nou, toevallig heeft de merrie bij ons op stal een week geleden een veulen gekregen, zij jeukte ook,hals en stukje van de staart.
we smeerden het altijd in met sweet itch,maar sinds het veulen er is heb ik haar manen niet meer in de war gezien en heeft ze echt minder jeuk.
hopelijk werkt het bij de jouwe ook zo

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:02

dit klinkt alsof een merrie na het veulenen van het eczeem af zou zijn? Als ik daar garantie voor kreeg, zou ik Vera direct laten dekken

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:08

helaas ook fokmerries hebben eczeem... Wel kan het zijn dat de hormonen het eczeem verminderen/verergeren omdat dit veranderd bij een drachtige merrie. Het kan dus zo zijn dat een merrie tijdens de dracht en het zogen minder of meer last heeft van eczeem maar overgaan zal het niet.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:26

Wat voor biks geven jullie je fjord ?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:33

atreyuevita schreef:
Mijn merrie staat op punt van bevallen (JOEPIE). Haar SEME was aardig onder controle (was alleen een klein plukje manen kwijt) maar ze is ingeent 1,5 maand geleden en krijgt nu merriebrok doordat ze flink afviel en om te zorgen voor een goede melkproductie kreeg (eerst Semit met extra vitaminepoeder)
en staat nu in de wei ipv op zand. Gevolg .... schuren!! (natuurlijk)
Nu vraag ik me af wat de ervaring is met andere merrie-moeder eigenaren, wordt de jeuk minder als de melkproductie echt op gang komt (bij mijn merrie nog niet echt het geval) ?

Ok, ik gun iedereen zijn pret maar er moet mij nu echt iets van het hart. Zal ik wel niet populair mee worden maar hier komtie:

Hoe kun je nou in godsnaam gaan fokken met een schuurder, wetende dat de aanleg voor een aanzienlijk deel erfelijk is! Je zou als geen ander moeten weten wat een ellende dat schuren is, zowel voor het paard als voor de eigenaar en dan zet je gewoon doodleuk weer een potentiele schuurder op de wereld? Dat is voor mij onbegrijpelijk!!

Ik ben zo langzaam aan het hele topic door aan het lezen en ben dit inmiddels vaker tegen gekomen. Ik heb een merrietje dat zich iets schuurt. Een nakomeling van een favoriet die ik helaas moet missen en waar ik graag in de toekomst mee verder zou fokken maar gezien het feit dat ze zich schuurt, gaat dat feest dus niet door. Daarmee loopt dus ook mijn lijn dood, maar alles beter dan nog meer schuurders in de wereld zetten.

Als ze nog niet schuurde toen ze gedekt werd, dan heb ik niks gezegd overigens...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:02

Tja... wat kunnen we hier op zeggen...
Mijn merrie schuurt een beetje. Met wat zorg is het onder controle te houden. Voor zover ik heb kunnen nagaan hebben allebei haar ouders nooit geschuurd.
Ik heb uit haar een prachtig veulen gefokt dat nu 3 jaar oud is.
Hij heeft tot nu toe nog geen enkel teken van schuren getoond.
En aangezien mijn merrie volgend jaar waarschijnlijk stil komt te staan, laat ik haar volgend seizoen weer dekken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:08

ik denk dat bij merries die voor de fok woren gebruikt en die schuren misschien ook wel meespeelt dat het dieren zijn die vaak nogal hoogwaardig in het voer staan en dit misschien helemaal niet gebruiken/nodig hebben en daardoor dan schuren.

zo heb ik wel gevallen gezien van dieren die te rijk in vhet voer stonden en puur daardoor gingen schuren..
werden ze meer gebruikt------> dus beweging kregen en werden ze beter gevoerd op hun behoeftes dan nam het schuren af.
als er eenmaal een veulen bij loopt gaat er veel naar de melkproductie toe en benutten ze hun voedingsstoffen dus beter?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:12

Klinkt wel heel aannemelijk.
Maar ik weet niet of het helemaal voor die van mij geldt.
Ze rijdt 3 dagen per week en 1 keer per maand een Samengestelde Wedstrijd. Loopt aardig regelmatig dus.
Ze staat overdag de hele dag op het land, maar dit is flink begraasd, dus best mager te noemen. Op stal krijgt ze kuilhooi, maar niet eens veel en ze krijgt geen krachtvoer. Alleen in het kuilhooi zitten dus best wat eiwitten, maar dat is dan ook het enige dat ze krijgt...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:52

Is het wel bewezen trouwens dat zomereczeem erfelijk is? Mijn veearts zegt dat het waarschijnlijk wel zo is maar dat de meningen daar over verdeeld zijn. Ik denk zelf over fokken met mijn merrie met licht zomereczeem maar twijfel dus ivm evt. erfelijkheid.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:58

shera schreef:
Is het wel bewezen trouwens dat zomereczeem erfelijk is? Mijn veearts zegt dat het waarschijnlijk wel zo is maar dat de meningen daar over verdeeld zijn. Ik denk zelf over fokken met mijn merrie met licht zomereczeem maar twijfel dus ivm evt. erfelijkheid.

ja is het eigenlijk wel zo erfelijk ? mijn paard zijn ouders en zijn grootouders hadden geen eczeem ..en hij wel ... dus of het egt erfelijk is ??

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:12

roosje84 schreef:
Wat voor biks geven jullie je fjord ?

Ik geef juist helemaal geen biks!
Dan kan je beter muesli geven met een zeer laag
suikergehalte (havens) of Nature's best van Pavo.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:14

XxSultanxX schreef:
shera schreef:

ja is het eigenlijk wel zo erfelijk ? mijn paard zijn ouders en zijn grootouders hadden geen eczeem ..en hij wel ... dus of het egt erfelijk is ??

De moeder van mijn fjord heeft wel eczeem en mijn fjord zelf ook.
Er heeft geloof ik pas nog een stukje in de Bit gestaan of het erfelijk is ja of de nee.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:35

Bij sommige merries gaat het zomereczeem over als ze gedekt zijn... Bij een aantal paarden is het een gevolg van verstoorde hormoonhuishouding die door drachtigheid weer op peil kan worden gebracht.

Verder staat Den vanaf vandaag lekker op een manege aan het strand!!! Haha! Haha! Dus heerlijk over het strand gecrosst en gezwommen. Vanaf morgen zet ik hem maar zonder deken, durfde het vandaag (nog) niet aan. Hoop dat hij van de week helemaal het water in wil (vandaag maar niet gedaan met zadel Bloos ) want het zeewater zal zn eczeem wel goed doen Lachen

LYNN05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:11

Venetia schreef:
Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

EdskoTakens schreef:
Vergeet a.u.b. niet dat alle paarden die gestoken worden jeuk hebben en zich willen schuren. Een z.e. paard heeft hierbij een overreactie en blijft doorgaan. Ieder paard dat in een risico gebied staat en de mogelijkheid heeft zich te schuren heeft dus wel eens een warrige staart.

Klopt, maar het verschil met eczeem is vrij duidelijk. Dikke manenkam, extreem schuren, abnormaal gedrag met poetsen (drukken je zowat plat zolang je maar bij manen of staart extreem hard wil poetsen, normale paarden vinden het overal fijn). Wondjes en schilfers zelfs zonder dat het dier ergens aan kan schuren (doen ze vaak met de hoef, dat doet een gezond paard veel minder). Warme bulten bij de manenkam.

Denk dat iedereen hier in dit topic precies weet waar ik over praat!

Voor mij is helaas het verschil nog (steeds) niet duidelijk! Bloos Ik heb hier al eerder gevraagd waaraan ik eczeem kan herkennen!? maar ik heb nog geen duidelijk antwoord gekregen.....
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een leuke 3 jarige merrie, maar sinds ze bij ons staat schuurt ze zich! Verdrietig
GEEN abnormaal of onrustig gedrag, dikke of warme manenkam of extreem schuren, MAAR wel dagelijks een warrige, geschuurde staart EN kleine wondjes in de manenkam welke ze met haar achterhoef krabt (als een hondje)! waardoor de manen ook een klein beetje afgeschuurd zijn.... Verdrietig
HOE weet ik nu of dit (een vorm van) eczeem is, of 'gewoon' jeuk?!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:25

Het is ook een lastig probleem. Als je paard straks in de winter jeukvrij is dan kun je er vanuit gaan dat het zomereczeem is. Wordt ze tegen de avond(schemer) extra onrustig?? Korstjes in de manen en/of staart? De echte eczemers schuren echt tot bloedens toe, draaien rondjes op hun kont in de wei en rollen zich een ongeluk. Wat jouw paard doet, krabben met de achterhoeven dat doet onze pony ook. Het kan ook zijn dat jouw paard een lichte vorm heeft. Behandel haar alsof ze het heeft en kijk of ze er baat bij heeft. Heb je haar gecheckt op luis,wormen of schimmel? Anders de DA even vragen, maar die gaf bij mij ook een vaag antwoord:het zou zomereczeem kunnen zijn....
succes...

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:47

@lynn; ik zou de dierenarts een keer laten komen. Onze jaarling had al een hele tijd plekken rond haar ogen waarvan iedereen zei dat het zomereczeem was (DA ook met telefonisch consult). Een paar weken geleden begon ze ook haar staart en manen te schuren. Ze krabt met haar achterpoten over haar hoofd en nek en bijt haar flanken en staart open. De manenkam voelt ook wat verdikt. Ik ben dus gaan smeren met eczeemmiddelen, gewassen met teershampoo, vliegenspray etc, maar niets hielp (voor de zekerheid ook nog gewassen met imaverol). Vond het zo zielig dat ik uiteindelijk een eczeemdeken gekocht heb. Maar op het moment dat ik de deken in huis had, begon ik toch erg te twijfelen of het wel echt zomereczeem was (is ze ook wel erg jong voor). Dus DA gevraagd om langs te komen en gelukkig is het dus geen zomereczeem, maar een gecombineerde huidinfectie. Moet nu wassen met betadine en neocidol en als dat niet werkt moet ze een tijdje aan de antibiotica. Gelukkig had ik de deken nog niet opgedaan, dan was het lekker gaan broeien en alleen maar erger geworden.

Ik wou dus ook nog maar eens zeggen dat niet alle jeuk en geschuur zomereczeem hoeft te zijn!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:15

Aline4, ik ben het helemaal met je eens. Zolang er nog steeds geen duidelijkheid bestaat over het wel of niet erfelijk zijn vind ik ook dat je niet moet fokken met eczeempaarden. Waarom het risico nemen? En ik vind het helemaal not done als die paarden de handel in gaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:53

shera schreef:

Het is nooit echt bewezen....lijkt me ook erg moeilijk.
De meesten paarden met eczeem hebben ouders zónder eczeem.
Het blijft een verhaal apart. Vork
Of iemand ermee fokt moet men zelf weten, als de nakomelingen
het ook hebben, dan zou ik er zelf niet meer mee fokken. Ach gut

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:08

Het heeft uiteraard ook met meer factoren te maken of een paard klachten krijgt. Net als bij mensen. Voeding, weerstand,weeromstandigheden, omgeving de hele mikmak heeft invloed of een eczeemgevoelig paard het ook daadwerkelijk krijgt. Hoewel ik mijn paard al 4 jaar heb, heeft ze deze zomer opeens klachten terwijl er naar mijn idee niets veranderd is. Ik blijf me afvragen waar het opeens vandaan komt. Je zou toch ook zeggen dat erfelijkheid aan te tonen moet zijn. Ik las trouwens in het blad van het Groninger paard dat ze onderzoek gaan doen welke hengsten nakomelingen geven met eczeem. Je 'moet' je eczeempaard registreren zeg maar. Maar aangezien de veearts het over waarschijnlijk heeft.... Ik hoop nogsteeds dat het bij die van mij volgend jaar verdwenen is,ijdele hoop vrees ik Huilen . Hoewel ze nu gelukkig helemaal klachenvrij is (met deken en smeersel dat wel.. Tong uitsteken )

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:57

Aline4 schreef:
Ok, ik gun iedereen zijn pret maar er moet mij nu echt iets van het hart. Zal ik wel niet populair mee worden maar hier komtie:

Hoe kun je nou in godsnaam gaan fokken met een schuurder, wetende dat de aanleg voor een aanzienlijk deel erfelijk is!

Als je niet mag fokken met elke spanjaard die iets schuurt zouden er onderhand geen spaanse paarden meer in Nederland lopen Knipoog We moeten zo nodig die paardjes uit hun schrale droge habitat hier in onze groene koeieweides planten en geven ze gezellig sportbrok (tja mijn fout dus)... en dan gaan er veel schuren helaas. Mijn merrie stond tot 6 weken geleden op een rantsoen wat meer in de buurt komt van wat ze in spanje gewend zijn en had vervolgens nauwelijks ergens last van. In haar familie komt zover na te gaan geen allergie- of schuurgevoeligheid voor. SEME is niet erfelijk maar aanleg voor allergieen wél. Dus haar veulen heeft evenveel kans op SEME als op een andere allergie (voor bananen bijvoorbeeld). Mijn paard heeft dus ook geen reactie op mugjes (een exzeemdeken verminderd de jeuk niet) maar louter op voer, inentingen en ik denk ook wormenkuren.
Als ik een 13 in een dozijn paard zou hebben zou ik uberhaubt niet fokken want "leuke dressuur paardjes" zijn er in overvloede, maar mijn paard is van een zeldzame eeuwenoude spaanse bloedlijn. Maar als mijn merrie tot bloedens toe zou schuren of echt last hebben van constante jeuk zou ik ook het risico niet durven nemen om ermee te fokken. En in mijn geval ga ik ook na of er bij de hengst allergie gevoeligheid voorkomt want dubbelop is nooit goed.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:01

LYNN05 schreef:
Voor mij is helaas het verschil nog (steeds) niet duidelijk! Bloos Ik heb hier al eerder gevraagd waaraan ik eczeem kan herkennen!? maar ik heb nog geen duidelijk antwoord gekregen.....
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een leuke 3 jarige merrie, maar sinds ze bij ons staat schuurt ze zich! Verdrietig
GEEN abnormaal of onrustig gedrag, dikke of warme manenkam of extreem schuren, MAAR wel dagelijks een warrige, geschuurde staart EN kleine wondjes in de manenkam welke ze met haar achterhoef krabt (als een hondje)! waardoor de manen ook een klein beetje afgeschuurd zijn.... Verdrietig
HOE weet ik nu of dit (een vorm van) eczeem is, of 'gewoon' jeuk?!

Je kan een bloedonderzoek laten doen

D_Ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:17

Heyy.
Wij hebben een ijslander met staart en manen- eczeem. Ieder jaar proberen we iets nieuws en dat werkt weer niet dus dat word weer een nieuw middeltje zoeken en dat werkt ook niet enz. enz. Het is zo vervelend dat je paard jeuk heeft en je niks kan doen.
Wij zitten deze keer op de veluwe met vakantie, dus, horzels, zandvliegjes, vliegen enz. Toestand. Goed, wij naar een winkeltje met paardenspullen vragen om een nieuw middeltje. En ja hoor, iets nieuws op de paardenmarkt, eindelijk. Wij de volgende keer toen wij er waren toch maar kopen. Het was duur dat geef ik toe, maar het is tot nu toe wel heel effectief. We gebruiken het nu een week. Dat spul is een soort cement-achtig iets en dat zorgt voor een beschermend laagje op de schuurplekken. Mijn pony ze boven staart was helemaal kaal! Nu groeit er weer nieuw gras op de woestijn met de verschrikkelijke zandvliegjes..
Het moet gemengd worden voor gebruik en het is best een werkje, maar het werkt heel goed en onze pony is gewoon ook veel minder nijdig als we de wei inkomen, hij laat zich bijna nooit vangen als je zijn halster om doet enzo, maar sinds een week loopt hij zelf naar je toe en is hij veel blijer. Haha! Het heet lifeaid sioskin en het is denk ik wel ergens te bestellen ofzo.
Dus als je paard ook zo'n last heeft van eczeem raad ik het je aan te proberen.
Volgende week hoor je meer van mij.
Reacties altijd welkom.
Vriendelijke groetjes Djoeke

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:25

Hey, wij zijn ook flink aan het uitproberen al jaren en hebben 1 paard zijn jeuk dus echt niet onder controle.
dat spul waar jij het over hebt Lifeaid Sioskin, (moet dat niet Bioskin zijn?) hoe vaak breng je dat aan? Elke dag of als het een mooi laagje is, minder vaak? En alleen op de kale plekken? Of hele staart en manen?
Ik ga er nu even aanr googelen, want ben wel weer aan een nieuw experiment toe!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:28

hah! gevonden!
het heet dus echt Lifeaid Sioskin...
Nu eens kijken waar ik het kan kopen of bestellen en wat het kost...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:49

Ik gebruik TKC97. Ik wil wel aandelen in dat spul! Werkt echt superdesuper ik gebruik het wel in combinatie met een eczeemdeken. Er schijnen paardjes te zijn die er brandplekjes van krijgen. Ik dacht eerst dat onze pony dat ook had, bleek dat ze werd kaalgekriebeld door ons paard Tong uitsteken Je hoeft het maar een paar keer per week aan te brengen. Ik doe nu twee keer. Zuinig in gebruik! Ben ook wel benieuwd naar de werking van sioskin. Ik had er al over gelezen op internet.