Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
atreyuevita schreef:Mijn merrie staat op punt van bevallen (JOEPIE). Haar SEME was aardig onder controle (was alleen een klein plukje manen kwijt) maar ze is ingeent 1,5 maand geleden en krijgt nu merriebrok doordat ze flink afviel en om te zorgen voor een goede melkproductie kreeg (eerst Semit met extra vitaminepoeder)
en staat nu in de wei ipv op zand. Gevolg .... schuren!! (natuurlijk)
Nu vraag ik me af wat de ervaring is met andere merrie-moeder eigenaren, wordt de jeuk minder als de melkproductie echt op gang komt (bij mijn merrie nog niet echt het geval) ?
shera schreef:Is het wel bewezen trouwens dat zomereczeem erfelijk is? Mijn veearts zegt dat het waarschijnlijk wel zo is maar dat de meningen daar over verdeeld zijn. Ik denk zelf over fokken met mijn merrie met licht zomereczeem maar twijfel dus ivm evt. erfelijkheid.
roosje84 schreef:Wat voor biks geven jullie je fjord ?
XxSultanxX schreef:shera schreef:Is het wel bewezen trouwens dat zomereczeem erfelijk is? Mijn veearts zegt dat het waarschijnlijk wel zo is maar dat de meningen daar over verdeeld zijn. Ik denk zelf over fokken met mijn merrie met licht zomereczeem maar twijfel dus ivm evt. erfelijkheid.
ja is het eigenlijk wel zo erfelijk ? mijn paard zijn ouders en zijn grootouders hadden geen eczeem ..en hij wel ... dus of het egt erfelijk is ??
Venetia schreef:Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeukEdskoTakens schreef:Vergeet a.u.b. niet dat alle paarden die gestoken worden jeuk hebben en zich willen schuren. Een z.e. paard heeft hierbij een overreactie en blijft doorgaan. Ieder paard dat in een risico gebied staat en de mogelijkheid heeft zich te schuren heeft dus wel eens een warrige staart.
Klopt, maar het verschil met eczeem is vrij duidelijk. Dikke manenkam, extreem schuren, abnormaal gedrag met poetsen (drukken je zowat plat zolang je maar bij manen of staart extreem hard wil poetsen, normale paarden vinden het overal fijn). Wondjes en schilfers zelfs zonder dat het dier ergens aan kan schuren (doen ze vaak met de hoef, dat doet een gezond paard veel minder). Warme bulten bij de manenkam.
Denk dat iedereen hier in dit topic precies weet waar ik over praat!
shera schreef:Is het wel bewezen trouwens dat zomereczeem erfelijk is? Mijn veearts zegt dat het waarschijnlijk wel zo is maar dat de meningen daar over verdeeld zijn. Ik denk zelf over fokken met mijn merrie met licht zomereczeem maar twijfel dus ivm evt. erfelijkheid.
Aline4 schreef:Ok, ik gun iedereen zijn pret maar er moet mij nu echt iets van het hart. Zal ik wel niet populair mee worden maar hier komtie:
Hoe kun je nou in godsnaam gaan fokken met een schuurder, wetende dat de aanleg voor een aanzienlijk deel erfelijk is!
LYNN05 schreef:Voor mij is helaas het verschil nog (steeds) niet duidelijk!Ik heb hier al eerder gevraagd waaraan ik eczeem kan herkennen!? maar ik heb nog geen duidelijk antwoord gekregen.....
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een leuke 3 jarige merrie, maar sinds ze bij ons staat schuurt ze zich!![]()
GEEN abnormaal of onrustig gedrag, dikke of warme manenkam of extreem schuren, MAAR wel dagelijks een warrige, geschuurde staart EN kleine wondjes in de manenkam welke ze met haar achterhoef krabt (als een hondje)! waardoor de manen ook een klein beetje afgeschuurd zijn....![]()
HOE weet ik nu of dit (een vorm van) eczeem is, of 'gewoon' jeuk?!