[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:31

ik heb net de pagony deken binnen gekregen inclusief hoofdkap, alleen nou wilde ik hier eens vragen waar die riempjes van die hoofdkap aan bevestigd moeten worden. Iemand ervaring? Ik heb het nog niet op Vera gepast, dat ga ik morgen doen, maar ik ken mevrouw, als ik te lang aan het pielen ben dan wordt ze ernstig ongeduldig, dus vandaar dat ik het hier alvast vraag Haha!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:49

fluffyfox schreef:
maar wom wel afbouwen als hij het er mischien wel goed op doet dan??
weet natuurlijk niet zeker dat t daardoor komt he dat t goed gaat,maar als dat zo is....
Dendie krijgt Drainage Compositum ook op vast rantsoen (naast Puur Culico en Allergie)... Ik geef maar 15 druppels per dag. Scheen voor hem ook wel goed te zijn voor afvoer afvalstoffen die hij opsloeg door 24 uur per dag op weide staan. Ik zou het niet afbouwen zolang het je pony goed doet! Lachen

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:40

ok, dankjewel hier kan ik wat mee idd
gisteren had hij weer wat geschuurd, en ik snap dus echt niet waarom.
gisteravond heb ik hem helemaal in gesprayd met anti vlieg in de hoop dat t helpt....

LYNN05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:46

Via de zoekfunctie op Bokt om informatie te vinden betreft de borstelframe (borstel op stal) kwam ik bij dit topic!
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een hele leuke 3 jarige merrie, maar sinds ze bij ons is schuurt ze haar staart en manen lichtelijk. Verdrietig
Ik heb het al meerdere keren gewassen met teershampoo, gebruik dagelijks voor ze de wei op gaat 'Atex daas spray' en verder houd ik de staartwortel vet met uierzalf. Ze schuurt zich niet erger of kaler, maar iedere ochtend tref ik haar op stal aan met een pluizige, warrige coupe!

Nu had ik een middelharde grote borstel (bezem) gekocht en wilde deze in haar stal aan de muur bevestigen, zodat ze zich kan schuren zonder verder schade aan te richten aan staart en manen.
MAAR nu zijn mijn vader en vriend bang dat door de borstel het 'jeuk'-/'schuur'-gedrag gestimuleerd zal worden! Daardoor heb ik de borstel nog maar niet opgehangen en ben ik opzoek naar ervaringen van andere mensen.......
Graag jullie reactie

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:23

Ja natuurlijk wordt het schuren er door gestimuleerd...want ze vinden het lekker. Ik heb vorig jaar een officieel frame gekocht en het bevalt prima. Paard schuurt niet meer aan de muur, dus veel minder last van schuurplekken op de staart. Enige probleem was dat mijn paard er in het begin aan zat te vreten maar wat cribbox spray er op en toen was dat ook over.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:24

Ik heb ook een borstel in de stal hangen.. Hij vindt het wel prettig om daar tegen te schuren, maar ik heb het idee dat de staart alsnog beschadigd. Je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen, kijken of ze er wat mee doet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:35

Dat is wel het voordeel van het frame, die heeft ook een borstel schuin naar boven, ik had eerst ook een gewone borstel, die kwam niet bovenop, deze dus wel.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:55

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar toch een vraagje;
Mijn fjord heeft zomerexceem.Welke deken bevalt jullie het beste, hoe duur is de deken etc etc..

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:59

Everline, 120 euro geloof ik... Prima deken, en bevalt ook zeer goed! Lachen

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:06

Vergeet a.u.b. niet dat alle paarden die gestoken worden jeuk hebben en zich willen schuren. Een z.e. paard heeft hierbij een overreactie en blijft doorgaan. Ieder paard dat in een risico gebied staat en de mogelijkheid heeft zich te schuren heeft dus wel eens een warrige staart.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:49

Oftewel? Wij overdrijven? Ik snap deze reactie niet helemaal geloof ik..

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:51

ik ben tot de conclusie gekomen dat Bailey geen tot hele licht exceem heeft.
ik heb haar gister zonder deken op het land gezet.
eens kijken hoe dat uitpakt.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:52

EdskoTakens schreef:
Vergeet a.u.b. niet dat alle paarden die gestoken worden jeuk hebben en zich willen schuren. Een z.e. paard heeft hierbij een overreactie en blijft doorgaan. Ieder paard dat in een risico gebied staat en de mogelijkheid heeft zich te schuren heeft dus wel eens een warrige staart.

ow jongens het is normaal dat onze paarden zich schuren tot bloedens toe Gestoord

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:07

XxSultanxX schreef:
EdskoTakens schreef:

ow jongens het is normaal dat onze paarden zich schuren tot bloedens toe Gestoord

Nee, het enige wat EdsoTakens zegt is dat je geen paniek hoeft te zaaien wanneer je paard zn staart een keer schuurt... Dit hoeft namelijk niet direct te betekenen dat je paard eczeem heeft.

Vergelijk het met mensen, iedereen die gestoken wordt door een mug krijgt een klein jeukend bultje, bij een "normaal" iemand is dit met een dagje weg en heb je er bijna geen last van. Ben je echter écht allergisch voor muggen (ieder mens is in bepaalde mate allergisch ervoor, kijk maar naar het bultje wat ontstaat) dan krijg je grote plekken die zelfs gaan ontsteken.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:23

roosje84 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar toch een vraagje;
Mijn fjord heeft zomerexceem.Welke deken bevalt jullie het beste, hoe duur is de deken etc etc..

Ik heb voor Vera de Pagony binnen gekregen met hoofdkap, deze was in totaal 95 euro. En zo ziet het eruit
Afbeelding

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:30

die van mij heeft gister zonder deken gestaan , omdat zijn deken egt de helle tijd afzakt ... ik heb hem gister gewassen met teershampoo ingesmeert met eczema balsem en ingesprayt met vliegenspray , hopelijk heeft hij niet geschuurt

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:45

XxSultanxX schreef:
die van mij heeft gister zonder deken gestaan , omdat zijn deken egt de helle tijd afzakt ... ik heb hem gister gewassen met teershampoo ingesmeert met eczema balsem en ingesprayt met vliegenspray , hopelijk heeft hij niet geschuurt

Kan je de deken niet vastzetten aan het halster? dat deed ik met de boett ook, je hebt bovenaan zo'n bandje en dat haalde ik altijd onder het halster door, dan blijft ie op zijn plek

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:48

bij mij zitten er geen dingetjes aan om hem vast te zetten .
ow ik zou natuurlijk wel dat dingetje waar je het hals gedeelte strakker mee zet eerst door het halster kunnen halen Lachen
maar vind een halster in de wei eigenlijk een beetje eng ...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:02

Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

EdskoTakens schreef:

Klopt, maar het verschil met eczeem is vrij duidelijk. Dikke manenkam, extreem schuren, abnormaal gedrag met poetsen (drukken je zowat plat zolang je maar bij manen of staart extreem hard wil poetsen, normale paarden vinden het overal fijn). Wondjes en schilfers zelfs zonder dat het dier ergens aan kan schuren (doen ze vaak met de hoef, dat doet een gezond paard veel minder). Warme bulten bij de manenkam.

Denk dat iedereen hier in dit topic precies weet waar ik over praat!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:47

Ja idd Venetia.
Je hebt schuren en SCHUREN zoals bij onze paarden. Bij ZE-paarden praat je niet meer over een warrige staart... Ja

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:55

mijn paard kan niet schuren wbt paaltjes e.d.
maar die gaat gerust op zijn kont zitten en dan rondjes draaien.
en rollen. of heel lenig met zijn achterbeen naar de manen!!!
maar heb sinds kort toch maar een boett deken gekocht(rib uit mijn lijf Knipoog) maar die bevalt me super.
in de 2 jaar dat hij er last van heeft is dit als zijn 3e deken. ik hoop dat deze langer dan 1 seizoen mee gaat.
heb die van pagony gehad en die ze bij piaffe verkopen, die zijn toch net iets minder stevig dan de boett deken...

die van mij heeft zich 1 x tot bloedens toe open geschuurd en dat was in stal(open loods), die van mij staat dus 24/7 in het land..

@ edskotakens...

ik denk dat een warrige staart iedereen zowat wel een rotzorg kan zijn denk ik.

gaat meer om het gevolg van het schuren, plekjes enz...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:56

@verafjord,
is die hoofdkap ook van pagony?
dat is dan zeker nieuw?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:48

_MelloW_ schreef:
@verafjord,
is die hoofdkap ook van pagony?
dat is dan zeker nieuw?

ja die is ook van pagony en ik moet zeggen hij blijft super zitten, alleen het halsgedeelte zakt naar voor dus dat komt af en toe onder de deken uit en dan heeft ze een bloot stukje bij haar kin, ben me nog aan het beraden hoe ik dat aan ga pakken.

@Sultan: ik ben ook geen voorstander van een halster in de wei, maar met een deken kunnen ook ongelukken gebeuren, helaas hebben we geen keus met onze eczemers Verdrietig

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:45

Dat is wel een mooie deken., Danc schuurt vooral bij zijn manen staart, duhh, en heeft op zijn kont ook vaak allemaal van die schuurbultjes..zo zielig...Boos!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:18

Mijn merrie staat op punt van bevallen (JOEPIE). Haar SEME was aardig onder controle (was alleen een klein plukje manen kwijt) maar ze is ingeent 1,5 maand geleden en krijgt nu merriebrok doordat ze flink afviel en om te zorgen voor een goede melkproductie kreeg (eerst Semit met extra vitaminepoeder)
en staat nu in de wei ipv op zand. Gevolg .... schuren!! (natuurlijk)
Nu vraag ik me af wat de ervaring is met andere merrie-moeder eigenaren, wordt de jeuk minder als de melkproductie echt op gang komt (bij mijn merrie nog niet echt het geval) ?