[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:44

Fabster schreef:
Zie je hem wel eens echt liggend slapen? Want het zou ook gewoon slaap tekort kunnen zijn. Paarden die niet gaan/durven liggen met slapen, vallen na een tijdje letterlijk om van de slaap.

Want hij zit wel heel weinig boven de referentiewaarde. Wat niet weg neemt, dat hij gewoon cushing kan hebben, hoor. Die van mij heeft ook maar een licht verhoogde waarde, maar wel duidelijke symptomen.

Helaas slaapt hij nauwelijks liggend, buiten zeer zeker niet. We hebben 6 nachten de camera in de stal aangehad en hij heeft in 6 nachten een minuut of 8 gelegen. Niet plat, maar op zijn knuisten zeg maar, hoofd omhoog. Zelf denk ik wat het filmpje betreft aan sleepdeprevation (chronisch slaaptekort) maar voor de zekerheid dus ook de cushing getest. Ik dacht echt dat daar gewoon niks uit zou komen en ben toch erg verbaasd dat hij boven de normaalwaarde zit. Mijn shet had 265 pg/mL waar deze 47 mocht zijn dus dat was helder. Nu bij de fries 32 waar het 29 mag zijn....ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:53

Helaas had die van mij ook cushing met amper verhoging van de waardes (ik meen dat het 34 was destijds). Wel weet ik zeker dat hij het al langer had, de krullen waar er inmiddels al (DA vond mijn vermoeden eerder niet aannemelijk, toen hij bevangen raakte vond hij een test blijkbaar toch wel aannemelijk en helaas kwamen vlak daarna de eerste krulletjes/kruintjes)..

De waarde hoeft niet hoog te zijn, het bepaald de ernst van de ziekte niet altijd zeg maar.

Maar zoals in jou topic ook al eerder van anderen gehoord dat slaapgebrek dit toch echt kan veroorzaken..hoe krijg je hem aan het slapen?

Andere optie is starten met medicatie tegen cushing en kijken wat er gebeurt?

Lastig hè?
Ik heb het in dit topic geloof ik niet eerder gehoord.

Cushing kan ook onrust/stress/meer spoken zien geven, mogelijk dat hij daarom niet liggen wil?

Helaas is de mijne er inmiddels al 4 jaar niet meer, maar dat stond los van de cushing.

Mizora

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:54

Slaapgebrek kan stress veroorzaken en daardoor verhoogde waardes. Dus ik zou nog niet direct van cushing uit gaan. Heeft hij een zacht droog ligbed (niet alleen rubber tegels maar echt een stuk met minimaal 20cm strooisel).

Is hij gevoelig op de singel? Want maagzweren/darmzeren kunnen ook veroorzaken dat een paard niet meer wil liggen. Ik zou eerder hem 2 weken op omeprazol zetten (en als het niets doet nog een week afbouwen, anders nog 4 weken volle dosis en dan minimaal 2 weken afbouwen). Om het betaalbaar te houden adviseer ik abler.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:56

Ja dat is ook weer zo..
Goede tip van Mizora..
Prascent is niet bepaald een middel om mee te experimenteren, omeprazol kan veel minder kwaad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:06

dieseltje schreef:
Fabster schreef:
Zie je hem wel eens echt liggend slapen? Want het zou ook gewoon slaap tekort kunnen zijn. Paarden die niet gaan/durven liggen met slapen, vallen na een tijdje letterlijk om van de slaap.

Want hij zit wel heel weinig boven de referentiewaarde. Wat niet weg neemt, dat hij gewoon cushing kan hebben, hoor. Die van mij heeft ook maar een licht verhoogde waarde, maar wel duidelijke symptomen.

Helaas slaapt hij nauwelijks liggend, buiten zeer zeker niet. We hebben 6 nachten de camera in de stal aangehad en hij heeft in 6 nachten een minuut of 8 gelegen. Niet plat, maar op zijn knuisten zeg maar, hoofd omhoog. Zelf denk ik wat het filmpje betreft aan sleepdeprevation (chronisch slaaptekort) maar voor de zekerheid dus ook de cushing getest. Ik dacht echt dat daar gewoon niks uit zou komen en ben toch erg verbaasd dat hij boven de normaalwaarde zit. Mijn shet had 265 pg/mL waar deze 47 mocht zijn dus dat was helder. Nu bij de fries 32 waar het 29 mag zijn....ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken.

Bij dit soort grappen denk ik altijd meteen: Laarakker....

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:11

Mizora schreef:
Slaapgebrek kan stress veroorzaken en daardoor verhoogde waardes. Dus ik zou nog niet direct van cushing uit gaan. Heeft hij een zacht droog ligbed (niet alleen rubber tegels maar echt een stuk met minimaal 20cm strooisel).

Is hij gevoelig op de singel? Want maagzweren/darmzeren kunnen ook veroorzaken dat een paard niet meer wil liggen. Ik zou eerder hem 2 weken op omeprazol zetten (en als het niets doet nog een week afbouwen, anders nog 4 weken volle dosis en dan minimaal 2 weken afbouwen). Om het betaalbaar te houden adviseer ik abler.

Hij heeft een eigen ruime stal van 4 bij 3.5 meter, kan zich in de stal nauwelijks verwonden (mocht hij echt vallen...). Er ligt een dik bed van vlas, stro is geen optie omdat hij zich daar vol aan vreet met koliek als gevolg.
Hij heeft sinds begin januari (toen zijn ponyvriendje werd ingeslapen) flink wat voor de kiezen gehad, heeft een aantal dagen alleen gestaan en daarna is er een heel jong/druk leenpaardje bij hem komen staan die echt wat opvoeding nodig had van hem. Toen was hij duidelijk vermoeid door alles. Inmiddels is de rust wel weer wat wedergekeerd, de kleine pony is een stuk rustiger en kent de routine nu. Ik had dus hoop dat dat slaapgebrek/omvallen zou verdwijnen....helaas dus niet. Hij heeft ook vrijwel nooit vlas op zich zitten 's morgens.

Ik rij hem wegens gezondsheidproblemen van mijzelf al een paar jaar niet meer. Ik kan hem niet missen, is mijn alles, en dus staat hij vervroegd met pensioen. Mooie wei-vulling... Gevoeligheid op singel kan ik dus net beoordelen. Wel heeft hij mogelijk een verleden met maagzweren, vorig jaar heeft hij een kuur gehad en sindsdien staat hij op Gastro+ en de mix van Havens ivm maagzweren.

Ik denk er nog over om eventueel op maagzweren te laten onderzoeken, of misschien artrose (al zie ik daar niks geen tekenen van verder, of misschien of zijn op-slot-zet mechanisme bij rusten niet meer functioneert. Maarja, nu komt die ACTH om de hoek kijken.

Bedankt voor de tip van de omeprazol, dat ga ik zeker meenemen in mijn gesprek met de DA. Mijn shet heeft de prascend gehad maar dat heeft hem niet echt geholpen of goed gedaan in de laatste fase van zijn te korte leven.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:14

Fabster schreef:
Bij dit soort grappen denk ik altijd meteen: Laarakker....

Vertel, er gaat geen belletje bij me af...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:49

Mijn paard vertoont dit bijna vallen ook. Hij heeft narcolepsie. Hij is nog nooit echt gevallen en heeft er verder ook geen last van. Hij doet dit als hij staat te slapen. Ik kan gewoon nog met hem werken. Er zijn geen medicijnen voor. Het kan ook door oververmoeidheid zijn, als ze zoiets doen. Mijn paard zie ik ook nooit liggend slapen, hij rolt wel, maar staat dan weer op. Maar verder vertoont hij geen verschijnselen van oververmoeid zijn, werkt graag.

Als het wel oververmoeidheid is, verklaart het de hoge waarden van de bloedtest, want dan is er ook sprake van stress

Succes!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:21

Ik denk dat hij zich niet veilig genoeg voelt om te gaan liggen slapen. Hij was gewend aan een vast vriendje, dat vertrouwde hij en de "nieuwe" heeft kennelijk in het begin geen vertrouwen opgebouwd met z'n drukke gedoe.
Bij die waarde zou ik verwachten dat het voort komt uit stress van slaapgebrek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:08

Ik ga met mizora mee, zou alleen geen endoscopie laten doen: paard moet dan lang vasten en dat in samenwerking met de stress van het onderzoek zelf, kan wel eens meer kwaad dan goed doen.
Dan kan je beter die paar 100 dat het onderzoek kost maar gelijk investeren in de abprazole van abler, vrij te bestellen in de usa.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:31

....nou breekt mijn klomp....
Vanavond met spoed de dierenarts hier gehad voor hem, we kwamen thuis en hij stond enorm te headshaken, was zeiknat van het zweet en bleef maar rondjes lopen. Hij had de hele bak omgeploegd.
Hij is onderzocht (oren, ogen, mond, neus), in de stal werd hij rustiger, maar er is geen directe aanleiding gevonden voor het headshaken.
Hij heeft een spuit vitamine B complex gehad en morgen bekijken wat hij doet. Ik heb het weer op film, mijn dierenarts heeft het vorige filmpje (van het omvallen) naar een paardenendocrinoloog/internist gestuurd en dit filmpje van het shaken gaat er ook heen. Fijn dat er meerdere meedenken.

Nu zei mijn dierenarts dat we de uitslag van de cushing-test af moeten wachten, die komt morgen binnen. Toen zei ik dat ik al wist dat die 32 was omdat ik die uitslag per mail had ontvangen. Mijn DA was heel verontwaardigd, dat kon niet en nu is zeer waarschijnlijk de uitslag verwisseld met een cushing-test van een pony een dag eerder, die had 32. Ze gaat er morgen achteraan en belt me dan met de juiste uitslag. (longen, hart, lever en nieren zijn trouwens oke, goede waarden)

Als hij geen Cushing heeft kunnen we voor een maagscopie gaan (inderdaad met 24 uur vasten en 12 uur vocht-vasten) of eventueel een CT-scan in Utrecht om te zien of er zenuwen in zijn hoofd opspelen of er afwijkingen zijn in zijn hersenen.

Wordt vervolgd....
Wordt vervolgd...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:30

Jeetje..wat een raar verhaal!

Ben benieuwd wat er uit komt. Goed dat je het filmt. Daar zou ik geloof ik niet direct bij stil staan.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:29

toch ook ACTH 32....toevallig dus.
Hij is er niet goed aan, vanmorgen begon hij weer met headshaken, ik heb hem binnen gezet en daar werd het iets minder, maar de tics beven wel....

Nu zwaar in overleg wat we moeten gaan doen....ik weet het niet meer even

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:39

Pfff, heftig hoor. Heel veel sterkte!!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:48

Wow dat is schrikken! Sterkte!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:56

Heeft de endocrinoloog nog gereageerd?
Kan iets hem zoveel stress geven? Is er iets anders buiten?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:24

Bedankt voor de reacties.

IMJ schreef:
Heeft de endocrinoloog nog gereageerd?
Kan iets hem zoveel stress geven? Is er iets anders buiten?

Het omvallen bij doezelen heb ik voor het eerst in januari gezien (zijn vaste vriendje is begin januari overleden en een paar dagen laten hebben we een heel druk 2-jarig ruintje bij hem gezet en daar werd hij wel aardig moe van). Inmiddels is de rust tussen die twee gevonden, knuffelen samen, trekken sprintjes samen, eten samen etc.
Er is wel sinds een kleine 3/4 weken een omleiding in het dorp, hierdoor komt er nu veeeeeel meer zwaar verkeer door onze straat. Mijn paard is geen held met groot verkeer (vrachtwagens, tractors etc) en het is ook de tijd van de mesttonnen, zaai- en spuitmachines...

Iets anders kan ik niet verzinnen waar hij zich druk over moet/kan maken.

Ik weet nog niets van de endocrinoloog, daar ga ik vandaag weer naar informeren. Gisteren heeft hij nog erg veel met zijn hoofd geschud. Vandaag is hij wat rustiger, ik heb hem een hoofdnetje met oren aangegeven en een halster met neusflap ivm mogelijke hooikoorts/pollenallergie (hoe ironisch bij een paard....). Gisteren heb k hem 's morgens zwetend en hoofdschuddend weer in de stal moeten zetten, nu staat hij nog buiten, heeft even op zijn knuisten gelegen en staat hooi te knabbelen....so far so good.
Hij heeft gisteren wel een pasta gehad van ontstekingsremmers/pijnstilling, die krijgt hij de aankomende dagen ook nog.
Mocht dat aanslaan gaan we daar nog even mee door, zo niet is er nog een infuus dat hem gegeven kan worden, dmso-infuus.

Verder denk ik zelf nog aan allergie (daar is hij gevoelig voor, dus misschien anti-histamine) en ik ben viavia ook op Lyme gewezen. Ik ben voorlopig dus nog niet van plan om hem op de trailer naar Utrecht te zetten, dat vind ik ook heel ingrijpend voor hem. Hij zou dan intern moeten en het is zo'n binnenvetter, die stap stel ik zo lang mogelijk uit. ik wil eerst proberen hem hier op te lappen met wat er maar mogelijk is.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 07:33

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:32

Zo weer even bijgelezen... Ik kan minder goed op bokt kijken, maar volg wel het PPID topic op Facebook.....Bel91 heel veel sterkte.

Mijn pony gaat met up en veel downs.... (bijna 22 nu). Ik denk dat de dag dat hij ingeslapen moet worden nu sneller gaat komen. Blijft last van zijn voeten houden, ondanks dieet. Prascend kan niet verhoogt worden, dan gaat hij atactisch lopen... Had van vorige da een pot met bute gekregen.... gaf die altijd al tijdens/na het hooi eten ivm kans op maagzweren.
Opeens wilde hij niet meer eten en ging veel liggen. Dus vermoeden maagzweren.
Heb nu Danilon (blijkbaar beter voor de maag en maar 1 keer per dag) met omeprazole. Die lijkt te werken, hij heeft weer goede eetlust.
Nu voor het eerst al die korsten gezien die onder het wat langere haar zitten bij de achterhand en onder oksels. Wat echt bij cushing hoort.
Twijfel nu of ik dat zal scheren, terwijl hij dit jaar voor het eerst goed verhaard heeft (afgezien van enkele langere haren bij achterhand/borst/oksels). Zweet verder niet. Wat doen jullie bij korsten? Het langere (dunnere) vacht geeft wel bescherming tegen vliegen natuurlijk, maar het lijken wel zweren.

Hij loopt alleen zo sloom, dan denk je hoefbevangen of toch de cushing? Moeilijk.
Hoefstand is ook nog niet ideaal door vorige HB in januari en enkele jaren verkeerd bekappen smid.
De hoest/benauwdheid welke hij de vorige 2 jaar had (vorig jaar heel erg), lijken weg te zijn. Hij hoest nog niet in ieder geval.
Dus bekijk het per dag en hoop heel erg dat hij nog even bij ons kan blijven.... Sta iedere dag met een zwaar hart op, maar vandaag lijkt geen slechte dag.

MAAR heb wel besloten dat hij nu 15 minuten per dag met de anderen op een korte wei mag (afhankelijk van het fructaangehalte)....hij wordt gewoon depressief alleen met z'n slowfeeder en de anderen lekker gras. En soms doe ik een ander paard bij hem in de paddock...

Wat merkten jullie bij de paarden die in het eindstadion kwamen. Ging dat plotseling of ook met goede en hele slechte dagen tussendoor.... Bij mij zijn het nu "ok-dagen" en slechte. Heb hem al een poos niet zien draven/galopperen.
Al kijkt hij nog wel heel vrolijk en opgewekt, dat is fijn.

Heb besloten dat als hij veel blijft liggen, doffe ogen, ik hem laat gaan....
We stappen iedere dag een rondje door de weide.... echt op straat doet zijn voeten geen goed.

Dus benieuwd wat jullie zien met slechte dagen (als ze die hebben).

Knuffel voor al jullie paarden <3

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:34

CarolineCF schreef:
Jongens hebben jullie de serie in Vrijruiter gelezen over Cushing van dierenarts Roos Stoop? Ik kwam het artikel net tegen, erg aardig met name ook over de ondersteunde werking van monnikspeper (in aanvulling op pergolide)http://www.dierenartsroos.nl/docs/pdf/VR2015decDierenartsRoosCushingII.pdf Daar waren hier meen ik wel eens wat vragen over. Hier ook deel 1 - meer de algemene introductie http://www.dierenartsroos.nl/docs/pdf/VR2015oktPPIDdoorDierenartsRoos%20PPID.pdf

Ik had het eigenlijk wel gelezen, maar zeg je dat monnikspeper met prascend mag? Ik dacht ter vervanging.....vooral bij paarden met lage waarden.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:45

Welke vitamine E geven jullie? Ik lees veel goeds over paardnatuurlijk, maar er zit visolie in en is synthetisch... twijfeltwijfel

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:05

Ik geef een mineralenbrok waar voldoende vitamine E in zit. Ik vind dat een stuk betaalbaarder en als je geen kgs krachtvoer bijvoert krijgen de paarden in NL eigenlijk altijd te weinig binnen van sommige mineralen.

Ik heb dat pas in een ander topic een beetje uitgelegd samen met 4 mineralenbrokken en een basis van alleen ruwvoer:
Mizora @ [MD] Maagzweer, Ervaringen?

Synthetische vitamine E werkt wel wat minder goed, daarom moet je goed opletten of er op de verpakking de eenheid mg of iu is. Bij natuurlijke vitamine E is 1iu gelijk aan 1mg. Bij synthetische vit. E is 1iu gelijk aan 1.5mg.

Ik doseer zelf op 3iu/kg paard en bij paarden met spierproblemen op 5iu/kg paard.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:10

Dizzy schreef:
CarolineCF schreef:
Jongens hebben jullie de serie in Vrijruiter gelezen over Cushing van dierenarts Roos Stoop? Ik kwam het artikel net tegen, erg aardig met name ook over de ondersteunde werking van monnikspeper (in aanvulling op pergolide)http://www.dierenartsroos.nl/docs/pdf/VR2015decDierenartsRoosCushingII.pdf Daar waren hier meen ik wel eens wat vragen over. Hier ook deel 1 - meer de algemene introductie http://www.dierenartsroos.nl/docs/pdf/VR2015oktPPIDdoorDierenartsRoos%20PPID.pdf

Ik had het eigenlijk wel gelezen, maar zeg je dat monnikspeper met prascend mag? Ik dacht ter vervanging.....vooral bij paarden met lage waarden.

Ja zoals in dit artikel staat kan het eventueel in aanvulling verstrekt worden. Ik geeft het ook extra een schepje door zijn bietenslobber - naast prascend op aanraden van Dr. Kellon. Mijn gevoel is dat het met name zijn gemoed goed gedaan heeft - veel vrolijker weer! Check dus rustig eens bij je veearts en als die er niet veel vanaf weet kan je dr. Kellon van de ECIR grou om advies vragen of de paardenarts uit het artikel dr. Roos.
Laatst bijgewerkt door CarolineCF op 09-04-17 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:16

Wij geven naast de vitaminebrok van Vitalbix nog 15 gram extra e in ons geval van van Pharmahorse (dieet op maat) dit kan je het best oplossen in een klein beetje lijnzaadolie - blijkbaar heeft de "e" dat nodig om opgenomen te worden. Ik heb dit een advies van een voedingsadviseur die veel van paarden met cushing weet en werkt volgens het Ecir protocol. Wat mij betreft een aanrader http://www.heliqs.nl/ecir-protocol-voor-paarden-met-cushing-enof-insuline-resistentie/ Overigens liet ik eerst brok op maat maken, maar dat gaat bij ons net niet hard genoeg. Vandaar dat we nu werken met die vitalbix en de gehaltes magnesium en e additioneel verhogen met supplementen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:16

Dizzy schreef:
Zo weer even bijgelezen... Ik kan minder goed op bokt kijken, maar volg wel het PPID topic op Facebook.....Bel91 heel veel sterkte.

Mijn pony gaat met up en veel downs.... (bijna 22 nu). Ik denk dat de dag dat hij ingeslapen moet worden nu sneller gaat komen. Blijft last van zijn voeten houden, ondanks dieet. Prascend kan niet verhoogt worden, dan gaat hij atactisch lopen... Had van vorige da een pot met bute gekregen.... gaf die altijd al tijdens/na het hooi eten ivm kans op maagzweren.
Opeens wilde hij niet meer eten en ging veel liggen. Dus vermoeden maagzweren.
Heb nu Danilon (blijkbaar beter voor de maag en maar 1 keer per dag) met omeprazole. Die lijkt te werken, hij heeft weer goede eetlust.
Nu voor het eerst al die korsten gezien die onder het wat langere haar zitten bij de achterhand en onder oksels. Wat echt bij cushing hoort.
Twijfel nu of ik dat zal scheren, terwijl hij dit jaar voor het eerst goed verhaard heeft (afgezien van enkele langere haren bij achterhand/borst/oksels). Zweet verder niet. Wat doen jullie bij korsten? Het langere (dunnere) vacht geeft wel bescherming tegen vliegen natuurlijk, maar het lijken wel zweren.

Hij loopt alleen zo sloom, dan denk je hoefbevangen of toch de cushing? Moeilijk.
Hoefstand is ook nog niet ideaal door vorige HB in januari en enkele jaren verkeerd bekappen smid.
De hoest/benauwdheid welke hij de vorige 2 jaar had (vorig jaar heel erg), lijken weg te zijn. Hij hoest nog niet in ieder geval.
Dus bekijk het per dag en hoop heel erg dat hij nog even bij ons kan blijven.... Sta iedere dag met een zwaar hart op, maar vandaag lijkt geen slechte dag.

MAAR heb wel besloten dat hij nu 15 minuten per dag met de anderen op een korte wei mag (afhankelijk van het fructaangehalte)....hij wordt gewoon depressief alleen met z'n slowfeeder en de anderen lekker gras. En soms doe ik een ander paard bij hem in de paddock...

Wat merkten jullie bij de paarden die in het eindstadion kwamen. Ging dat plotseling of ook met goede en hele slechte dagen tussendoor.... Bij mij zijn het nu "ok-dagen" en slechte. Heb hem al een poos niet zien draven/galopperen.
Al kijkt hij nog wel heel vrolijk en opgewekt, dat is fijn.

Heb besloten dat als hij veel blijft liggen, doffe ogen, ik hem laat gaan....
We stappen iedere dag een rondje door de weide.... echt op straat doet zijn voeten geen goed.

Dus benieuwd wat jullie zien met slechte dagen (als ze die hebben).

Knuffel voor al jullie paarden <3

Ik denk dat je moet proberen om inderdaad objectief naar je paardje te blijven kijken. Als je ziet dat hij het niet fijn meer heeft en dat de dagen hem zwaar gaan vallen moet je een knoop gaan doorhakken.
Bij mijn pony werden de zware dagen op een bepaald moment frequenter dan zijn ok-dagen. Goede dagen hadden we al niet meer met hem. Ik merkte ook dat je iedere keer de grens verlegd en steeds meer bijkomende problemen accepteert en ermee om leert gaan. Je wilt je paardje immers niet kwijt en doet er alles aan om het leven te verbeteren en hem langer bij je te houden. Uiteindelijk heb ik een stap terug gedaan en ben ik objectief naar hem gaan kijken. Zijn koppie wilde nog wel maar zijn lijf zat hem zo in de weg. Medisch gezien waren we ook uitbehandeld en zou zijn leven dus niet meer kwalitatief verbeteren. Leven werd lijden.....en dat mag niet. Toen dus ook snel de knoop doorgehakt en hem zijn rust gegund na al het vechten samen. Erg moeilijk, maar wel het juiste.
Sterkte, het valt echt niet mee!