Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
__elise__ schreef:Erpel, ik vind het ook jouw voerbeleid ook magertjes voor een paard met maagzweer. Is het een idee om het hooi los te voeren? Als ik bijvoorbeeld naar die van mij kijk, die krijgt met een hooinet (dus niet eens een slowfeedernet) echt veel te weinig binnen. De voeropname remt enorm, bij haar zie je gelijk dat ze dan last krijgt van de maag. Ik zet niet direct dat het bij jou ook zo is, maar het is een mogelijkheid. Voldoende ruwvoer is ontzettend belangrijk.
Mizora, vraagje: Over de metazoa, ik was in de veronderstelling dat metazoa een heel geconcentreerde brok qua vitaminen en mineralen. Dat daarom ook de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ca 50gr/100kg LG is. Die van mij krijgt zo'n beetje 350 gram metazoa per dag, gemixt met luzerne en olie, en doet het daar goed op. Maar volgens jou zou overstap naar een andere brok beter zijn?
petitparis schreef:lucerne is enebeetje dubbel. Het is inderdaad calciumrijk, wat goed is om maagzuur deels te neutraliseren en vooral de gehakselde variant, bevat veel structuur, wat kauwen en bijgeviolgd e speekselproductie stimuleert.
Echter worden de korte steeltjes vaak niet voldoende gekauwd en heb je al eens een handvol genomen en je hand dicht geknepen? Er gaan stukje in je huid prikken en dat kan het ook doen in de paardenmaag. De maagwand heeft geen eelt-/beschermingslaag zoals onze handen, dus er kunnen extra wondjes ontstaan. Dus het is kijken naar je paard of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Beter zou zijn luzerne hooi, maar ik heb het alleen nog maar gezien bij iemand die het zelf teelt.
Kelly08 schreef:Iemand ervaring met Mastic Horse Treatment? http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... treatment/
Ben heel benieuwd of een natuurlijk product echt kan helpen tegen maagzweren.
Weidebloem schreef:Kelly08 schreef:Iemand ervaring met Mastic Horse Treatment? http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... treatment/
Ben heel benieuwd of een natuurlijk product echt kan helpen tegen maagzweren.
Nog nooit van gehoord dus ben even snel gaan googlen en het lijkt wel een wonderminder! Een paar Engelse onderzoeken gelezen waar het niet duidelijk kan worden aangetoond waarom het positief effect heeft op het genezingsproces van maagzweren. Het vermoeden is dt het komt doordat het een of andere bacterie bestrijdt (weet de naam niet meer...). Ook Den Hoek biedt het aan op hun site.
Ben ook benieuwd of gebruikers zo positief zijn als dat de verkooppraatjes zijn.
Ethelate schreef:petitparis schreef:lucerne is enebeetje dubbel. Het is inderdaad calciumrijk, wat goed is om maagzuur deels te neutraliseren en vooral de gehakselde variant, bevat veel structuur, wat kauwen en bijgeviolgd e speekselproductie stimuleert.
Echter worden de korte steeltjes vaak niet voldoende gekauwd en heb je al eens een handvol genomen en je hand dicht geknepen? Er gaan stukje in je huid prikken en dat kan het ook doen in de paardenmaag. De maagwand heeft geen eelt-/beschermingslaag zoals onze handen, dus er kunnen extra wondjes ontstaan. Dus het is kijken naar je paard of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Beter zou zijn luzerne hooi, maar ik heb het alleen nog maar gezien bij iemand die het zelf teelt.
Ik pak het altijd als flinke hand en schud het los, nog nooit als prikkend ervaren. Gebruik de Dailyplus van Pavo.
Die van Mijten wel, dat is heel droog/stug spul, dat laat ze ook liggen. Dus dan toch maar de iets gezoete variant.
Slim om samen te bestellen.
Mizora schreef:Qua voer zie ik wel verbeterpunten. Ligt er bodembedekking in de schuilstal?
2 handjes metazoa, dan denk ik aan zo'n 100g, idem dito met de basisbrok. Dat betekent dat het paard ruim onvoldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Ik ben niet zo'n fan van metazoa omdat relatief veel paarden het er niet zo lekker op doen en je best veel moet voeren om voldoende mineralen te geven, namelijk per dag 100g/100kg paard.
Van pavo vitalcomplete en marstall force hoef je maar 30g/100kg paard te voeren en van vitalbix daily complete 75g/100kg.
Alle 4 zitten dan nog wel iets onder de optimale hoeveelheid vitamine E (maar ruim boven de minimale hoeveelheid), metazoa nog iets onder de minimale hoeveelheid selenium (met 10kg hooi en 500g metazoa voor een dier van 500kg!) die de cvb voorschrijft en vitalcomplete zit iets onder de aanbevolen hoeveelheid natrium. Dat laatste is goed te ondervangen door een schepje maagzout, 10-20g.
Hooi is altijd een schatting maar zo zit je op 1.2x de aanbevolen hoeveelheid ewpa (=kcal) dus als je paard niet te dik of te mager wordt klopt het zo wel ongeveer.
Weidebloem schreef:Mijne doet het goed op de Vitalbix, hoef je ook maar 300-400gr van te voeren en is een complete vitaminebrok. De Wortels zou ik persoonlijk weglaten, of alleen een paar keer per week een wortel.
Heerlijk dat je paard altijd de wei op kan en altijd hooi heeft! Misschien is het nog te zoeken in een lichamelijk ongemak? Ergens pijn of een blokkade in het lijf?