Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:38

Ik zag hierboven luzerne langs komen. Ik dacht dat dat werd afgeraden bij paarden bij maagzweren?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:45

Erpel, ik vind het ook jouw voerbeleid ook magertjes voor een paard met maagzweer. Is het een idee om het hooi los te voeren? Als ik bijvoorbeeld naar die van mij kijk, die krijgt met een hooinet (dus niet eens een slowfeedernet) echt veel te weinig binnen. De voeropname remt enorm, bij haar zie je gelijk dat ze dan last krijgt van de maag. Ik zet niet direct dat het bij jou ook zo is, maar het is een mogelijkheid. Voldoende ruwvoer is ontzettend belangrijk.

Mizora, vraagje: Over de metazoa, ik was in de veronderstelling dat metazoa een heel geconcentreerde brok qua vitaminen en mineralen. Dat daarom ook de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ca 50gr/100kg LG is. Die van mij krijgt zo'n beetje 350 gram metazoa per dag, gemixt met luzerne en olie, en doet het daar goed op. Maar volgens jou zou overstap naar een andere brok beter zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:38

Als je paard het er top op doet zie ik niet per direct een reden om over te stappen. Maar zelf zou ik het wel doen.

*plaatje staat onderaan, telefoon weigerde de link hier aan te passen*

Er is gerekend met grof voordroog omdat dit makkelijker was, omgerekend is dat qua voedingswaarde ongeveer gelijk aan 10kg gemiddeld tot grof hooi.

De kleurtjes zijn om het aflezen makkelijker te maken. De waardes die je ziet zijn fracties van de geleverde hoeveelheid ten opzichte van de benodigde hoeveelheid. Als voorbeeld van energie bij alleen ruwvoer: het paard krijgt 4.8 ewpa binnen, heeft 4.1 ewpa nodig, 4.8/4.1=1.2. Meer dan 1 is dus niet nodig in principe en extremen kunnen juist schade doen bij sommige mineralen.

De meest linker kolom is zonder supplement, dus alleen 12kg ruwvoer. Bovenin staan de voersoorten, onderin de gevoerde hoeveelheden.

Kalium (K) en ijzer (Fe) zijn heel hoog, dit komt uit het ruwvoer. Daar moet je met bijvoorbeeld natrium en koper rekening mee houden anders raakt het te ver uit balans. En niet extra aan het dieet toevoegen want daarvan hebben ze al genoeg. En beetje zal toch gebeuren, natuurproducten bevatten het nu eenmaal en je hebt een draagstof nodig voor je mineralen. Maar er moet niet te veel van in zitten.

Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:53

Tot hiertoe heb ik nog steeds een balancermuesli gevoerd in combi met ruwe spelt ivm supplementen/kruiden erin te krijgen, maar inmiddels een graanvrije muesli gevonden die mijn paard ook wel lekker lijkt te vinden. Ruwe spelt ga ik nog een beetje blijven bijgeven voor de energie indien nodig, maar twijfel of ik terug marstal force ga geven of ultimate balancer van D&H. Want ze krijgt maar 1 schep (+/- 750g) "muesli"/dag. Eigenlijk is dat meer voor het idee en de maagcompositum doro te mengen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:29

__elise__ schreef:
Erpel, ik vind het ook jouw voerbeleid ook magertjes voor een paard met maagzweer. Is het een idee om het hooi los te voeren? Als ik bijvoorbeeld naar die van mij kijk, die krijgt met een hooinet (dus niet eens een slowfeedernet) echt veel te weinig binnen. De voeropname remt enorm, bij haar zie je gelijk dat ze dan last krijgt van de maag. Ik zet niet direct dat het bij jou ook zo is, maar het is een mogelijkheid. Voldoende ruwvoer is ontzettend belangrijk.

Mizora, vraagje: Over de metazoa, ik was in de veronderstelling dat metazoa een heel geconcentreerde brok qua vitaminen en mineralen. Dat daarom ook de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ca 50gr/100kg LG is. Die van mij krijgt zo'n beetje 350 gram metazoa per dag, gemixt met luzerne en olie, en doet het daar goed op. Maar volgens jou zou overstap naar een andere brok beter zijn?

Denk dat het heel erg per paard verschilt hoeveel hooi ze binnen krijgen via een slowfeeder. Die van mij krijgt 10 kilo voor 12 uur (dit savonds en sochtends) en krijgt dit met gemak weg. er blijft een klein bodempje over in de netten. Nadeel is dat ze ook een beetje aan de dikke kant is...

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:13

Bij ons op stal staat een draver met maagzweer. Zij krijgt Gastrosafe van Synovium bijgevoerd en is daar zeker van opgeknapt. Zelf vind ik Synovium ook een heel fijn merk wat echt wel kwaliteit levert

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:23

Ik ga abprazole bulkpacks bestellen. Kan ik voor een aantal mensen mee bestellen? Wanneer ik er 10 bestel komt dat op omgerekend €60 per pak (= ca 50 zakjes).

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:13

Waarom een week per maand lijnzaad? geeft dit geen darmklachten? Ik bedoel de overgang iedere keer van drie weken níet en dan ineens een soort laxeermiddel.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:18

Gaan er mensen samen Abler bestellen? Ik doe dan graag mee.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:35

Mij werd juist lucerne aangeraden, omdat het extra kauwen stimuleert, waardoor de meer speeksel aanmaken wat weer goed is voor de maag.
Ook krijgt ze het hooi in netten, om juist langer bezig te zijn en meer moeite & kauwen te stimuleren.

Mijn paard heeft 2 maanden goed gegeten en begint weer verschrikkelijk kieskeurig te worden. Ze eet de lucerne op maar de balancer en supplementen laat ze liggen. Van de week een halve emmer vol uit haar voerbak geschept. Getest, haar buurvrouwen wilde het al te graag op eten dus het geen rare geur of smaak.
Hooi eet ze goed, oogt super fit maar dat eten haar weer minder begint te interesseren verontrust wel.
Heb nu voor een paar dagen alleen lucerne en wat kruidenbrok klaar gezet, benieuwd of ze beter gaat eten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:48

lucerne is enebeetje dubbel. Het is inderdaad calciumrijk, wat goed is om maagzuur deels te neutraliseren en vooral de gehakselde variant, bevat veel structuur, wat kauwen en bijgeviolgd e speekselproductie stimuleert.
Echter worden de korte steeltjes vaak niet voldoende gekauwd en heb je al eens een handvol genomen en je hand dicht geknepen? Er gaan stukje in je huid prikken en dat kan het ook doen in de paardenmaag. De maagwand heeft geen eelt-/beschermingslaag zoals onze handen, dus er kunnen extra wondjes ontstaan. Dus het is kijken naar je paard of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Beter zou zijn luzerne hooi, maar ik heb het alleen nog maar gezien bij iemand die het zelf teelt.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:06

Ik wil ook wel meedoen, als we tien zakken kunnen halen scheelt het enorm. Ik pb even mijn nummer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:49

Ik doe ook graag mee. Pb je ook ff

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:22

henshem schreef:
Ik ga abprazole bulkpacks bestellen. Kan ik voor een aantal mensen mee bestellen? Wanneer ik er 10 bestel komt dat op omgerekend €60 per pak (= ca 50 zakjes).
Henshem heeft helaas gisteren al besteld. Ik moet nog bestellen. Wie wil meebestellen?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:14

petitparis schreef:
lucerne is enebeetje dubbel. Het is inderdaad calciumrijk, wat goed is om maagzuur deels te neutraliseren en vooral de gehakselde variant, bevat veel structuur, wat kauwen en bijgeviolgd e speekselproductie stimuleert.
Echter worden de korte steeltjes vaak niet voldoende gekauwd en heb je al eens een handvol genomen en je hand dicht geknepen? Er gaan stukje in je huid prikken en dat kan het ook doen in de paardenmaag. De maagwand heeft geen eelt-/beschermingslaag zoals onze handen, dus er kunnen extra wondjes ontstaan. Dus het is kijken naar je paard of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Beter zou zijn luzerne hooi, maar ik heb het alleen nog maar gezien bij iemand die het zelf teelt.

Ik pak het altijd als flinke hand en schud het los, nog nooit als prikkend ervaren. Gebruik de Dailyplus van Pavo.
Die van Mijten wel, dat is heel droog/stug spul, dat laat ze ook liggen. Dus dan toch maar de iets gezoete variant.

Slim om samen te bestellen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:25

maar de DP van Pavo is maar deels luzerne. Die van Mijten, Hartog en D&H alfalfa prikken. De D&H fibergy is ook "zacht", maar bevat maar een deelte luzerne.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 19:39

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:12

Kelly08 schreef:
Iemand ervaring met Mastic Horse Treatment? http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... treatment/
Ben heel benieuwd of een natuurlijk product echt kan helpen tegen maagzweren.

Nog nooit van gehoord dus ben even snel gaan googlen en het lijkt wel een wonderminder! Een paar Engelse onderzoeken gelezen waar het niet duidelijk kan worden aangetoond waarom het positief effect heeft op het genezingsproces van maagzweren. Het vermoeden is dt het komt doordat het een of andere bacterie bestrijdt (weet de naam niet meer...). Ook Den Hoek biedt het aan op hun site.

Ben ook benieuwd of gebruikers zo positief zijn als dat de verkooppraatjes zijn.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:19

Weidebloem schreef:
Kelly08 schreef:
Iemand ervaring met Mastic Horse Treatment? http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... treatment/
Ben heel benieuwd of een natuurlijk product echt kan helpen tegen maagzweren.

Nog nooit van gehoord dus ben even snel gaan googlen en het lijkt wel een wonderminder! Een paar Engelse onderzoeken gelezen waar het niet duidelijk kan worden aangetoond waarom het positief effect heeft op het genezingsproces van maagzweren. Het vermoeden is dt het komt doordat het een of andere bacterie bestrijdt (weet de naam niet meer...). Ook Den Hoek biedt het aan op hun site.

Ben ook benieuwd of gebruikers zo positief zijn als dat de verkooppraatjes zijn.

Voor die prijs zou je het toch gewoon willen proberen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:23

Ja, daar zit ik nu ook aan te denken :D. En als Den Hoek het aanprijst, dan is het geen vaag uit het buitenland geïmporteerd spul toch?

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:28

Ik heb even bij een stand van hun gestaan bij paard2016 en vroeg mij toen al af of het echt zou werken. Helaas werd ik niet geholpen, omdat ze al druk was en ben het hierna helemaal vergeten. Nu kwam ik het tegen op internet en ben wel erg nieuwsgierig geworden. Ben die abprazol kuurtjes aardig zat aan het worden

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:29

Ik heb besteld dacht misschien is het echt wat na al die lovende recensies.
Ik vraag me alleen wel af is kuur of kan je blijvend geven om te ondersteunen

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:34

het engelse artikel laad niet meer

klinkt wel heel erg veelbelovend inderdaad! zou wel mooi zijn, dat hars van een boom maagzweren op kan lossen.. :)

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:27

Ethelate schreef:
petitparis schreef:

Ik pak het altijd als flinke hand en schud het los, nog nooit als prikkend ervaren. Gebruik de Dailyplus van Pavo.
Die van Mijten wel, dat is heel droog/stug spul, dat laat ze ook liggen. Dus dan toch maar de iets gezoete variant.

Slim om samen te bestellen.

Ik gebruik tegenwoordig luzerne brok, dat is gewoon tot brok geperste luzerne, zonder toevoegingen. Heb het idee dat er wel flink op gekauwd wordt. En de calcium heb je dan ook. Alleen de prik niet. Is bij ons van de lokale voerfabriek en ligt bij de Welkoop. Niet duur, maar wel saai voer, er moet wel wat bij anders eten ze het op den duur niet meer.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:11

Nog even een reactie, beter laat dan nooit toch!

Mizora schreef:
Qua voer zie ik wel verbeterpunten. Ligt er bodembedekking in de schuilstal?

2 handjes metazoa, dan denk ik aan zo'n 100g, idem dito met de basisbrok. Dat betekent dat het paard ruim onvoldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Ik ben niet zo'n fan van metazoa omdat relatief veel paarden het er niet zo lekker op doen en je best veel moet voeren om voldoende mineralen te geven, namelijk per dag 100g/100kg paard.

Van pavo vitalcomplete en marstall force hoef je maar 30g/100kg paard te voeren en van vitalbix daily complete 75g/100kg.

Alle 4 zitten dan nog wel iets onder de optimale hoeveelheid vitamine E (maar ruim boven de minimale hoeveelheid), metazoa nog iets onder de minimale hoeveelheid selenium (met 10kg hooi en 500g metazoa voor een dier van 500kg!) die de cvb voorschrijft en vitalcomplete zit iets onder de aanbevolen hoeveelheid natrium. Dat laatste is goed te ondervangen door een schepje maagzout, 10-20g.

Hooi is altijd een schatting maar zo zit je op 1.2x de aanbevolen hoeveelheid ewpa (=kcal) dus als je paard niet te dik of te mager wordt klopt het zo wel ongeveer.

Ze stonden eerst altijd op stro, maar nu al hele lange tijd op vlas. Ze krijgen wel meer dan 100gram brok in ieder geval. Ik durf niet precies te zeggen hoeveel wel, dat zou ik dan eerst eens precies moeten afwegen.
Echter waren alle bloedwaarden, dus ook de vitaminen prima op orde. Klinkt misschien raar, maar ik wil geen hele apotheek aan voedingswaren gaan geven dus ik ga geen maagzout of iets dergelijks los voeren.

Weidebloem schreef:
Mijne doet het goed op de Vitalbix, hoef je ook maar 300-400gr van te voeren en is een complete vitaminebrok. De Wortels zou ik persoonlijk weglaten, of alleen een paar keer per week een wortel.

Heerlijk dat je paard altijd de wei op kan en altijd hooi heeft! Misschien is het nog te zoeken in een lichamelijk ongemak? Ergens pijn of een blokkade in het lijf?

De wortels zijn we gaan geven omdat mijn andere paard een tijd geleden 3x verstopping heeft gehad, onder andere met wat zand erbij. Dat gaat nu hartstikke goed.

Ik heb van de week weer overleg gehad met de kliniek en eigen dierenarts. Omdat het eigenlijk niet te verklaren is waarom ze er last van heeft hebben we haar nu op PPID laten prikken, mijn eigen dierenarts wil oorzaken gaan uitsluiten. Dus op die uitslag wachten we nu nog even op. Andere ongemakken, ze is vorig jaar nog door een ostheopaat gezien en de zadelmaker :) Tanden worden 2x per jaar gecontroleerd en is 2 maanden geleden nog gedaan.

@ __elise__ ik heb een stalen slowfeeder, dit is heel anders dan netten. Ze kunnen wel degelijk minder snel eten, maar het is niet zo erg als met een slowfeedernet. (die heb ik wel in het begin geprobeerd, maar die waren altijd erg snel kapot..). Ruwvoer hebben ze echt onbeperkt en eten daarbij genoeg. Ze stoppen zelf regelmatig met eten terwijl er nog genoeg ligt.

@ Wiske2, dit heeft dus ook met mijn andere paard te maken. Echter zie ik het niet als laxeermiddel. Ik merk hiervan geen darmklachten. Mest blijft ook gewoon netjes.

Ik heb jullie reacties qua voersamenstelling nogmaals nagevraagd aan de dierenarts, maar ook hij zag nog geen noodzaak om er echt wat in te veranderen. Hoogstens lucerne met de brokken.
Het is maar moeilijk! We gaan nu in ieder geval de uitslag van PPID afwachten. Mocht ze sowieso weer klachten gaan ervaren zitten we er toch aan te denken om misschien toch weer een gastroscopie te doen, al is het maar om zeker te weten of het nu weer is of toch wel iets anders?